Aurinkopaneelin teho kuutamolla?

Tuuskottiin

New member
Meillä kävi aurinkopaneelikauppias, joka väitti, että heidän myymänsä saksalaiset Solarwatt 270 W:n monikidepaneelit antavat tehoa jopa kuutamolla. Jos on kirkas täyskuu, tehoa tulee 100W / paneeli.

Mahtaakohan olla totta?
 

jolla

Member
ei ole totta
mittasin viime talvena kirkkaalla kuutamolla (11x270W), kyllä sieltä virtaa tuli, muttei ainakaan minun invertterit käynnistyneet
 

Puuha

Well-known member
Kaikkea ne yrittää.

Ei tule kuin 10% nimellisestä maksimissaan jos oikein optimaaliset olosuhteet, yleensä jäädään reilusti alle 5% nimellisestä.
 

denzil dexter

Well-known member
Tuleehan sieltä tehoja. Suoran auringonpaisteen valoisuus on noin 100 000 lux. Kirkkaan kuutamon valoisuus on noin 0.1 lux. Eli kun on miljoona vuotta kuutamolla, niin on saanut vuoden tehot. Kauppiaalla on jo siis hyvä alku.
 

Tuuskottiin

New member
Joo, niin minä vähän epäilinkin. Myyjä puhui omiaan.

Perusteluna hän väitti, että heidän myymät paneelit eivät ole aurinkopaneeleja vaan "valopaneeleja", ne eivät tarvitse aurinkoa tehon tuottamiseen vaan vain valoa.
Myös ns. hajavalo käy, lähes mistä suunnasta tahansa (180 astetta). Ja siis myös kuun valo. Itse olin epäilevällä kannalla, mutta pysyi väitöksessään. Ei tosin ollut mittausdataa todisteeksi.

Että tämmöisiä myyjiä Suomessa kulkee.
 

Ilmis

Member
Erään innokaan aurinkosähköjärjestelmien myyjän kotisivustoilta katselin kerran kuvia heidän referenssikohteistaan, kennoja oli asennettu ihan minne vain ja miten vain. Keskellä metsää oleviin mataliin rakennuksiin, pohjoisen puolen lappeille ym. Ilmakuvista voi hyvin päätellä varjojen perusteella kuvauskohteiden ilmansuunnan ja edessä olevan puuston tai muut esteet. Kunnolla toimimattomia kohteita oli paljon. Kun paketti on ilmeisesti jo puhelimessa saatu kaupan, niin jonnekinhan se oli kiinni ruuvattava.
 

denzil dexter

Well-known member
Noissahan pitäisi tietenkin olla kuluttajansuoja niin, että paneeliston pitää tuottaa esim vähintään 80 lasketusta tuotosta, tai kauppa purkautuu tai tulee hyvitystä.
Jos joku haluaa umpimetsään paneelin laittaa, niin sitten kauppakirjaan merkintä, ettei laite tuota mitään varjossa.
 

Puuha

Well-known member
Sinänsä ei pelkästään ole asentajien tai tilaajien vika. Onpahan arkkitehdillä välistä sellaisia ajatuksia sijoittelussa ettei sillä ole mitään tekemistä paneliston suuntauksen kanssa mutta se egologisuus leima nyky-yhteiskunnassa on uskomattoman voimakas.

Arkkitehti oli sijoittanut aurinkopanelit terassin sisälle kattoon. "Eivät häiritse siellä esteettisesti kokonaisuutta, mutta antavat talollolle hyvän E-luvun".
 
Ylös