Aurinkopaneelit 3,2 kW, 1kpl aurinkokeräin ja 1000l varaaja ESPANJASSA

timodeus

New member
Moi kaikille!

Olen uusi täällä, toki välillä lueskellut mielenkiintoisia keskusteluita aiheesta jos toisestakin, mutta nyt tuli ajankohtaiseksi liittyä mukaan ja kertoa vähän omasta projektista ja miksi ei kysellä viisaammilta neuvoja myös.

Olen siis tässä viimeiset pari vuotta rempannut taloa täällä Espanjassa, Alicanten lähistöllä. Olen asunut täällä jo 10v. ja lopen kyllästynyt palelemaan talvella ja hikoilemaan kesällä. Eli täällähän talot ovat kuin sammakot, vaihtolämpöisiä. Heti kun vuorokauden keskilämpötila laskee alle 20C, niin sisälle tulee ikävän kylmä, joka talven kylmimpinä kuukausina muuttuu jäiseksi kalseudeksi. Toisin päin taas kesää kohti mennessä, kun lämpötila nousee vähän enemmän, niin talo muuttuu samalla hetkellä tuskaisen kuumaksi.
No jokainen ymmärtää, että tämä johtuu eristeiden täydellisestä puuttumisesta ja paperin ohuesta tiilestä, joka on pääasiallinen rakennusmateriaali.

No nyt olen saanut remontin siihen pisteeseen, että asun talossa, jossa on eristeet kuten Suomessa, ei toki niin hurjat, mutta joka paikassa, sekä 3-kertaiset ikkunat.
Lattiassa kiertää vesiputkistot ja "pannuhuone" on varustettu Jäspin 1000l varaajalla, jossa on aurinkokierukka, sekä 2x käyttövesikierukoita.
Katolla on nyt yksi aurinkokeräin (mallia vanha ja vaihdon tarpeessa, mutta kaikki ajallaan), sekä 8 kpl 400W yksikidepaneeleita. Sähkön ottaa vastaan Huawein SUN2000 4KTL invertteri, johon on liitetty saman valmistajan virtamittari (SmartPower DDSU666H). Eli järjestelmä kertoo hyvin tarkasti, kuinka paljon on tuotto ja mikä osa siitä menee omaan kulutukseen ja mikä verkkoon.

Olen laittanut varaajaan myös 3kw sähkövastuksen, lähinnä sen takia, että saisin ylijäämäsähkön tuupattua sinne, varsinkin talvisin sitä ei niin paljoa tule, että kannatta kaupata sähköyhtiölle. Vastuksessa on 3 kpl 1kW:n vastuksia.

Olenkin ajatellut, että olis kiva rakentaa systeemi, joka osaisi automaattisesti kulutuksen/tuoton mukaan kytkeä noita vastuksia. Siihen haluaisinkin kuulla mielipiteitä, että millä tavalla porukka tämän toteuttaisi. Ajan puutteen takia olen nyt vain kytkenyt vastukseen 4-ch wifi-kytkimen, jolla saa ajastettua ja kytkettyä jokaista vastusta erikseen, mutta käytännössä manuaalista tuokin on, se kun ei ota huomioon tuottoa tai kulutusta.

Talosta löytyy myös Fibaron "älykoti"järjestelmä, olen miettinyt myös, että saisiko sitä toteutettua sen kautta, mutten ole vielä keksinyt kuinka...

don

Active member
Moro

Minä en osaa neuvoa sinua näissä aurinkosähkön kytkentä asioissa ,aurinkokeräin minulla on ollut jo n. 18 vuotta käyttövettä lämmittämässä ja aurinkokennot vuoden.
Minulla heräsi uteliaisuus ja luulen että muutkin ovat kiinnostuneita Espanjan systeemistä aurinkosähkön tiimoilta,paljonko maksaa laitteet,onko "helppo" myydä ylijäämäsähkö,paljonko sähkö yleensä maksaa,perusmaksut ja kWh,olen kuullut että myynnistä tai systeemin omistamisesta joutuisi jotain maksamaan vai onko huhupuheita,saako valtion tukea,myös muiden maiden systeemeistä olisi kiva tietää omalla kielellä.
Varmasti saat asiantuntevaa apua ongelmaasi ja muistaisin että tällaisesta asiasta olisi ollutkin juttua mutta kun asia ei ole minulle ajankohtainen niin en ole siihen paneutunut.

