2kW voimala mm. sähköauton lataukseen

Henkka

New member
Laitanpa tännekin juttua josko tulisi keskustelua. Loppusuoralla on 2kW aurinkovoimalan asennus pajan pihalle. Paneelit Sharpin 8x250W ja invertteri Sunny Boy 3000TL. Telineet rakensin sähkötolpista ja 2x4 lankuista. Panelit asennettu, invertterin sähköasennus kesken. Tarkoitus mm. latailla sähköauton, sähkömoottoripyörän, sähköfillarin ja sähkömikroauton akkuja tuolla sähköllä. Sähköauto useimmiten seisoo pajan pihassa työajat ja nykyisen kokemuksen mukaan laturi käy 2.2kW teholla noin 2 tuntia aamuisin kun laitan sen töpseliin. Eli voisin kuvitella tyypillisenä päivänä tarvittavan pyöreästi noin 5kWh energiaa jotta katan päivittäisen ajon. Kuinka sitten kannattaisi ladata jotta saisi maksimaalisen hyödyn ja verkosta otettaisiin mahdollisimman vähän energiaa?

Olisiko esim. järkevää rakentaa systeemiin sen verran älyä että tuo 5kWh on aina ladattuna akkuihin kun on kotiinlähdön aika, esim. 15:30 (vähän marginaalia mukana). Tällöin lataustöpselin voisi laittaa aina seinään ja lataus käynnistyisi vain jos auringosta tulee riittävästi tehoa. Ja ellei tehoa tule lainkaan aletaan esim. klo 13 ladata verkkosähköllä jotta varmasti olisi täysi akku kun on aika lähteä kotiin. Voin sekä säätää auton laturin virtaa portaattomasti potikalla että katkoa sitä tarvittaessa. Toinen vaihtoehto on vaihtaa laturi CAN-ohjattuun malliin jotta voisin optimoida latausvirran aina auringonpaisteen mukaan. Kuulostaa ehkä liian monimutkaiselta? Onhan pajalla kuitenkin muutakin kuormaa joten kaikki käytettävissä oleva teho mennee kuitenkin käyttöön saman tien.

Ajatus on myös rakentaa Raspberry Pi:stä ja Arduinosta tahi vastaavista kilkkeistä seurantaa systeemiin, aluksi varmaan hyödyntäen SMA:n Bluetooth-yhteyttä. Myös sähköauton toimintaan on kohtuu tarkka kennotason etäseuranta/hallinta rakenteilla.

--
Henkka
 

mke

Member
Et saisi mitenkään syötettyä paneeleilla suoraan auton akkuun sopivalla säätimellä? Pahimmassa tapauksessa aamulla sataa ja lataa akun verkkovirralla täyteen ja sitten alkaa paistaa aurinko kun akut ovat täynnä ellet pysty sitä jotenkin säätelemään.

Myös yksi vaihtoehto vois olla jos auton laturia pystyy käpistelemään laitat pienen kennon samaan suuntaan missä isot paneelit ja josta ohjaus auton laturille kun pieni kenno tuottaa tietyn volttimäärän alkaa auton akun lataus yms.....
 

Henkka

New member
Se DC-syöttö akkuun oli alunperin mielessä mutta päädyin invertteriin jotta olisi aurinkosähkö käytettävissä vaikka auton akku olisi täynnä. Lisäksi eri latausjännitteiden kanssa olisi tullut säätämistä liikaa. Tuossa ajossa olevassa pakettiautossa latausjännite on nyt noin 85V. Tekeillä olevassa autossa taas noin 290V. Kun taas kartissa on 48V ja prätkässä 90V. Kahden jälkimmäisen akut aika pieniä (kartissa n. 1kWh ja prätkässä 5.4kWh) joten niillä ei kovin suurta painoarvoa kuitenkaan. Mutta jos kaikkia olisi halunnut suoraan DC:llä ladata olisi pitänyt järjestää monta ulosottoa paneeleilta. Lisäksi tehtiin testejä tuollaisella säädettävällä keinokuormalla (4kW/600A/400V) ja todettiin että paneeli käyttäytyi ihan eri tavoin kuin litium-akku (joka on minulle tutumpi teholahde). Panelista ei saanut vakiokuormalla tehoa läheskään niin paljoa mihin vastusta käsin säätämällä pääsi. Ja kun tehontuotto oli kerran 'notkahtanut' alas, ei auttanut vaikka palautti vastuksen vähän takaisin - piti palauttaa enemmän ja odottaa kun paneeli 'elpyi'. Tältä se ainakin omissa testeissä tuntui. Eli todettiin mppt-säätimen tarve ihan oman testauksen kautta ja päädyin sitten sellaisen hankkimaan.

