Valikko
Foorumi
Uudet viestit
Hae sivustolta
Mitä uutta
Uudet viestit
Uudet profiiliviestit
Viime toiminnot
Jäsenet
Tämänhetkiset kävijät
Uudet profiiliviestit
Hae profiiliviesteistä
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Yleiskatsaus
Haku
Haku
Hae vain otsikoista
Kirjoittaja:
Uudet viestit
Hae sivustolta
Valikko
Kirjaudu sisään
Rekisteröidy
Asenna sovellus
Install
Foorumi
Ilmaisenergia.info - Yleiset keskusteluaiheet
Energian varastointi
akkujen kytkentä tavat
JavaScript pois käytöstä. Saadaksesi kaiken irti sivustosta, ole hyvä ja salli JavaScriptin käyttö selaimessasi.
Käytät vanhentunutta selainta. Selaimesi ei mahdollisesti näytä tätä tai muita sivustoja oikein. Sinun tulisi päivittää selaimesi tai käyttää
vaihtoehtoista selainta.
.
Vastaa viestiketjuun
Viesti
<blockquote data-quote="Mikkolan" data-source="post: 4600" data-attributes="member: 1166"><p>Noinhan se teoriassa menee. Jos isommasta akustosta kysymys niin, ei niin paksuja johtoja eikä hyviä liittimiä ole olemassakaan etteikö tuo ilmiö olisi olemassa. (metodi 1)</p><p></p><p>Tuossa linkin kuvassa olevilla välijohdoilla (0,0015R/kpl), 100A:n virralla välijohtoihin syntyy yhteensä 60W lämpöteho.</p><p>Jos samaisesta akustosta otettaisiin 300A, niin hukkateho johdotuksissa olisi liki 500W. Tuolla kytkennällä jos käynnistettäisiin maansirtokoneen dieselmoottori, jonka startti ottaa virtaa 1200A niin johdotukseen syntyisi yli 6kW hukkatehoa! (metodi 2)</p><p></p><p>Sikäli irrallinen tuo esimerkki ettei siinä mainittu akun kokoa mutta toisaalta oli tarkoja ohmimääriä ja ampeeritkin kymmenesosan tarkkuudella, on hiukan eri asia jos 10 Ah:n akut tai 1000 Ah:n akut kyseessä?</p><p>Jos akun sisäinenvastus on 0.00012, niin taitaa olla suuruusluokka 1000Ah huituvilla. Jos nuo esimerkissä mainitut akut olisivat kooltaan 1000 Ah luokkaa, niin tuo alle 20A:n ero virtojen suuruudessa ei vaikuta mitenkään akkuihin. Tuo tilannehan ei voi jatkua montaa sekuntia kun ensimäisen akun napajännite putoaa ja muiden on tultava tasaamaan kuormaa. Ehkä tuo pienimmällä virralla käyvä huononee käytön puutteessa nopeemmin! (metodi 1).</p><p></p><p>Jos akustosta aikoo ottaa jatkuvasti 100A:n virtaa, pitää akuston olla kooltaan mielelllään 2000Ah. C/20.</p><p></p><p>Eli vielä kerran: hyvät liittimet ja paksutjohdot on tärkeämpää kuin kikkailu ja hifistely, etenkin jos kyseessä on vain kaksi akkua.</p><p>Koska tuo häviöteho kasvaa neljössä virran suhteen, on täkeää tehdä johdotukset huoleella ja johtimien paksuudesta säästämättä.</p><p>Itse suosisin tuota metodi 3:sta, koska siinä pääsee suhteessa ohuemmilla johdoilla ja vähimmällä liitosten määrällä.</p><p>Tietysti on aina huomiotava olosuhteet mutta pääperiaate akkujen kanssa on: mahdollisimman lyhyet- ja paksutjohdot sekä mahdollisimman vähän liitoksia.</p><p></p><p>Noi metodi-esimerkit olivat tuon linkin takana: <a href="http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html">http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mikkolan, post: 4600, member: 1166"] Noinhan se teoriassa menee. Jos isommasta akustosta kysymys niin, ei niin paksuja johtoja eikä hyviä liittimiä ole olemassakaan etteikö tuo ilmiö olisi olemassa. (metodi 1) Tuossa linkin kuvassa olevilla välijohdoilla (0,0015R/kpl), 100A:n virralla välijohtoihin syntyy yhteensä 60W lämpöteho. Jos samaisesta akustosta otettaisiin 300A, niin hukkateho johdotuksissa olisi liki 500W. Tuolla kytkennällä jos käynnistettäisiin maansirtokoneen dieselmoottori, jonka startti ottaa virtaa 1200A niin johdotukseen syntyisi yli 6kW hukkatehoa! (metodi 2) Sikäli irrallinen tuo esimerkki ettei siinä mainittu akun kokoa mutta toisaalta oli tarkoja ohmimääriä ja ampeeritkin kymmenesosan tarkkuudella, on hiukan eri asia jos 10 Ah:n akut tai 1000 Ah:n akut kyseessä? Jos akun sisäinenvastus on 0.00012, niin taitaa olla suuruusluokka 1000Ah huituvilla. Jos nuo esimerkissä mainitut akut olisivat kooltaan 1000 Ah luokkaa, niin tuo alle 20A:n ero virtojen suuruudessa ei vaikuta mitenkään akkuihin. Tuo tilannehan ei voi jatkua montaa sekuntia kun ensimäisen akun napajännite putoaa ja muiden on tultava tasaamaan kuormaa. Ehkä tuo pienimmällä virralla käyvä huononee käytön puutteessa nopeemmin! (metodi 1). Jos akustosta aikoo ottaa jatkuvasti 100A:n virtaa, pitää akuston olla kooltaan mielelllään 2000Ah. C/20. Eli vielä kerran: hyvät liittimet ja paksutjohdot on tärkeämpää kuin kikkailu ja hifistely, etenkin jos kyseessä on vain kaksi akkua. Koska tuo häviöteho kasvaa neljössä virran suhteen, on täkeää tehdä johdotukset huoleella ja johtimien paksuudesta säästämättä. Itse suosisin tuota metodi 3:sta, koska siinä pääsee suhteessa ohuemmilla johdoilla ja vähimmällä liitosten määrällä. Tietysti on aina huomiotava olosuhteet mutta pääperiaate akkujen kanssa on: mahdollisimman lyhyet- ja paksutjohdot sekä mahdollisimman vähän liitoksia. Noi metodi-esimerkit olivat tuon linkin takana: [URL]http://www.smartgauge.co.uk/batt_con.html[/URL] [/QUOTE]
Varmistus
Lähetä vastaus
Foorumi
Ilmaisenergia.info - Yleiset keskusteluaiheet
Energian varastointi
akkujen kytkentä tavat
Käytämme sivuillamme evästeitä voidaksemme tarjota käyttäjille paremman käyttökokemuksen sekä kehittääksemme sivuston toimivuutta.
Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeiden käytön.
Hyväksy
Lisätietoja...
Ylös