• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Auton moottorista aggregaatti / lämmönvaihdin

om601

New member
Virinnyt tässä ajatus josko jollain saisi hieman helpotusta talon lämmitykseen sekä puusouvin vähentämiseen. Tällä hetkellä Atmos puukattila + 2000l varaaja, talolla kokoa noin 175 neliötä. Onko kenelläkään kokemusta tai visiota hyötysuhteesta seuraavanlaisesta ideasta:
Auton dieselmoottori jonka jäähdytysneste kiertäisi pakoputken lämmön talteenoton kautta varaajan kierukkaan, lisäksi järeähkö laturi moottorin kylkeen joka antaisi 12v sähköä joko akuille tai suoraan varaajan kylkeen 12v vastukseen?
 

Jussi

Well-known member
Tollasta miettiny ekan kerran jo kauan sitten, sillon ei olis kannattanu. Nyt tilanne vois olla uudelleen laskemiseen kannustava.
 

Mekaniker

Well-known member
Virinnyt tässä ajatus josko jollain saisi hieman helpotusta talon lämmitykseen sekä puusouvin vähentämiseen. Tällä hetkellä Atmos puukattila + 2000l varaaja, talolla kokoa noin 175 neliötä. Onko kenelläkään kokemusta tai visiota hyötysuhteesta seuraavanlaisesta ideasta:
Auton dieselmoottori jonka jäähdytysneste kiertäisi pakoputken lämmön talteenoton kautta varaajan kierukkaan,
Jos käyttää lämmönsiirrintä voisi onnistua, pakokaasujen lämmönsiirrin on sitten oma lukunsa: Kerää nokea ja nopeasti, isoissa laitoksissa käyttävät putkilämmönsiirtimiä jotka kestävät pakokaasujen hapot= Kalliit sekä jatkuva puhdistus
lisäksi järeähkö laturi moottorin kylkeen joka antaisi 12v sähköä joko akuille tai suoraan varaajan kylkeen 12v vastukseen?
Tämä osuus ei ole kannattava, vastuksien koko ja kaapelikoko tyhjentää pankkitilin...
1500 kierroksinen 1 tai 3 vaihe-generaattori on edullisempi
 

varikonniemi

Active member
12V leikkimisellä et saa muuta kuin kyyneliä aikaseks. Mieti nyt, vaikka kevyt 1,2kW kuorma vaatii 100A virtaa, ja se rasittaa mitä tahansa komponentteja mitä siihen keksit aika kovasti.

Jos haluaa käyttää polttoöljyä energiamuotona niin pitäs olla nestejäähdytetty aggregaatti josta neste kiertää varaajaan ja 220/400V menee käyttöön.
 

maanma

energiaonnellinen
Latureita voi kytkeä sarjaan. Tuotantoa voi ohjata myös mikroinvertterille.

Ongelmaksi tullee rajallinen lämmöntarve. Eli lämpöä tullee liikaa.

1,0 Tdi (59kW) WV Lupoa joskus mietin. Moottoria on myös kuormitettava kunnolla hyvän hyötysuhteen aikaansaamiseksi. Vaikka 59kW olisi pelkkä lämpöteho niin 15-20kW siitä pitäisi ottaa sähkötehoa.
Kun tuota ajattelee niin DC laturit ei oikein riitä vaan tarvitaan iso 15-20kW 3vaihe sähkömoottori generaattoriksi. Lämpöä tulisi sitten 30-40 kW. Käytännössä tarvittaisiin melkoinen lämpövarasto.
 
Viimeksi muokattu:

VPJ

Member
Olen nähnyt tällaisen mersun moottorista tehdyn, lämmitti kasvihuonetta ja teki sähköä, toimi hyvin, oli taloudellinen ja hiljainen.
Mutta siitä on aikaa noin 50 vuotta, pitäisi käydä katsomassa onko vielä tallessa ihan mielenkiinnosta.
Moottoria pitää kuormittaa, muuten ei lämpöä synny.
Jos laittaa latureita niin 24v josta invertterillä 230v
 
Viimeksi muokattu:
Ylös