Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana.
LUE TÄMÄ
pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkosähkö
aurinkovoimalan omistavien käyttökokekukset
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="vmp" data-source="post: 10773" data-attributes="member: 4677"><p>Moikka,</p><p></p><p>Kohtuullista sähkötarjousta etsivien kannattaa tarkastaa mitä Ekosähkö ja Mäntsälän Sähkö tarjoavat, ei pelkästään webbisivuilta vaan ottamalla yhteyttä.</p><p></p><p>Itse olen viime päivät pyörittänyt excelissä Lappeerannan Energialta saatua tuntimittausdataa Leirivoiman A+ ja A- -rekistereistä eli verkosta ostetusta ja verkkoon syötetystä energiasta. Kohteessa on 5,04 kWp voimala, jonka vuosituotto on siis suuruusluokkaa 4000 kWh vuodessa ja kulutus noin 10.000 kWh. Olen avannut sähkön ja siirron eri maksut eri komponentteihin, kk-maksut (ei muutu), energiamaksut (voi vaikuttaa), sähkövero, alv:t ja katsonut mitä tapahtuu eri skenaarioilla.</p><p></p><p>Lappeenrannassa ei ole käytössä "hetkellistä netotusta eri vaiheiden välillä" ja tämä näkyy siinä että samaan aikaan käyttäjä voi joutua myymään ja ostamaan sähköä. Tämä on mielestäni suurin epäkohta, joka pitää saada korjatuksi. Onneksi ainakin 40% siirtoasiakkaista nauttii jo tästä (Fortumin verkoissa ainakin). Tätä yritämme Lappeenrannassa saada korjattua eikä se vaadi lakimuutoksia vaan verkkoyhtiön hyväntahtoisuutta. Tuon excelin pyörittelyn kautta on selvinnyt että tämä on tärkeämpää kuin hinnankorotus myydylle sähkölle.</p><p></p><p>Tänä vuonna Lappeenrannan Energia olisi maksanut sähköstä keskimäärin 3,4 snt/kWh kun se itse myy sitä 5,2 snt/kWh (verottomia hintoja molemmat). Tuo ostetun sähkön hinta olisi vieläkin parempi jos tulevaisuudessa hinta perustuu tuntikohtaiseen sähkön tukkuhintaan eikä kuukaisikeskiarvohintaan. Itse käytetystä sähköstä Lappeenrannan Energian asiakkaat hyötyvät 12,5 snt/kWh (sähkön hinta asiakkaalle tuotuna ilman kuukausimaksuja). Ensi vuonna hinnat nousevat 8% ja sähkövero nostaa hintaa vielä 0,25 snt/kWh eli itse käytetyn sähkön arvo onkin ensi vuonna 13,75 snt/kWh. Jos itse pystyy käyttämään erilaisten muutosten jälkeen 3000 kWh niin se vähentää omaa sähkölaskua 412,5 euroa ja 1000 kWh myynnistä saa (vain) 34 euroa.</p><p></p><p>Seuraa parannus mitä käsittääkseni jo valmistellaan (TEM, Energiateollisuus, ym) on että Suomeen ollaan tuomassa tuntitason netotusta eli yhden tunnin sisällä kohde on joko ostanut tai myynyt sähköä mutta ei molempia. Tämä vaatii lainsäädäntömuutoksia mm verottajan toiminnan muuttamista. Tuon excelin pyörittelyn kautta on selvinnyt että myös tämä korjaa tilannetta hienosti.</p><p></p><p>Sitten sähkön myynti sähköyhtiölle. Puolitoista vuotta sitten oma aurinkosähkön myynti oli vaikeaa. Nyt useat sähkön ostajat tarjoavat kuukausimaksutonta sopimusta ja toisilla hinta on parempi. Käytännössä kannattaa hakea kuukausimaksutonta (eli ei lisää kuukausimaksuja sähkön ostosta) sopimusta jossa sähkön hinta on mahdollisimman korkea, jos tarjotaan sähköpörssin hintaa pitää tarkistaa että se on tuntikohtainen pörssihinta, koska keskipäivän hinnat ovat yleensä suurempia kuin yön hinnat.