Kirjoittaja Aihe: Arkkupakastin-jääkaappi energiapihi piru - totta vai tarua?  (Luettu 48030 kertaa)

avris

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
Olen tässä jo muutaman vuoden aikana innostunut uhraamaan muutaman illan silloin tällöin aurinkopaneeleihin, akustoihin ja tällaiseen jääkaappiin..
Eli kyseessä erään australialaisen Dr. Tom Chalkon kehittämä arkkupakastimesta jääkaappi modaus, jonka energiankulutuksen herra väittää olevan ainoastaan 100W/vrk. Itse pakastinta ei siis modata vaan asennetaan ainoastaan ulkoinen termostaatti, joka pakottaa pakastimen pysymään jääkaappina vaikka se haluasi mennä tuonne pakkaseen.

http://mtbest.net/freezer-to-fridge-thermostat.html

Onko kukaan rakennellut vastaavaa?

Itse olen ajatellut uhraavani pari satkua ja kokeilla josko saisi tällä ilveellä edullisen jääkaapin tuonne erämaakämpälle.

novoiperkele

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 76
Olen tässä jo muutaman vuoden aikana innostunut uhraamaan muutaman illan silloin tällöin aurinkopaneeleihin, akustoihin ja tällaiseen jääkaappiin..
Eli kyseessä erään australialaisen Dr. Tom Chalkon kehittämä arkkupakastimesta jääkaappi modaus, jonka energiankulutuksen herra väittää olevan ainoastaan 100W/vrk. Itse pakastinta ei siis modata vaan asennetaan ainoastaan ulkoinen termostaatti, joka pakottaa pakastimen pysymään jääkaappina vaikka se haluasi mennä tuonne pakkaseen.

http://mtbest.net/freezer-to-fridge-thermostat.html

Onko kukaan rakennellut vastaavaa?

Itse olen ajatellut uhraavani pari satkua ja kokeilla josko saisi tällä ilveellä edullisen jääkaapin tuonne erämaakämpälle.

Aivan turha idea. Perustunee arkun parempaan eristykseen ja malliin jossa kylmä ei valahda pois kun oven avaa.

Helpoin modifikaatio olisi tietenkin vaihtaa arkkuun jääkaapin termostaatti.

eros

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 453
Ei ole järkeä, koska pakastimen koneisto on optimoitu toimimaan reilusti pakkasen puolella. Hyötysuhde ei ole optimi, jos joutuu toimimaan kuumemmassa. (toki koneiston voi modata)

Sinänsä arkkumalli säästää energiaa, jos kantta avataan. Normi jääkaapin voi panna kumollaan ja vääntää kompuran uuteen asentoon. Usien putkissa on senverta varaa.

Kaikkein energiataloudellisin vaihtoehto erämaakämpille on kellari. Sähkönkulutus ~0W toiminnassa. Toki taskulamppu saattaa muutaman joulen syödä.

T:Eerin

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3697
vanha konsti on upottaa vanha jääkaappi varjoon maahan. Viikon pärjää kesä helteillä 5l kalloonalla jäädytettyä vettä.

Toinen konsti on sitten käyttää lähdettä ruokavarastona jos ei ole mahdollisuutta aina kantaa jäätä mukana. Toki veden vaihtuvuus lähteessä tulee olla riittävä. Entisällä mökillä 50m päässä oli suossa lähde josta pulppusi raikasta vettä ja lämpötila helteillä oli siinä 6 asteen alapuolella. Lähteeseen upotettiin muovinen kylmälaukku ja ankkuroitiin kiinni jotta pysyi suurimmaksi osaksi pinnan alapuolella ettei vesi päässyt laukkuun aukaisun yhteydessä.

Joskus on jopa puroa hyödynnetty ruuansäilytyksessä pohjoisessa.

Nämä molemmat ovat olleet käytössä ja todettu toimiviksi.

avris

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
Hieman on nuivia vastauksenne, yllättävänkin, kuvittelin tämän sivuston väen suhtauvan hieman eritavoin mutta ulkonäkö pettää..

