9 kWh akku Nissan Leaf kennoista

Raaseporilainen

New member
Törmäsin tähän keskusteluun jonkin aikaa sitten ja päätin kokeilla rakentaa akun itse jossa mikroinvertteri olisi kytkettynä suoraan akkuun paneelien sijaan.

Akkuina 21 kpl Nissan Leaf kennoja, myyjän mukaan kapasiteettia jäljellä noin 52 Ah/kenno.

Mikroinvertteri Hoymiles HM-700, joka oli sopiva koska sen maksimi tulojännite on 60 V ja akun maksimi on 58.8 V.

Laturi 15 A ja 58.8 V.

BMS QUCC 100 A.

Ohjaus niin että SMA invertterin relelähtö ohjaa latauksen päälle kun aurinkosähkötuottoa on yli 2000 W (3-vaihe invertteri). Kellokytkin kytkee mikroinvertterin päälle klo 17 ja pois päältä tunti auringonnousun jälkeen.

Viikon verran on nyt ollut käytössä ja tähän asti toiminut hyvin. Tuottaa tasaisesti noin 690 W koko ajan jolloin virta akulta on noin 12 A ja nousee sitten pikku hiljaa kun jännite putoaa.

20220818_182716.jpg

20220818_182651.jpg

20220818_182706.jpg

vesioinas

Active member
Miksi rajoitat virtaa?
Vähän mutkikkaampi kytkentä kun on 12V lyijyakku puskurina ja lähtöjännite nostetaan hakkurilla invertterille sopivaksi. Relekortti kestää 20A, mutta rajoitin virran sitäkin alemmas, ettei kontaktit pala turhan nopeasti. Suunnitelmissa on tehdä jossakin vaiheessa tuulen mukaan säätyvä teho (=virta). Nyt on vaan sellainen on/off nitkuttelu.

b58

Member
No nyt on siisti asennus. Ootko ite tehny tuon laatikon? Mikä tuo eka energiamittari on, tuollanen alempi mulla jo onkin, mutta fiksun näkönen tuo värillinen grafiikka!
Eli siis lataat akut auringosta ja pukkaat verkkoon n.700W teholla, vaikkei omaa kulutusta olisi? :rolleyes:

Raaseporilainen

New member
Ylempi näyttö on BMS:n näyttö. Siitä näkee yksittäisten kennojen jännitteet ym.

Omaa kulutusta on aina enemmän kuin 700W, ikävä kyllä :( Yöllä nipin napin yli 700W, siksi juuri tuo 700W invertteri.

Juke_

New member
Miten tämä järjestelmä on toiminut pidemmässä käytössä? Eikö tuosta tule ongelmaa, että akusta tulavaa virtaa ei rajoiteta? Eikö tuo tilanne ole vähän sama kuin laittaisi invertteriin mitoituksen suhteen liian tehokkaat panelit?

Raaseporilainen

New member
Järjestelmä on nyt ollut päivittäisessä käytössä siitä saakka kun lumet sulivat katolta ja toimii kuin junan vessa.
Ei virtaa tarvitse rajoittaa, invertteri ottaa sen minkä se tarvitsee akusta ja tuottaa koko ajan tasaisesti nimellistehonsa verran, 700 W. Virta seilaa siinä 12-13 A sitä mukaa kun akun jännite putoaa.
Tällä hetkellä otan akustosta vain noin 6 kWh ulos, jänniterajat laitettu 3,5 - 4,1 V. Kuulema voisi mennä 3,3 V asti ihan turvallisesti.
Invertteri kuumenee jonkun verran, mutta niin tekee myös toinen samanlainen invertteri joka minulla on kiinni aurinkopaneeleissa. Ero on siinä että aurinkopaneelikäytössä virta ja jännite seilaavat koko ajan edestakaisin ja invertteri joutuu harvoin tuntitolkulla yhtäjaksoisesti tuottamaan nimellistehonsa verran. Siksi olen laittanut tähän akuston invertteriin kiinni ison alumiinisen jäähdytysrivan.

Juke_

New member
Hienoa kuulla, että on toiminut hyvin. Meille riittäisi pienempikin teho yön aikaisen kulutuksen tarpeisiin. Pienempi invertteri siis riittäisi. Onko kukaan miettinyt millainen homma olisi saada tuohon tehon säätö? Pitäisikö tällöin rajoittaa virtaa vai laskea jännitettä? Raaseporilaisen viestistä päätellen ilmeisesti virtaa jos kerran virta nousee jännitteen laskiessa?

korsteeni

Well-known member
Hienoa kuulla, että on toiminut hyvin. Meille riittäisi pienempikin teho yön aikaisen kulutuksen tarpeisiin. Pienempi invertteri siis riittäisi. Onko kukaan miettinyt millainen homma olisi saada tuohon tehon säätö? Pitäisikö tällöin rajoittaa virtaa vai laskea jännitettä? Raaseporilaisen viestistä päätellen ilmeisesti virtaa jos kerran virta nousee jännitteen laskiessa?
tavalliset normi invertterit säätävät tehon aivan automaattisesti käytön mukaan, vaikkapa easun, mikä minulla on

tuossa kuvassa kulutus 663w
ylimenevä menee akkuihin tai veteen
jos akuista niin esmes yöllä ottaa tuon senhetkisen kulutuksen akuista, ei yhtään enempää

eapow.png

Viimeksi muokattu:

Raaseporilainen

New member
Esim. tässä minun invertterissä on sisääntulot kahdelle aurinkopaneelille. Jos syötän virtaa vain toiseen niin invertteri tuottaa vain puolet tehosta, eli 350 W. Voin tarvittaessa pudottaa tehon puoleen vaikka yön tunteina mutta kuten aiemmin totesin niin meillä on koko ajan noin 700 W kulutusta joten tälle ei ole ollut käytännössä tarvetta. Netotettu kulutus on nyt 0,0 kWh noin klo 4 asti aamulla jos aurinko on paistanut päivällä :)

vesioinas

Active member
Mulla on sellainen kokemus, että tehonsäätö onnistuu kyllä ulkoisella hakkurilla mikroinvertterin kanssa tjms. vähän mikroinvertteristä riippuen. Joissakin malleissa mppt jää pumppaamaan tehoa ylös-alas ja ainakin yhdessä mallissa teho lukittuu johonkin arvoon, eikä juuri siitä muutu vaikka tehoa (virtaa) yrittäisi vähän kasvattaa lukituksen jälkeen. Riippuu siis täysin mikroinvertteristä. On myös sellaisia malleja, joissa on mekaaninen tehonsäätö erikseen.

korsteeni

Well-known member
minulla oli 500W säädettävä malli, 40W - max portaattomasti potikalla
toimi erittäin hyvin mutta minulla rajoitti akut maximia kun se oli 12V malli ja saavutettiin 16 voltilla muistaakseni
ladattukin akku kun pudottaa invertterikäytössä jännitteensä 12V pintaan hyvinkin nopeasti