Asumiskulut

korsteeni

Well-known member
Täälläkin on tainnut aiemmin olla juttua tästä 40e/kk off-grid-ekotalosta, joka on nyt laitettu myyntiin omistajan ikääntymisen vuoksi.


Eihän tuo asumiskulu mikään super pieni ole kun laskuista jätetään kaikki rakentamis ja hankintakustannukset ja maksut pois.
Pelkästään porakaivo maksaa 15 000€

Meillä ollaan sähköverkossa 3x25 nalleilla, vuosikustannus bruttona sähköineen ja siirtoineen alle 300€/vuosi
Puilla lämmitys kun otetaan vain käytetyt ostetut polttoaineet reilusti alle 100€/vuosi
Vesi tulee omasta kaivosta, ei kuluja kun sähkö tulee paneleista.
Loka kaivon tyhjennys omilla välineillä, polttoainekulu 1€
elikkä alle 40€/kk samoin kriteerein/parisataa neliöä
 

Mekaniker

Active member
Loka kaivon tyhjennys omilla välineillä
Silloin kunta ei ole ymmärtänyt vetää välistä missä asut(y)
Liiankin on vallassa käytäntö ettei saa käyttää muuta kun kunnan valvoma yritys, eli ne pitää rekisteriä...

Meilläkin eletään vähillä kustannuksilla kesäkaudet mutta talvet on todella kalliit
 

korsteeni

Well-known member
Silloin kunta ei ole ymmärtänyt vetää välistä missä asut(y)
Liiankin on vallassa käytäntö ettei saa käyttää muuta kun kunnan valvoma yritys, eli ne pitää rekisteriä...

Meilläkin eletään vähillä kustannuksilla kesäkaudet mutta talvet on todella kalliit
Siinäpä kunnalla onkin tekemistä, yötäpäivää niiden pitäisi vahtia milloin tyhjennän säiliön, vai otanko lammesta kasteluvettä vai mitä sillä imupainevaunulla teen. Oikeastaan ihan innolla odotan mitkä on sanktiot ja kuinka menetellään jos lipeän itse salassapitovelvollisuudesta. Kitkaa on mikä kutkuttaa. Itseasiassa olen netissä kunnan saitilla ihan julkisesti sanonut tyhjentäväni niin pitkään kun omat vehkeet on, tyhjentäminenhän on sallittua kuitenkin, kyse on siitä miten se se vaunu vuotaa ja minne. Vantaallakaan ei ole mitään sanktioita jaettu vaikka miljoonat kuutiot joka vuosi tulvan aikaan lasketaan jokeen.
 

denzil dexter

Well-known member
Eihän tuo asumiskulu mikään super pieni ole kun laskuista jätetään kaikki rakentamis ja hankintakustannukset ja maksut pois.
Pelkästään porakaivo maksaa 15 000€

Meillä ollaan sähköverkossa 3x25 nalleilla, vuosikustannus bruttona sähköineen ja siirtoineen alle 300€/vuosi
Puilla lämmitys kun otetaan vain käytetyt ostetut polttoaineet reilusti alle 100€/vuosi
Vesi tulee omasta kaivosta, ei kuluja kun sähkö tulee paneleista.
Loka kaivon tyhjennys omilla välineillä, polttoainekulu 1€
elikkä alle 40€/kk samoin kriteerein/parisataa neliöä

Sattunut hyvä tuuri riistoyhtiön suhteen. Minulle menee "sähköön" noin 50 euroa kuukaudessa vaikka en käyttäisi sähköä lainkaan. Saman verran menee silloinkin, kun tuotan sähköä enemmän kuin käytän. Vuodenvaihteessa tilanne saattaa kyllä helpottaa kun tulee netotus.