Maakellari on tulossa, mutta arpapeliä lämpötilan suhteen. Toisaalta en ole ensimmäisenä hankkimassa 1000€ maksavaa 12/24V minijääkaappia jostain aurinko-/tuulivoimaan erikoistuneesta liikkeestä, etenkään kun luvatut energiankulutukset tuntuvat olevan jotain peltier kaappien luokkaa myös kompuramalleissa.. Myöskään kaivoa ei ole se olisi se helpoin ratkaisu elintarvikkeiden viileänä pitoon. Lähin tietämäni lähde on 3 km soutumatkan päässä, joten maitoja aamukahviin en sinne rupea kiikuttamaan. Kylmäkellarit ovat myös "usein" hieman turhan lämpöisiä monille herkemmille elintarvikkeille.

Haluaisin vähän pohjustusta tuolle optimoitu pakastimelle.. Tarkoititko että kylmäpuolen tulisi olla valmiiksi todella kylmä, niiltä osin mitä se kiertää pakastimen kylmissä osissa ja täten kylmäaineen ja lämpöisen puolen ero suurempi? Tässähän kompura huutaa 100% ihan normaalisti, säätörajat vain pakotetaan ulkopuolisella (uudella masterilla) termostaattisäätimellä toimimaan jaakaappi lämmöissä. Kyllä artikkelin mukaan nimen johtuu "novoiperkeleen" mainitsemista asioista: paremmasta eristyksestä ja arkkumallista. Normijääkaappia ei kumollaan upota Erkkikään kuin suohon.

Tämä on mielestäni tämä on helpoin ratkaisu jos vertaa pakastimen kompuran modaamista tai sen vaihtamista, lisäksi itse pakastimen koneistoon ei tällöin tarvitse koskea. Tietenkin asiaan vaikuttaa että itselläni on elektroniikka ja sähkö paremmin hallussa kuin varsinainen kylmälaitetekniikka.

Mutta pääpointti onko joku kokeillut?


Ilmaisenergia.info


novoiperkele

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 76
Tuskimpa on moni kokeillut.

Jääkaapin ja pakastimen kylmäpuolella ei ole juuri eroa, eli käytännössä pakastin toimii jääkaappina jos termostaatti vaihdetaan sopivalla alueella olevaan. Tuo johtoon asennettava termostaatti tekee aivan saman asian kuin jos koneeseen vaihtaa suoraan jääkaapin termostaatin.

Termostaatin vaihtaa kokeeneempi kaveri alta puolen tunnin, harrastelijaltakin menee varmasti vähemmän aikaa/rahaa kuin erillisten boksien rakentelussa. Vanhan voi tietenkin laittaa takaisin jos tarvitsee taas pakastinta.

Normaalikäytössä pitää huomioida myös jää, eli pakastinjääkaappia pitää sulatella automaattisulatuksen puuttuessa.

Pakastinta ei voi lisäeristää tai upottaa mihinkään koska se luovuttaa lämmön pois kuorestaan, valitse siis malli jossa on vähintään 10cm paksu eriste.

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3697
heh, nuivia.

no nuo on todettu toimiviksi mutta se että jos ei sinulle ole mahdollista voisit kokeilla tuota ihmettelemääsi tapaa vaihtaa termari. voisi olla kovinkin mielenkiintoiset tulokset ja varmsti myös muitakin kiinnostaa.

niin, aikoinaan kun edellämainitsemiani tapoja säilyttää ruokaa oli maito hvin pitkälle jauhetta kuten myös moni muukin ruoka-aines oli säilyvässä muodossa siittä huolimatta että oli tarjolla kohtuullinen paikka säilöä kylmässä.

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1125
Tuon tapaisia laitteita saa valmiinakin (itselläni on autokäytössä Waecon-vastaava, eli termostaatista voi säätää joko pakastimeksi tai jääkaapiksi). Sinällään pakastimen kompura tyypillisesti mukautuu myös jääkaappikäyttöön, mutta suhteelliset häviöt kasvavat samalla kuin tehonkulutus ja kylmäntuottokin (kompressori pääasiassa seisoo jääkaappikäytössä ja hörppäsee sitten vain ajoittain runsaamman tehopiikin).

