• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Akuston räjähdys ja tulipalo

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Täällä meilläpäin sattu tuossa melko ikävä tulipalo hiljattain. Onneksi kukaan ei loukkaantunut mutta talo meni täysin asuinkelvottomaksi.

Nyt tuli lissää tietoa tapauksesta. Ilmeisesti palon on alottanu teknisessä tilassa olleet aurinkosähköjärjestelmän akustot.

Tuo on ensimmäinen mitä oon tuollasia kuullut/lukenut tapahtuneen. Onko vastaavia miten tapahtunut muualla suomessa? Kenellä tietoa?
IMG_20250326_111545.jpg

Mekaniker

Well-known member
Täällä meilläpäin sattu tuossa melko ikävä tulipalo hiljattain. Onneksi kukaan ei loukkaantunut mutta talo meni täysin asuinkelvottomaksi.

Nyt tuli lissää tietoa tapauksesta. Ilmeisesti palon on alottanu teknisessä tilassa olleet aurinkosähköjärjestelmän akustot.

Tuo on ensimmäinen mitä oon tuollasia kuullut/lukenut tapahtuneen. Onko vastaavia miten tapahtunut muualla suomessa? Kenellä tietoa?
Olisi mielenkiintoista saada tietää mitä on tapahtunut ja miksi
Mutta jos talosta ei ole jäljellä kun rippeet edessä on toivoton urakka
On varmasti ollut paneeli/ invertteri-paloja eri paikoissa mutta akustopalon kohdalla taitaa olla ensimmäinen suuri vahinko??

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
En ole itse ainakaan vastaavaa kuullut aijemmin tapahtuneen.

Veikkaan että palosta ei paljoa lisätietoa heru median kautta, mutta jos jotain kuulen niin kirjottelen tänne.

korsteeni

Well-known member
luin tuolta netistä että agm olisi herkempi palamaan ja räjähtämääm kun lifepo4, olen aina luullut päinvastoin
nuo minun lifepo4 ei kyllä lämpene lainkaan

Mekaniker

Well-known member
luin tuolta netistä että agm olisi herkempi palamaan ja räjähtämääm kun lifepo4, olen aina luullut päinvastoin
Molemmat akkukemiat lämpiää kun käyttää isoilla virroilla mutta että AGM olisi herkempi palamaan? Sen sijaan taitaa lyijyakut (varsinkin vanhat) saada lämpöhalvauksen todella nopeasti elämänsä loppuosalla. Pääsin leikkimään niillä vanhoilla varavoima-150Ah AGM akuilla ennen kun siirsin ne romuttamolle ja 50A:n lataus oli liikaa, samoin purku. Huonoimmat paisuivat ihan selvästi

Toisaalta muuttuhan prismaattiset kennot ulkomuodoltaan pulleiksi kunhan ne lataa liikaa ilman tukirakennetta, yksi sellainen akku odottaa poisviemistä. Ei minun tekemä, oli valmiina kartongissa kun tuli maailmalta kotiin.

Mekaniker

Well-known member
Eikös sen tilan ilmanvaihto ole aika tärkeä mihin akustot sijoittaa? Niistä kehittyy lämpöä ja (jotain) kaasuja/höyryjä?
On tarpeellista miettiä tarkoin mihin tilaan laittaa akkuja, olkoon mikä tahansa kemia
LFP/ AGM ovat hermeettisesti suljettuja mutta vahingon sattuessa on parempi että saa tuulettettua
Sen sijaan tavallinen lyijyakku vaatii ehdottomasti tuuletusta ulkoilmaan koko ajan

korsteeni

Well-known member
Molemmat akkukemiat lämpiää kun käyttää isoilla virroilla mutta että AGM olisi herkempi palamaan? Sen sijaan taitaa lyijyakut (varsinkin vanhat) saada lämpöhalvauksen todella nopeasti elämänsä loppuosalla. Pääsin leikkimään niillä vanhoilla varavoima-150Ah AGM akuilla ennen kun siirsin ne romuttamolle ja 50A:n lataus oli liikaa, samoin purku. Huonoimmat paisuivat ihan selvästi

Toisaalta muuttuhan prismaattiset kennot ulkomuodoltaan pulleiksi kunhan ne lataa liikaa ilman tukirakennetta, yksi sellainen akku odottaa poisviemistä. Ei minun tekemä, oli valmiina kartongissa kun tuli maailmalta kotiin.
kohta 8 tuolta

Savonius

Well-known member
Ihan vaan tarkennuksena että AGM akut ovat lyijyhappoakkuja ja käyttäytyvät kuten lyijyhappoakut. Ei se lasi-vuorivilla tai muu jokin sellainen siellä sisällä sitä kemiaa miksikään muuta.

Mekaniker

Well-known member
Ihan vaan tarkennuksena että AGM akut ovat lyijyhappoakkuja ja käyttäytyvät kuten lyijyhappoakut. Ei se lasi-vuorivilla tai muu jokin sellainen siellä sisällä sitä kemiaa miksikään muuta.
Näin on
Kun lyijyakun toiminnallinen elinkaari on loppu ei kannata tapella sen kanssa. Hyvässä tapauksessa purkaa hapot korkkien kautta pilaten ympäristön ja menee oikosulkuun tai suljettujen akkujen kohdalla paisuttaa itsensä toimintakelvottomaksi ja saavat sisäisen oikosulun
Siitä huolimatta niillä on paikka meidän erilaisiin tarpeisiin sähkövarastona varsinkin ajoneuvoissa/ työkoneissa talvella
Aurinkosähkövarastona suurella Ah määrällä en lyijyakkua enää hanki, siihen liian kalliit nykyisin