Kirjoittaja Aihe: Jääkaappi  (Luettu 25172 kertaa)

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3696
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #15 : 18.06.13 - klo:19:44 »
Tuo kondensaattori on enempi autofifistien hienostelua.

Jos invertterin syöttöjohdon pituuden puolittaa ja paksuuden tuplaa niin konkkaa ei tarvita. Toki kun auton nokalta viedään "paperinarulla" virtaa auton takakonttiin, on tuo konkka avuksi. Tuo konka kuluttaa hiukan virtaa kytkennässä ja pitkässä juoksussa tyhjää akkua.

Akun elinikään konkalla tuskin on mitään vaikutusta, jos ajattelee minkälaisia piikkejä esme autoa startatessa syntyy.

Vertille kohdistuvat virtapiikit eivät ole kovin jyrkkiä evätkä ole useintoistuvia ja ne ovat suht pitkäkestoisia, joten en näe mitään syytä konkan käyttöön tässä tapauksessa. 

Mutta yhtälössä on vielä "pari muuttujaa" eli minkä kokoinen syöttäväakku on ja miten sen lataus on tarkoitus hoitaa?

Noista vertin syöttöjohdoista vielä sen verran että suurimmat vastukset syntyy usein noissa liittimissä ja niiden huonosta kunnosta. Lyhyt ja paksu johdin ei pelkästään takaa riittävää virransaantia käynnistys tilanteessa.

Luulen kuitenkin että n. 100 W jääkaappi toimii ihan "tehdasasetuksilla" ilman suurempia kikkailuja!

ei se sitä tarkoita että autojen musiikintoistolaitteissa suosittu kondensaattori ei toimisi myös näissä paljon virtaa hetkellisesti tarvitsevissa kohteissa toimi. kuten jo tuossa edellä yleensä ongelmat tulevat eteen kun akku ei ole enää täysi ja kuormitus aiheuttaa jännitteen hetkellisen putoamisen käynnistys vaiheessa jolloin vertti nukahtaa. syitä nukahtamiseen löytyy monia, aina johdotuksesta akuston kuntoon, kokoon ja lataustasoon.

kondensaattori vs. akku. kondensaattorin tarkoitus on vain tasata hetkellisiä piikkejä kun taas akuston tarkoitus on tasata pitempiaikaisia piikkejä.

auton käynnistys tapahtuu yleensä käynnistysakulla kun näissä järjestelmissä akut ovat yleensä ns. vapaa-ajan tai deep-cycle akkuja joiden hetkellinen virranantokyky on monesti pienempi kuin käynnistysakuilla. kuten jetsilläkin on deep-cycle akusto käytössään. en lähtisi aivan suoralta vertaamaan. olettaen vaikka kaapin käynnistyspiikkien määrän olevan 15 kpl vuorokausi ja käyttöpäiviä 150 tästä tulee jo 2250 piikkiä vuodessa. harvempaa autoa käynistetään keskimäärin n. 7 kertaa vuorokaudessa vuoden aikana? vaikka käyttöpäiviä olisi 100 tarvittaisiin auto käynnistää samoihin päästäkseen reilu 4 kertaa vuorokaudessa keskimäärin jotta virtapiikkien määrä olisi yhtenevä.

siinä olen samaa mieltä että kaapelien pitää olla vähintään 35mm2. vedot ovat joka tapauksessa niin lyhyet koska invertteri pitäisi aina asentaa mahdollisimman lähelle akustoa jolloin kustannuspoliittisesti ei juuri säästä käyttääkö 2,5mm2 vai 35mm2 kaapelia. perjaatteessa kannattaa käyttää niin paksuja kaapeleita kuin vain saa invertteriin kytkettyä.
« Viimeksi muokattu: 18.06.13 - klo:19:56 kirjoittanut Puuha »

Mikkolan

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 246
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #16 : 19.06.13 - klo:00:24 »
Sorry!. Enpäs ollutkaan lukenut tuota toista ketjua, jossa oli jetsin turinoita aiheesta! :D
Omat turinat enempi kokemuksia jääkaapeista ja pakastimista invertterin perässä.

