Kirjoittaja Aihe: Kattoremontti tulossa - kannattaako aurinkosähköjärjestelmän hankintw?  (Luettu 422 kertaa)

Wompatti

• Tulokas
  • *
Hei, ensimmäinen viesti palstalle vaikka olenkin jonkin verran selaillut foorumia. Aloittelija kyseessä joten tyhmiä kysymyksiä tiedossa.

Lähtötilanne:

Talonyhtiössä tulossa kattoremontti ja haluaisin hyödyntää tilanteen aurinkopaneelien hankintaan, uskoisin sen olevan fiksuinta juuri tässä vaiheessa. Tulossa on peltikatto, toimittajaa ei vielä tiedä.

Vuosikulutus n. 13000kwh (kts. Liite), suora sähkölämmitys Caruna Espoon alueella. Siirtokustannukset n. 850e per vuosi, Forssan Energia sähköyhtiönä, perusmaksu n 3e/kk, sähköhinta syyskuussa n. 6c/kwh. Oma varaaja vastuksilla, tilavuutta en tiedä. Lattialämmitys sähköllä.

Harjakatto arviolta 30 asteen kulmalla, kaakko/luode suuntina. Ei suuria varjostuksia. Kts. Liite.

Kysymykset:
1. Onko taloudellista järkeä ylipäätänsä näillä spekseillä?
2. Miten hyödyntää kattoremppa parhaiten? Tilataanko katto valmiiksi kiinnikkeillä/läpivienneillä (tarjoaako kukaan kattoja näin?) ja tilataan/asennetaan paneelit yms itse vai onko avaimet käteen ratkaisut kustannustehokkaita? Liitteenä carunan laskurin tarjouksia.
3. Kuinka helppoa on saada varaaja mukaan systeemiin jotta ylijäämä menisi veden lämmitykseen?
4.  Sama kysymys lattialämmön suhteen.
5. Miten tuo netotus menee caruna espoolla, maksetaanko siirtomaksu myös ylijäämäsähköstä verkkoon? Ei ihan auennut verkkosivuilla lukiessani.
6. Miten sähköyhtiöt eroavat sähkön oston suhteen, onko suuria eroja?

Tässä ekat kysymykset, kiitos vastauksista jo etukäteen.

Edit unohtui olennainen kysymys, jos ostaa palikat itse niin mitä tarvitse? Paneelit x kpl, invertteri (minkä tyyppinen?), kaapelia, jotain muuta lisäksi? Akuista ei taida saada hirveästi hyötyä?
« Viimeksi muokattu: 02.11.19 - klo:18:15 kirjoittanut Wompatti »

don

• Jäsen
  • **
Moro

Jos olet lueskellut tätä foorumia niin olet varmaan saanut käsityksen mitä säästöjä ja tuottoja aurinkosähköstä on.  Ilmansuunta vaikuttaa tuottoon mutta ei niin dramaattisesti mitä luulisi mutta varjot varmaan enemmän.

Tässä vaihtoehto hankintapaikasta    https://finnwind.fi/aurinkopaneeli/aurinkopaneelit-omakotitalo/    itsekkin voi asentaa mutta sähkärin on tehtävä mittaukset ja sähköasennukset ja itse voi tehdä ilmoitukset siirto ja myynti yhtiöille.

Caruna on yksi niistä siirtoyhtiöistä joilla on netottava mittaustapa,onko kaikkialla siitä en ole varma.

Tuottoja voit kokeilla tällä,voit vaihdella ilmansuuntia ja kallistuksia niin näet mitä vaukutuksia niillä on.
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Mulla ollut vasta reilun puoli vuotta paneelit ja olen tyytyväinen sijoitetun pääoman tuottoon.Asensin itse,paneelien nostossa oli kaverit apuna ja sähkäri teki sähkötyöt ja itse tein ilmoitukset,mielestäni hommasta saa hyvän tuntipalkan vaikka kattona on tiili joka on vähän hankala muttei ylivoimainen,peti varmaan helpoin varsinkin konesaumattu.

Antakaa ihmeessä kommentteja immeiselle joka on kiinnostunut aurinkovoimasta kun täällä sitä on,pieni varoituksen sana niistä hyökkäävistä kaupustelijoista ja virtuaaliakku kauppiaista.

Mun mielestä se 1 € / 1 W  on tänä päivänä yläraja koko systeemille ja jos ottaa asennuksen niin max 1000-1500 siihen lisää.

