Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Foorumi
Energiakeskustelu
Omat aurinkoenergiaprojektit
Projektina aurinkoenergialla kulkeva sähkövene
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="Puuha" data-source="post: 14053" data-attributes="member: 22"><p>varauksen nuo victronit näyttää varsin epävarmasti sillä nämä eivät osaa ennakoida akuston kuntoa kuten tyypillisesti SOC-toimintoa tai vastaavaa käyttävät mittarit. eli ongelma ei ole vain victronin laitteissa vaan myös muiden akkumonitoreissa sillä käyttävät laskennassa hyväksi tuoton ja kulutuksen suhdetta sekä akuston koko tietoa tai akuston jännitettä. lisäisin vielä sen että tätä akuston kapasiteetin mittaamista hankaloittaa myös akkujen erilaisuus ja tästä syystä niiden tulisi olla samaa tuotantosarjaa jotta niiden väliset erot olisivat mahdollisimman pienet. useasti eri tuotantosarjasta tai erilaiset akut sotkevat mittaukset kovin tehokkaasti.</p><p></p><p>käytännössä paras tapa on vertailla tuottoa ja kulutusta kun on tiedossa koska akusto on ollut täynnä. samalla myös saa laskettua hyötysuhteen ja myös muutokset akuston kapasiteetissa jolloin voi jo tarkemmin arvioida jäljellä olevaa varausta akustossa.</p><p></p><p>lopullisen akuston varauksen näkee vain lepojännitteen avulla ja silloinkin vain suuntaa-antavasti sillä akuston ikä pitäisi myös huomioida joka vaikuttaa akuston kapasiteettiin kuten myös lämpötila. jos tarkasti haluaa tietää akuston varauksen pitäisi siihen olla sitten aina rasitustesti ja siihen tarvittava välineistö akusto tyypin mukaan.</p><p></p><p>edit: jos sitten tuota kulutuspuolta avataan niin oletetaan että 5km/h nopeus vaati tuon 200W. Virran tarve on siis luokkaa 15-16A kyseiselle nopeudelle (huomioimatta sitä että akuston tyjentyessä akuston jännite laskee jonka vuoksi myös virrankulutus kasvaa). jos sitten uistellaan tuolla nopeudella viisi tuntia se vaatii n. 12 aurinkoista tuntia saadakseen akuston täyteen kyseisillä paneleilla mppt-säätimellä ja vastaavasti PWM-säätimelle 15,5 aurinkoista tuntia. käytännössä lataamiseen menee 3-5 päivää hyvissä olosuhteissa kun huomioidaan panelien tuotto moottorin käytön yhteydessä. </p><p></p><p>jos lasketaan karkeasti käyttötunteja mitä voidaan sitten uistella kyseisellä nopeudella vuodessa. tiedetään että keskimäärin vuodessa on n. 900 aurinkoista tuntia joista noin 70% sijoittuu kesälle näin ollen jos kaikki aurinkoiset tunnit saadaan käyttöön voidaan tällaisella paketilla uistella vajaat 200 tuntia kesässä. tästä toki on sitten huomioimatta mahdolliset siirtymät suuremmilla nopeuksilla jotka syövät uisteluaikaa merkittävästi. jos saan heittää arvion hatusta mutuna niin epäilisin että 5 tunnin uistelun voisi tehdä n. 20-25 kertaa kesässä pelkästään aurinkopanelien voimalla käytännössä eli kuukaudessa voisi käydä kolme viiden tunnin reissua kalassa. lisäämällä vielä yhden 50W panelin saisi sitten sen tavoitteen että pääsisi kerta viikkoon uisteleman täyteen lähes kaikissa olosuhteissa. samalla virtaa riittää myös näille gprs ajatuksille ja ipiloteille.</p><p></p><p>miten olette suojautuneet näitä kriminaaleja vastaan? ne kun ovat kiinnostuneet kaikesta mistä vain rahaa saa ja yleensä tuhoavat kaiken ottaessaan haluamansa.