Edelleen kehotan kiinnittämään erityistä huomiota noihin matalajännitejohdotuksiin, joissa virta saattaa kasvaa huomattavan suureksi.


Jos 930 Ah:n akustosta otetaan piikkinä 50 A:n virta ( 1200W, 0,5 C )   niin on hurja ero jos 60 Ah:n akusta otetaan 600 A startatessa ( 10 C ), lisäksi auton startaus kestää hiukan pidempään.

Akulla on toki tietty kemiallinen hitautensa ennen kuin elektronit tönivät toisensa levyltä toiselle, mutta sama hitaus lienee kondensaattorillakin?

Akkujen kytkentään tosiaan paras tuo tähtikytkentä, jossa joka-akulla yhtäpitkät liitosjohdot ja roheva terminaali.

Noita ohuempia johtoja kannattaa kytkeä rinnakkaikin samaan akkuun, se on parempi vaihtoehto kuin vastaava pinta-ala yhdellä johdolla, etenkin silloin kun noita "piikkejä" on luvassa, vielä parempi jos niistä osaa letittää palmikon ;)


Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3696
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #17 : 19.06.13 - klo:07:49 »

Jos 930 Ah:n akustosta otetaan piikkinä 50 A:n virta ( 1200W, 0,5 C )   niin on hurja ero jos 60 Ah:n akusta otetaan 600 A startatessa ( 10 C ), lisäksi auton startaus kestää hiukan pidempään.


en tietenkään halua aliarvostaa tietämystäsi.

muistelisin että jetsillä on akusto kytketty 12V? toki jääkaapin aiheuttama piikki ei vieläkään ole kovin suuri akustolle jonka huippuvirrananto kyky on 2-5C.

aika jännää että auton saa käynnistymään 150A buusterilla vaivatta ilman akkua. meinaan että vaikka akku voisi tarjota 600A käynnistysvirtaa sitä aika harvoin tarvitaan. silloin kun tarvitaan on yleensä kova pakkanen ja myös akuston virranantokyky on alempi jolloin ei myöskään huippuvirtoja saada akusta irti.

mutta joo, tämä ei ole pointtina kondensaattorin tai lisäakun käytössä invertterin vieressä käynnistysapuna. pointti on enemmänkin siinä että aurinkojärjestelmissä akuston lataus ei välttämättä ole 90-100% kuten auton käynnistysakuissa jolloin siitä saadaa suuria virtoja vaivatta. aurinkojärjestelmissä lataustaso voi olla 30-100% välillä riippuen keleistä ja käytöstä. mitä pienempään lataustasoon mennään sitä enemmän jännite tippuu kuormituksessa. siksi myös vertaus auton käynnistämiseen on ontuva. käyttö osoittaa onko tarvetta konkalle.
« Viimeksi muokattu: 19.06.13 - klo:08:48 kirjoittanut Puuha »

Mikkolan

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 246
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #18 : 19.06.13 - klo:09:10 »
Jeps, en tähän mittään kilpalau-lantaa pyri kehittämään! Kunhan pidetään brainstormia yllä!

Tässäkään asiassa ei mitään apsoluuttista totuutta ole, mutta kun saadaan paljon näkemyksiä kasaan, niistä voi koota sellaisen "kultaisen keskitien", jota nykyään hienosti kutsutaan BAT iksi

Juu, noi nykyautot lähtevät lämpimänä tosi pienellä pyörintään, joten akutkin kestävät lähes koko auton iän.

Niin, olihan tuossa edellisessä käynyt aivopieru: 50 A * 12V = 600 W ja  0.05 C

jets

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 478
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #19 : 19.06.13 - klo:09:22 »
Juu, mun akusto on tosiaan kytketty 12v.

Pääni raksutteli illalla ja totesin että taidankin tehdä sen uudelleenkaapeloinnin samoin tein, jos vaan aikaa riittää. Eli vetelen vaikka metrisillä kaapeleilla akut tähtimuodostelmaan, kaikkiin samanmittaiset kaapelit (2.5mm2). Sitten teen rapiat puolimetriset 35mm2 kaapelit invertterille ja vedän ne samaan satsiin akuston kanssa ja lopuksi livautan MPPT-säätimen hauenleuat ja verkkolaturin hauenleuat samoihin napoihin kiinni. Mietin että josko tekisin laudankappaleesta sellaisen, mihin poraan pari reikää ja niihin teen sitten nuo kaapelointi"blokit". Mitäs tuumitte?  Lähteekö kaappi pörisemään?