Sitä latausta kuitenkin voisi 'pätkiä' laturin AC-puolelta esim. akustonhallinnan kautta. Näissä täällä olevissa sähkökulkimissa kuitenkin on melko mukavat rajapinnat väylissä joita voi käyttää.
 

laturi

Member
Tällaistako aattelit. Mitatataan energia minne suuntaan liikkuu jos menee verkkoon niin kytketään omaa kuormaa lisää jotta pysytään nollilla.
Tähän sitten poikkeus puoleltapäivin laturit kiinni oli energian kulutus suunta mikä tahansa.Tämä kaikki tuolla verkko AC:n puolella.
Anturina AC pihtimittari (CT) virranmittaukseen,tepseliin tuupattava 9V voltin muuntaja jännitteen mittaukseen, älynä AVR prossu (esim.lauta emonTX ,tai Jeenode ym.) tehokytkimenä fetti, kontaktori ehkä helpoimpana SSR rele 5v /230V 25A.
Ja tietysti tarvitaan softa noilla Emoncms porukoilla on muistaakseni MK2i versio joka ajaa ylimmääräiset tehot varaajaan mutta voi siihen kytkeä
rivin erilaisia latureitakin.Tuota kun vähän puukottaa kellon osalta niin siinä se teiltähän se onnistuu.
Samalla saa seurannan pistää dataa liikkumaan radiomoduulin kautta raspille.
Itse kolvaten hinta reilusti alle satasen.

Tuo notkahdus tuossa PV paneelissa saattaa johtua lämpötilasta paneeli lämpesi kuormitus tilanteessa enemmän ja jäähdyttyään rupesi antamaan taas paremmin.
 

nikfly

New member
Onhan pajalla kuitenkin muutakin kuormaa joten kaikki käytettävissä oleva teho mennee kuitenkin käyttöön saman tien.
Jos tilanne on tuommoinen niin ei hirveesti kannata hifistellä millään virran kulku suunta mittauksella.
Helpoin ja "turvallisin" vaihtoehto on sopia sähköyhtiön kanssa että ne ostaa ylijäämän jos sitä tulee?
100€ => ~1000kwh ostettua sähköä, vuodessa sä saat ehkä noin 2000 kWh tuotettua aurinkosähköä, jos on hyvä kesä ja syksy niin vähäsen enemmän  ;D

Jos haluaa tosissaan tuommoisen systeemin niin esim. Outbackilla on invertteri-laturi systeemitjoka voidaan liittää verkkon ja vielä lämmitys vastuksen jos akut on täynnä  8)
http://www.reps.fi/system/REPS-diagram-3kW-PV-grid-backup-leader-100Ah-13-4-2012-fin.pdf
 

rotzi

Well-known member
nikfly sanoi:
Jos tilanne on tuommoinen niin ei hirveesti kannata hifistellä millään virran kulku suunta mittauksella.
Helpoin ja "turvallisin" vaihtoehto on sopia sähköyhtiön kanssa että ne ostaa ylijäämän jos sitä tulee?
100€ => ~1000kwh ostettua sähköä, vuodessa sä saat ehkä noin 2000 kWh tuotettua aurinkosähköä, jos on hyvä kesä ja syksy niin vähäsen enemmän  ;D

Jos haluaa tosissaan tuommoisen systeemin niin esim. Outbackilla on invertteri-laturi systeemitjoka voidaan liittää verkkon ja vielä lämmitys vastuksen jos akut on täynnä  8)
http://www.reps.fi/system/REPS-diagram-3kW-PV-grid-backup-leader-100Ah-13-4-2012-fin.pdf
Olipas sopeva linkki, taas hyviä tiedonjyväsiä, vaikuttaa fiksulta...onkohan noi Oupackit kalleita?
Tuolla tavalla saa toimivan, vaikka todennäköisesti niin kalliin että ei ole normaalin sähköverkon alueella ollenkaan sopevassa "hintahaarukassa"...saarimökkitouhuihin istuu mukavasti.
 

P3trik

New member
Testailin tuota arduino bluetooth gatewayta ja ainakin mulla se näyttää pätkivän satunnaisesti. Voi tietysti johtua invertterin firmiksestäkin mutta kyllä vaikuttaa siltä että ulkopuolinen mittaus (openenergymonitor.org) toimii paremmin.

Tuosta ylijäämän ajamisesta akkuihin - oma kokemus on että ylijäämää tulee useimpina päivinä piikkeinä jotka voivat olla lyhyitäkin jolloin ihan pelkkä relekytkentä ei riitä. Kannattaa tutustua mk2i (openenergymonitor.org) energy bucket konseptiin.

Itsessään kyllä mk2i:ssä on lisäkuorman ohjaus jolla varaajan lisäksi kytkeytyy lisäkuorma päälle - mutta tuosta auringon piikikkäästä energiasta (=pilvet)  johtuen en tiedä vielä että kukaan olisi tehnyt säätimen jolla akkuja voisi piikkienergialla luotettavasti ladata, tosin omat tiedot on puutteeliset ja tällainen voi jostain löytyäkin.




 
Ylös