Kirjoittaja Aihe: Jääkaappi  (Luettu 25170 kertaa)

jaskiainen

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 236
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #30 : 21.06.13 - klo:10:59 »
En ole modannut, eikä tarvetta ole ollut.
Mutta ihan mutulla mentäessä ja järkeillessä asiaa, ei modaaminen hyödytä mitään jos kyseessä on yli 12 voltin akku.
Eli se jännite pitäisi ensin nostaa yli sen ladattavan akun jännitteen ja tässä tapauksessa se invertteri pitää puoliaan.
Luultavasti sama hyötysuhde.

Jos taas ladattava akku on joku 7,4 tai vastaava, niin lienee helpohkoa tehdä se modaus.

Wussy

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 288
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #31 : 25.06.13 - klo:21:37 »
Tuo kondensaattori on enempi autofifistien hienostelua.

Jos invertterin syöttöjohdon pituuden puolittaa ja paksuuden tuplaa niin konkkaa ei tarvita. Toki kun auton nokalta viedään "paperinarulla" virtaa auton takakonttiin, on tuo konkka avuksi. Tuo konka kuluttaa hiukan virtaa kytkennässä ja pitkässä juoksussa tyhjää akkua.

Akun elinikään konkalla tuskin on mitään vaikutusta, jos ajattelee minkälaisia piikkejä esme autoa startatessa syntyy.

Vertille kohdistuvat virtapiikit eivät ole kovin jyrkkiä evätkä ole useintoistuvia ja ne ovat suht pitkäkestoisia, joten en näe mitään syytä konkan käyttöön tässä tapauksessa. 

Mutta yhtälössä on vielä "pari muuttujaa" eli minkä kokoinen syöttäväakku on ja miten sen lataus on tarkoitus hoitaa?

Noista vertin syöttöjohdoista vielä sen verran että suurimmat vastukset syntyy usein noissa liittimissä ja niiden huonosta kunnosta. Lyhyt ja paksu johdin ei pelkästään takaa riittävää virransaantia käynnistys tilanteessa.

Luulen kuitenkin että n. 100 W jääkaappi toimii ihan "tehdasasetuksilla" ilman suurempia kikkailuja!

ei se sitä tarkoita että autojen musiikintoistolaitteissa suosittu kondensaattori ei toimisi myös näissä paljon virtaa hetkellisesti tarvitsevissa kohteissa toimi. kuten jo tuossa edellä yleensä ongelmat tulevat eteen kun akku ei ole enää täysi ja kuormitus aiheuttaa jännitteen hetkellisen putoamisen käynnistys vaiheessa jolloin vertti nukahtaa. syitä nukahtamiseen löytyy monia, aina johdotuksesta akuston kuntoon, kokoon ja lataustasoon.

kondensaattori vs. akku. kondensaattorin tarkoitus on vain tasata hetkellisiä piikkejä kun taas akuston tarkoitus on tasata pitempiaikaisia piikkejä.

auton käynnistys tapahtuu yleensä käynnistysakulla kun näissä järjestelmissä akut ovat yleensä ns. vapaa-ajan tai deep-cycle akkuja joiden hetkellinen virranantokyky on monesti pienempi kuin käynnistysakuilla. kuten jetsilläkin on deep-cycle akusto käytössään. en lähtisi aivan suoralta vertaamaan. olettaen vaikka kaapin käynnistyspiikkien määrän olevan 15 kpl vuorokausi ja käyttöpäiviä 150 tästä tulee jo 2250 piikkiä vuodessa. harvempaa autoa käynistetään keskimäärin n. 7 kertaa vuorokaudessa vuoden aikana? vaikka käyttöpäiviä olisi 100 tarvittaisiin auto käynnistää samoihin päästäkseen reilu 4 kertaa vuorokaudessa keskimäärin jotta virtapiikkien määrä olisi yhtenevä.

siinä olen samaa mieltä että kaapelien pitää olla vähintään 35mm2. vedot ovat joka tapauksessa niin lyhyet koska invertteri pitäisi aina asentaa mahdollisimman lähelle akustoa jolloin kustannuspoliittisesti ei juuri säästä käyttääkö 2,5mm2 vai 35mm2 kaapelia. perjaatteessa kannattaa käyttää niin paksuja kaapeleita kuin vain saa invertteriin kytkettyä.

Täytyy kommentoida tuota konkka juttua MUTU tuntumalta..
Mulla on ollut puolen faradin konkka käytössä muutaman vuoden. Mikroa, pikkurälläkkää ym käytettäessä olen ollut huomaavinani, että hehkulamppu räpsähtää vähemmän.