NAPS möi (vuosia sitten?) arkkimallista jääkaappia, joka oli käsittääkseni optimoitu nimenomaan aurinkoenergiajääkaapiksi. Arkku on sinällään hyvä, kun kylmä ei karkaa ja korvaudu huurretta aiheuttavalla kostealla ja lämpimällä sisäilmalla.

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3697
arkkumallinen jääkaappi olisi kyllä poikaa.

perus jääkaappihan vetää sen 100-200Wh vuorokaudessa jos aurinko tms. muulla voimalalla ajattelee invertterin kautta pyörittää tulee tuohon lisätä vielä 50-100W hyötysuhteiden vuoksi.

12/24V jääkaappi syö vuorokaudessa sen 120-150Wh säästeliäässä käytössä mitä näiden käyttäjiä olen tavannut ja keskustellut heidän kanssaan.

novoiperkele

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 76
arkkumallinen jääkaappi olisi kyllä poikaa.

perus jääkaappihan vetää sen 100-200Wh vuorokaudessa jos aurinko tms. muulla voimalalla ajattelee invertterin kautta pyörittää tulee tuohon lisätä vielä 50-100W hyötysuhteiden vuoksi.

12/24V jääkaappi syö vuorokaudessa sen 120-150Wh säästeliäässä käytössä mitä näiden käyttäjiä olen tavannut ja keskustellut heidän kanssaan.

Eli jos kulutus on sen 50-100€ vuodessa, niin siitä kannattaa sitä kymppiä lähteä säästämään ?

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3697
onhan sillä oma merkityksensä sitten kun ei ole saatavilla verkkosähköä.

uusi energiapihi jääkaappi 230V maksaa äkkiä sen 300 euroa ja tarvitsee siihen kylkeen invertterin joka jaksaa virtaa nokko pukata kaapin käynnistymiseen toiset samat 300 euroa jos ei sitten ihan halvimmilla lähde yrittämään. jos on sitten myös agrella pyöritellä virtaa akkuihin niin silloin mukaan astuu erillinen laturi muuan satasen jossa on lataus virtaa muuan kymmenen amppeeria tai sitten pelkästään n. 1000 euroa maksava laturi-invertteri jolloin normi invertteriä ei enää tarvita. 12/24V kompurajääkaapit on siinä 600-1000 euron paikkeilla. pyöritään siittä huolimatta samoissa hintahaaruikoissa kokonaisuutena sillä erotuksella että 12/24V jääkaappi tulee toimeen vähemmällä virralla.

tämähän toki minun näkemys ja patentoimalla monella tapaa saa tietysti edullisemminkin tehtyä mutta näin nyt suomihintojen mukaan.

toki järkevyys on myös punnittava siinä kuinka pitkiä aikoja ollaan erämaassa mökkeilemässä. mitä pitempiä aikoja sitä oleellisempaa on saada suurien kulutuslaitteiden kulutus minimiin energian riittävyyden kannalta. eihän kukaan tietenkään kiellä lisäämästä paneleita lisää mutta silloin hinta nousee "kymppiä" kohden kohtuuttomasti jos vain sen vuoksi joutuu hankkimaan lisää paneleita.

niinhän nuo mökkijääkaappeihin vihkiytyneet meinaavat että kulutus vuorokaudessa on yhtä kuin panelin vähimmäistehon ja sama lukema Ah on jonka kaappi tarvitsee toimiakseen useamman viikon putkeen. eli jos kulutus on 140Wh vuorokaudessa on panelin teho oltava 140W ja akustossa 140Ah varattuna pelkästään jääkaapille. itse pidän tuota ylimitoitettuna panelin osalta mutta lienevät todenneet sen toimivan tällöin myös alkukeväästä pitkälle syksyyn.

avris

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
Ihan hyviä pointteja tullut esille, onko Puuhalla tai jollain muulla - google löytää lähinnä markantalot ja gigantin - laittaa linkkejä 12/24V jääkaappeja myyviin virmoihin (vaikka yv.), en ole pariin vuoteen katsellut markkinoita tältä osin.