Nuohous, auraus, kiinteistövero, tiemaksut, jätemaksut yms saattavat myös tilanteesta ja paikkakunnasta riippuen nostaa kiinteitä vuosikustannuksia.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Sattunut hyvä tuuri riistoyhtiön suhteen. Minulle menee "sähköön" noin 50 euroa kuukaudessa vaikka en käyttäisi sähköä lainkaan. Saman verran menee silloinkin, kun tuotan sähköä enemmän kuin käytän. Vuodenvaihteessa tilanne saattaa kyllä helpottaa kun tulee netotus.

Nuohous, auraus, kiinteistövero, tiemaksut, jätemaksut yms saattavat myös tilanteesta ja paikkakunnasta riippuen nostaa kiinteitä vuosikustannuksia.

Tuossa äsken just samaa laskeskelin kun luin tuon jutun.

En kyllä ymmärrä miten voi kaikki sähköön liittyvät maksut olla n 300€ kun itelläkin ilman watin wattia kuluttumatta menee jo 444€/v perusmaksuihin. 37€/kk. 3x25 nallit täälläkin. :unsure:
 

korsteeni

Well-known member
Tuossa äsken just samaa laskeskelin kun luin tuon jutun.

En kyllä ymmärrä miten voi kaikki sähköön liittyvät maksut olla n 300€ kun itelläkin ilman watin wattia kuluttumatta menee jo 444€/v perusmaksuihin. 37€/kk. 3x25 nallit täälläkin. :unsure:
Sähkön siirrosta maksoin viime laskussa kahdelta kuukaudelta 24€ , perusmaksu on 9€/kk. En minä ole näitä keksinyt enkä hinnoitellut, koita nyt vaan ymmärtää

edit
Kallein kahden kuukauden lasku vuoden sisällä siirrosta on 56€ elikkä 28€/kk, talvella menee paljon (osto)sähköä
 
Viimeksi muokattu:

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
No huh huh...

Samat nallit ja toisen yhtiön alueella maksaa 37€/kk ja toisen 9€/kk.

Ei prkl mene nallekarkit tasan ei sit millään.

Ps: Ihan vaan sivuhuomiona niin suosittelen ottamaan vaikka pari diapamia ennen tänne kirjoittelua herra/neiti/henkilö korsteeni.

Tappelette ja vedätte herneitä nenään täällä kilpaa Savoniuksen kanssa kuin pikkulapset hiekkalaatikolla. Provot erikseen, mutta itse ainakin kirjotan täällä aina asiallisesti ja yritän opiskella aiheeseen kuuluvia juttuja.

Turha siitä on provosoitua jos "ääneen" ihmettelee miten voi yhtiöiden erot olla noinkin isot.
 

korsteeni

Well-known member
No huh huh...

Samat nallit ja toisen yhtiön alueella maksaa 37€/kk ja toisen 9€/kk.

Ei prkl mene nallekarkit tasan ei sit millään.

Ps: Ihan vaan sivuhuomiona niin suosittelen ottamaan vaikka pari diapamia ennen tänne kirjoittelua herra/neiti/henkilö korsteeni.

Tappelette ja vedätte herneitä nenään täällä kilpaa Savoniuksen kanssa kuin pikkulapset hiekkalaatikolla. Provot erikseen, mutta itse ainakin kirjotan täällä aina asiallisesti ja yritän opiskella aiheeseen kuuluvia juttuja.

Turha siitä on provosoitua jos "ääneen" ihmettelee miten voi yhtiöiden erot olla noinkin isot.

Naapuri kertoi hänen poikasa jossain maksavan yli 70€/kk siirron kuukausimaksua, siis perusmaksua vaikkei kulutusta olisi lainkaan

Minä en provosoi enkä provosoidu mistään, en ole kyllä huomannut Savoniuksenkaan
 

Savonius

Well-known member
Tässä jossain järvisuomessa siirtelevän yhtiön siirtohintoja.

