Kirjoittaja Aihe: Pienet dual fuel moottorit ja generaattorit käyttöön  (Luettu 774 kertaa)

maanma

  • Energiaonnellinen
  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 324
Bensiini-kaasu yhdistelmä aggregaatteja alkaa ilmestyä markkinoille.
Esim. tässä on puhtaasti kaasu versio 900W nimellisteholla ja 3-4kW CHP optiolla http://profil.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=13_131&products_id=1727
Tämän voisi kytkeä tasasuuntauksen ja stabiloinnin jälkeen DC aurinkopiirin rinnakkaislähteeksi pimeään aikaan, jos invertterin toimialue kattaa tuon 220VDC.

Tuossa toinen hiukan isompi bensa-kaasu versio https://liikkuvakoti.fi/kaasu-ja-bensatoiminen-agregaatti/
jonka todetaan toimivan jopa 29h 11kg kaasupullolla. Lisäinfo saksaksi https://www.championpowerequipment.de/Champion-2000-Watt-Dual-Fuel-Inverter-Benzin-Gas-Generator-Notstromaggregat-Stromerzeuger-230V-EU

Näissä ei ole VDE AR-N 4105 toiminnallisuutta, joten siksi se ei sovellu helposti sähkön rinnakkaislähteeksi.

Oma ongelma ratkeasi, jos jostain löytyisi 40-80cc pelkkä LPG moottori, jonka voisi kytkeä mikroinvertteriin 24 tai 48v autolaturilla

Sähköä 15MWh/v. 30l tulistusvar., 2000 t/v tasok. 6m2 (et) + 2m2 (län) aurinkolämpöä 150+300 l vesitilassa. Yht.1,3kWh 3x285W 45° (etelä), 285Wx0.9 40°(eteläloun) 285Wx0,75 75° (län) 2×EVT560 L3 vaihe. Mitsu FD-25. Peruskuorma 1kWh kellarin lattialämm. Enim.puru RMT vm-50. Tiimi 3000 yöpudotuksella.

Mekaniker

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Pienet dual fuel moottorit ja generaattorit käyttöön
« Vastaus #1 : 06.12.19 - klo:13:12 »
Jenkeissä käyttävät lähes aina kaasua, perustelu on ihan selkeä: Kaasu ei "happane" pullossa, voi säilyttää vuosia ongelmitta
Muutos-sarja on ollut Torilla myytävänä?

https://www.ebay.co.uk/itm/NEW-LPG-GAS-PORTABLE-GENERATOR-95A-12-VOLT-BATTERY-CHARGER-MOTORHOME-BOAT-/192883276744

Aasian markkinat on täynnä noita:
Hakusanaksi
- EV/ electric car range extender

Huomasitko että profil linkissä optiona: Optiona lämmön talteenotto - noin 3-4 kW veteen
Koneasentaja / tekninen ylläpito
Talo vm 1930 hirsi "iso RM-malli" 140 neliötä
Aurinkokeräimet osallistuvat lämmitykseen, yli 20000 kWh tähän asti
Ouman 203+sisäanturi
LogTemp+ miniläppäri
Nibe ILVP ja 500L A-varaaja

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1193
Vs: Pienet dual fuel moottorit ja generaattorit käyttöön
« Vastaus #2 : 08.12.19 - klo:12:30 »
Jenkeissä käyttävät lähes aina kaasua, perustelu on ihan selkeä: Kaasu ei "happane" pullossa, voi säilyttää vuosia ongelmitta
Eikä yleensä pullossa, vaan tankissa, jolla talokin pysyy lämpimänä ja hella toimii. Jenkeissä nestekaasua jaellaan suoraan säiliöautolla tankkiin haja-asutusalueilla, joille ei johda maakaasuputkea (kuten tiheästi asutuilla alueilla, joilla taas käytetään suoraan putkimaakaasua ja tälle soveltuvia laitteita hiukan erilaisine suutinsäätöineen). Suomessa ei taida edes saada lupaa säilöä nestekaasua kotona tonnikaupalla?

maanma

  • Energiaonnellinen
  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 324
Vs: Pienet dual fuel moottorit ja generaattorit käyttöön
« Vastaus #3 : 08.12.19 - klo:14:57 »
Tavanomaisissa olosuhteissa saa olla 25kg asuinrakennuksessa palosuojatussa tilassa. Erillisrakennuksessa 50kg.

Siitä eteenpäin edyllytettänee lupaa.
Sähköä 15MWh/v. 30l tulistusvar., 2000 t/v tasok. 6m2 (et) + 2m2 (län) aurinkolämpöä 150+300 l vesitilassa. Yht.1,3kWh 3x285W 45° (etelä), 285Wx0.9 40°(eteläloun) 285Wx0,75 75° (län) 2×EVT560 L3 vaihe. Mitsu FD-25. Peruskuorma 1kWh kellarin lattialämm. Enim.puru RMT vm-50. Tiimi 3000 yöpudotuksella.

maanma

  • Energiaonnellinen
  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 324
Vs: Pienet dual fuel moottorit ja generaattorit käyttöön
« Vastaus #4 : 08.12.19 - klo:18:09 »
110v versiosta saisi puolen aallon tasasuuntauksella jo aika lähelle maksimia, joka evt560llä on 54v. Jakamalla osan tuotosta lämpövastukselle päästäisiin käyttöalueelle 24-48v.
Sähköä 15MWh/v. 30l tulistusvar., 2000 t/v tasok. 6m2 (et) + 2m2 (län) aurinkolämpöä 150+300 l vesitilassa. Yht.1,3kWh 3x285W 45° (etelä), 285Wx0.9 40°(eteläloun) 285Wx0,75 75° (län) 2×EVT560 L3 vaihe. Mitsu FD-25. Peruskuorma 1kWh kellarin lattialämm. Enim.puru RMT vm-50. Tiimi 3000 yöpudotuksella.

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3727
Vs: Pienet dual fuel moottorit ja generaattorit käyttöön
« Vastaus #5 : 11.12.19 - klo:12:24 »
Karavaanari piireissä kaasua on mietitty agren ruuaksi mutta silti bensa vie voiton.

Toki muualla kun saa tankata kaasusäiliöitä ja kulkimissa on kiinteät säiliöt on tilanne vähän eri.