• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Akkujen sijoitus

unga

Member
Tervehdys

Olisin kysynyt miten olette tai minne mielestänne akut tulisi sijoittaa?

Kesämökillä tai ainakin kesä käytössä ulkona on varmaan paras ja helpoin tapa. Mutta entä nuo kiinteämmät ratkaisut, ympärivuoden käyttöön mökillä tai vakituisessa asumuksessa? Onko pakkasesta niin paljon haittaa, ettei kannata jättää ulos? Hyvin tuuletetussa tilassahan nuo tulisi olla, ja ainakin noissa ammattipuolen hätäakku ym. järjestelmissä on akkutilan tuuletus aina johdettu suoraan ulos.

Jussi

Well-known member
Akkutyypistähän tuo jonkun verran riippuu... Noin pääsääntöisesti varastoitaessa akku tykkää kylmästä, mutta käytön ja latauksen aikana sitten ei niinkään. Pari kertaa olen päässyt läheltä todistamaan lyijyakun vedyn aiheuttamaa pikkuräjähdystä, ja molemmilla kerroilla sitä on suorastaan kerjätty olosuhteilla ja käsittelyllä. Voisi sen akkutilan silti ehkä tuulettaa ulos... Paras varmaan olisi akku, joka huohottaa itse letkua pitkin ulos jäähdyttämättä talvella koko akkutilaa.

unga

Member
Tuota räjähdysvaaraa juuri uumoilin ja sitä että käytössä se liika kylmyys ei olisi hyväksi. Nämä talven pakkaset, joita nyt eteläänkin saatin on tietysti tavallaan rajallinen aika vuodesta, ja kun tuo aurinkokin paistaa melko vähän tänä aikana. Eihän minulla mitään konkreettista projektia ole käsillä mutta ajatusksia ja suunnitelmia kyllä. Teknisessä tilassa minulla olisi hyvin tilaa, mutta en kyllä uskaltaisi sinne sijoittaa tuollaista räjähdysvaaraa. Jos sijoitus tulisi sinne, olisi mielestäni akut koteloitava ja tuuletettava ulos. Harmillisesti sellaista puolilämmintä ulos tuulettuvaa tilaa ei oikein löydy ilman että sellaista alkaisi rakentelemaan.

Koskenranta

Member
Mitenkäs AGM -akkujen säilytys talvella. Voiko laittaa ulos jos koko talven mökillä ja kiinni aurinkopaneelissa ? Pitäisikö tehdä eristetty laatikko ? Tarvitaanko AGM-akulle "hengitysilmaa" ? Jäätykö sitten sitä kautta, esim. jos pohjassa ja seinässä tuuletusreikä.

a.karppa

Member
Koskenranta sanoi:
Mitenkäs AGM -akkujen säilytys talvella. Voiko laittaa ulos jos koko talven mökillä ja kiinni aurinkopaneelissa ? Pitäisikö tehdä eristetty laatikko ? Tarvitaanko AGM-akulle "hengitysilmaa" ? Jäätykö sitten sitä kautta, esim. jos pohjassa ja seinässä tuuletusreikä.

Itse tein omille akuille laatikon finnfoamista ja ei se ihan tiiviiksi tullut. Aurinko paistaa laatikkoon kun se on vain näkyvissä. Tuleeko siitä lämpöä sinne, ei ihan varmaa. Keväällä näkee kun mnee taas mökille.
Akut oli "täysiä" kun marraskuussa laitoin talvi kuntoon