Akulla autuaaksi

maanma

energiaonnellinen
Kirjoitit "Huomioithan sen että: silloinkun ostat, niin et myy (=et pysty myymään)."
Ilman netotusta pystyt ostamaan vaiheesta 1 ja 2, jos yksivaiheinvertteri on vaiheessa 3, millä voit hyvin tuottaa samanaikaisesti, kun ostat.

Vaiheesta toiseen siirto edellyttää konversioita DC:ksi ja siitä takaisin AC:ksi, jos käytetään tasavirtaa hyödyntäviä inverttereitä. Siinä syntyy myös muuntohäviöitä.
 

korsteeni

Active member
kuinka kauan akku, siis tavallinen happoakku kestää kuvan mukaista käyttöä?

1642493426815.png
 

Savonius

Well-known member
Vaimon Micra 2007. Alkuperäinen akku ja aina käynnistyy. Eikä ole tarvinnut blokilämmittäjää koskaan kytkeä eikä ulkoista laturia. Ja ulkona seisoo. Kilometri päivässä näyttää riittävän. No, joskus sentään pitempi reissu.
Korsteenille. Jos akkulaturi koko ajan kiinni niin parikymmentä vuotta saattaa kestää.
 

denzil dexter

Well-known member
Käytetty akku 12 kWh 2600,- alv 0%, mistä tulisi 3224,-. Eikö tuo ole vähän tyyris?
Vähän ot, mutta jos tavallisen hybridin muuttaa pistokemalliksi, silloin autosta pitää maksaa dieselvero, nykyiseltä nimeltään käyttövoimavero (ja tietenkin tehdä muutoskatsastus, jos muutos nyt ylipäätään on sallittu kun massa ja käyttövoima muuttuvat). Aiheesta narahtaminen vastaa tilannetta, jossa ajat dieselillä verottomana, eli kannattaa selvittää perinpohjin ennen kuin lähtee asentamaan.
 

denzil dexter

Well-known member
Näyttää akut olevan edelleen niin kalliita, että kohta on harkinnassa 4500 euron sähköauton tilaaminen Kiinasta. Auto olisi pelkkää rekvisiittaa, mutta parinkymmenen kWh akuston saisi noin halvemmalla kuin erikseen ostettuna ja auton voisi myydä vaikka leikkimökiksi tai siirrettäväksi eräsaunaksi.
 

Mekaniker

Active member
Näyttää akut olevan edelleen niin kalliita, että kohta on harkinnassa 4500 euron sähköauton tilaaminen Kiinasta. Auto olisi pelkkää rekvisiittaa, mutta parinkymmenen kWh akuston saisi noin halvemmalla kuin erikseen ostettuna ja auton voisi myydä vaikka leikkimökiksi tai siirrettäväksi eräsaunaksi.
Onko se edes tarpeellista purkaa, tilaa sen valmiiksi sellaisena kun haluat mukaanlukien EV-range extender ja jos sen saa rekisteröityä moottorityökoneeksi niin pito on todella edullista. Ja saa ajaa teilläkin;)
 
Eilen havahduin ovikellon pimputukseen. Oven takana oli Kotisol:in edustaja. Sanoi huomanneensa aurinkopaneelini ja kysyi olisinko kiinnostunut akkujärjestelmästä. Sanoin, että koska kerran siinä olet, niin anna tulla. Ei hän niistä kuulemma mitään tiennyt, asiantuntija tulisi kertomaan vaikka heti huomenna. Sovittiin sitten tapaaminen seuraavana päivänä kello kahdelta. En kyllä mitenkään tiedä mistä äijä sai osoitteeni tietoonsa, paneelit näkyy kyllä kyläraitille, jos osaa juuri oikeaan aikaan katsoa. Näkyvissä kymmenen metrin matkalla, autolla ajaessa aikaa havaita alle puoli sekuntia.
Mitään yhteystietoja ei jättänyt. Aloin sitten googlata kokemuksia firmasta, aika karua oli luettavaa. Kaikki kokemukset luin parisensataa kirjotusta, positiivisia noin kymmenen. Iäkkäille myivät ylihintaisia järjestelmiä ja kaupat oli tehtävä heti esittelyn jälkeen. Ilman maskeja hilluneet yli 80-vuotiaitten kodeissa. Ym. ym...
Ei ollut yhteystietoja, joten en voinut tapaamista peruuttaa. Sovittuun aikaan puhelin soi, mies kertoi tapaamisesta ja kysyi asuinko punaisessa tiilitalossa. Myönsin, jolloin ilmoitti olevansa pihassa. Sanoin tervetuloa, mutta vain maskin kanssa. Epäröintiä, penkomista, kunnes ilmoitti, ettei maskia löydy. Kysyi, voitaisiinko sopia uusi aika. Sanoin, ettei kannata, kerroin googletuksestani ja ilmoitin, etten luota heidän firmaansa, enkä tulisi mitään kauppoja heidän kanssaan tekemään. Vähän aikaa juputti vastaan ja lopulta myöntyi, että ei tullut kauppoja. Lähti sitten niin vauhdikkaasti, että etupyörät löivät sutia parikymmentä metriä.
 