Ainiin, mun invertteri on tällä hetkellä siis tämä: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=302

Mikä tuo c-arvo on?

Menee kyllä jo ihan ohi aiheesta..

Mutta asiaan palatakseni, Ikeasta tosiaan käskivät olemaan Electroluxin tukeen yhteydessä, sieltä olivat jo arvelleetkin että aion käyttää sitä kaappia invertterin kautta ja jotakin neuvoja on kuulemma tarjolla.

Hauskaa on, että Ikeasta sanoivat sitten että arvokilvestä löytyy teho, mutta eivät sitten antaneet sitä tietoa. Pyysin vielä erikseen ja käskivät uudelleen olemaan Electroluxin aspaan yhteydessä :)

Ilmaisenergia.info

Vs: Jääkaappi
« Vastaus #19 : 19.06.13 - klo:09:22 »

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3696
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #20 : 19.06.13 - klo:09:45 »
itseasiassa nykyautot ottavat enemmän käynnistyksessä kuin vanhat autot johtuen sähköisista polttopumpuista, ajovalot syttyvät avaimesta käännettäessä ennen kuin auto on käynnissä ja moottorinohjausyksiköistä jne. akkuja syövänä kuormana on lisäksi polttoainelämmittimet sun muut elektrooniset laitteet jotka lähtevät käyntiin kun virrat avaimesta kääntää päälle. tosin latureiden koot ovat tuplaantuneet jotta käynnistysakku olisi seuraavaa starttia varten taas täynnä.

kyllähän ajatusmyllyn päällä pitäminen on toki suotavaa, täytyy vain yrittää muistaa että asiat ja näkemykset tappelee ei ihmiset.  ;D

C-arvo kertoo paljonko akuston kapasiteetista otetaan/voidaan ottaa käyttöön hetkellisesti.


jets

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 478
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #21 : 19.06.13 - klo:10:01 »
Jep. Nyt juttelin Electroluxille. Siellä oltiin sitä mieltä, että on hieman kyseenalaista, lähteekö kaappi toimimaan. Kanttiaallolla ei toimi ja jos toimii, kuumenee julmetusti. Modifioidulla siniaallolla voi toimia.

Näyttäisi siltä, että tuo invertteri voi tosiaan tuottaa hetkellisesti sen 1500W, joten teoriassa toiminta ainakin olisi mahdollista.

Uskaltaisikohan tuota kokeilla?

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3696
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #22 : 19.06.13 - klo:10:47 »
invertteri ei ainakaan rikkoonnu mutta kaapin kompura voi palaa. kuten kaikki uudemmat kompurat on varustettu käynnistymiskondensaattorilla ja käytännössä vaativat puhdasta siniä toimiakseen kunnolla. kantti ja modattu sini ottavat käynnistyksen yhteydessä suuremman virtapiikin akustosta.

Mikkolan

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 246
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #23 : 19.06.13 - klo:10:52 »
Ikean kaapista puuttuu tieto mutta uskallan arvata 60 - 90 W. Sen ei pitäisi olla paha tolle invertterille.

Kompuran kuumeneminen on asia johon en ole liiemmin perehtynyt mutta kaikki induktiiviset ja kapasitiiviset kuormat ( moottorit ja hakkurivirtalähteet ) lämpiää hiukan enemmän invertterillä ( kantti tai modi ) käytettäessä. Ei noita puhtaita kanttiaaltoverttejä enää missään nää.

Joillain on ollut ongelmia sentakia ettei jääkaapin kompura lämpiä tarpeeksi ja kompuran päällä oleva sulatusvesiastia ei haihduta vettä tarpeeksi.

Kompuroissa on automaattinen ylikuumenemissuoja joka kytkee virran takaisin kun kone on jäähtynyt. Samoin tossa invertterissä, sitä ei saa hajoamaan kuin kytkemällä väärinpäin akkuun.