</p><p></p><p>Eli tuo excelin pyörittely on paljastanut tuossa Leirivoiman kohteessa että vaiheiden välinen hetkellinen netotus parantaisi tilannetta ja tuntikohtainen netotus parantaisi tilanteen loogiseksi ja reiluksi. Tällöin säätöjärjestelmien teko olisi helpompaa eikä ihmisille tulisi tarvetta muutella talon sähköasennusten vaihejärjestyksiä. Oleellista ei ole siis ulos myytävän sähkön hinta vaan sen määrän minimointi tai paremmin itse käytettävän sähkön määrän maksimointi. Tämä tarkoittaa kulutuksen siirtämistä siihen aikaan kun aurinkosähköä on saatavilla. Tämä onnistuu erityisesti eläkeläisillä. Päivärytmi olisi laadittava sellaiseksi että ruuanlaitto, astianpesukoneen käyttö, pesukoneen käyttö, päiväkahvit, ym. muodostavat rutiinin, joka sopii järjestelmän kokoon ja vuodenaikaan. Jos käytössä on esim. sähköinen lattialämmitys niin tätä voisi käyttää päivällä ja antaa varata lattia lämpimäksi iltaa varten. Kylmälaitteet kannattaa korvata energiatehokkaammilla, samoin valaistus LED-pohjaiseksi, erilaiset pesukoneet voi uusia myöhemmin. Jos kaiken tämän jälkeen vielä 4000 kWh:sta 1000-2000 jää sähköyhtiölle niin tämäkin korjaantuu monella aurinkosähkön isosti käyttöön ottaneella seuraavan kymmenen vuoden aikana kun sähköauton lataus tulee avuksi.</p><p></p><p>Mäntäsälän Sähkön huhutaan tarjoavan sopimusta (yksi porukastamme on tällaisen tehnyt mutten ole päässyt vielä lukemaan tuota sopimusta itse läpi) jossa oman sähkön saa käyttää myöhemmin. Sopimuksessa lukee että verot maksaa asiakas, joten myös itse myöhemmin käyttämästä sähköstään saattaa joutua maksamaan siirron lisäksi sähköveron ja alvit.</p><p></p><p>Myös jonkinlainen investointiavustus suuruusluokkaa 25% saattaa olla kuluttajille tulossa, mutta tähän voi mennä vuosi pari.</p><p></p><p>En ole lähtenyt takaisinmaksuaikoja laskemaan, oma aurinkosähkö on "oikein" ja tulevat sähkön hinnankorotukset ja yleistyvä sähköautoilu tulevat pienetämään takaisinmaksuaikoja ja parantamaan aurinkosähkön kannattavuutta entisestäään.</p><p></p><p>Vesa-Matti</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="vmp, post: 10773, member: 4677"] Moikka, Kohtuullista sähkötarjousta etsivien kannattaa tarkastaa mitä Ekosähkö ja Mäntsälän Sähkö tarjoavat, ei pelkästään webbisivuilta vaan ottamalla yhteyttä. Itse olen viime päivät pyörittänyt excelissä Lappeerannan Energialta saatua tuntimittausdataa Leirivoiman A+ ja A- -rekistereistä eli verkosta ostetusta ja verkkoon syötetystä energiasta. Kohteessa on 5,04 kWp voimala, jonka vuosituotto on siis suuruusluokkaa 4000 kWh vuodessa ja kulutus noin 10.000 kWh. Olen avannut sähkön ja siirron eri maksut eri komponentteihin, kk-maksut (ei muutu), energiamaksut (voi vaikuttaa), sähkövero, alv:t ja katsonut mitä tapahtuu eri skenaarioilla. Lappeenrannassa ei ole käytössä "hetkellistä netotusta eri vaiheiden välillä" ja tämä näkyy siinä että samaan aikaan käyttäjä voi joutua myymään ja ostamaan sähköä. Tämä on mielestäni suurin epäkohta, joka pitää saada korjatuksi. Onneksi ainakin 40% siirtoasiakkaista nauttii jo tästä (Fortumin verkoissa ainakin). Tätä yritämme Lappeenrannassa saada korjattua eikä se vaadi lakimuutoksia vaan verkkoyhtiön hyväntahtoisuutta. Tuon excelin pyörittelyn kautta on selvinnyt että tämä on tärkeämpää kuin hinnankorotus myydylle sähkölle. Tänä vuonna Lappeenrannan Energia olisi maksanut sähköstä keskimäärin 3,4 snt/kWh kun se itse myy sitä 5,2 snt/kWh (verottomia hintoja molemmat). Tuo ostetun sähkön hinta olisi vieläkin parempi jos tulevaisuudessa hinta perustuu tuntikohtaiseen sähkön tukkuhintaan eikä kuukaisikeskiarvohintaan. Itse käytetystä sähköstä Lappeenrannan Energian asiakkaat