Aurinkosähköä

tengu

Member
rotzi sanoi:
Lyhyellä katsomisella pitää olla kyllä kova kulutus sähkölle että saa nuo kulut kumottua säästöillä...pelkät palvelumaksut vuodessa 155€  :eek:

Lähestulkoon samaan säästöön päässee ihan vaan kellonajan perusteella.

Jepu. Tuumailinkin että mitenkä helppo olisi itse tehdä tuontyyppinen systeemi. Varsinin talvella kun aurinko ei enää auta ja poissa kotoa niin on sähkön varassa. Pitäisi jostain netistä saada automaattisesti pörssisähkön hinta ja joku härpäke paukuttelisi releitä (ettei vaan olisi täälläkin juttua ollut jo ennen tästä).  Jonkun raspin päälle jotain tuollaista voisi joku kerta pähkäillä.  On kyllä hurjat "palvelumaksut" Fortumilla tuossa...

kotte

Well-known member
tengu sanoi:
rotzi sanoi:
Lyhyellä katsomisella pitää olla kyllä kova kulutus sähkölle että saa nuo kulut kumottua säästöillä...pelkät palvelumaksut vuodessa 155€  :eek:

Lähestulkoon samaan säästöön päässee ihan vaan kellonajan perusteella.

Jepu. Tuumailinkin että mitenkä helppo olisi itse tehdä tuontyyppinen systeemi. Varsinin talvella kun aurinko ei enää auta ja poissa kotoa niin on sähkön varassa. Pitäisi jostain netistä saada automaattisesti pörssisähkön hinta ja joku härpäke paukuttelisi releitä (ettei vaan olisi täälläkin juttua ollut jo ennen tästä).  Jonkun raspin päälle jotain tuollaista voisi joku kerta pähkäillä.  On kyllä hurjat "palvelumaksut" Fortumilla tuossa...
Tuohon tarvitaan pieni tietokone (esim. Raspberry Pi, alle 50 egeä) nettiyhteydellä sekä jonkinlainen tietokoneella ohjattava kytkin. Loppu on ohjelmointia. Hintatiedot täytyy hakea joltakin maksuttomalta palvelimelta. Nordpoolspot on alkulähde, mutta ei periaatteessa salli hintatietojen automaattista hakua (on sitten toinen juttu, voivatko tuota millään valvoa, mutta voivat ainakin kieltäytyä antamasta mitään tukea, jos joku yrittää ja valittaa, ettei toimi luotettavasti).

Itsellä on ollut tuollainen systeemi vuosikausia kahden lämpöpumpun ohjaukseen (oikeammin: vuorotteluun kaukolämmön kanssa). Toisen ohjaimena on koneen ohjaama lämpötila-anturin huijausvastus ja toista ohjaa Telstick Duo pistokeohjainvastaanottimen kautta. Olen kirjoittanut aiheesta hiukan tarkemmin useaan otteeseen lämpöpumppufoorumilla.

karvaotta

New member
Oliko näitä kääntyviä laitteistoja muilla? Huumon omat on tiedossa sekä tämä Puuha:n järjestelmä..

Paneelien toimitusaika venähtäny prkl niin paljo että täs välis olis ehtiny väsätä vaikka minkälaisen kääntyvän systeemin.
Jostain syystä alkanu tympiä koko ajatus asentaa niitä katolle.... :)

rotzi

Well-known member
karvaotta sanoi:
Oliko näitä kääntyviä laitteistoja muilla? Huumon omat on tiedossa sekä tämä Puuha:n järjestelmä..

Paneelien toimitusaika venähtäny prkl niin paljo että täs välis olis ehtiny väsätä vaikka minkälaisen kääntyvän systeemin.
Jos kerran olosuhteet sallii kääntyvän tekoa, niin kyllähän se hyvä on ja samalla saa harrastaa... :D
Oliko sulla minkä suuntainen/kulmainen katto?

Mistä virmasta moinen viivästys onnistuu?
Oliko sulla siinä iso varaaja sillä MLP:llä täytettäväksi, eli paljonko aurinkoa voit kuvitella 'säilöväsi'?