Näyttää akut olevan edelleen niin kalliita, että kohta on harkinnassa 4500 euron sähköauton tilaaminen Kiinasta. Auto olisi pelkkää rekvisiittaa, mutta parinkymmenen kWh akuston saisi noin halvemmalla kuin erikseen ostettuna ja auton voisi myydä vaikka leikkimökiksi tai siirrettäväksi eräsaunaksi.
oma akusto makso messutarjouksessa 4000e ja on reilu 30kWh yhdeltä arvostetuimmista merkeistä. Ei kannata katsoa vaan hintaa ja speksejä. Nykyään tosin korvaantunut "uudella" samanhintasella mallilla jossa on vain 28kWh. https://www.sunwind.fi/product/show/?id=1506&Rolls-Solar-akku-S6-L16-SC-6V eli jos ei oo kiirettä kannattaa käydä nappaamassa mukaansa seuraavilta uusiutuvan energian messuilta (tai muuten vaan kytätä nettisivuja jos sattus osumaan tarjous kampanja kohalle)

Kuten aikaisemmin ketjussa jo muut oli laskenu, pääsin omissa laskuissa samaan loppupäätökseen että ei kannata akkuja pumpata ellei ole pakko. Akun eliniän vähentyminen tekee sen kalliimmaksi kuin pitää akkua UPS käytössä ja vain myydä/ostaa sähkö verkosta kun se on saatavilla.
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Active member
oma akusto makso messutarjouksessa 4000e ja on reilu 30kWh yhdeltä arvostetuimmista merkeistä. Ei kannata katsoa vaan hintaa ja speksejä. Nykyään tosin korvaantunut "uudella" samanhintasella mallilla jossa on vain 28kWh. https://www.sunwind.fi/product/show/?id=1506&Rolls-Solar-akku-S6-L16-SC-6V eli jos ei oo kiirettä kannattaa käydä nappaamassa mukaansa seuraavilta uusiutuvan energian messuilta (tai muuten vaan kytätä nettisivuja jos sattus osumaan tarjous kampanja kohalle)
Rolls on laadultaan paremmasta päästä kun puhutaan lyijyakuista, esitteestä ei tulee esille jos ovat Neste vaiko AGM-tyyppiä?
Korkki viittaa neste-akkuun eli vettä kuluu jonkun verran ja vaatii tuuletetun akkuhuoneen vetykaasujen takia
Lattia pitää ainakin olla kunnossa, eli maavarainen ja kantavuus vähintään 1000kg/m2
 

hemaris

Member
Rolls on laadultaan paremmasta päästä kun puhutaan lyijyakuista, esitteestä ei tulee esille jos ovat Neste vaiko AGM-tyyppiä?
Korkki viittaa neste-akkuun eli vettä kuluu jonkun verran ja vaatii tuuletetun akkuhuoneen vetykaasujen takia
Lattia pitää ainakin olla kunnossa, eli maavarainen ja kantavuus vähintään 1000kg/m2
Nuo on Rollssin nesteakkuja - näyttää ulkoisesti aika samanlaisilta kuin meikäläisen S605-sarjan akut. Itse lisään akkuvettä muutaman kerran kesässä ja lisäksi kauden alussa ja lopussa. Nopea toimenpiden kun on täyttokannu joka säätää nestetason automaaattisesti oikeaksi.
 

