Tilasin 100Ah LFP-akun tämän kaveriksi. Startti kaipaa vielä pienen korjauksen, mutta muuten tuntuisi toimivan ok kun testasin pienemmän akun kanssa. Sisäänmenon step-down -hakkurin perään piti vielä lisätä diodeja 60A edestä, jottei se kävisi "väärin päin" akkuvirralla. A30-releen starttia pitää vielä parantaa niin, ettei se käynnistyisi satunnaisesti väärään tilaan. Releen käyttöjännite tulee generaattorilta eli akku ei purkaannu turhaan silloin kun turbiini on pysähdyksissä. Releen perässä on vielä step-up -hakkuri, jolla saa tehtyä tehonrajauksen (kuvassa oikean yläkulman DC/DC). A30 kestää 30A (~360W) ja isommalla virralla sen voisi korvata/jatkaa arduinolla ja SSR:llä.
***
TIP31/32c komplementtiparilla saa tehtyä sopivan starttikytkimen A30-releelle. R1/R2-vastusjaon teen 100k trimmerillä. Hystereesiäkin (R6) on vähäsen niin eipähän heilu edestakaisin liian tiuhaan.
oranssi käyrä kuvaa tasasuunnattua syöttöjännitettä ja sininen on starttikytkimen lähtö.
***
kytkentä valmiina - R4 vaihtui vielä testatessa 8.2k -> 22k ja keinokuorma R5 on pois kun Q2 kollektori kytkeytyy lopulta A30-releen käyttöjännitteeseen. Säädän kytkentäjännitteen niin, että A30 käynnistyy kun generaattorin lähtö on 12V tuntumassa. A30:n näyttö mittaa akun napajännittettä 100mV:n tarkkuudella:
Jatkossa yhtenä kehitysideana voisi ollla ajastettu verkkoon syöttö esim ilta-aikaan klo18-21, jos akku on riittävästi latautunut. Mutta ensin pitää saada riittävästi käyttökokemusta erilaisissa tuuliolosuhteissa. Toinen parannus voisi olla lämpötilan jatkuva ylläpito plussan puolella, mutta en ole varma sen järkevyydestä pitkien tuulettomien jaksojen aikana.