akkujen kytkentä tavat

Puuha

Active member
juuri tuon liitetiedoston mukaisien kuvausten mukaan kun puhutaan 12V akuista joista pitää saada ulos 24V.

vai haetko nyt jotain muuta?
 

NdFeB

New member
Sarjaankytkemällä lisääntyy akuston jännite. 2kpl 12V akkuja sarjassa, saat 24V akuston.
Kytkemällä rinnan identtisiä akkuja / akustoja (12,24,48V) lisääntyy kapasiteetti. 2kpl 100Ah akkuja rinnan, saat 200Ah akuston.
 

kotte

Active member
Sarjakytkennässä kannattaa myös pitää huolta siitä, että akkujen kapasiteetti ja kunto ovat suunnilleen samat. Muutoin jää kapasiteettia käyttämättä (pelkästää häviöitä aiheuttamaan ja oikean lataus-/purkaustason arviointia ja mittausta vaikeuttamaan). Rinnan voi kytkeä erikokoisia ja kohtuullisesti erikuntoisiakin akkuja, joiden jännitteiden pitää toki sopia yhteen keskenään (ja koskee myös sarjaan kytkettyjen keskenään samanlaisten akkujen "jonoja", joissa jännitteet voivat periaatteessa vaihdella, kunhan kunto ja kapasiteetti ampeeritunteina ovat samoja).
 

sam123

Active member
Tuon PDF:n kaksi alimmaista kuvaa ovat vieläpä väärin kytketty  :eek:

Jos kaksi akkua kytketään rinnan, niin plussa ja miinus otetaan ulos eri akuista.



Mikäli akkuja on enemmän kuin 2kpl, niin parhaan lopputuloksen saa kun kuljettaa jokaiselta akulta yhtä paksun ja pitkän kaapelin yhteiseen kytkentäpisteeseen.

Jo kolme akkua kytkettynä rinnan niin että virta otetaan vain yhdeltä reunalta on täysi "skandaali"

nim. kokemusta on  :p
 
  • Tykkää
Reaktiot: Zpr

Mikkolan

New member
Joskus on pakko kytkeä erikokoiset akut sarjaan, silloin tätyy huolehtia siitä jokainen akku ladataan erikseen miel. omalla laturilla. Silloin pienin akku sanelee  akuston ominaisuudet kapasiteetin ja purkausvirran suhteen.

Rinnankytkennässä saattaa joskus toinen akku "syödä" toisen virtaa. Tollasessa tapauksessa akut kannatta pitää erillään ja "startatessa" solenoidit kytkee virrat yhteen, tai kulutus johdetaan eri kohteisiin. Lataus joko erillisillä latureilla tai diodeilla erotettuna.

Mielellään kuitenkin aina samanlaisia (sama malli, sama koko) akkuja sekä sarjaan että rinnan kytkentöihin.

Liitokset aina kunnollisilla liittimillä ja riittävän paksuilla johdoilla! Jos liitokset ovat kunnossa ei pitäisi olla merkitystä miltä "reunalta" virtaa otetaan.

Laskuoppia: 2kpl 12V 100Ah akkuja sarjassa on 24V 100Ah , energia teoriassa 2,4kWh

                  2klp 12V 100Ah akkuja rinnan saadaan 12V 200Ah, energia teoriassa 2,4kWh

Käytännössä noitten energia sisältö lienee 1kWh tai vähän yli.
 

Jussi

Member
Mikkolan sanoi:
Jos liitokset ovat kunnossa ei pitäisi olla merkitystä miltä "reunalta" virtaa otetaan.
Kyllä sillä vaan on. Laskutoimituksillakin se selviää, ja avain on lyijyakun Ri suhteessa liitosjohtojen resistansiin.
Vaikka paksun johdon R on pieni, niin myös lyijyakun R on hyvin pieni. Ja, kun akkukäytöissä yleensä kulkee melko paljon virtaa, niin asia realisoituu.
 

Mikkolan

New member
sam123 sanoi:
Mikkolan sanoi:
Jos liitokset ovat kunnossa ei pitäisi olla merkitystä miltä "reunalta" virtaa otetaan.
Äläpäs levitä väärää tietoa. Sillä on hyvinkin paljon merkitystä kun akkuja on kaksi tai useampi rinnankytkettynä.

http://www.reuk.co.uk/Interconnecting-Batteries-for-Battery-Bank.htm

Noinhan se teoriassa menee. Jos isommasta akustosta kysymys niin, ei niin paksuja johtoja eikä hyviä liittimiä ole olemassakaan etteikö tuo ilmiö olisi olemassa. (metodi 1)

Tuossa linkin kuvassa olevilla välijohdoilla (0,0015R/kpl), 100A:n virralla välijohtoihin syntyy yhteensä 60W lämpöteho.
Jos samaisesta akustosta otettaisiin 300A, niin hukkateho johdotuksissa olisi liki 500W. Tuolla kytkennällä jos käynnistettäisiin maansirtokoneen dieselmoottori, jonka startti ottaa virtaa 1200A niin johdotukseen syntyisi yli 6kW hukkatehoa! (metodi 2)