hyötyvät 12,5 snt/kWh (sähkön hinta asiakkaalle tuotuna ilman kuukausimaksuja). Ensi vuonna hinnat nousevat 8% ja sähkövero nostaa hintaa vielä 0,25 snt/kWh eli itse käytetyn sähkön arvo onkin ensi vuonna 13,75 snt/kWh. Jos itse pystyy käyttämään erilaisten muutosten jälkeen 3000 kWh niin se vähentää omaa sähkölaskua 412,5 euroa ja 1000 kWh myynnistä saa (vain) 34 euroa. Seuraa parannus mitä käsittääkseni jo valmistellaan (TEM, Energiateollisuus, ym) on että Suomeen ollaan tuomassa tuntitason netotusta eli yhden tunnin sisällä kohde on joko ostanut tai myynyt sähköä mutta ei molempia. Tämä vaatii lainsäädäntömuutoksia mm verottajan toiminnan muuttamista. Tuon excelin pyörittelyn kautta on selvinnyt että myös tämä korjaa tilannetta hienosti. Sitten sähkön myynti sähköyhtiölle. Puolitoista vuotta sitten oma aurinkosähkön myynti oli vaikeaa. Nyt useat sähkön ostajat tarjoavat kuukausimaksutonta sopimusta ja toisilla hinta on parempi. Käytännössä kannattaa hakea kuukausimaksutonta (eli ei lisää kuukausimaksuja sähkön ostosta) sopimusta jossa sähkön hinta on mahdollisimman korkea, jos tarjotaan sähköpörssin hintaa pitää tarkistaa että se on tuntikohtainen pörssihinta, koska keskipäivän hinnat ovat yleensä suurempia kuin yön hinnat. Eli tuo excelin pyörittely on paljastanut tuossa Leirivoiman kohteessa että vaiheiden välinen hetkellinen netotus parantaisi tilannetta ja tuntikohtainen netotus parantaisi tilanteen loogiseksi ja reiluksi. Tällöin säätöjärjestelmien teko olisi helpompaa eikä ihmisille tulisi tarvetta muutella talon sähköasennusten vaihejärjestyksiä. Oleellista ei ole siis ulos myytävän sähkön hinta vaan sen määrän minimointi tai paremmin itse käytettävän sähkön määrän maksimointi. Tämä tarkoittaa kulutuksen siirtämistä siihen aikaan kun aurinkosähköä on saatavilla. Tämä onnistuu erityisesti eläkeläisillä. Päivärytmi olisi laadittava sellaiseksi että ruuanlaitto, astianpesukoneen käyttö, pesukoneen käyttö, päiväkahvit, ym. muodostavat rutiinin, joka sopii järjestelmän kokoon ja vuodenaikaan. Jos käytössä on esim. sähköinen lattialämmitys niin tätä voisi käyttää päivällä ja antaa varata lattia lämpimäksi iltaa varten. Kylmälaitteet kannattaa korvata energiatehokkaammilla, samoin valaistus LED-pohjaiseksi, erilaiset pesukoneet voi uusia myöhemmin. Jos kaiken tämän jälkeen vielä 4000 kWh:sta 1000-2000 jää sähköyhtiölle niin tämäkin korjaantuu monella aurinkosähkön isosti käyttöön ottaneella seuraavan kymmenen vuoden aikana kun sähköauton lataus tulee avuksi. Mäntäsälän Sähkön huhutaan tarjoavan sopimusta (yksi porukastamme on tällaisen tehnyt mutten ole päässyt vielä lukemaan tuota sopimusta itse läpi) jossa oman sähkön saa käyttää myöhemmin. Sopimuksessa lukee että verot maksaa asiakas, joten myös itse myöhemmin käyttämästä sähköstään saattaa joutua maksamaan siirron lisäksi sähköveron ja alvit. Myös jonkinlainen investointiavustus suuruusluokkaa 25% saattaa olla kuluttajille tulossa, mutta tähän voi mennä vuosi pari. En ole lähtenyt takaisinmaksuaikoja laskemaan, oma aurinkosähkö on "oikein" ja tulevat sähkön hinnankorotukset ja yleistyvä sähköautoilu tulevat pienetämään takaisinmaksuaikoja ja parantamaan aurinkosähkön kannattavuutta entisestäään. Vesa-Matti [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Energiakeskustelu
Aurinkosähkö
aurinkovoimalan omistavien käyttökokekukset
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...