12 V vesipumppu

denzil dexter

Active member
Viitannee imutehoon. Poistopuolella hyvinkin surkeat pumput pääsevät ainakin n 10 metrin tasolle. Ilmoitetulla, 4.8 bar paineella pääsisi 48 metriin.

pertrac36

New member
hep,    laiskasti olen itse aloittamaani pumppukeskusteluun osallistunut, tosin aihekin on mutkitellut, kuten hyvissä keskusteluissa usein...  :)
Saunavesien nostoon saunarannassa hankin lopulta Seaflo -pumpun (saa monesta kaupasta, ostin tuolta https://www.lapinakkumaailma.fi/product/1249/vesipumppu-seaflo-12v--17l--min).  Nostaa vajaan metrin imukorkeudella jokseenkin luvatun n. 17l/min väljällä letkulla hyvin ainakin 6..7 metriin asti:  Kota padan 80l täyttyy just yli 5 minuutissa.  Virtaa en kenttäolosuhteissa mitannut, mutta paperi ilmoittaa muistaakseni 6A, max. 10A. Ja painekytkinkin toimii (jos olisi hana  :D ).
Liitteessä kuva koekäytöstä kotikaivolta.

Liitetiedostot

Raksaaja

Member
pertrac36 sanoi:
hep,    laiskasti olen itse aloittamaani pumppukeskusteluun osallistunut, tosin aihekin on mutkitellut, kuten hyvissä keskusteluissa usein...  :)
Saunavesien nostoon saunarannassa hankin lopulta Seaflo -pumpun (saa monesta kaupasta, ostin tuolta https://www.lapinakkumaailma.fi/product/1249/vesipumppu-seaflo-12v--17l--min).  Nostaa vajaan metrin imukorkeudella jokseenkin luvatun n. 17l/min väljällä letkulla hyvin ainakin 6..7 metriin asti:  Kota padan 80l täyttyy just yli 5 minuutissa.  Virtaa en kenttäolosuhteissa mitannut, mutta paperi ilmoittaa muistaakseni 6A, max. 10A. Ja painekytkinkin toimii (jos olisi hana  :D ).
Eli tällainen tulee sitten meillekin ensi kesänä... :) 
Pienen aurinkopanelin ja akun kanssa järven rantaan hoitamaan veden pumppausta saunalle.

Jussi

Member
Raksaaja sanoi:
pertrac36 sanoi:
Eli tällainen tulee sitten meillekin ensi kesänä... :) 
Pienen aurinkopanelin ja akun kanssa järven rantaan hoitamaan veden pumppausta saunalle.
Eihän tollasissa muuta vikaa olekaan, paitsi se, että alkukesän ja loppysyksyn niitä ei voi pitää valmiudessa. Tyhjentele tai kerää pois aina yöksi.

pertrac36

New member
hep,
Raksaajalle:  Klubiaskin pohjaan olen hahmotellut juuri sellasta pumppukoppia, johon mahtuisi pumppu ja akku ja jonka toinen kattolape olisi pieni kenno.  Ja Jussille: Totta tuo, mutta meillä käyttö keskittyy plussakeleille.
Imuputkelle tein innovaatiovirityksen siten, että laitoin putken 50mm viemäriputken sisään, imupäähän pieni kelluke ja sihti/venttiili alaspäin. Rannan puoleiseen päähän laitoin viemäriputkeen y-kappaleen, josta imuputki pumpulle ja t-kappaleen, josta kiinnitin poikittaisella puunrangalla maahan. Joku varmaan pitää ihan virityksenä, mutta helppo, toimiva ja yksinkertainen ;)
-timppa

pertrac36

New member
Kaikkihan tietää, kuinka vaarallista projekteissa on kiirehtiminen... ;) No, jokatapauksessa tämä puolentoista vuoden takaisen kysymyksen mukana alkanut hanke on johtanut/päätynyt tällaiseen lopputulokseen (sisäkuvassa johdotukset testiasussa, sipistelemättä). Kiitos mielenkiinnosta :) Ranch_Box_2M.jpg solar_box_2M.jpg