Siirtomaksut.png
 

denzil dexter

Well-known member
Sitä kaikkein eniten ihmettelen, kun jotkut kesämökkiläiset/autiotupien kesävieraat vielä pitävät liittymää. Vuoden aikana käytettyjen kWh:n keskihinnaksi tulee varmaan 5-20 euroa. Sillä hinnalla tekisi itse sähköä jo vaikka kuntopyörällä, aggregaatista nyt puhumattakaan. Ehkä ovat vain tottuneet siihen ja miettivät, että kesälläkin tulee halkomakonetta käytettyä 2 tuntia ja siihen tarvii sähköä.
 

korsteeni

Well-known member
Sitä kaikkein eniten ihmettelen, kun jotkut kesämökkiläiset/autiotupien kesävieraat vielä pitävät liittymää. Vuoden aikana käytettyjen kWh:n keskihinnaksi tulee varmaan 5-20 euroa. Sillä hinnalla tekisi itse sähköä jo vaikka kuntopyörällä, aggregaatista nyt puhumattakaan. Ehkä ovat vain tottuneet siihen ja miettivät, että kesälläkin tulee halkomakonetta käytettyä 2 tuntia ja siihen tarvii sähköä.

Kuulun näihin hulluihin, mökillä käytetään sähköä ainoastaan jääkaappiin, hyvin vähän muuhun, mutta mutta
vuodessa kiinteät kulut ovat 108€, maksan tämän mielelläni kun se agregaatti pitää pirunmoista ääntä eikä sekään ilmaiseksi pyöri, panelit olen kokeillut ja kalliiksi tuli
SavonSähköseppoa ymmärrän ja olen samoilla linjoilla ettei perusmaksuilla pitäisi rahastaa vaan se maksaa joka käyttää, jos nyt oikein ymmärsin, ylläpitokulut x€/kWh

Liittymän tilaaja maksaa aina siitä aiheutuneet kulut, siis sen linjan + liittymämaksun päälle, sähkön siirtohinta pitäisi olla x/kWh käytön mukaan, ei polttoaineissakaan hinnoitella loppukäyttäjälle erikseen kiinteää kuljetusmaksua vaan se on litrahinnassa
 

Turskis

Member
Caruna Espoolla on ehkä oikeudenmukaisin malli. Perusmaksu jotain vitosen ja pääsulakekoko ei edes vaikuta hintaan 63A asti.

Niin se pitäisi olla. Jos isot sulakkeet on niin kai sähköäkin kuluu. Ja sieltä tuotot Caruna Espoolle.

Aivan ryöstöä monella yhtiöllä nuo kk maksut.
 

SavonSähköSeppo

Ihe oppinu sähkösuhari
Sitä kaikkein eniten ihmettelen, kun jotkut kesämökkiläiset/autiotupien kesävieraat vielä pitävät liittymää. Vuoden aikana käytettyjen kWh:n keskihinnaksi tulee varmaan 5-20 euroa. Sillä hinnalla tekisi itse sähköä jo vaikka kuntopyörällä, aggregaatista nyt puhumattakaan. Ehkä ovat vain tottuneet siihen ja miettivät, että kesälläkin tulee halkomakonetta käytettyä 2 tuntia ja siihen tarvii sähköä.

Esim serkkuni ottivat sähköt entiselle mökillemme tässä joku 4-5 vuotta sitten. Liittymämaksut, kaapelikaivuut ym kaikki oli jottain 3500€ luokkaa.

Käyvät mökillä sen 2-3krt/vuodessa etelä-suomesta käsin. Se että saivat jääkaapin ja led-valot sinne vanhaan pieneen hirsimökkiin.

25 vuotta pärjättiin siellä maakellarin ja myrskylyhtyjen/kynttilöiden kanssa oikein hyvin. Ei mitään ongelmia.

Siitä voi kanssa laskea paljon kustannuksia tulee ja €/kwh.

Mut eipä siinä. Rahalla saa kaikkee kivaa. 😎
 
Ylös