Akulla autuaaksi

hemaris

Member

23 euroo toimitus ja 4 euroo per korkki
Tuo jäi huomaamatta - kiitoksia. Yksikköhinta 4.36€, ja kokonaishinta olisi nyt 90€ pinnassa, eli lähestytään jo sitä rajaa että voisi harkita tilaamista. sivulla oli tosin huomautuksena että on rajoitettu määrä saatavilla.

korsteeni

Active member
missä menee syväpurkauksen raja?
tänään aamulla oli 47v agm akut, onko jo syväpurkaus vai hieman kulutettu
onko parempi ladata pitkin päivää pienemmällä virralla vai kerralla suurella virralla täyteen?

kotte

Well-known member
onko parempi ladata pitkin päivää pienemmällä virralla vai kerralla suurella virralla täyteen?
Alkaa48V AGM-akku olla syväpurkauksen rajoilla tai syväpurkausrajan allekin (riippuu siitä, onko kuormitusta vähän vai ollenkaan). Latausvirran määrä riippuu varaustilasta ja tyypillisesti voi lähes tyhjää akkua hyvin aluksi varata 1C-virralla (so. virralla, joka periaatteessa lataa akun tunnissa täyteen). Tällaista virtaa ei missään tapauksessa pidä käyttää, kun akku alkaa olla lähes täyteen ladattuna, jolloin luokkaa 1/10C (akun lataus täyteen 10 tunnissa) oleva virta on maksimaalinen sallittava. Yleensä asiallinen laturi pienentää latausvirtaa niin, että jännite pysyy tietyn rajan alla. Jännite ei normaalisti saisi nousta ylemmäksi kuin 2,4 ... 2,5 volttia per kenno eikä edes yli luokkaa hiukan yli 2,3 volttia, jos lataus on päivittäistä samalla, kun kuormitus on pimeänkin aikaan vähäistä.

fraatti

Active member
missä menee syväpurkauksen raja?
lccomparison.jpg
XRpbF5B.png

korsteeni

Active member
Equalizejännite "hallittu ylilataus": 1kk välein, 15.5V @ 90 min

kait tuon voi tehdä akku kerrallaan kun vertistä ei taida 62v löytyä

onkohan edes tarpeen? en tiedä

hemaris

Member
onkohan edes tarpeen? en tiedä

Itse olen tehnyt tuon kesäaikaan (jolloin akuilla on eniten käyttöä) noin yhden kuukauden välein , mutta kaikki akkuvalmistajat (mm Trojan) eivät edes suosittele sääännöllistä ekvalisaatiota. Itse olen nähnyt että alkavan sulfaation estäminen/purkaminen on hyvä juttu ja lisähyötynä on akkuhappoja sekoittuminen mikä purkaa happojen kerrostumista (stratifikaatiota) kennoihin.

Viimeksi muokattu:

Savonius

Well-known member
On ehkä pahempaa jos napajännite on kuormittamattomassa akussa alle 12V kuin että kuormitettuna se on alle 12V. Esimerkiksi talvipakkasella startatessa napajännite käy helposti 10V tienoilla.
Olen määritellyt invertterin asetuksissa että kun kuorma päällä jännite laskee 23,6V niin kuormitus siirtyy verkkoon. Useimmiten napajännite nousee kuorman poistuttua 24.2V. Jos ei ole verkkovirtaa käytössä invertteri lopettaa akkusyötön noin 21V jännitetasolla. Yleensä sen jälkeen ajan sufaatin poiston invertterin ohjelmalla. Se tekee sitä neljä tuntia.
Käytössäni oleva säätäjä näyttää suorittavan equalisoinnin kerran päivässä. Hetken aikaa pukkaa n. 31V.