Kokolailla samanlaisista lähtökohdista oma kaksinaamaisten paneelien asennus on lähtenyt. Talo vahän isompi, kymmenen hepan talli muutettuna harrastustarkoituksiin, koska omasta mielestä hevonen on parasta leivän päällä.Ihan omaan käyttöön. iso yli 300 m2 omakotitalo maalämmöllä + 8 hevosen talli.kulutus noin 38 kw vuodessa. Kustannus arvio 28000 .
63kpl Bluesunin 700W n-tyypin shingled-paneelia ja neljä 15kW invertteriä, joista kaksi on-grid ja kaksi hybridiä. Yhteensä siis 44,1kW kennoja ilman toispuolen tuottoa laskettuna. Pattereita pitäisi olla lopuksi n.100kWh:n edestä, mutta lifepot ovat vielä matkalla, kuten hybridi-invertteritkin. Lyijyakkuja on jo nyt 40kWh:n edestä, kun ne ilmaiseksi sain.
Paneeliasennus on ihan itsesuunniteltu ja samalla myös sen näköinen... Vanhoja sähkötolppia oli omasta takaa ja kehikot valmistan itse hitsuuttamalla 40x40x3 merialumiinista. Kennot on kiinni kehikoissa tuulilasiliimalla, joka samalla jäykistää pakettia merkittävästi. Melko työläs homma, mutta JOS toimivat 20-30 vuotta, niin eipä sillä nyt niin väliä ole.
Kuvassa ollaan juuri puoliväli ylitetty, eli tässä 25,2kW asennettuna.
Tolpat on painettu kaivinkoneella kahteen metriin ja eristetty routimiselta. Itse paketti on n. 2,5m x 4m ja painaa 150kg (yksi paneeli on 39kg). Kennot eivät ole täysin pystysuorassa, vaan noin 10 astetta vajaa. Tämä estää vielä lumen kertymisen kennoihin, mutta parantaa kulmaa keskipäivän aurinkoon nähden. Suuntaus on kaakko/luode, joten talviaikaan aurinko paistaa ainoastaan kennon etupuolelle (700W). Kesällä aurinko jatkaa paistamista myös taustapuolelle (500W) iltamyöhään asti, mutta koska on jo tuolloin matalalla, niin "väärinpäin" kallistetusta kulmasta ei ajatusteni mukaan ole niin paljoa haittaa - tai ainakin uskoisin hyödyn voittavan haitan.
Aika raskas projekti näin ensinmäiseksi aurinkoasennukseksi. Mahdollisimman paljon koetan tehdä itse sekä hommata tavarat Kiinasta suoraan kimppaostoina, jotta takaisinmaksuajassa olisi jotain järkeä. Keleistä riippuen uskoisin paneeliasennusten olevan noin viikon sisään valmiita ja toivottavasti koko hökötys on toiminnassa vielä helmikuun aikana. Paljon tietysti riippuu puuttuvien osien saapumisesta.
Viimeksi muokattu: