Aurinkopaneelin tekeminen itse. Kennot ebay:n kautta...

kotte

Active member
wepu sanoi:
Mihinkä kohtaan tuo Bypass juotetaan?
Eli mulla on parikin paneelia, joissa on yksi tai kaksi stringiä pieniä kennoja.
Tuleeko se +johtoon vain plussa ja miinuksen väliin?
Tilasin 40kpl 15A diodeja. Hinta virosen luokkaa.
Tuon VesA:n mainitseman pistekuumenemisen välttämiseksi (vrt. http://www.pveducation.org/pvcdrom/modules/hot-spot-heating) tarvittaisiin diodi kaikkien niiden kennojen rinnalle, joiden teho (pinta-ala) on muita heikompi (pienempi) sekä sellaisille kennoille tai kennosarjoille, jotka saattavat joutua varjoon. Aurinkokennohan on siitä hassu epeli, että se on sähköisesti "+"-navasta "-"-napaan suunnattu diodi, joka valon vaikutuksesta tuottaa diodin normaalin kynnysjännitteen ilman ulkoista jännitettä (siis diodi on oikeastaan kytketty väärin päin, vrt. http://www.pveducation.org/pvcdrom/modules/hot-spot-heating). Jos jokin sarjaan kytketyistä kennoista ei kykene tuottamaan (pienen pinta-alan tai heikon valaistuksen takia) samaa virtaa kuin muut sarjan kennot, "parempien" kennojen tuottama yhteinen jännite kääntääkin heikon kennon ylitse jänniteen päinvastaiseksi, siis vastasuuntaan, ja hiukankin suuremmalla joukolla sarjaan kytkettyjä kennoja heikon kennon vastasuuntainen jännitteenpidätyskyky ylittyy. Tuolloin syntyy onnellisessa tapauksessa joko zener-tyyppinen tai ns. avalance-purkaus (vrt. https://en.wikipedia.org/wiki/Avalanche_diode), eli kennon alkaa johtaa virtaa estosuuntaan melko vakiolla pienehköllä jännitteellä ja hallitusti. Toinen mahdollisuus on juuri "hot spot":in muodostuminen, mikä voi käydä kennolle vaaralliseksi.
 

wepu

Member
No niinhän siinä kävi :'( . Ensimmäiset kolme paneelia tuli laitettua saman lasin alle, ja äsken aamuauringossa testailin. Kaksi paneelia antaa 22,5V, mutta kolmas vain 16V.
Mitään ulkoista virhettä juotoksissa en löydä, mutta yhden kennon päälle levisi silikoonia reunaan noin sentin leveälti.
Pitää vain omaa napaa tuijottaa, ja tehdä liimaus huolellisemmin. Siinä vain on naftisti tilaa ja liimaus on tehtävä aika vauhdilla kun nahkoittumisaika on vain 30 min.
Ja on noita aloitettava testaamaan jokainen stringi erikseen heti kun saa juotettua.
Tulee noihin jokaiseen 18 kpl paneeliin oma blocking diodi, joten kai tuon yhden voi kytkeä systeemiin, vaikka ei se paljon hyödytä.
Eilen valmistunut neljäs pikkupaneeli antoi 23V, ilman lasia.

On melkoinen urakka tämä projekti. 720 kpl kennoja, ja vasta 160 kpl juotettu. Mutta aikaa on kevääseen asti. 
 

Puuha

Active member
Jos kytket PWM-säätimellä 12V akkuun ei vahinkoa ole käynyt ellei kyse ollut sitten avoimen piirin jännitteestä?
 

wepu

Member
Avoin piiri?
Nuo testijännitteet on mitattu kennon navoilta yleismittarilla. Ilman diodia.
Laittelen diodit vasta sitten, kun junction boxit saapuvat.
 

Puuha

Active member
Eli avoimen piirin jännite kyseessä. Eipä kannata kytkäe järjrstelmään koristeeksi.

Avoimen piirin jännite (Voc) mitataan suoraan kenon tai panelin navoilta ilman kuormaa.

Suljettun piirin jännite panelin tai kennon navoilta kun on kytketty kuormaan. Mppt-säätimen avulla saa selville Vmpp jännitteen joka on tehollinen maksimi jännite panelille.

Vmpp jännite tulee olla enemmän kuin latausjännite. Pelkällä Voc jännitteellä ei lataus onnistu. Vmpp jännite 12V akulle pitäisi olla yli 15V ja 24V akulle yli 30V ja niin edelleen jotta lataus on mahdollista.
 

wepu

Member
Joo, ei kannata liittää järjestelmään. Pitää tuosta viallisesta paneelista vetää oma piuhansa sisälle ja tehdä siitä vaikka virransyöttö USB junction boxille. Muistaakseni se hyväksyy jännitteet 9-18V. Tai laittaa ledi palamaan.

Kysymys kuuluu nyt, että kuinka olette poistaneet juotosnesteen 'värivirheet' kennoista? Käytän STANNOL LÖTWASSER NR 1V- juotosnestettä, ja aikamoiset jäljet jättää pintaan. Olen kokeillut pestä eri pesuaineilla, mutta jonkunmoinen ruskea jäli jää. Varmaan tuokin vaikuttaa kennon tehoon.
 

kotte

Active member
wepu sanoi:
Kysymys kuuluu nyt, että kuinka olette poistaneet juotosnesteen 'värivirheet' kennoista? Käytän STANNOL LÖTWASSER NR 1V- juotosnestettä, ja aikamoiset jäljet jättää pintaan. Olen kokeillut pestä eri pesuaineilla, mutta jonkunmoinen ruskea jäli jää. Varmaan tuokin vaikuttaa kennon tehoon.
Etköhän nyt tehnyt korjaamattoman virheen, kun käytit kuparipeltikattojen ja kupariputkien juotosnestettä elektroniikkaan. Tuollainen juotoneste pitää jälkikäsitellä runsaalla vedellä liuottamalla pian juottamisen jälkeen.

Elektroniikan tinauksessa on käytettävä hartsipohjaisia juoksutteita. Ne voi pestä pois jollakin kemiallisen pesuaineen tapaisella erikoisaineella (jos nähdään jostakin syystä aiheelliseksi; voi ihan hyvin jäädä paikalleenkin ei-hygroskooppisena tai -syövyttävänä).
 

wepu

Member
Kyllä olen pessyt, mutta värivivahdetta jää. Mikä olisi oikeaa ainetta?
Stannoli kyllä toimii erittäin hyvästi. Parempaa kuin kiinasta tullut 'tussi'. Ja korkkisiveltimellä on helppo levittää.
 

kotte

Active member
wepu sanoi:
Stannoli kyllä toimii erittäin hyvästi.
Varmaan juotoksessa toimiikin, mutta saako kyseistä happoa enää neutraloiduksi? Kennojen johdotus lienee alumiinia (muualla kuin kontaktialueen pinnoitetulla osalla) ja sekä juoksutteen happo että hapon neutralointiaineet ovat pitkän päälle alumiinille myrkkyä. Tuo saattaa jopa vaikuttaa itse kennon pintamateriaalin sähköisiin ominaisuuksiin (kun kuitenkin leviää viimeistään pesussa).

Elektroniikka tuhoutuu aikaa myöten happopitoisen juoksuteaineen jäämistä ja epäorgaanista happoahan tuossa juoksutteessa tuoteselosteen mukaan on.
 

wepu

Member
Väittäisin kyllä saippuapohjaisten pesuaineiden neutralisoivan happojämiä aika hyvin. Ja onko tuo sinkkikloridi edes happoa?
Kiinalaista 'tussifluksia' käytin nyt yhden paneelin verran, ja samanlaista jälkeä se jättää kuin Stannolikin, joskin ei niin paksuna kerroksena. Pitääkin nyt tutkia, että voiko Stannolia jotenkin ohentaa.
Llidlin keittiösuihketta käytin nyt pesuun, ja suihkulla lämmintä vettä päälle. Aika puhtaaksi lähtee, ja saumaan tulee vähän valkeaa kerrostumaa.
 

wepu

Member
Tutkin tarkemmin tuota ekaa paneelia, missä on kolme 20V paneelia saman lasin alla. Huonevalossa tuosta viallisesta paneelista puuttuu 4V verrattuna muihin kahteen paneeliin.
Juotokset miinuspuolelta on hyvin siistejä (öhöm..) ja ehjiä. Yhtä kennoa silikoni peittää parin neliösentin alalta. Mutta tehonlaskun syy taisi selvitä siitä, että kolme stringiä ottaa hipat toisistaan. Eli bussien juottamisen aikana stringit ovat liikahtaneet. Yhdessä välissä kennot ottavat päittäin yhteen ja toisessa välissä ne ovat puolen millin matkalla päällekkäin. Kai tuosta saa virtapiirin sekaisin?

Harmillinen homma. Aika mahdoton korjata. Ikkunalasi alla ja päällä, kennot välissä, ja koko paketti silikoonilla yhdessä. Lasien välissä ei ole tilaa kuin milli tai vähän toista milliä.

No eihän tuon viallisen osuuden rahallinen arvo ole kuin vähän alle kympin luokkaa, mutta harmittaa hukkaan mennyt työn osuus. Näissä kennoissa kun kulkee kaksi tabbing wireä, ja juottaminen on aika hidasta. Saattaa jopa tunti mennä yhteen 8kpl stringiin. Suurin hidastava tekijä on vääntyillyt tabbing wire, joita saa väännellä suoraksi. Hidasta ja turhauttavaa. Parempaa tab wireä on onneksi tulossa.
 

wepu

Member
Kiinasta tuli tänään Junction boxit tähän projektiin. Vähän niinkuin jakorasiat. Hyvät tukevat ABS-muoviset vesitiiviit rasiat. Pienempi oli 1,25€ ja isompi 1,8€.
Harmi vaan, että läpiviennit pitää porata ja tiiviste pitää laittaa uraansa. Ja saattaa vaatia vähän miettimistä, kuinka saa kolme sokeripalaa diodeineen ja 5 reikäisen vipuwagon sopimaan pieneen rasiaan.

Mutta pää-asia on, että on halpaa.
 

wepu

Member
ei sovi sokeripalat koteloon. Ja vipuwagoja pitää olla kaksi. On siis juotettava diodit kiinni ja liitettävä vipuwagoon. Mutta mites päin se nyt laitetaankaan? +-johtoon, ja rengas lataussäätimeen päin?
 

wepu

Member
5x18w=90w paneelitehoa sain äsken kytkettyä tilapäiseen testiin takapihalle. Akkuna tyhjiin mennyt mopo-akku, 10,6V mittarissa. Tehoja pitäisi paneeleiden antaa 4A suorassa auringonpaisteessa.
Takaiskuna oli kuuden euron pwm-säädin. Ostin sen hinnan ja 20A tehonkeston takia, mutta äsken kun aukaisin laatikon, niin vikineessä sanotaan max paneelitehoksi 260W. Tarkoitus on tehdä 330W tai sinnepäin, joten isompi säädin on tilattava.
Nuo aikaisemmin mainitut junction boxit ovat todella jämäkkää tavaraa. Niitäkin pitää tilata varalle.
Kumma homma on, että kun saa jonkun paneeli-projektin tehtyä, ja vanno ettei koskaan enää..........niin parin päivän päästä taas tutkii Aliexpressin valikoimia. Nyt on jo menossa tämän vuoden neljäs projekti.
 

wepu

Member
wepu sanoi:
Tutkin tarkemmin tuota ekaa paneelia, missä on kolme 20V paneelia saman lasin alla. Huonevalossa tuosta viallisesta paneelista puuttuu 4V verrattuna muihin kahteen paneeliin.
Juotokset miinuspuolelta on hyvin siistejä (öhöm..) ja ehjiä. Yhtä kennoa silikoni peittää parin neliösentin alalta. Mutta tehonlaskun syy taisi selvitä siitä, että kolme stringiä ottaa hipat toisistaan. Eli bussien juottamisen aikana stringit ovat liikahtaneet. Yhdessä välissä kennot ottavat päittäin yhteen ja toisessa välissä ne ovat puolen millin matkalla päällekkäin. Kai tuosta saa virtapiirin sekaisin?

Harmillinen homma. Aika mahdoton korjata. Ikkunalasi alla ja päällä, kennot välissä, ja koko paketti silikoonilla yhdessä. Lasien välissä ei ole tilaa kuin milli tai vähän toista milliä.

.
Tarkkaan ottaen ei tuo viallisen paneelin korjaus niin vaikeaa olekkaan. Äsken vasta juolahti mieleen. Tekee vain uuden 40 cellin setin ja liimaa sen rikkonaisen päälle. Lasia onneksi vielä on.
 

wepu

Member
Ei tuota viallista tarvinnutkaan korjata. Antoi 22V ulos. Luultavasti kennot elävät lämmön mukaan ja tulee virhekytkentöjä. Sama se, kytkin järjestelmään.
Nyt on viisi paneelia pihalla testissä, yht. 270W. PWM-säätimen maksimikuorma on nyt ylitetty, toivottavasti ei ala savu nousemaan.
Olen jättänyt 3w Ledin palamaan yöksi testikuormana. Aamulla oli 60ah akussa 12,4V ja kyllä se päivän mittaann latautui 12,9V arvoon, vaikka oli sateinen ja hyvin pilvinen päivä. Taisi 13,5V olla korkein latausjännite, kun muutaman kerran päivän mittaan tarkistin. Jos aurinko paistaa, niin on ollut 14,4V.

Vielä olisi yksi paneeli juotettava, 120 celliä.
 

wepu

Member
Ja kuudes paneeli on kytketty tilapäiseen järjestelmään. Eihän noitten valmistamiseen mennyt kuin noin kuukausi. Juottamista tein pikkuhiljaa sadepäivinä ja iltaisin, muutama 8 kpl stringi päivässä.Laskennallisesti yhteensä 331,2W , 14,5A ja 20V.
Olkoon nyt testissä takapihalla jonkun aikaa. Akkuna on 55ah Toyota, elinkaarensa loppupuolella, ja 3,5w ledivalo kuormana. Toivottavasti ei tule hirmu aurinkoisia päiviä, ettei 260 wattinen pwm pimahda. 40A säädin tulee muutaman päivän päästä. 
Mutta talveksi puran paketin pois ja lopullinen asennus sitten joskus kun on vara sijoittaa muutamaan isoon akkuun.
 

jolla

Member
wepu sanoi:
eihän tuosta mppt'stä kummoista hyötyä ole 12v järjestelmässä kun lanelijännitte rajoittuu kuitenkin 18-24v ja jos paneli on parhaimmillaan +30v kantturoissa, niin hyöty jää pieneksi

maximum open circuit voltage of the solar panel: 18 V-24 V (12 V system)
Maximum open circuit voltage (V) solar panels: ≤48V

vai ymmärränkö väärin nuo speksit?
 
Ylös