Täytyy muistaa että kyseisen kaverin jääkaappi on lähemmäs 300 litraa kuvan perusteella ja kulutus 0,1Wh/vrk eli noin 33Wh/100l/vrk :o Edellisessä linkissä ei ollutkaan kuvaa, minun moka sry tästä löytyy kuva kyseiseen aparaattiin http://mtbest.net/chest_fridge.html?PHPSESSID=f7c7577fed4509cbfe2b301a16ee9562

Jos nyt lähden tähän ralliin, niin hankin tuollaisen pienen 100L pystyarkun niitä kun saa uutena 160 - 240 € merkistä ja ostopaikasta riippuen. Nuo elektroniikat maksaa noin kympin. Invertteri on kallein hankinta ellei ota tuollaista halpaa ??? enkä ole oikein tietoinen mikä ja minkä kokoinen. Sen olen tiedostanut että tämä haluisi varmaankin omansa, jolloin termostaatissa olevan jääkaapin virtareleen voi laittaa 12V puolelle, jolloin taas invertterin lepovirta häviää ja hyötysuhde kasvaa entisestään. Tietenkin jos 230V:sta käyttäisi muuhunkin niin voisi ajatella tuon invertterin lepovirran "nollaantuvan".
« Viimeksi muokattu: 07.07.11 - klo:16:18 kirjoittanut avris »

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1125

Jos nyt lähden tähän ralliin, niin hankin tuollaisen pienen 100L pystyarkun niitä kun saa uutena 160 - 240 € merkistä ja ostopaikasta riippuen. Nuo elektroniikat maksaa noin kympin. Invertteri on kallein hankinta ellei ota tuollaista halpaa ??? enkä ole oikein tietoinen mikä ja minkä kokoinen. Sen olen tiedostanut että tämä haluisi varmaankin omansa, jolloin termostaatissa olevan jääkaapin virtareleen voi laittaa 12V puolelle, jolloin taas invertterin lepovirta häviää ja hyötysuhde kasvaa entisestään. Tietenkin jos 230V:sta käyttäisi muuhunkin niin voisi ajatella tuon invertterin lepovirran "nollaantuvan".

Joka tapauksessa noiden 12/24V:n kompressoreiden ja etenkin 2-nopeus-sellaisten hyötysuhde on paljon parempi kuin invertterillä+240V:n vaihtovirtakompressorilla. Väittäisin, että kylmää syntyy kaksinkertainen määrä käytettyä sähköenergiamäärää kohden. Minkä laitteen kohdalla menettää, sen paneeleiden ja akkujen määrässä säästää ...

eros

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 453
Eli siitä koneiston hs:stä. Kun arkku on lämmin vs. pakastin, niin kaasun paineet ovat ihan toista, kuin suunitteluspekseinä.
Siis kompura hörii herkästi 5x enemmän mooleja sisäänsä ja vastaavasti lauhduttimesta poistuu lämpöä 5x määrä.
Motti myös haukkaa amppeereja silloin varsin kiitettävästi.

Niitä ei ole mitoitettu toimimaan moisilla spekseillä, kuin hetkellisesti (tyhjä arkku kylmäksi jne) joista seuraa huonontunut hs. Toki kun asian tietää, voi sitä yrittää kompensoida esim tiputtamalla kompuran hz lukua ja jännitettä (tamu) mutta siinäkin pitää tietää mitä tekee. Voitelut yleensä toimii, mutta varmista.

Pakastimissa yleensä mekaaninen termari, sen voi modata varsin helposti, ei ole tarvetta uusia tai korvata elektroniikalla. Samalla voi ohjata invertteriä päälle pois.

Mutta minusta ei ole hyvä idea piikittää kylmälaitteiden tehontarvetta lyhyisiin pätkiin verkon ulkopuolella.

Pakastin kannattaa muuten sijoittaa kellariin, tällöin kompura joutuu tekemään vähemmän töitä. Varoittavat voitelun huonontumisesta, mutta vaarivainaa piti 30v (samaa) pakastinta kellarissa ilman ongelmia. Kestoikä triplaantuu ja sähkönkulutus puolittuu.