timodeus

New member
Kiitos kaikille vastauksista. Taidan päätyä jompaan kumpaan noista systeemeistä, kunhan ehdin tutustumaan aiheeseen kunnolla. Toki olisin vielä mielellään kuullut jonkun propellihatun ideaa jostain minitietokoneesta, jolla ohjata järjestelmää sopivalla koodilla. Mutta nuo valmiit systeemit on sen verran edullisia nykyään, ettei kannata värkätä paljoa, vaikka haluaisi.

Nyt täällä vaihtu talvi kesäksi yhtäkkiä, niin kuin se melkein aina tekee. Kahteen kuukauteen ei ole ollut täysin selkeää päivää, mikä muuten on tosi harvinaista täällä. Mutta nyt on ollut pari putkeen ja päivän huippulämpö nousi heti 10 asteella, yö 5:llä. Se näytti heti järjestelmän tehon, varaajan lämpö nousi +95C:n

timodeus

New member
Moro

Minä en osaa neuvoa sinua näissä aurinkosähkön kytkentä asioissa ,aurinkokeräin minulla on ollut jo n. 18 vuotta käyttövettä lämmittämässä ja aurinkokennot vuoden.
Minulla heräsi uteliaisuus ja luulen että muutkin ovat kiinnostuneita Espanjan systeemistä aurinkosähkön tiimoilta,paljonko maksaa laitteet,onko "helppo" myydä ylijäämäsähkö,paljonko sähkö yleensä maksaa,perusmaksut ja kWh,olen kuullut että myynnistä tai systeemin omistamisesta joutuisi jotain maksamaan vai onko huhupuheita,saako valtion tukea,myös muiden maiden systeemeistä olisi kiva tietää omalla kielellä.
Varmasti saat asiantuntevaa apua ongelmaasi ja muistaisin että tällaisesta asiasta olisi ollutkin juttua mutta kun asia ei ole minulle ajankohtainen niin en ole siihen paneutunut.

Viime kriisi toi tullessaan aurinkoenergiaveron, jonka johdosta monet ottivat paneeleitaan pois, koska pienet järjestelmät kävivät sen myötä kannattamattomiksi. Nyt kuitenkin ilmastohössötyksen takia 11/2018 säädettiin uusi laki, joka poisti tuon veron. Lisäksi tuli erinäisiä säädöksiä koskien pientuottajia. Alle 15kW järjestelmät eivät tarvitse enää lupia, sähköyhtiöt velvoitettiin ostamaan ylijäämäsähkö jne. Hankalin vaihe tässä ns. omakustanne järjestelmässä on saada sähköyhtiö vakuuttuneeksi, että se on kaikkien taiteen sääntöjen mukaan rakennettu. Täällä kun oletuksena aina on, ettei kukaan muu kuin ammattilainen osaa tehdä mitään.

Olen siis tilannut komponentit sieltä mistä olen edullisimmin saanut ja kasannut ja kytkenyt ne itse. Paneelit maksoi 1450, invertteri + virtamittari 1000, alumiiniprofiilit 250, joista rakensin tasakatolle sopivat telineet.

Sähkö täällä on karkeasti ottaen 3x kalliimpaa kuin Suomessa, joten takaisinmaksuaika on myös reilusti lyhyempi. En ole saanut vielä ensimmäistäkään laskua paneelien kytkemisen jälkeen, joten en osaa sanoa, kuinka paljon lopulta hyvittävät mun sähköstä.

don

Active member
Moro

Kiitos vastauksesta,laitteet näin yht äkkiä ajateltuina noin saman hintaisia kuin Suomessa ja sähkön hintaan nähden kannattavaa hommaa.Kytkentä suht yksinkertaista joten luulisi saavan sähköyhtiönkin uskomaan asennuksen olikeellisuuden.Odotellaan sitä sinun ekaa laskua niin tiedät hyvityksen hinnan,onko sähkön hinnan jakautuminen sama kuin meillä eli perusmaksu,siirto ja sähkön hinta + veroja?