Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Foorumi
Ilmaisenergia.info - Yleiset keskusteluaiheet
Energian varastointi
Järkevä latausvirta akustolle
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="kotte" data-source="post: 26016" data-attributes="member: 112"><p>Tasaus (eli lataus suhteellisen alhaisella virralla ja tavanomaista korkeammalla jännitteellä tietyn vakioajan) on todellakin hyödyllistä lyijyakun kestävyydelle oikein ajoitettuna, mutta toistoparametri kannattaa valita järkevästi. Mikkolan tuossa edellä kirjoitti, että akku on ladattava täyteen kerran kuukaudessa, mikä vastaa parametrin asetettua arvoa 30. Maksimi 250 on aivan ehdottomasti turhan pitkä aikaväli (paitsi ehkä ihan uudella akulla) ja arvo 1 ehdottomasti liian usein (ellei akku ole jo ihan raakki muutenkin). Akun levyt kuluvat kuitenkin jokaisesta tasauslatauksesta tavanomaista latausta enemmän ja vettä häviää akusta enemmän tai vähemmän (minkä vuoksi tasaus ei ole oletuksena kaikessa lataamisessa).</p><p></p><p>Jokin asetusarvo väliltä 15 ... 30 voisi olla paras kompromissi hiukan ikääntyneelle akulle. Uudelle akulle parametrin suuri arvo säästää akkua, kun taas vanhalle akulle arvoa on syytä pienentää, jos meinaa hyödyntää akun jäljellä olevan eliniän maksimaalisesti. Uuden akun kennot pysyvät normaalisti varsin hyvin tasapainossa ilman tasaustakin (purkautuneempi kunnossa oleva akun kenno latautuu paremmalla hyötysuhteella kuin kunnossa oleva täydempi kenno), mutta kokeeksi tehty tasauslataus ja jännitteen sekä virran muutosten tarkka plottaus kyllä kertoisi paljonkin akun kunnosta ja tarpeesta ottaa tasaus säännöllisesti toistettavaksi akun jäljellä olevan elinajan ja suorituskyvyn pidentämiseksi (tämä menee sitten jo hiukan monimutkaisemmaksi ja samat tiedot saa selville myös yksittäisten akkukennojen hapon ominaispainojen seuraamisella tai yksittäisten kennojen jännitteen seuraamisella latauksen aikana, mikäli tämä on mahdollista; AGM-akuissa esimerkiksi ei voi mitata hapon ominaispainoja ja kennot on järjestään suljettu suojakuoreen niin, että yksittäisten kennojen jännitteitä ei voi mitata).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="kotte, post: 26016, member: 112"] Tasaus (eli lataus suhteellisen alhaisella virralla ja tavanomaista korkeammalla jännitteellä tietyn vakioajan) on todellakin hyödyllistä lyijyakun kestävyydelle oikein ajoitettuna, mutta toistoparametri kannattaa valita järkevästi. Mikkolan tuossa edellä kirjoitti, että akku on ladattava täyteen kerran kuukaudessa, mikä vastaa parametrin asetettua arvoa 30. Maksimi 250 on aivan ehdottomasti turhan pitkä aikaväli (paitsi ehkä ihan uudella akulla) ja arvo 1 ehdottomasti liian usein (ellei akku ole jo ihan raakki muutenkin). Akun levyt kuluvat kuitenkin jokaisesta tasauslatauksesta tavanomaista latausta enemmän ja vettä häviää akusta enemmän tai vähemmän (minkä vuoksi tasaus ei ole oletuksena kaikessa lataamisessa). Jokin asetusarvo väliltä 15 ... 30 voisi olla paras kompromissi hiukan ikääntyneelle akulle. Uudelle akulle parametrin suuri arvo säästää akkua, kun taas vanhalle akulle arvoa on syytä pienentää, jos meinaa hyödyntää akun jäljellä olevan eliniän maksimaalisesti. Uuden akun kennot pysyvät normaalisti varsin hyvin tasapainossa ilman tasaustakin (purkautuneempi kunnossa oleva akun kenno latautuu paremmalla hyötysuhteella kuin kunnossa oleva täydempi kenno), mutta kokeeksi tehty tasauslataus ja jännitteen sekä virran muutosten tarkka plottaus kyllä kertoisi paljonkin akun kunnosta ja tarpeesta ottaa tasaus säännöllisesti toistettavaksi akun jäljellä olevan elinajan ja suorituskyvyn pidentämiseksi (tämä menee sitten jo hiukan monimutkaisemmaksi ja samat tiedot saa selville myös yksittäisten akkukennojen hapon ominaispainojen seuraamisella tai yksittäisten kennojen jännitteen seuraamisella latauksen aikana, mikäli tämä on mahdollista; AGM-akuissa esimerkiksi ei voi mitata hapon ominaispainoja ja kennot on järjestään suljettu suojakuoreen niin, että yksittäisten kennojen jännitteitä ei voi mitata). [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Ilmaisenergia.info - Yleiset keskusteluaiheet
Energian varastointi
Järkevä latausvirta akustolle
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...
Ylös