Sikäli irrallinen tuo esimerkki ettei siinä mainittu akun kokoa mutta toisaalta oli tarkoja ohmimääriä ja ampeeritkin kymmenesosan tarkkuudella, on hiukan eri asia jos 10 Ah:n akut tai 1000 Ah:n akut kyseessä?
Jos akun sisäinenvastus on 0.00012, niin taitaa olla suuruusluokka 1000Ah huituvilla. Jos nuo esimerkissä mainitut akut olisivat kooltaan 1000 Ah luokkaa, niin tuo alle 20A:n ero virtojen suuruudessa ei vaikuta mitenkään akkuihin. Tuo tilannehan ei voi jatkua montaa sekuntia kun ensimäisen akun napajännite putoaa ja muiden on tultava tasaamaan kuormaa. Ehkä tuo pienimmällä virralla käyvä huononee käytön puutteessa nopeemmin! (metodi 1).

Jos akustosta aikoo ottaa jatkuvasti 100A:n virtaa, pitää akuston olla kooltaan mielelllään 2000Ah. C/20.

Eli vielä kerran: hyvät liittimet ja paksutjohdot on tärkeämpää kuin kikkailu ja hifistely, etenkin jos kyseessä on vain kaksi akkua.
Koska tuo häviöteho kasvaa neljössä virran suhteen, on täkeää tehdä johdotukset huoleella ja johtimien paksuudesta säästämättä.
Itse suosisin tuota metodi 3:sta, koska siinä pääsee suhteessa ohuemmilla johdoilla ja vähimmällä liitosten määrällä.
Tietysti on aina huomiotava olosuhteet mutta pääperiaate akkujen kanssa on: mahdollisimman lyhyet- ja paksutjohdot sekä mahdollisimman vähän liitoksia.

Noi metodi-esimerkit olivat tuon linkin takana: http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html
 

avensi

Active member
onkos teillä tiedossa näitä paksuja kuparikaapeleita ,
esim 35mm ?
lähikaupoissa 25km säteellä ei löydy ,
joskus ollu venetarvikkeissa !
 

sam123

Active member
Mikkolan sanoi:
Noinhan se teoriassa menee.
Menee kuulee ihan käytännössä.

Tuossa esimerkissä ei kuormitettu 100A:n virralla, vaan akustosta otettiin 100Ah:n energiamäärä.

Älä nyt sössi jollakin ihme luvuillasi täysin selvää esimerkkiä.

Akkukaapeleita: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Sahko/Akkutyokalut-ja--tarvikkeet/Akkujohto-35177/

Tai pelkkää kaapelia, jonka pätkii itse ja laittaa kengät päihin: http://www.hata-autosahko.com/category/158/johdot-kaapelit

tai: http://www.so-tarvike.fi/asennustarvikkeet-autojohdot-c-10_25.html

googlella lisää
 

Mikkolan

New member
[/quote]

Ainakaan ton antamasi linkin takana ei puhuttu mitään 100 Ah:sta. Työnnä se 100Ah takaisin sinne mistä sen otitkin.

sam123 sanoi:
Mikkolan sanoi:
Noinhan se teoriassa menee.
Menee kuulee ihan käytännössä.

Tuossa esimerkissä ei kuormitettu 100A:n virralla, vaan akustosta otettiin 100Ah:n energiamäärä.

Älä nyt sössi jollakin ihme luvuillasi täysin selvää esimerkkiä.
Sen verran on akkujen kanssa tullut leikittyä että toi häviöteho kannattaa ottaa ihan tosissaan huomioon.
Kaavakin on aika helppo: P= I*I*R ,jos virtaa on 100A niin tuo vastus arvo kerrotaan siis 10 000, jos virta on 320A niin kerroin on yli 100 000. Jos virtaa on 1000A kerroin on miljoona. Ne on todellakin ihme lukuja!
Tuosta siis johtuu se että johdoista tulee helposti "lämmitysvastuksia".

Tuon linkin takana on lähinnä varoittava esimerkki miten akustoa ei pidä tehdä.
Tienpäällä joskus pakko tehdä 24V niin periaate tuon tapainen.

Tietysti jos on alimittaiset akut ylimittaisessa kuormassa ja epäilette kytkentöjänne niin ottakaa virtanne miltä reunalta tahansa.

Oma pointtini oli että johdotuksiin kannattaa satsata, on sitten kyse yhdestä tai useammasta akusta. Lisäksi kannattaa huomioida se että "akku ympäristössä" noi liitokset huononee ajan saatossa, jolloin joku akuista voi pudotä kyydistä ja muut ylikuormittuvat, mikä taas puolelestaan lyhentää akuston likää.
 

