• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Aurinkopaneelien etäisyys talosta ja kaksipuoleiset paneelit pystyyn.

Hirvas

New member
Minulla olisi hyvä maa-asennuspaikka n. 50 metriä talosta. Tuoko tämä etäisyys hävikkiä pitkän kaapelin takia, ja jos, niin kuinka merkittävästi? Olen ajatellut laittaa kaksipuoleiset paneelit pystyyn, jolloin saan aamupäivän ja iltapäivän auringon talteen. Silloin kulutus meillä suurimmillaan. Päivällä vähäinen kulutus. Minulla on siinä pellot molemmin puolin, joten talviset lumikentät antavat hyvin heijastusta paneeleille. Tähtään tällä ratkaisulla "leveään" tuottoon, kevättalvesta myöhäissyksyyn. Kesäinen keskipäivän huipputeho ei näyttele suurta roolia.

Etunahan noissa pystypaneeleissa olisi se, että ei koskaan lumenpeitossa. Meillä on maalämpö ulkoanturilla ja aamuthan talvella kylmiä, jolloin sähköä tarvitaan. Aurinko paistaa aamuisin ja iltaisin esteettömästi. Kotiaskareita ja telkkaria iltaisin. Jos pörssisähkön kannalta ajatellaan, niin kulutuksemme on suurinta, kun sähkö on kalleinta. Tämä ratkaisu osuisi kalliimpiin tunteihin. Alareuna 1.5 metriä maasta, joten pesukin tarpeen tullen helppoa. Tukeva kehikko syntyy kädenkäänteessä.

Etelä suuntauksessa ongelmana metsä, jonka yli talven aurinko ei paista yli. Kesällä kyllä ja jo nyt, mutta tuotto tulisi juuri siihen ajankohtaan milloin vähiten sähköä kuluu. Toki voihan tuohon jokusen paneelin suunnata eteläänkin, mutta pääosin kaksipuoleiset pystyyn itä- ja länsiaurinkoon.

Onko asiantuntijoilla kommentteja tai vinkkejä aiheeseen?

korsteeni

Well-known member
Minulla olisi hyvä maa-asennuspaikka n. 50 metriä talosta. Tuoko tämä etäisyys hävikkiä pitkän kaapelin takia, ja jos, niin kuinka merkittävästi?
en ole asiantuntija
ilman lukuja tähähän ei pysty vastaamaan kukaan
oletetaan että panelit ovat jotain 10A luokkaa. 50m matkalla 6m2 kaapelilla mitään mainittavaa käytännön hävikkiä ei synny
on testattu myös 1.5m2 mmj llä........ei synny ilman mittareita ja referenssikytkentää vierellä hävikkiä käytännössä silläkään kun vasta maksimi tehoilla voi havaita. en sitä suosittele, kunhan vaan totesin.
jos haluaa hifistellä, ei 35m2 amka paljoa maksa, jopa halvempi kuin ns virallinen, on kevyt käsitellä ja keeeestää....bonuksena voi vetää 220v paneleille vaikkapa kääntöä varten

Juke_

Member
Samoja asioita olen miettinyt itsekin joten jatketaan tähän ketjuun. Jos invertteriä ei ole mahdollista laittaa paneleiden lähelle niin miten DC kaapelit kannattaisi vetää maanalle? Voiko normaalin 6mm² aurinkopanelikaapelin laittaa putkessa maahan? Laittaisitko + ja - johdon samaan putkeen vai omiin putkiin?

Onko aurinkopanelien rinnankytkentä mc4 y-liittimillä hyväksytty asennustapa? Ainakin Victronin inverttereissä on melko matala maksimijännite panelistolle, mutta tehoa voisi panelit tuottaa melko paljon. Victronin ohjeissa käytetään näitä y-liittimiä, mutta onko Suomen omissa määräyksissä noiden käyttöön mitään rajoitteita?

Hirvas

New member
Itselläni tuli käsittäkseni pieni helpotus kaapeloinnin osalta. Tuo minun suunnittelemani paikka paneeleillle on pihavajan vieressä, jossa edesmenneen "kivenhakkaajan" isot hautakivien hiomakoneet, voimavirrat ja oma sulakekaappi. Olen antanut itselleni ymmärtää, että ei tarvitse talolle viedä kaapelia, vaan tuon, isosulakkeisen kaapin kautta homma hoituu. On meinaan pirunmoinen kaivuu, kun nurmen alla on kivenhakkausjätettä loputtomiin. On hakkausvaiheessa rikki menneitä "rotvalli" kiviä riittävästi omiin tarpeisiin.

Vajasta ilmajohto taloon.

Viimeksi muokattu:

Aurinkeli

New member
En tiedä DC Y-liittimistä.
Itsellä 6mm2 DC kaapelia + ja -samassa putkessa maassa. Jännite noin 600V jonka ansiosta virta kulkee 70m ja SMA 3v invertterikin tuottaa hyvällä hyötysuhteella.
Mitä alhaisempi jännite, sitä suurempi häviö (eli paksumpi johto).

Aurinkeli

New member
DC kaapelin vetäminen oli aivan yhtä helppoa kuin maakaapelinkin. Mitoitus (etäisyys, jännite ja sopivan DC kaapeli) pitää olla oikein suunniteltu.
Mikroissa omat etunsa, itselle ihan ok ettei mikroinvertterit ole vapaasti pellolla ja että keskus invertteri on nyt talon wlanissa kiinni.

Hirvas

New member
Mitenkäs tuo kaksipuoleisten paneeleiden asentaminen kannattaa tehdä viistoon maatelineeseen, joka suuntautuuu etelään. Telineen takaruoteethan peittävät osaa paneelista ja heikentää siten tehoa. Pitäisikö siihenkin, kuten suunnittelmaani aitamalliin, joka tulee itä-länsi suuntauksella, laittaa kehikot, joissa ei takaruoteita. Aitamalliin ajattelin tehdä itse simppelit kulmakiinnikkeet alumiinikulmasta. Poraan reiät paneelin pääty sivuihin ja popniiteillä kiinnikkeet paneelin. Sitten ruuvilla kiinnike pystytelinerunkoon.

Tuossa etelän viistotelineessä askarruttaa lumikuorma, eli tarvitsisiko paneelin taustalla kuitenkin olla kantavuutta ruoteen muodossa ja hyväksyä tehohävikki ruoteiden osalta. Vai, riittäisikö sivukiinnikkeet, kunhan niitä laittaa riittävästi per paneeli.