Akku vahti 12v

avensi

Active member
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386290/Akkuvahti-12V-20A

Voiko tätä mallia kytkeä sarjaan ?
esim 4kpl sarjaan ?
 

avensi

Active member
Tällä hetkellä  alijännitteen kun sais katkeamaan 48,8 -49v,
niin järjestelmä olis melkein valmis.
Olis hakusessa alijännitevahti !
Tämä sen takia, ett voi käyttää 230v laitteita huolettomasti
eikä akut ole tyhjänä !
 

arinko 111

New member
Samaa on kysytty ja monellakin palstalla.
Tässä vastausta taas tänään;
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13528613

Ko releen saa toimimaan 48V systeemissäkin helposti, kun kytkee järeän potikan, jolla jännitteen alentaa puoleen..
 

Jussi

Member
arinko 111 sanoi:
Ko releen saa toimimaan 48V systeemissäkin helposti, kun kytkee järeän potikan, jolla jännitteen alentaa puoleen..
Jos tarvitaan "järeä" potikka, niin homma meni heti perseelleen. Se sun jännitejakopotikkas imee virtaa ihan koko ajan 24/7, ja kaikki se on turhaa. Jos haluaa modailla jotain, niin pitää etsiä sellainen rele, jonka jännitetunnistuspiiri on todella suuri-impedanssinen, jolloin jännitejako voidaan toteuttaa todella suurilla vastuksilla ja pienillä virroilla.
 

Jussi

Member
No, tuo Motonet rele ei sovi millään opilla. Tuossa sähkökylmäDI:n linkissä on montakin ehkä sopivaa, releiden virtakesto vaan suoralla käytöllä taitaa jäädä pieneksi. Niistä vaan pitäis etsiä sopivin.
Jos tuota itse tarttisin, niin äkkiäkös sen tekasee. MUTTA, en varmaan tekisi kuitenkaan, vaan opettelisin käyttämään vehkeitä niin, ettei sinne katkaisurajalle jouduta. Koska monenlaisen, myös hetkellisen isonkin kuorman sietävän alijännitesuojan teko oikeasti toimivaksi ei olekaan helppo juttu. Kun kohtuu pienelläkin kuormituksella se akuston jännite tippuu joka tapauksessa oli se liian vajaa tai ei. Siihen joku lyhytaikainen isompi kuormittaja päälle, niin katkaisuraja on "päällä", vaikka akusto ei olekaan vielä oikeasti niin "vajaa". Jos pelkällä jännitevalvontareleellä tehdään siihen normaalikäyttötilanteet hanskaava suojalaite, niin sitten pikkukuormilla siihen asti käyttäminen purkaa akut aivan liian pitkälle. Sen lisäksi tämä vehje on taas yksi turha sähkön kuluttaja systeemissä, kun ei ne ilman omaakin kulutusta toimi.
Eli ns. idioottivarman suojauksen tekeminen maksaa ja lisää turhaa kulutusta yhden 24/7 ledilampun verran. Järkevää?
 

Puuha

Active member
olen myös samaa mieltä että alijännitesuojaus on turha. jos tätä tarvitaan on tuotantolaitosten mitoitukset keskimääräisen tuotannon osalta enemmän kuin pielessä ajalle n+1 tai alimitoitettuja kulutukseen nähden tai akusto liian vaatimaton kapasiteetiltaan ajalle n+1. ihan tunnettu ongelma tuulivoimalaa hyödyntävissä järjestelmissä vaikka käyttäjät eivät sitä aina itse tiedosta. en ole niin paljoa seurannut sinun järjestelmää että osaisin ottaa kantaa kummasta löytyisi ratkaisu.

akkuja voidaan rasittaa jopa alijännitteen alle ja silti akuston kapasiteetista ei vielä ole käytössä kuin murto-osa. kuten jussi edellä jo kirjoitti että tarvitaan monimutkasempaa ja idioottivarmempaa jos halutaan kunnolla suojata akustoa. tällöin pitäisi myös huomioida akuston kapasiteetti Ah sekä kulutettu Ah ja niiden suhde. lisäksi tätä monimutkaistuttaa se että akuston ikääntyessä kapasiteetti laskee jolloin myös se olisi huomioitava.

