Laitanpa tännekin juttua josko tulisi keskustelua. Loppusuoralla on 2kW aurinkovoimalan asennus pajan pihalle. Paneelit Sharpin 8x250W ja invertteri Sunny Boy 3000TL. Telineet rakensin sähkötolpista ja 2x4 lankuista. Panelit asennettu, invertterin sähköasennus kesken. Tarkoitus mm. latailla sähköauton, sähkömoottoripyörän, sähköfillarin ja sähkömikroauton akkuja tuolla sähköllä. Sähköauto useimmiten seisoo pajan pihassa työajat ja nykyisen kokemuksen mukaan laturi käy 2.2kW teholla noin 2 tuntia aamuisin kun laitan sen töpseliin. Eli voisin kuvitella tyypillisenä päivänä tarvittavan pyöreästi noin 5kWh energiaa jotta katan päivittäisen ajon. Kuinka sitten kannattaisi ladata jotta saisi maksimaalisen hyödyn ja verkosta otettaisiin mahdollisimman vähän energiaa?
Olisiko esim. järkevää rakentaa systeemiin sen verran älyä että tuo 5kWh on aina ladattuna akkuihin kun on kotiinlähdön aika, esim. 15:30 (vähän marginaalia mukana). Tällöin lataustöpselin voisi laittaa aina seinään ja lataus käynnistyisi vain jos auringosta tulee riittävästi tehoa. Ja ellei tehoa tule lainkaan aletaan esim. klo 13 ladata verkkosähköllä jotta varmasti olisi täysi akku kun on aika lähteä kotiin. Voin sekä säätää auton laturin virtaa portaattomasti potikalla että katkoa sitä tarvittaessa. Toinen vaihtoehto on vaihtaa laturi CAN-ohjattuun malliin jotta voisin optimoida latausvirran aina auringonpaisteen mukaan. Kuulostaa ehkä liian monimutkaiselta? Onhan pajalla kuitenkin muutakin kuormaa joten kaikki käytettävissä oleva teho mennee kuitenkin käyttöön saman tien.
Ajatus on myös rakentaa Raspberry Pi:stä ja Arduinosta tahi vastaavista kilkkeistä seurantaa systeemiin, aluksi varmaan hyödyntäen SMA:n Bluetooth-yhteyttä. Myös sähköauton toimintaan on kohtuu tarkka kennotason etäseuranta/hallinta rakenteilla.
--
Henkka
Olisiko esim. järkevää rakentaa systeemiin sen verran älyä että tuo 5kWh on aina ladattuna akkuihin kun on kotiinlähdön aika, esim. 15:30 (vähän marginaalia mukana). Tällöin lataustöpselin voisi laittaa aina seinään ja lataus käynnistyisi vain jos auringosta tulee riittävästi tehoa. Ja ellei tehoa tule lainkaan aletaan esim. klo 13 ladata verkkosähköllä jotta varmasti olisi täysi akku kun on aika lähteä kotiin. Voin sekä säätää auton laturin virtaa portaattomasti potikalla että katkoa sitä tarvittaessa. Toinen vaihtoehto on vaihtaa laturi CAN-ohjattuun malliin jotta voisin optimoida latausvirran aina auringonpaisteen mukaan. Kuulostaa ehkä liian monimutkaiselta? Onhan pajalla kuitenkin muutakin kuormaa joten kaikki käytettävissä oleva teho mennee kuitenkin käyttöön saman tien.
Ajatus on myös rakentaa Raspberry Pi:stä ja Arduinosta tahi vastaavista kilkkeistä seurantaa systeemiin, aluksi varmaan hyödyntäen SMA:n Bluetooth-yhteyttä. Myös sähköauton toimintaan on kohtuu tarkka kennotason etäseuranta/hallinta rakenteilla.
--
Henkka