Kirjoittaja Aihe: Polttomoottorille sähkötehoa apulaitehihnalta  (Luettu 819 kertaa)

maanma

  • Energiaonnellinen
  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 324
Voisiko köyhä hyödyntää jonkinlaista 6-8kW sähköapumoottoritehoa millaisella elektroniikkavarustuksella, jos sähkömoottori sijoittuisi apulaitehihnalle erillisellä akkusarjalla ajatuksena kevyt plugin auto pikalatauksella?

Jotta hyötysuhteessa päästäisiin kohtuulliselle tasolle pitäisi moottorin olla 3vaihe taajuusmuuttajaohjauksella.

Idea ei ole korvata polttomootttoria kuin korkeintaan tasaisella vedolla 50kmh vauhdissa.

Laturi apulaitehihnallaolisi jossain määrin tarpeeton.
Sähköä 15MWh/v. 30l tulistusvar., 2000 t/v tasok. 6m2 (et) + 2m2 (län) aurinkolämpöä 150+300 l vesitilassa. Yht.1,3kWh 3x285W 45° (etelä), 285Wx0.9 40°(eteläloun) 285Wx0,75 75° (län) 2×EVT560 L3 vaihe. Mitsu FD-25. Peruskuorma 1kWh kellarin lattialämm. Enim.puru RMT vm-50. Tiimi 3000 yöpudotuksella.

don

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 186
Vs: Polttomoottorille sähkötehoa apulaitehihnalta
« Vastaus #1 : 14.11.19 - klo:18:27 »
Moro


Tämmösiä on jo tarjolla joillain merkeillä jossa laturi avittaa vähän joissain tilanteissa,luulempa että tällä ei käytännössä ole mitään hyötyä paitsi kun on mitattu niitä auton päästöjä tehtaalla ja saatu vähän pienempi CO2 g/km arvo.Nämä eivät ole plugineja ja aika rankan hihnan tollanen 8 kW:n moottori vaatisi ja taitaa ohjaus elektroniikka jäädä monelta rakentamatta ja vielä mistä se tila konehuoneessa ko. moottorille.

denzil dexter

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1179
Vs: Polttomoottorille sähkötehoa apulaitehihnalta
« Vastaus #2 : 14.11.19 - klo:19:46 »
Tuo vielä mahtuu joihinkin konehuoneisiin ja tehokin hihnaa pitkin siirtyy (kuten vaikkapa Rolls Roycen ilmastointilaitteessa, joka on samaa teholuokkaa).

Sen sijaan hökötys on laiton - siitä pitäisi maksaa dieselvero siinä missä muistakin ladattavista sähköautoista tai hybrideistä. Tai käyttövoimavero taitaa olla virallinen nimi maksulle.

Pientä säästöä saa jo tekemällä laturista "älykäs" ellei se sellainen jo ole. Eli laturi menee vapaalle jos autolla kiihdyttää; lataus tapahtuu moottorijarrutuksissa ja tasaisessa ajossa.
Minähän en mokoman pikkuhomman takia anna niin sanottujen ammattilaisten itseäni kyniä.

maanma

  • Energiaonnellinen
  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 324
Vs: Polttomoottorille sähkötehoa apulaitehihnalta
« Vastaus #3 : 14.11.19 - klo:19:51 »
No kai siihen sitten se laturi pitää jättää jos se pitää verokarhun kurissa hieman alimitoitettu. Tehon lisäystä siis virallisesti.
Sähköä 15MWh/v. 30l tulistusvar., 2000 t/v tasok. 6m2 (et) + 2m2 (län) aurinkolämpöä 150+300 l vesitilassa. Yht.1,3kWh 3x285W 45° (etelä), 285Wx0.9 40°(eteläloun) 285Wx0,75 75° (län) 2×EVT560 L3 vaihe. Mitsu FD-25. Peruskuorma 1kWh kellarin lattialämm. Enim.puru RMT vm-50. Tiimi 3000 yöpudotuksella.

Pähkäilijä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Polttomoottorille sähkötehoa apulaitehihnalta
« Vastaus #4 : 14.11.19 - klo:21:11 »
Tuo pitäs saada jarrutukseen eli KERS

maanma

  • Energiaonnellinen
  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 324
Vs: Polttomoottorille sähkötehoa apulaitehihnalta
« Vastaus #5 : 14.11.19 - klo:21:50 »
Pysytään nyt vielä apulaitehihnalla  :D
Sähköä 15MWh/v. 30l tulistusvar., 2000 t/v tasok. 6m2 (et) + 2m2 (län) aurinkolämpöä 150+300 l vesitilassa. Yht.1,3kWh 3x285W 45° (etelä), 285Wx0.9 40°(eteläloun) 285Wx0,75 75° (län) 2×EVT560 L3 vaihe. Mitsu FD-25. Peruskuorma 1kWh kellarin lattialämm. Enim.puru RMT vm-50. Tiimi 3000 yöpudotuksella.

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1193
Vs: Polttomoottorille sähkötehoa apulaitehihnalta
« Vastaus #6 : 15.11.19 - klo:00:56 »
Tuo pitäs saada jarrutukseen eli KERS
Nykyautoissahan on "kevyt-KERS", eli nostavat akun latausjännitettä toista volttia, kun nostaa jalan kaasupolkimelta. Vastaavasti akkua ei silloin tarvitse tasaisella kuormalla ladata läheskään täyteen.

fraatti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 52
Vs: Polttomoottorille sähkötehoa apulaitehihnalta
« Vastaus #7 : 15.11.19 - klo:03:36 »
Tuo pitäs saada jarrutukseen eli KERS
Nykyautoissahan on "kevyt-KERS", eli nostavat akun latausjännitettä toista volttia, kun nostaa jalan kaasupolkimelta. Vastaavasti akkua ei silloin tarvitse tasaisella kuormalla ladata läheskään täyteen.

BMW:llä ollut pitkät tovit IGR, intelligent alternator control. En tiedä onko muilla valmistajilla vastaavaa. Valmistajan juhlapuheiden mukaan säästää 2-3% polttoainetta. Vuorokauden keskilämpötilan(akun elektrolyytin lämpötila) laskiessa alle noin 5 asteen järjestelmä deaktivoituu automaattisesti. Samoin akkua "regeneroidaan" automaattisesti lataamalla se silloin tällöin täyteen. Tuossa jännite vaihtelee AGM-akun kanssa noin 13-14,7 V välillä.
Joku esite aiheesta...
https://www.1addicts.com/forums/attachment.php?attachmentid=1461513&d=1469006598
« Viimeksi muokattu: 15.11.19 - klo:17:41 kirjoittanut fraatti »