Mikkolan

New member
Luin ton jutun uudesttaan. http://www.reuk.co.uk/Interconnecting-Batteries-for-Battery-Bank.htm

Ei ole kirjoittajalla kaikki ihan kotona. Jos hänellä on 4 kpl 1000Ah:n akkuja liitettynä 35mm2 ( halk. 6,5 mmm ) johdoilla, niin ei ihme ettei virta kulje!. Hienoja lukuja oli tietokoneella laskenut, oisko oman pään käyttö tuottanut paremmantuloksen?
Tollasessa paketissa jo akkujen yksilölliset ero aiheuttavat enemmän kuin 20A:n eroja virtoihin.
Jos liitokset ovat kunnossa ei pitäisi olla merkitystä miltä "reunalta" virtaa otetaan.
 

sam123

Active member
Mikkolan sanoi:
Luin ton jutun uudesttaan. http://www.reuk.co.uk/Interconnecting-Batteries-for-Battery-Bank.htm

Ei ole kirjoittajalla kaikki ihan kotona. Jos hänellä on 4 kpl 1000Ah:n akkuja liitettynä 35mm2 ( halk. 6,5 mmm ) johdoilla, niin ei ihme ettei virta kulje!.
Missä niin sanotaan että hänellä olisi 1000Ah akkuja?

Tismalleen sama ilmiö tapahtuu, vaikka akuista otettaisiin vain 10A:n virtoja, toki kaapelihäviö on pienempi - mutta yhtä kaikki se eka akku, josta syöttö tapahtuu menee ekana tyhjäksi. Kun otin 3x120Ah:n akuista kaapelit irti niin ekassa akussa napajännite 12.7 volttia, tokassa 13.2 volttia ja viimeisessä 13.4 volttia. Akustoa ei ole kuormitettu koskaan yli 10Ah:n virralla, mutta se oli kylläkin kytketty päin p:tä juurikin tuolla kytkennällä yksi, eli syöttö toisesta laidasta.

Eli aina plussa ja miinus eri päästä akkupankkia, mikäli ei sitten pelaa varman päälle  kolmen tai useamman akun kokonaisuuksissa, jolloin "yhtä pitkät johdot yhteen pisteeseen".

SE ON AINOA OIKEA TAPA KYTKEÄ AKKUJA RINNAN.
 

Raitzi

New member
sam123 sanoi:
Eli aina plussa ja miinus eri päästä akkupankkia, mikäli ei sitten pelaa varman päälle  kolmen tai useamman akun kokonaisuuksissa, jolloin "yhtä pitkät johdot yhteen pisteeseen".

SE ON AINOA OIKEA TAPA KYTKEÄ AKKUJA RINNAN.
Oikea tapa kytkeä rinnan on tosiaan tuoda kaikista akuista omat johdot yhteiseen kiskoon, josta voidaan sitten viedä eteenpäin.  Jos akut on rinnan, mutta vedetään vaan pluspää toisesta laidasta ja miinus toisesta, akkujen välissä olevissa johdoissa kulkee moninkertainen virta. Siis akkujenväliset kaapelit(tai kisko) tulee mitoittaa moninkertaiselle johtopaksuudelle ja tämä ei välttämättä tule mieleen kun kytkentää miettii. Toki kunhan kunnon kiskoa laittaa, niin suurepia ongelmia ei tule. Laitettaessa sarjaan, virta pysyy samana, joten johto-ongelmaa ei esiinny. Sarjaankytkennän onglemat liittyvät lähinnä siihen että akkujen yksilöllisyydestä johtuen, niitä voi kaikkia välttämä voi purkaa täysin. Sarjaankytkentä toki vähentää häviöitä kun virta on pienempi(ja jännite suurempi), jos tehoa käytetään kaukana akusta.
 

nibe79

New member
miten kytketään 4kpl 95ah 12v akkua rinnan jos laitetaan samanmittaset johdot? Mitä osa tarvitsee kyseiseen liitostapaan ainakin kengät. entäpä johto paksuudet ja minkälaiset liitin rimat pitää olla ettei kuumene taikka satu muuta virhettä.?
 

Raksaaja

Member
nibe79 sanoi:
miten kytketään 4kpl 95ah 12v akkua rinnan jos laitetaan samanmittaset johdot? Mitä osa tarvitsee kyseiseen liitostapaan ainakin kengät. entäpä johto paksuudet ja minkälaiset liitin rimat pitää olla ettei kuumene taikka satu muuta virhettä.?
Täällä kuva: http://www.trailerlife.com/wp-content/uploads/2010/04/25667d06-f2d7-4c70-9f42-ebb613d74295.jpg

Tuossa jokaiselle akulle tulee saman verran piuhaa plussan ja miinuksen välille sekä yhtä monta liitosrajapintaa. Eli kaikille akuille saman verran kytkentäresistanssia. Ei mitään eroa siihen, että kaikille olisi vedetty täsmälleen saman mittaisen + ja - johdot yhdestä pisteestä.

Piuhan paksuus riippuu tarvittavasta virrasta ja piuhan pituudesta. Laskuri: http://www.jkauppi.fi/jannitehavio/

Mitä paksummat piuhat sitä parempi. Alle 25mm2 piuhalla en lähtisi kytkemään vaikka yli 100A virtoja ei tarvitsisikaan.
 
Ylös