• Ilmaisenergia.info -foorumi yhdistetään Konekansa.net -foorumin osaksi vuoden 2025 aikana. LUE TÄMÄ pitääksesi käyttäjätunnuksesi voimassa, kiitos!

Aiheutin itselleni päänvaivaa Taas= Rakensin 12V UPS/ Virta-aseman autokäyttöön

Mekaniker

Well-known member
Tässä ketjussa oleva akku on nyt käytössä:

Kiersin kirppiksiä ja löysin siistin tietokone-kotelon mihin akku sopi kyljelleen sekä muut osat:
DC-DC laturi+ Jäähd.Puhallin, USB-pistorasiat, 50A pistokkeet, Releet, Sulakkeet, Päävirtakytkin
Lisäksi piti purkaa auton sisustus auki uusia kaapeleita ja sulakkeita varten
25L:n makaavan kanisterin kokoinen ja paino noin 14kg (Muokkasin tilavuusarvion suuremmaksi)
Periaatekuva:
Virta-asema.png

Toki voi käyttää erillisen invertterin kanssa mutta hetkellinen akkukuorma ei saa ylittää 100A

Löysin kuvan vastaavasta kotelosta:
Mitat (LxSxK): 249,5 x 390 x 260 mm
Mini_ITX_kotelo.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Ihan vaan kaverin puolesta kysyn; mihin tuota käytetään? Missä tilanteessa? 🤔
Aina mukana autossa, käytössä varsinkin kesällä yhden/ kahden kylmälaukun kanssa= Yksi kylmälaukku vie 5A jatkuvaa virtaa
Todettu toimivaksi kun jättää auto ruokakauppojen parkille, ruoka pysyy jääkaappikylmänä vaikka autossa on lähes 30+ lämpöä
Auton akku ei kauan siedä sellaista kuormaa, wovwov tai klikklik parin tunnin päästä

Siitä tullaan sitten kylmälaukkuihin-> Kylmälaukut Peltier tyyppi
 
Viimeksi muokattu:

Mekaniker

Well-known member
Koeajettu akkulaatikko + kylmälaukku Kemiön Saarelle ja takaisin pari vrk:ta ja hyvin toimii
Varteen-otettava on auton laturi ja sen kyky hallita jatkuva 15A:n latausta+ auton muut toiminnot, meidän tapauksessa tyhjäkäynti ei ole tasainen. Tuo on autokohtainen ongelma...
"Nykyauto" kuluttaa kohtuullisen suuri määrä tehoa sähkölaitteisiin joten 15A:n lisäys on tuntuva kuorma
 
Ylös