Toisaalta olen miettinyt, että sekoaako pwm-säädin juuri konkan takia ja lisääntyykö/korostuuko konkan aiheuttama sekoilu akuston vanhetessa?

Konkka on säätimen ja invertterin vieressä ja akusto 2-3metrin päässä ja kaapeli on pikkurillin paksuista.




Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3696
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #32 : 25.06.13 - klo:22:53 »
ei konkan pitäisi mitään sekoilua aiheuttaa. se on vain nopea toiminen pikkuinen akku jonka tarkoitus on tasata isoja kuormasta aiheutuvia virtapiikkejä. toiminta näkyy juuri muissa kulutuslaitteissa jotka ovat jo päällä vähentäen niihin aiheutuvaa häiriötä käynnistysvaiheessa.

voitko täsmentää hivenen tuota sekoilua ja milloin sitä tapahtuu?

jotkin säätimet eivät ymmärrä kun suoraan akusta otetaan isoja virtoja.

Wussy

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 288
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #33 : 26.06.13 - klo:00:07 »
voitko täsmentää hivenen tuota sekoilua ja milloin sitä tapahtuu?

jotkin säätimet eivät ymmärrä kun suoraan akusta otetaan isoja virtoja.

Lataushäiriö aiheutui  ilman invertterin päällä oloa.

Pwm sekoilu (mutumietteeni) on, että pwm sekoaa ja nostaa konkan vuoksi jännitteen ylijännitteeksi, mitä vanhempi akusto on.
Esim. Lataussäätimen speksit sanoi ylijännitesuojaksi n.14,5v, mutta  jännite nousi konkan/invertterin/lataussäätimen risteyksessä reiluun 15.1v.  Akuston jännite oli kuitenkin 2,5-3m päässä alle 15v. (ja invertterin ylisuoja 15v  ???).
Pohdin, että konkan varauskyky on pwm säätimelle liian nopea, jotta se pystyisi haistamaan oikein akuston todellisen jännitteen.

Näin vuosi sitten...

EDIT: lisäsin:"konkan vuoksi"

« Viimeksi muokattu: 26.06.13 - klo:00:17 kirjoittanut Wussy »

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3696
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #34 : 26.06.13 - klo:10:19 »
kyllähän näin voi käydä kun kondensaattori on ennen akkustoa säätimestä nähtynä silloin akuston iällä ei ole merkitystä. itse tekisin niin että säätimeltä akuille josta vasta invertterille sekä kondensaattorille johdotukset erikseen. tällöin ensimmäisenä olisi akku joka määrittäisi jännitteen.

Ilmaisenergia.info

Vs: Jääkaappi
« Vastaus #34 : 26.06.13 - klo:10:19 »

Wussy

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 288
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #35 : 26.06.13 - klo:21:02 »
Päädyin tähän ratkaisuun, kun rykelmässä on amppeerimittari akustolle menevän johdon välissä, josta näkee mihin suuntaan akuston varaustila on matkalla. Toinen syy on, että kaikki härpäkkeet ovat sähkökaapissa akustoa lukuun ottamatta.



Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3696
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #36 : 26.06.13 - klo:21:17 »
ei tuolle oikein mitään saa sitten tehtyä ainakaan minun tietämyksellä. ehkä 100-300A diodin lisääminen voisi jossain tapauksissa auttaa tilannetta alentaen piirin jännitettä kondensaattorin osalta. toki on sitten myös olemassa mahdollisuus siihen että kondensaattorin kaveriksi kytketään pieni akku joka pitää jännitteen kurissa.

Wussy

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 288
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #37 : 26.06.13 - klo:21:39 »
Suunnitelmissa on mökkikauden loputtua ostaa ebaysta (tällä palstalla noin  1kk esitetty) mppt säädin, josta sai käsittääkseni ylisuojan ohjelmoitua.

Pieni mp akku voisi tosiaan toimia, mutta akun kiehuminen kaapissa ei liene hyväksi eletroniikalle
ja ajastimen/elektroniikan kipinöinti sekä akun kiehuntakaasu voi käsittääkseni olla syttyväyhdiste.