Kokeilla uskaltaa kyllä, kumpikaan ei hajoa heti kättelyssä mutta tota kuumenemista kannattaa seurata, etenkin jos käyntiaika on pitkä, yleensä ne taitaa käydä noin kolmasosan ajasta?.

Itelläkin yksi samanlainen invertteri, muistaakseni modifioitusiniaalto.

Jotkut ovat kokeilleet erilaisia kuristimia vertin ja kuorman välissä, vaihtelevalla menestyksellä. Kosahtaneesta pistorasiamallisesta valonsäätimestä oli tarkoitus kokeilla sitä kuristinta joihinkin sovelluksiin, jakka kerkiää!

Mikkolan

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 246
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #24 : 19.06.13 - klo:10:59 »
invertteri ei ainakaan rikkoonnu mutta kaapin kompura voi palaa. kuten kaikki uudemmat kompurat on varustettu käynnistymiskondensaattorilla ja käytännössä vaativat puhdasta siniä toimiakseen kunnolla. kantti ja modattu sini ottavat käynnistyksen yhteydessä suuremman virtapiikin akustosta.

Juu, unohtui mainita tuo käynnistyskonkka, konkalliset moottorit tuppaa hiukan jurisemaan vertin perässä, siksi sitä kuristinajatusta yritän kokeilla. Sen konkan elinikä taitaa lyhentyä tuon aaltomuodon takia?

jets

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 478
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #25 : 19.06.13 - klo:12:10 »
No, Ikeassa on tietääkseni täysi palautusoikeus, vaikka tuotteen hakisikin liikkeestä. Joten jos vain rahat riittää, haen tuon kaapin mökille kokeiltavaksi. Pitää sitten tarkkailla vaan.

Jahka nyt saisi sumplittua nuo kaapeloinnit kohdilleen. Electroluxilla suosittelivat vähintään 50mm2 kaapelia, sanoivat että 35mm2 saattaisi juuri ja juuri riittää.

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3696
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #26 : 20.06.13 - klo:09:43 »
invertteri ei ainakaan rikkoonnu mutta kaapin kompura voi palaa. kuten kaikki uudemmat kompurat on varustettu käynnistymiskondensaattorilla ja käytännössä vaativat puhdasta siniä toimiakseen kunnolla. kantti ja modattu sini ottavat käynnistyksen yhteydessä suuremman virtapiikin akustosta.

Juu, unohtui mainita tuo käynnistyskonkka, konkalliset moottorit tuppaa hiukan jurisemaan vertin perässä, siksi sitä kuristinajatusta yritän kokeilla. Sen konkan elinikä taitaa lyhentyä tuon aaltomuodon takia?

minun käsityksen mukaan ei konkkaa kiinnosta aaltomuoto. eräs sähkömies valaisi toimintaa noviisille miksi kanttia tai edes modifioitua siniä ei kannattaisi käyttää ainakaan pitkiä aikoja. moottori kuin moottori oli siinä sitten kondensaattori tai ilman kondensaattoria ottaa moottori siipeen. moottorin toiminnan kannalta aaltomuodon tulisi olla tasaista (puhdas sini) eikä kantikasta. kantikkuus saa aikaan sen että moottori ei toimi kunnolla ja liike on nykivää aiheuttaen kuormitustilanteessa lisätehon tarvetta josta aiheutuu moottorin lämpiämistä. tämä näin lyhykäisyydessään mitä käteen jäi sähkömiehen sepustuksesta.

elektroniset virtalähteet tarvitsevat aina puhtaan sinin jotta niiden elinkaari olisi suunnitellun mukainen. siellä myös lämpötila aiheuttaa ongelmia jotka syövät komponentit tuhoten ne.

korjata toki saa jos olen ymmärtänä väärin.

ikaessa ei muuten ole täyttä palautusoikeutta sillä sielläkin pätee ne samat säännöt kuin muuallakin että jos laitetta käytetään väärin niin oma moka.