Netottaako Elenia vaihekuormat ennen mittausta?

karvaotta

New member
rotzi sanoi:
karvaotta sanoi:

Jos kerran olosuhteet sallii kääntyvän tekoa, niin kyllähän se hyvä on ja samalla saa harrastaa... :D
Oliko sulla minkä suuntainen/kulmainen katto?

Mistä virmasta moinen viivästys onnistuu?
Oliko sulla siinä iso varaaja sillä MLP:llä täytettäväksi, eli paljonko aurinkoa voit kuvitella 'säilöväsi'?

Netottaako Elenia vaihekuormat ennen mittausta?

En viitti firmaa täälä mainita..
Tuo energian säilöminen on vielä miettimättä, varaajaa ei oikeastaan ole, muutakuin MLP:n oma pieni ja sekin vain käyttövettä varten, sitä pitää vielä mietiskellä kaikes rauhas :)

jra

Member
karvaotta sanoi:
Tuo energian säilöminen on vielä miettimättä, varaajaa ei oikeastaan ole, muutakuin MLP:n oma pieni ja sekin vain käyttövettä varten, sitä pitää vielä mietiskellä kaikes rauhas :)
Jos on lattialämmitys + betonilattia, niin päiväksi pyynti muutaman asteen korkeammalle on helpoin. Tietysti tarvii ajaa suoralla käyrällä, kun muuten yöllä ulkolämmön laskiessa lämpötilapyynti nousee.

karvaotta

New member
Eilen illalla tuli ekat watit järjestelmästä :)
Kyllä nyt kelepaa. Vielä pitäis wlan saada invertterin kantoalueelle niin pääsis netistä seuraamaan....

denzil dexter

Well-known member
Tekee tasaista, noin 4700W käyrää päivällä. Rajoittaako invertteri tuottoa? Minulla menee 4-6 tuntia päivässä ns viisari pohjassa eli tehoja ei tule enempää vaikka paneelisto sitä tuottaisi.

sam123

Active member
karvaotta sanoi:
Ei hajuakaan. Mä oon kuvitellut että se vaan on maksimi mitä saa 5kwp värkistä, mutta kun otit puheeksi niin voihan se olla mahdollista....

Tuo on ihan normituottolukema 5kW:n paneelistolle. Ei ne sulla kuitenkaan ole kohtisuoraa aurinkoa kohden. Hyvin tuottaa näköjään pilviselläkin säällä.

VPJ

Member
karvaotta sanoi:
Mä oon kuvitellut että se vaan on maksimi mitä saa 5kwp värkistä,
Teho ilmoitetaan +25c
Kun paneelin lämpötila on +37c on maksimi 4700w.
Jos paneelit on katon suuntaisesti pitää päästä silti takaa tuulettumaan.

Niihin voisi laittaa vesijäähdytyksen, pumppu, letkua ja varaaja sekä ohjainyksikkö niin saisi toimivamman systeemin  :)

karvaotta

New member
Olikos jollain kokemusta tyristorisäätimestä tjsp kikkareesta jolla esim 3kW vastusta vois kuormittaa haluamallaan teholla, esim sisäänmeno 4-20mA vastais tehoa 0-3000W
Ajatuksena saada ylituotannolla lämmitettyä varaajaa.
YksI kampe löytynyt mutta lähes 500€ hinta ei innosta.

apulanta

New member
karvaotta sanoi:
Olikos jollain kokemusta tyristorisäätimestä tjsp kikkareesta jolla esim 3kW vastusta vois kuormittaa haluamallaan teholla, esim sisäänmeno 4-20mA vastais tehoa 0-3000W
Ajatuksena saada ylituotannolla lämmitettyä varaajaa.
YksI kampe löytynyt mutta lähes 500€ hinta ei innosta.
Minulla ei ole käytännön kokemusta tähän tarkoitukseen mutta näyttää löytyvän Ebay:sta huomattavasti halvemmalla kuin 500... tuossa yksi noin 43 euron  4-20mA tyristori säädin.
Tuossa muita malleja ja lisäksi näyttää olevan 0-10V malleja..

- Apulanta