Auttakaa tee-se-itse-miestä aurinkosähköjärjestelmän kanssa

maanma

energiaonnellinen
Paneelien ohitusdiodit ei estä virtaa kulkemasta kennojen kautta väärään suuntaan.
Se sallii vain alijännitteisten kennosarjojen ohittamisen normaalisuunnassa.

tomi

New member
En nyt allekirjoittaisi väitettä, että rinnakkain kytkennässä ei tarvitsi estodiodeja. Sen verta selkeästi kaikissa paikoissa se ilmaistaan ja siihen liittyvät syyt. Ainakin itse ne lisään, better safe than sorry. Esimerkiksi https://www.eurosolar.fi/asentaminen mainitaan seuraavaa:
Kun aurinkopaneelit kytketään rinnakkain ja eri ilmansuuntiin, niin jokaisen aurinkopaneelin plus johdon väliin on asennettava erillinen estodiodi.

Esimerkiksi näissä mun hankkimissa Jinkon paneelleissa on ohitusdiodit, mutta ei estodiodeja.

Mitä tulee diodien aiheuttamaan jännitteen alenimiseen, niin ei paljoo hetkauta kun Schottky diodeja käyttää, aleneminen on niin marginaalista. Paneelit ovat nyt jo hiukan ylimitoitettu latausyksikölle.

Laitanko diodit ja niille jäähdytyksen vai hommaanko seinälle toisen halpis lataussäätimen, niin tässä kallistun ehdottamasti diodeihin. Ei näyttäisi hyvältä asentaa toista järeetä latausyksikköä keittiön kiviseinälle ja siihen erillisiä johdotuksia. Ei nuo niin kauniita vempeleitä ole. Eri asia olisi, jos olisi latausyksiköille ja akuille joku erillinen "harrastehuone".

Tänään postaamaan kysymykseeni diodien mitoituksesta ei tullut oikeastaan vastauksia, joten omien selvittelyjen pohjalta vaikuttaa aika selkeästi, että mitoitan seuraavasti:

• Jännite säilyy rinnankytkennässä samana, joten valitsen sitä seuraavan koon diodille, eli esim. 45V
  • Yhden paneelin maksimivirta: 9,93A tuplaantuu rinnan kytkettäessä eli on maksimissaan 19,86A, joka kerrotaan 1.56 suojakertoimella, josta saadaan n. 30.9A. Ehkä on sen verta suojakerrointa, että tässä voisi harkita jo 30A kokoa.
Saa kommentoida, mikäli näkee, että olen mitoittamassa estodiodeja väärin. Nyt metsästämään sopivia Schottky-diodeja.

tomi

New member
Ymmärtääkseni rinnankytkennässä ei kuitenkaan yhden paneelin eli myös diodin virta ei kasva mihinkään.
Vihdoinkin sain selvitettyä tämän useamman henkilön toimesta. Eli katodi puolen virtoja ei huomioida mitoituksessa, ainoastaan anodipuolen. Tuollein mitoitetut dioditkin olin ostanut valmiiksi, mutta sitten tuo netistä bongattu enkkuteksti sai epäröimään alkuperäistä mitoitusta.