pelkällä jännitteellä ei päästä vielä juuri minkäänlaiseen suojaukseen kun käytetään myös kulutuslaitteita joiden tehot ovat pieniä.
 

laturi

New member
Saanen olla erimieltä.
Tuolla logiikalla järjestelmä pitäisi mitoittaa niin että kulutus kattaisi myös pisimmän tuulettoman /pilvisen jakson.
Ja saattaa olla pitkiäkin aikoja jolloin ei tule mitään eli kärjistetysti kuormaa voi olla ledipolttimon verran tai vähemmän.

Pieni jänniteen valvontareleen kulutus on mitätöntä,voi saada toimimaan vaikka vuoden kahden sormipariston
energialla.
 

Puuha

Active member
systeemithän pitäisi juuri mitoittaa niin tällaisissa tapauksissa jossa kohteessa ollaan viikon tai pidempään yhtämittaan että tuotto kattaa kulutuksen ja että energiaa on varastoitu käyttöön jopa viikoksi. vastaavasti sitten pitää jollain muulla tavalla sitten tuottaa energiaa jos mitoitus on tullut tehtyä väärin ja alimitoitettuna.

sillä ei ole merkitystä onko keskimääräinen kuorma 10W vai 10kW, jollei tuotanto kohtaa yhdessä varastoinnin kanssa on ongelma kokolailla väärässä mitoituksessa tahi käyttötottumuksissa.

toki mitoitukset voidaan myös tehdä väärin niinkin että kapasiteettia on liikaa. tosin tällaisen tilanteen kanssa aina pärjää, vain se että rahaa on sidottu laitteistoon enemmän kuin on tarvis.
 

laturi

New member
avensi sanoi:
Tällä hetkellä  alijännitteen kun sais katkeamaan 48,8 -49v,
niin järjestelmä olis melkein valmis.
Olis hakusessa alijännitevahti !
Tämä sen takia, ett voi käyttää 230v laitteita huolettomasti
eikä akut ole tyhjänä !
Käytä normaalia jännitevalvonta relettä joko 48V kelajännitteellistä tai 230V se katkaisee invertterisi pois ja maksaa 20..30€.
 

Jussi

Member
laturi sanoi:
Pieni jänniteen valvontareleen kulutus on mitätöntä,voi saada toimimaan vaikka vuoden kahden sormipariston
energialla.
Nyt kun puhuttiin nimenomaan releestä, niin laitatko linkin sellaiseen 20A kärjillä olevaan releeseen, joka pysyy vetäneenä vuoden sormipattereilla. Vai laitatko sen releen vetämään siinä vaiheessa, kun akut on tyhjät, eikä sitä ylimääräistä kulutusta varmasti tarvita?

Noissa valmiissa valvontareleissä näytti olevan omakulutuksia luokkaa 1-4W, eikä niillä pärjää ilman lisärelettä. Se voi toki olla puolijohderelekin, niiden omakulutuksia en ole tutkiskellut.
 

laturi

New member
Jussi sanoi:
Nyt kun puhuttiin nimenomaan releestä, niin laitatko linkin sellaiseen 20A kärjillä olevaan releeseen, joka pysyy vetäneenä vuoden sormipattereilla.
En Laita.Ei ole olemassa.
Sori, mun moka en viitsinyt ruveta erittelemään puolijohderelettä erikseen.Tyyppi on SSR ,IGBT,fetti ja ohjaus komponenteilla tehty kytkentä tai pikku prossu jne.. mutta miksi Avensin tapauksessa pitää mennä tuonne päävirta puolelle ja kuunnella noita Anteron höpötyksiä.

Ja erittäin pieniin tehokulutuksiin päästään kun pistetään laitteet nukkumaan ja herätetään henkiin vaikka kerran tunnissa.
Jos ei muuten niin apusähkön turvin.Siihen riittää kaksi sormiparistoa.





