Aurinkosähkö järjestelmä kun kulutus on 10 000 kWh/kk

don

Member
Moro

Siirrän tämän ihan omaksi keskusteluksi kun sellaista ehdotettiin.
Kysymys kuuluu: Minkä kokoinen systeemi olisi passeli sellaiseen kohteeseen kun kuukausikulutus on n. 10 000 kWh.Peruskulutus on n. 2-2,5 kW ympäri vuorokauden joka kuluu maalämpöön.Päivällä kulutus on siinä 20 kW ja huiput käyvät siellä 25-35 kW mutta eivät kestä kuin vajaan tunnin kerrallaan ja niitä on 1-2 päivällä.Se 20 kW kuluu kompuraan ja valoihin parissa isossa hallissa.Suurin kulutus se keskimäärin 20 kW osuu sopivasti 6- 20 välille ainakin kesällä silmälläpitäen aurinkovoimaa.Asennuspaikan katto on lähes etelään mutta harjakatto on loiva ehkä vain 10- 15°.

denzil dexter

Active member
Auringon valosta sähköä ja sähköstä valoa :)
Ei siinä mitään, onnistuuhan sekin. Kaikkein kustannustehokkain on järjestelmä, jonka sähkön pystyy oleellisesti jatkuvasti kokonaan itse käyttämään. Se ajaisi jonnekin esim 15-20 kWp tasolle.
Sitten jos haluaa hiukan ylimääräistä hyvää karmaa ja mainosta, niin laittaa niin ison, että se tuottaa esim puolen vuoden aikana saman verran, kuin samana aikana itse käyttää. Tässä tapauksessa luokkaa 70-80 kWp paneelisto.

rotzi

Active member
On senverran pohjakulutusta mitä voi korvata ja se kantaa niitä euroja kotiin millä maksaa investointi ja vieläpä saada jotain korkooki.

Onko firma kyseessä?

Olisko oikein sähkölaitoksen tyypillinen kesän tuntikulutus graaffi esittää?

Jolberious

New member

Tälläinen itselläni

don

Member
Moro

On yksi graaffi mutta talvelta missä pohjakulutus isompi mitä alussa mainitsin.Graaffi ei mielestäni ole oikein hyvä,sellainen pylväs graaffi kertoisi paremmin asian.Kyseessä on firma ja unohtui kuluttajista ilmanvaihdon puhaltimet jotka varmaan tekevät noita piikkejä.Noi kaikki merkittävät kuluttajat ovat kolmivaiheisia niin eikös se aika hyvin tasoita kulutusta invertterin syöttämästä sähköstä eli parantaa oman käytön osuutta.

img013.jpg

rotzi

Active member
Kyllähän sähkönmyyjältä tai verkkoyhtiöltä kirjautuneena löytyy reaaliaikaisempikin kippura esim eiliseltä tai viime kesältä tjms...yleensä myös taulukkona yleensä '.csv' muodossa jos haluaa itse pyöritellä lukuja. Sitten taitaa olla aurinkolaskureita joihin voi tommosen taulukon antaa...nyt en vaan muista missä niitä on mainittuna.

Tässä kuitenki yksi mihin voi omaa kulutusta antaa ja voi sitä kentästön optimia arvioida kokoa muuttamalla:

Hihasta vois tipauttaa että joku 20kWp tulisi kulutettua aika hyvin itselle...ehkä poislukien viikonloput jos ei paikka käytössä. Ehkä jopa akkupatterinkin kannattavuutta vois katsoa läpi ...se yö kulutuskin lienee >30kWh, toisaalta tuossa pitää olla päivällä tuottoa yli tarpeen eli ehkä ei vielä nykyään ole hinnat sillä tasolla että akusta löytyy kustannusoptimein piste.