Mutta koska sähköverkon ulkopuolella energiaa saa pätkittäin, niin minusta fiksuinta olisi varastoida sitä kylmää sensijaan, että varastoi sähköä.
 Ts. 300L arkku, jonka sisään tehdään 20mm finfoam tms. laatikko, jossa kiertoilmaläpät.
 Laatikon ulkopuolelle pakastimen seinämien liki esim 100L jää tai kylmäkalle varasto, jota pidetään kylmänä sen mukaan miten energiaa tulee. Esim -2 - +2C välille mahtuu varsin monta kwh:ta, esim 100kg jäätä on luokkaa 8kwh.
 Sisälaatikon lämpöä ohjaillaan kierrättämällä ilmaa jäävaraston läpi ja jos meinaa mennä liian kylmäksi, niin kellarista otetaan pieni lämpöisemmän ilman hörpäys. Jäävarastoa jäädytetään sen mukaan miten energiaa sattuu tulemaan. Talvella kellari niin kylmä, että ei tarvi edes lisäenergiaa.

 Muutenkin pakastimen (+jääkaapin) sijoittaminen kellariin, sille kannattaa varata oma lokeronsa, koska ne tekee lämpöä, ko. lokerosta on se ainut hormi pihalle, jolloin lämpö saa ilmakierron aikaseksi.

Kellarin ilma tulo ja poistohan menee ainakin sen 12m matkan min 1m syvyydelle haudattua putkea pitkin, jotta jäähtyy/lämpenee ennen kellariin tuloaaan.
 Kesällä kierto menee siten, että kellari hörppää lämintä ilmaa ulkoa ja se jäähtyy, ja jäähtyneenä valuu veke. Siis ylhäältä ales. Talvella taas kierto menee toisinpäin, kellari lämmittää pakkasilmaa, joka nousee ylös.

T:Eerin

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1125
Eli siitä koneiston hs:stä. Kun arkku on lämmin vs. pakastin, niin kaasun paineet ovat ihan toista, kuin suunitteluspekseinä.
Siis kompura hörii herkästi 5x enemmän mooleja sisäänsä ja vastaavasti lauhduttimesta poistuu lämpöä 5x määrä.
Motti myös haukkaa amppeereja silloin varsin kiitettävästi.

Totuus on hieman vähemmän dramaattinen, koska pakastimien höyrystin suunnitellaan normaalikäytön mukaan ja jos kaappi on huomattavasti tätä lämpimämpi, alkaa höyrystimen lämpövastus vaikuttaa ja virta ei nouse noin paljon (virta kasvaa tyypillisesti vain 2-3-kertaiseksi). Toisekseen kompressori käy "jääkaappikäytössä" vain lyhyitä aikoja (ehkä 5 minuuttia kerrallaan), jolloin kompressori ei todellisuudessa ehdi lämmetä kovinkaan paljon (lyhyt käyntijakso toki heikentää tuottosuhdetta entisestään).

Kuten jo totesitkin, todelliselle rasitukselle pakastimen kompressori joutuu, kun huoneenlämpöistä pakastinta aletaan jäähdyttää ja joskus puolen tunnin kuluttua aletaan olla nollan vaiheilla, kompressori on ehtinyt lämmetä kunnolla samoin kuin lauhdutinkin. Pakastin on kuitenkin rakennettava kestämään tuokin rääkki.

Siinä olet prikulleen oikeassa (samoin kuin muut aiheeseen viitanneet), että jääkaappikäytössä pakastin joutuu käymään epäedullisissa ja kuluttavissa käyttöolosuhteissa, joten energiansäästöön pyrittäessä tuo järjestely ei ole järkevä, vaan arkkumallisen jääkaapin kylmäkoneisto pitäisi suunnitella aivan puhtaalta pöydältä, jolloin energiankulutus on luultavasti vain kolmannes tai jopa neljännes siitä kuin vastaavan kokoisella ja vastaavasti eristetyllä pakastimella, jota on yritetty viritellä pelkästään termostaattia vaihtamalla.

Ilmaisenergia.info