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3696
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #38 : 26.06.13 - klo:23:14 »
moponakku pitää kyllä jännitteet kurissa sisäisen vastuksen ansiosta. kunhan konkka on akun jälkeen.

edit: tarkemmin kun nyt on vähän viileämpää ja olutta koneessa mietin asiaa uudelleen ja pääsin johtopäätökseen että sulla on se säätimessä jotain häikkää. latausjännite kun ei saa nousta missään tapauksessa yli asetettujen latausarvojen+lämpötilakorjaus. vain ja ainoastaan säädin on se joka päästää jännitteen nousemaan tai sitten akkusi on entinen jolloin joissakin tapauksissa voi akuston jännite nousta nimellistä korkeammaksi.

koska epäilen syyksi säätimen toiminnan vajautta ei tuolla moponakulla ole mitään virkaa. pitäisin parhaana vaihtoehtona kokeilla toista säädintä.

mielenkiintoista lisää tuo myös säätimet joissa jänniteet akustolta haistellaan erillisten johtojen kautta jotka kytketään akuston napoihin. tällöin jos siirtomatka on pidempi ja käytetään mitoitukseltaan alimitoitettua kaapelia voi tällaisilla kytkennöillä saada aikaan sen että säätimeltä lähtee yli 15V virtoja.
« Viimeksi muokattu: 27.06.13 - klo:00:28 kirjoittanut Puuha »

Wussy

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 288
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #39 : 27.06.13 - klo:00:55 »
edit: tarkemmin kun nyt on vähän viileämpää ja olutta koneessa mietin asiaa uudelleen ja pääsin johtopäätökseen että sulla on se säätimessä jotain häikkää. latausjännite kun ei saa nousta missään tapauksessa yli asetettujen latausarvojen+lämpötilakorjaus. vain ja ainoastaan säädin on se joka päästää jännitteen nousemaan tai sitten akkusi on entinen jolloin joissakin tapauksissa voi akuston jännite nousta nimellistä korkeammaksi.

koska epäilen syyksi säätimen toiminnan vajautta ei tuolla moponakulla ole mitään virkaa. pitäisin parhaana vaihtoehtona kokeilla toista säädintä.

Tässä onkin se toinen pihvi :)
Ulkomuistista heitän, että latausäätimen kuorman ylijännitesuoja on jopa +15v. (säätimen liitännät: sisään - akustolle - 12v kuorma), mutta akustolle menevän jännitteen ylisuoja spekseissä on vain 14,5v.
miksi pitää olla tuollaiset erot suojauksissa...

Tän säätimen ostin suomalaisesta kaupasta,
mutta valmistettu yllättäen kiinassa.

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3696
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #40 : 27.06.13 - klo:10:03 »
varmastikkin kannattaisi se kyseisen laitteen nimi ja malli nostaa esille. eihän tuo kuullosta kunnolla toimivan jolloin muut osaavat varoa.

jets

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 478
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #41 : 19.07.13 - klo:21:18 »
Jääkaappi näyttää pelaavan hyvin 50mm2 kaapeleilla (alle 50cm) ja tällä invertterillä:

ww.ebay.de/itm/Spannungswandler-12V-2000-4000-Watt-Inverter-Wechselrichter-/261076201311

Kyseessä siis tämä Ikean jääkaappi:

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/20241659/

Nelos-asetuksella lämpötila putosi tunnissa alle kahteen asteeseen. Toki laitoin nyt hieman lämpimämmän asetuksen, kakkonen taitaa olla nyt.

ave

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 868
  • Ilmaista enerkiaa jo vuodesta 2011 "DC lämmitys"
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #42 : 20.07.13 - klo:10:27 »
ja kaapissa 10 V TAKUU ?
Ilmaista enerkiaa jo vuodesta 2011 "DC lämmitys"
DC48v vesivastus 2000w ja ilmalämmitys/ylläpitolämmitys 48v 1800w
Panelit 8x250w 48v
Panelit 8x265w 48v
Panelit 4x285w 48v
Tuulivoimala 3,5kw 48v
2kpl  Morningstar tristar pwm 60A
1Victron multiplus 2 48v 3000w 32A
Akusto nicd

jets

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 478
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #43 : 20.07.13 - klo:12:14 »
ja kaapissa 10 V TAKUU ?

Kah, niinpä näyttää olevan. En ole takuuehtoja lukenut tosin.

Homma rokkaa hyvin edelleen, yö menty akustolla ja niin pois päin.

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1123
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #44 : 21.07.13 - klo:12:11 »
Hommasin äskettäin ison A++ NoFrost pakastinkaapin (Bosch, ihan verkkokäyttöön) ja tulipa käyttöohjetta lukiessa noteeratuksi, että valmistaja oli speksannut käytettäväksi siniaaltoinvertterin kaikkiin akuista- tai DC-lähteestä peräisin oleviin energiansyöttöratkaisuihin.

Ilmaisenergia.info

Vs: Jääkaappi
« Vastaus #44 : 21.07.13 - klo:12:11 »