korsteeni

Active member
kyllä tämä VE II näyttää käytännössäkin toimivan, kolme sähkökatkoa ollut viikon aikana, harvinaista
nyt ollut tunnin verran poikki
mitkään sähkölaitteet eivät sammu, tietokoneet, jääkaappi yms kun sähkö ei katkea
 
Rolls on laadultaan paremmasta päästä kun puhutaan lyijyakuista, esitteestä ei tulee esille jos ovat Neste vaiko AGM-tyyppiä?
Korkki viittaa neste-akkuun eli vettä kuluu jonkun verran ja vaatii tuuletetun akkuhuoneen vetykaasujen takia
Lattia pitää ainakin olla kunnossa, eli maavarainen ja kantavuus vähintään 1000kg/m2
Nuo on Rollssin nesteakkuja - näyttää ulkoisesti aika samanlaisilta kuin meikäläisen S605-sarjan akut. Itse lisään akkuvettä muutaman kerran kesässä ja lisäksi kauden alussa ja lopussa. Nopea toimenpiden kun on täyttokannu joka säätää nestetason automaaattisesti oikeaksi.
Mulla kans toi 605 mutta kondensoivien korkkien kanssa ja riittää hyvin kun kerran vuodessa laittaa vettä. Ei haise yhtään paitsi kun balansointia tekee, eli nyttäs toimivan ne korkit eikä oo kalliit. Rolls suosittelee niitä ja kaikissa paitsi halvimman sarjan akussa ne on nykyään vakiona.
 

hemaris

Member
Mulla kans toi 605 mutta kondensoivien korkkien kanssa ja riittää hyvin kun kerran vuodessa laittaa vettä. Ei haise yhtään paitsi kun balansointia tekee, eli nyttäs toimivan ne korkit eikä oo kalliit. Rolls suosittelee niitä ja kaikissa paitsi halvimman sarjan akussa ne on nykyään vakiona.
Olen katsellut noita water miser-korkkeja. Vähän tyyriitä ovat mielestäni, halvin löytämäni hinta taisi olla 8.5€/korkki ja kallein jotain 17€. Tai ainakin kuvittelen että nuo on kappalehintoja. Itsellä noita kuluisi 12 kpl, eli nuo kustantaisi 100€ + toimituskulut.
 

hemaris

Member
Ebay:stä niitä saa ~4 euroa per korkki. Toki toimitus ja verot päälle.

Toimitus oli kiinteä ~20 euroo mutta se ei haitannu kun itse tarvitsin 24kpl
Tsekkasin vähän hintoja. Halvimmat löytyy jenkeistä. Halvin löytämäni ebaysta on 3.55€, mutta siinä on yli 50€ toimitusmaksu. Ja ALV päälle tullauksessa. Hinta menee 12 korkilla yli 100€. Toinen vaihtoehto oli noin 4.90€, jossa kuljetus oli 23€. Mutta veroineen tuostakin tulee noin 96€.

Ainakin itsellä nuo jenkeistä tulevat paketit pysähtyy poikkeuksetta tullissa ja niihin tulee joka kerta vähintään tuo ALV päälle.

Olisi tuo ihan mukava idea mutta noilla hinnoilla taidan vaan jatkaa kennojen täyttämistä nykyiseen malliin.
 

Mekaniker

Active member
Tsekkasin vähän hintoja. Halvimmat löytyy jenkeistä. Halvin löytämäni ebaysta on 3.55€, mutta siinä on yli 50€ toimitusmaksu. Ja ALV päälle tullauksessa. Hinta menee 12 korkilla yli 100€. Toinen vaihtoehto oli noin 4.90€, jossa kuljetus oli 23€. Mutta veroineen tuostakin tulee noin 96€.

Ainakin itsellä nuo jenkeistä tulevat paketit pysähtyy poikkeuksetta tullissa ja niihin tulee joka kerta vähintään tuo ALV päälle.

Olisi tuo ihan mukava idea mutta noilla hinnoilla taidan vaan jatkaa kennojen täyttämistä nykyiseen malliin.
Onko kukaan kysynyt akku-romuttamoilta?
Tuo korkki ei kulu sinällään, likaantuu kylläkin
 
Ylös