Jos kerran firma niin eikös sekin anna jotain apuja hankinnan kuoletukseen...

fraatti

Member
Jos saat kulutusdatan pyöräytettyä mulle yv:llä niin voin tehdä jollain ohjelmalla tuohon simuloinnin muutamalla eri kokoisella kentällä antamillasi tiedoilla...

don

Member
Moro

Mulla ei ole kulutuksista muuta tietoa kuin muutamalta kuukaudelta em. graaffi ja yhteenveto sähkönkulutuksesta kuukaudessa.Voin kysyä josko saisin lisää dataa,huomenna tulee yksi edustaja tarjoamaan laitteistoa,minä olen vähän kuin konsultoimassa asiakkaan puolesa kun tähän lajiin olen hiukan perehtynyt,yleensä asiakkaat ovat täysin ummikkoja ja silloinhan myyntitykit ovat saaneet tehtyä oikein mahtavia kauppoja myyjän puolesta.
Tässä kun olen näiden teidän vastauksienne ja omien lukemisien perusteella miettinyt että minkälaista systeemiä voisi kaverille ehdottaa niin 20 kW:ttia pienempää ei kannattaisi laittaa,ehkä toi kakskymppinen voisi olla optimi ja yli kakskymppisessä olisi vähän marginaalia mutta myyntiin menisi ehkä jonkinverran.
En ole kysynyt mitä kaveri on ajatellut systeemiin sijoittaa mutta esim 22kW:nen yhdessä paikassa kustantaa n. 18 000 + alv eli n. 22 000 € ja toisessa 28kw:nen myös 22 000 € mutta erikoisesti 20 kW:sella invertterillä ja asennukset päälle.No toisaalta jos näistä osia myyvistä liikkeistä myyvistä kysyy jollekkin omalle kokonaisuudelle tarjouksen niin toki he sen tkevät.Firmathan saavat jotain avustuksia näihin laitteistoihin ja olisiko se nyt 20%,sillä saisi ainakin osan siitä asennuksesta.Jossain oli laitteistojen hintoja asennettuna ja ne mun mielestä olivat järkyttäviä,hinta yleensä lähes kolminkertaistui,eli myyjä tekee sen tilinsä näkäöjänsä sillä asennuksella kun pelkkien osien hinnat on vedetty aikalailla luille.
Jos hankkii pelkät osat toisesta ja asennuksen toisesta firmasta niin kaippa takuut toimivat mutta varmasati paremmin jos sama firma asentaa mistä osatkin ovat ostetut.

rotzi

Active member
No kyllä ne kulutukset löytyy, laitat vaan sen 'asiakkaasi' töihin tai antamaan sinulle tunnukset myyjän tai verkkoyhtiön suuntaan...

Viimeksi muokattu:

don

Member
Moro

Ei ole hinnat kaukana kun tähän esimerkkisysteemiin lisää kiinnikkeiden hinnat niin ollaan aika tasoissa.

fraatti

Member
Noniin, sain vaillinaiset kulutustiedot eli pätkän vuotta 2019 ja pätkän vuotta 2020. Yritin yhdistää nuo ja generoida tyhjiin paikkoihin jotain "järkevää"

Vuosikulutus näyttää tälläiselle.
1589313470922.png

Talvella näyttää hupenevan enemmän sähköä.

fraatti

Member
Koko vuoden osalta sähkönkulutus eri tunneille ja viikonpäiville jaoteltuna. Aurinkopaneeleita ajatellen kulutus osuu juuri optimaalisesti keskelle päivää. Arkipäivinä huippukulutus 20 - 25 kW ja viikonloppuna noin 15 kW. En lisännyt dataan mitään kesälomia tms... juurin kesän kulutukset puuttuivat ja kopsasin siihen dataa touko- ja elokuulta. Kesän kulutus on siis aavistuksen normaalia suurempi tuossa datassa. Ja riippuen tietysti vielä kesälomista yms...
1589316295284.png

Viimeksi muokattu:

fraatti

Member
80x 275 Wp(22kWp) panelia suuntaan 185 ja 15 asteen kallistuksella. 93,7% sähköstä menee omaan käyttöön(17800kWh). Verkkoon syötetään 1200kWh. 2x 10kW invertteriä.
1589316503002.png

Kulutus ja minkä osuuden siitä kattaa aurinko
1589316596234.png

Mihin se aurinkoenergia kuluu
1589316714853.png

Viimeksi muokattu:

fraatti

Member
Pienimmän kuoletusaika 10,2v. Laitoin rankentamiskustannukseksi vain 1100€/kWp enkä miettinyt tätä sen tarkemmin. Verkkoon menevästä sähköstä ei ole laskettu tuloa.
1589318256569.png

22kWp 10,5 vuotta
1589318340643.png

33kWp 11,2 vuotta
1589318409199.png

11kWp järjestelmälle tuli 10 vuotta