Pitäisi vihdoin meillekin hankkia aurinkolämpöä, mutta p.a. mikä p.a.
Kokemusta aiheesta ei ole, olen vasta tutkiskellut aihetta, joten tässä vähän ajatuksia
joita toivottavasti kommentoitte.
Tarkoitus on tässä vaiheessa tehdä mahdollisimman edullisesti aurinkolämmön
keräyssysteemi (tai ainakin harjoittelukappale), johon tulee jokunen neliö keräimiä
halvalla :
, vanha 250 litran painesäiliö (sinkitty, 10bar) ja tarvittaessa avuksi
kaksoispesäkattilan parinsadan litran vesitila.
Tietysti vielä laajennusmahdollisuus molempiin päihin, katolle ja pannuhuoneeseen.
Säiliössä ei ole vesikierukoita joten tarvitsee pikkuisen hitsailla. Ajatuksena olisi:
- Laippayhde ylös käyttövesikierukalle
- Laippayhde alas keräinkierukan liittämiseksi
- Päälle yhde (paisuntasäiliö+varoventtiili)
- Pohjalle yhde (tyhjennys)
- Lisäksi joku lämpöanturitasku ainakin alakierukan tienoille.
Tarvitseeko muuta ? Pitäisikö vesitilat (varaaja + kattila) saada jotenkin yhdistettyä,
vai saako lämpöä siirrettyä kierukan kautta kattilaan tarvittaessa ?
Minkähänlaiset kierukat pitäisi olla, kuparia vai happoista, saako mistään edullisesti ?
Vai kannattaako itse tehdä kun olen konepajalla töissä, raaka-aineet saisin halvalla
ja työvehkeitä olisi riittävästi. Kuinkahan pitkä putki kierukkaan pitäisi vääntää ?
Kumpaa tyyppiä aurinkokeräimiä kannattaa hankkia, tyhjiöputkikeräimiä vai tasokeräimiä ?
Tuossa mietiskelin että samalla rahamäärällä saa eri määrän keräinneliöitä, mutta ilmeisesti
aika saman määrän lämpöä ? Vai onko lämmöntuotto lämmityskauden alussa ja lopussa
jommallakummalla tyypillä parempi, jos mitoitus on kesän mukaan ?
Ja edelleen huom pääasia; halvalla.... ;D
Vai kannattaako tasokeräimiä harkita virittelevänsä vanhoista 1,2mx1,4m ikkunoista,
tyyliin kuparia mutkalle mustan pinnan päälle ja viritykset katolle ... ?
Kokemusta aiheesta ei ole, olen vasta tutkiskellut aihetta, joten tässä vähän ajatuksia
joita toivottavasti kommentoitte.
Tarkoitus on tässä vaiheessa tehdä mahdollisimman edullisesti aurinkolämmön
keräyssysteemi (tai ainakin harjoittelukappale), johon tulee jokunen neliö keräimiä
halvalla :
kaksoispesäkattilan parinsadan litran vesitila.
Tietysti vielä laajennusmahdollisuus molempiin päihin, katolle ja pannuhuoneeseen.
Säiliössä ei ole vesikierukoita joten tarvitsee pikkuisen hitsailla. Ajatuksena olisi:
- Laippayhde ylös käyttövesikierukalle
- Laippayhde alas keräinkierukan liittämiseksi
- Päälle yhde (paisuntasäiliö+varoventtiili)
- Pohjalle yhde (tyhjennys)
- Lisäksi joku lämpöanturitasku ainakin alakierukan tienoille.
Tarvitseeko muuta ? Pitäisikö vesitilat (varaaja + kattila) saada jotenkin yhdistettyä,
vai saako lämpöä siirrettyä kierukan kautta kattilaan tarvittaessa ?
Minkähänlaiset kierukat pitäisi olla, kuparia vai happoista, saako mistään edullisesti ?
Vai kannattaako itse tehdä kun olen konepajalla töissä, raaka-aineet saisin halvalla
ja työvehkeitä olisi riittävästi. Kuinkahan pitkä putki kierukkaan pitäisi vääntää ?
Kumpaa tyyppiä aurinkokeräimiä kannattaa hankkia, tyhjiöputkikeräimiä vai tasokeräimiä ?
Tuossa mietiskelin että samalla rahamäärällä saa eri määrän keräinneliöitä, mutta ilmeisesti
aika saman määrän lämpöä ? Vai onko lämmöntuotto lämmityskauden alussa ja lopussa
jommallakummalla tyypillä parempi, jos mitoitus on kesän mukaan ?
Ja edelleen huom pääasia; halvalla.... ;D
Vai kannattaako tasokeräimiä harkita virittelevänsä vanhoista 1,2mx1,4m ikkunoista,
tyyliin kuparia mutkalle mustan pinnan päälle ja viritykset katolle ... ?