Akkukenkä

avensi

Member
Kuinka olette ratkaisseet, akkukengään täytyis kytkeä paljon johtoja ?
esim 6-10 johtoa pitäisi kytkeä ,
tavallisesta loppuu tila ?
 

VesA

New member
avensi sanoi:
Kuinka olette ratkaisseet, akkukengään täytyis kytkeä paljon johtoja ?
esim 6-10 johtoa pitäisi kytkeä ,
tavallisesta loppuu tila ?
No ei.. akkuun menee yksi paksu johto ja muut yhdistetään siihen kytkentäkiskolla.. samaan tapaan kuin vaikka kevit tai nollat keskuksissa.
 

Savonius

Active member
Motonetissä on akkukenkiä joissa on kiinteä 10mm kierretanko. Kyllä siihen ainakin kahdeksan millin paksuista kaapelikenkää mahtuu ja kiristysmutteri (17mm) mahtuu. Ei huono. Ohuemmalla mutterilla muutama enemmän.
 

Jussi

Member
VesA sanoi:
avensi sanoi:
Kuinka olette ratkaisseet, akkukengään täytyis kytkeä paljon johtoja ?
esim 6-10 johtoa pitäisi kytkeä ,
tavallisesta loppuu tila ?
No ei.. akkuun menee yksi paksu johto ja muut yhdistetään siihen kytkentäkiskolla.. samaan tapaan kuin vaikka kevit tai nollat keskuksissa.
Juu, kyllä ne jaot tehdään muualla, kuin akunkengässä.
 

VPJ

Member
Johtojen kytkeminen akun kenkään on huonoin vaihtoehto, pakko on kuitenkin kytkeä vähintään yksi ;)
Vastaavasti se on helpoin, kaikenlaisia sovelluksia näkee, varsinkin karavaanareilla:
-peltiruuvilla suoraa napaan
-kuoritut johdot letkunklemmarilla kiinni
-paljon pihtejä (apukäynnistyskaapeleita ja latauspihtejä)
-lukkopihdit ensin napaan ja siihen kierretään johdot ja erkkaria päälle

Täältä ideoita:  https://www.bluesea.com/products/category/BusBars_and_Insulators
 

VesA

New member
VPJ sanoi:
Johtojen kytkeminen akun kenkään on huonoin vaihtoehto, pakko on kuitenkin kytkeä vähintään yksi ;)
Vastaavasti se on helpoin, kaikenlaisia sovelluksia näkee, varsinkin karavaanareilla:
-peltiruuvilla suoraa napaan
-kuoritut johdot letkunklemmarilla kiinni
-paljon pihtejä (apukäynnistyskaapeleita ja latauspihtejä)
-lukkopihdit ensin napaan ja siihen kierretään johdot ja erkkaria päälle

Täältä ideoita:  https://www.bluesea.com/products/category/BusBars_and_Insulators
Noilla pienjännitevirityksillä saa niin kovin helposti metrikaupalla punaisena hehkuvaa kuparia aikaiseksi koska niihinhän ei mitään turhia sulakkeita laiteta. Jossain paneeli-laturiasennuksessa sähköä voi vielä tulla kaikista suunnista.. akunnapaan kasattua systeemiä on vähän ikävä enää ikinä muuttaa. Ump-Ump automusiikkiharrastajatkin ovat oppineet laittamaan sulakkeet, ja niinpä niitä myydään, pesineen, esmes Motonetissa. Kaipa niitä umppa-autoja on palanut riittävästi.. niissähän tyypillisesti tarvitaan suuria hetkellisiä virtoja kun vahvistimissa on tehoja  ja takakontissa onkin joko toinen akku tai isonpuoleinen superkondensaattori, ei riitä sähkö keulilta otettuna isolle subbarille.
 
Ylös