12 v mökkipaketti talveksi akku irti

mh jkl

New member
moro nappasin akun irti ja toin kotiin lataukseen koska viime talvena oli päässyt joulukuussa aivan tyhjäksi ja jäätynyt ja sitä myöten pilalla. kyseessä ns erämökki jossa sähköllä ainoastaan muutama ledivalo muut hoidetaan kaasulla.


lataussäädin on tommonen bilteman malli ja paneeli noin 80cm kanttiinsa motonetin malli. onko tuossa mitään rikkoontumisen vaaraa kun akku on irti.

miten muut ovat ratkaisseet akun säilyvyyden talvisin vai onko ainoa tapa kuljettaa se talvella mukana mökki sijaitsee kajaanin lähellä joten talvisin pimeää riittää


viime talvena oli vielä tuo motonetin säädin mutta vaihdoin tuon bilteman mallin koska oletan sen olevan parempaa tekniikkaa
 

vesioinas

Active member
Mielestäni ei ole mitään rikkoutumisen vaaraa irtikytkettynä. Akun pitäisi säilyä kyllä talven ylikin kunhan on vaan täyteen ladattuna, eikä pääse jäätymään. Täyteen lataus vaikkapa auton avulla kerran tai pari talvikauden aikana pitäisi riittää.
 

pertrac36

New member
moro nappasin akun irti ja toin kotiin lataukseen koska viime talvena oli päässyt joulukuussa aivan tyhjäksi ja jäätynyt ja sitä myöten pilalla. kyseessä ns erämökki jossa sähköllä ainoastaan muutama ledivalo muut hoidetaan kaasulla.
Jos akku ei syksyllä ole täynnä ja kennon sijoitus on sellainen, että talvikuukausina siihen ei osu "yhtään valoa", esim. vakaasti lumen alla, voi säätimen oma kulutus olla merkittävä tekijä.
viime talvena oli vielä tuo motonetin säädin mutta vaihdoin tuon bilteman mallin koska oletan sen olevan parempaa tekniikkaa
MPPT on lataustilanteessa hyötysuhteeltaan parempi, mutta usein omakulutus on isompi, kuin vastaavan tehoisella PWM -säätimellä.
Kytkettäessä 12/24V kykyistä säädintä/järjestelmää käyttöön, pitäisi akku kytkeä aina ensin (jännitteen tunnistus) ja vasta sitten kenno(t). Menee helposti toisinpäin, jos akku otetaan toimivasta järjestelmästä välillä pois.
 
Ylös