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1123
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #27 : 20.06.13 - klo:18:16 »
eräs sähkömies valaisi toimintaa noviisille miksi kanttia tai edes modifioitua siniä ei kannattaisi käyttää ainakaan pitkiä aikoja. moottori kuin moottori oli siinä sitten kondensaattori tai ilman kondensaattoria ottaa moottori siipeen. moottorin toiminnan kannalta aaltomuodon tulisi olla tasaista (puhdas sini) eikä kantikasta. kantikkuus saa aikaan sen että moottori ei toimi kunnolla ja liike on nykivää aiheuttaen kuormitustilanteessa lisätehon tarvetta josta aiheutuu moottorin lämpiämistä. tämä näin lyhykäisyydessään mitä käteen jäi sähkömiehen sepustuksesta.
Mitä isompi moottori, sitä tarkemmin hommat menevät "sähkömieheltä" kuultua rataa, mutta pienillä jääkaapeilla asialla ei ole kovin suurta väliä. Eli käämien resistiivinen vastus on suhteessa sen verran suuri, että vaiheen sisällä sykkivän värähtelymomentin merkitys jää vähäiseksi eivätkä käämit juuri kuumene enempää kuin siniaalloilla. Kompressorista tuleva ääni on sitten toki terävämmältä kuulostavaa.

Kanttiaaltoinverttereihin vaan liittyy välistä se ongelma, että "kiinalaiset maalaissuunnittelijat" eivät ole osanneet rakentaa pääteastetta, joka kykenisi syöttämään hyvin induktiivista kuormaa kapasitiivisesta puhumattakaan (onneksi käynnistyskondensaattori ei sentään aiheuta jälkimmäistä käämin kanssa sarjassa ollessaan), vaikkei tuo edes juuri sen vaikeampaa olisi kuin "susien" suoltaminen, jos osaaminen olisi kunnossa. Siniaaltoinvertterit ovat toisaalta tyypillisesti kalliita, hyötysuhde on heikompi ja tyhjäkäyntihäviöt suuremmat eikä hetkellinen tehoylityskapasiteetti (josta on käynnistyksessä hyötyä) ole yhtä hyvä kuin kanttiaaltoinverttereillä.

jets

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 478
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #28 : 21.06.13 - klo:01:06 »
No, tuossa tuo jääkaappi nyt puksuttaa. En tiedä nimellistehoa vieläkään, ehkä se joskus selviää.

Ihan ensimmäisellä kerralla, kun kaapin laitoin virtoihin, invertteri nyykähti samoin tein. Vaan kun laitoin aggregaatin kautta laturin lataamaan, kaappi alkoi pelaamaan. Eli tästä voisi päätellä, että invertteri jaksaa, mutta akuston kanssa lienee ongelmaa.

Nyt on nuo kaapeloinnit tehty uusiksi.

Mittailin virtojakin. Kaapin kompressorin käydessä meni ehkä 3-4A invertterin ja akun välisestä kaapelista mitaten. Ja kun kompressori käynnistyi, näkyi silmänräpäyksen verran mittarissa 40-60A lukema, tai jotakin sinnepäin, melko hurjaa kuitenkin. Nyt siis on invertterin ja akuston välissä 35mm2 kaapelia hieman alle puoli metriä.

Kompressori tai muutkaan paikat eivät näytä kuumuvan erityisesti.

Äsken huomattiin erikoinen ilmiö, valot sammui hetkeksi ja serveri buuttasi. Veikkaan että jääkaapin kompressori käynnistyi ja jotenkin aiheutti tuon ilmiön. Aggre ja laturi on päällä edelleen. Nyt tosin on invertterissä kiinni tuo Makitan laturi, joka ennenkin on aiheuttanut outouksia. Vielä pitää yksi akku ladata Makitalla.

eemeli

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 75
Vs: Jääkaappi
« Vastaus #29 : 21.06.13 - klo:10:41 »
Hep.

Pikkasen OT, mutta onko kukaan modannut Makitan (taikka muun akkukoneen) laturia niin, että ottas sisään suoraan 12 V?

Parantas toimintamahdollisuuksia melkosesti.

Eka joka ehdottaa invertteriä akuston ja laturin väliin saa palkkiokseen raikuvat naurut ;-)

-eemeli-

Ilmaisenergia.info

Vs: Jääkaappi
« Vastaus #29 : 21.06.13 - klo:10:41 »