 

Jussi

Member
Jos se käytön sovittaminen kapasiteettiin tuntuu hankalalta oppia, niin sitten voisi lähestyä asiaa toisin:
Mitäs jos tehdään tai etsitään jännitevahti, joka vain infoaa alijännitteestä? Näyttää punaista lediä hyvällä paikalla, tai piippaa. Sellaisen saa ainakin tehtyä olemattomalle kulutukselle kohtuu helposti ja silloin käyttäjä myös hälyn näkyessä tietää, johtuuko se hetkellisestä isosta kuormittajasta, vai onko akusto oikeasti jo vajaa.

Tietysti sen perään voisi rakennella viivästetyn liipaisun sysäysreleelle, joka sitten nappaisi sähköt poikki jossain vaiheessa. Äkkiä etsimällä en löytänyt 48V sysäreitä, mutta eiköhän sen saa pelaamaan 12/24Vac sysärilläkin. Niitä ainakin löytyy helposti, eikä ole sikakalliita. Kaksikärkisestä löytyy 16A (toki ac) kärkipari, joista toisen voisi laittaa ohjaamaan invertterin omaa käynnistyspiiriä ja toisen sitten muille vehkeille. Voisi kuvitella, että nekin kärjet kyllä kestää dc hommassakin, kunhan ei jatkuvasti hakkuuta niitä päälle ja pois isolla kuormalla. Näin se turha kulutus olisi minimoitu, mutta valmiina vaan tuskin löytyy, eli jonkun pitäis rakennella.

Mitähän laitteita avensilla nyt on siinä kulutuspiirissä, joka pitäisi katkaista?
 

avensi

Active member
Moi !
eli tarkoitus on seuraavanlainen !
tristar 60A kautta saan 48v hukattua lämpövastuksiin ,jota löytyy tällä hetkellä  6500w asti !
akusto 48v
invertterit 48v
ongelma on, että jos kytken akustosta invertteriin esim kahvinkeittimen 230v
tai 230v lämpöpatterin päälle 200w-1000w tai ihan minkä laitteen kun on 230v ,
niin invertteri antaa virtaa niin kauan, kun akuston jännite noin 44,5v
eli ei hyvä !
vaan invertteriin jännite pitäisi päästä katkaisemaan automaattisesti  48v, ettei ole akut tyhjinä !
Tällä hetkellä käytössä tristarin kautta olevia lämpövastuksia jotka tristar ohjaa automaattisesti ja jännite on aina akustossa 54v, johon olen jännitteen säätäny.
Sitten käytän vain 230v vehkeitä kun olen paikan päällä mökillä .
saiskohan tästä nyt mitään selkoa !
 

Puuha

Active member
anna sen tristarin tuottaa se lämpö ja poistat käytöstä ne lämmitysvastukset mitä ajat invertterin kautta niin ongelma ratkeaa hyvin pitkälle. tuotat sitten vaikka puulla sen lopun lämpöenergian mitä tarvitset jollei dumppivastuksilla riittävästi saa pirttiin lämpöä.

on sulaa hulluutta ajaa akkusta lämmöksi yhtään sähköä. taloudellisessa mielessä on sama polttaa pirtissä setelirahaa ämpärissä pirtin lämmittämiseksi. näin kärjistetysti muotoillen.

myös säännöstely omatoimisesti liittyy uusiutuvaan energiaan hyvin läheisesti ja varsinkin kun toimitaan akkusähkön varassa.
 

avensi

Active member
eli ymmärsinkö, että tuuli ja aurinkon tuottama virta vain akkuihin !
eli sittehän niillä ei ole muuta virkaa, kuin ladata akkuja metsän keskellä
eli kalliisi tuli tämäkin harjoitus  ilmaisesta enerkiasta  !

luulin että olisin saanut kaiken hyödyn mökillä , kun on paneelia ja tuulivoimaa ?
 

laturi

New member
Saatko asetettua invertteriisi uuden alaraja jännite arvon jolloin se hyppää pois akuista.
Eli onko ne sellaista mallia että ton homman voi tehdä.
Kuinka pitkään akut pysyy nyt hegissä normaali tilassa kun on kuormat päällä ,muutaman tunnin ,vuorokauden tai jopa pidempään mitenkä arvioisit ton vai oletko kokeillut?
Paljonko niitä akkuja nyt oli ?
 
Ylös