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Puuha, post: 14053, member: 22"] varauksen nuo victronit näyttää varsin epävarmasti sillä nämä eivät osaa ennakoida akuston kuntoa kuten tyypillisesti SOC-toimintoa tai vastaavaa käyttävät mittarit. eli ongelma ei ole vain victronin laitteissa vaan myös muiden akkumonitoreissa sillä käyttävät laskennassa hyväksi tuoton ja kulutuksen suhdetta sekä akuston koko tietoa tai akuston jännitettä. lisäisin vielä sen että tätä akuston kapasiteetin mittaamista hankaloittaa myös akkujen erilaisuus ja tästä syystä niiden tulisi olla samaa tuotantosarjaa jotta niiden väliset erot olisivat mahdollisimman pienet. useasti eri tuotantosarjasta tai erilaiset akut sotkevat mittaukset kovin tehokkaasti. käytännössä paras tapa on vertailla tuottoa ja kulutusta kun on tiedossa koska akusto on ollut täynnä. samalla myös saa laskettua hyötysuhteen ja myös muutokset akuston kapasiteetissa jolloin voi jo tarkemmin arvioida jäljellä olevaa varausta akustossa. lopullisen akuston varauksen näkee vain lepojännitteen avulla ja silloinkin vain suuntaa-antavasti sillä akuston ikä pitäisi myös huomioida joka vaikuttaa akuston kapasiteettiin kuten myös lämpötila. jos tarkasti haluaa tietää akuston varauksen pitäisi siihen olla sitten aina rasitustesti ja siihen tarvittava välineistö akusto tyypin mukaan. edit: jos sitten tuota kulutuspuolta avataan niin oletetaan että 5km/h nopeus vaati tuon 200W. Virran tarve on siis luokkaa 15-16A kyseiselle nopeudelle (huomioimatta sitä että akuston tyjentyessä akuston jännite laskee jonka vuoksi myös virrankulutus kasvaa). jos sitten uistellaan tuolla nopeudella viisi tuntia se vaatii n. 12 aurinkoista tuntia saadakseen akuston täyteen kyseisillä paneleilla mppt-säätimellä ja vastaavasti PWM-säätimelle 15,5 aurinkoista tuntia. käytännössä lataamiseen menee 3-5 päivää hyvissä olosuhteissa kun huomioidaan panelien tuotto moottorin käytön yhteydessä. jos lasketaan karkeasti käyttötunteja mitä voidaan sitten uistella kyseisellä nopeudella vuodessa. tiedetään että keskimäärin vuodessa on n. 900 aurinkoista tuntia joista noin 70% sijoittuu kesälle näin ollen jos kaikki aurinkoiset tunnit saadaan käyttöön voidaan tällaisella paketilla uistella vajaat 200 tuntia kesässä. tästä toki on sitten huomioimatta mahdolliset siirtymät suuremmilla nopeuksilla jotka syövät uisteluaikaa merkittävästi. jos saan heittää arvion hatusta mutuna niin epäilisin että 5 tunnin uistelun voisi tehdä n. 20-25 kertaa kesässä pelkästään aurinkopanelien voimalla käytännössä eli kuukaudessa voisi käydä kolme viiden tunnin reissua kalassa. lisäämällä vielä yhden 50W panelin saisi sitten sen tavoitteen että pääsisi kerta viikkoon uisteleman täyteen lähes kaikissa olosuhteissa. samalla virtaa riittää myös näille gprs ajatuksille ja ipiloteille. miten olette suojautuneet näitä kriminaaleja vastaan? ne kun ovat kiinnostuneet kaikesta mistä vain rahaa saa ja yleensä tuhoavat kaiken ottaessaan haluamansa. [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Energiakeskustelu
Omat aurinkoenergiaprojektit
Projektina aurinkoenergialla kulkeva sähkövene
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...
Ylös