Wompatti

• Tulokas
  • *
Kiitos vastauksesta Don. Olen käsittänyt että tuottoon vaikuttaa suuresti nimenomaan siirtoyhtiö eli miten ylijäämän voi hyödyntää.

Jos käytössä on netotus  siirtoyhtiön osalta niin mitä se tarkoittaa käytännössä? Jos ostetaan 100kwh ja myydään ylijäämää 50kwh niin maksat siirtomaksun vain 100-50=50kwh osalta? Ja tarkoittaako se sitä että siirtoyhtiö omistaa myös ylijäämäsähkön vai saako tuottaja siitä vielä sähköyhtiöltä rahallisen korvauksen?

Onkohan täällä foorumilla joku kattava FAQ jossa tämäkin olisi kerrottu?

Wompatti

• Tulokas
  • *
Varaajan ulkomitat 190x60x60 eli voisi arvata että kyseessä on 500-600 litraa. Jos tuon lämmittää päivällä vaikkapa 90 asteeseen niin pysyykö se seuraavaan aamuun asti yli 50 asteisena?

Edit: merkki on Jäspi, ikää varmasti 30v ja ulkomittojen googlauksen perusteella olisi 300 litraa.
« Viimeksi muokattu: 03.11.19 - klo:08:58 kirjoittanut Wompatti »

don

• Jäsen
  • **
Moro

Netottavasta ja ei netottavasta on varmaan juttua jossain mutta näin yksinkertaisesti että jos voimalasi tuottaa tällä hetkellä 3 kW eli 1 kW/vaihe ja kulutuksesi on esim. 1,8 kW yhdestä vaiheesta ja muista ei mitään niin ei netottavassa myyt ne kahden vaiheen yht. 2 kW ja siitä kolmannesta vaiheesta käytät tuottamasi yhden kilowatin mutta ostat 800 wattia.Jos siirtoyhtiösi mittaa netottavasti niin tuottamasi 1 kW/vaiheet lasketaan yhteen ja siitä vähennetään 1,8 kW eli myyt vielä 1,2 kW.

Tässä asiassa me kansalaiset olemme eriarvoisessa asemassa kun se toinen jolla on em. voimala ja ei netottava mittaus em. esimerkissä myy n. 10 centillä ja ostaa n. 12 centillä ja netottavassa myy n. 6 centillä niin jo siinä yhdessä kWh:ssa on eroa 8 centtiä.

Ylijäämän hyödyntämisessä on tietysti useampia mahdollisuuksia ja omakäyttö jos vaan mahdollista on se paras vaihtoehto tosin usein tarvitaan erikoisjärjestelyitä jotka esim. voi olla jo valmiina invertterissä siis joku relelähtö vai mikä se on tolle varaajalle tms.

Siirtoyhtiöllä ellei se ole sama kuin miltä ostat sähkön ei ole mitään tekemistä sähkön kanssa ainoastaan sen siirtäminen.Siirtoyhtiö ei veloita myymästäsi sähköstä sinulta,sinä myyt sähkösi yhtiölle jonka kanssa olet tehnyt myynnistä sopimuksen.Minä myyn ja ostan samalta yhtiöltä jolloin myydyn sähkön osuus vähennetään ostetusta sähköstä,olen saanut tähän mennessä vasta yhden laskun sähköstä,laskun summa oli 0,sitä en vielä tiedä että meneekö myydyn sähkön rahallinen määrä yli ostetun eli että koska se maksetaan mutta luulen että ei koska esim. tällä hetkellä ( tuottoa 313 W ) ei myyntiin liikene sähköä.Minun yhtiöni ei vedä välistä eli maksaa pörssisähkön hinnan.

Siirtoyhtiöönhän emme voi vaikuttaa kuin muuttamalla joten sen ryöväys on vaan kärsittävä ja ne jatkuvat hinnankorotukset esim. perusmaksuissa joita varmasti nostetaan sitä mukaa kun nämä meidän paneelistomme yleistyvät ja onhan siirtoyhtiöiden tienattava aina samanverran tai enemmän.

Ilmaisenergia.info

Wompatti

• Tulokas
  • *
Kiitos, nyt aukesi. Pitää siis soitella huomenna sähköyhtiölle ja kysellä miten he toimivat.

Voi olla että takaisinmaksuaika tulee aika pitkäksi koska kustannukset on about 1400e/v nykyään ja siitä voisi nipistää muutaman satkun vuodessa paneeleilla mutta onpa siinä muitakin etuja.

Ilmaisenergia.info