Kirjoittaja Aihe: K-Raudan aurinkopaneelitarjous 99e 275W  (Luettu 4220 kertaa)

fraatti

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 52
Vs: K-Raudan aurinkopaneelitarjous 99e 275W
« Vastaus #30 : 30.01.20 - klo:17:45 »
Kokemuksesta voin sanoa, että monissa veneen sähköliitoksissa vain kunnon tinauskuorrutus suojaa lmastorasitukselta käytännössä. Voisikohan vastaavaa tai sitten johtimien hitsaamista tavalla tai toisella soveltaa paneelikentän johtoliitosten kohdalla? Erotuskytkimen voisi varmaan asentaa talosta erillään olevaan metallipylvääseen tai sitten jaloteräksinen palovillatäytteisen sandwich-elementin päälle (ellei sopivaa myös alaedustan osalta paloturvallista tiiliseinää tai vastaavaa ole käytettävissä asennuspohjaksi).

Ainakin nuo omat aurinkosähkökaapelit olivat myös kuparin päältä tinattuja.

Itsellä on tullut vastaan tilanteita missä tinaus on kielletty ja oikeatapa liittää kaapeli on ollut puristusliitos(autokäytössä). Liekö tuo sitten liittyy oikosulkutilanteeseen jossa tina voi sulaa?
edit. ja ehkä myös voi liittyä tärinään tms...
« Viimeksi muokattu: 30.01.20 - klo:17:58 kirjoittanut fraatti »

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1193
Vs: K-Raudan aurinkopaneelitarjous 99e 275W
« Vastaus #31 : 30.01.20 - klo:23:42 »
Itsellä on tullut vastaan tilanteita missä tinaus on kielletty ja oikeatapa liittää kaapeli on ollut puristusliitos(autokäytössä). Liekö tuo sitten liittyy oikosulkutilanteeseen jossa tina voi sulaa?
edit. ja ehkä myös voi liittyä tärinään tms...
Tinaus ei tosiaan toimi luotettavasti tavanomaisten vedonpoistoratkaisujen kanssa, eli liitoksen lähellä ei saisi olla taivutusta ja johtojen pitäisi olla ehdottoman paikallaan selvästi tinan jäykistämältä alueelta ja vähän kauemmaksikin. Tina ei myöskään toimi hyvin puristusliitoksessa, jossa toinen tai molemmat johdot on tinattu, sillä tinakin hapettuu, voi sen jälkeen alkaa lämmetä ja sen jälkeen sulaa tai ties mitä. Autrokäyttöönkin taitaa olla erikoisliittimiä, joissa liitos sekä puristetaan että tinataan koko liitososaa kuumalla ilmalla lämmittäen. En tosiaan tiedä, onko juuri noiden osalta rajoituksia käyttökohteille.

Viittasin oikeastaan sellaiseen liitostapaan, missä paikalleen kannakoitu johto kiristetään aluksi ruuviliitoksella toiseen johtoon tai liittimeen ja sitten koko komeus tinataan päältä. Tinan tarkoitus on estää kosteuden ja hapen pääsy liitoksen kriittisiin osiin. Liitinratkaisunkin pitäisi olla sellainen, että tinausvaiheen lämpölaajeneminen pääse merkittävästi löystyttämään mekaanista liitosta.

korsteeni

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: K-Raudan aurinkopaneelitarjous 99e 275W
« Vastaus #32 : 31.01.20 - klo:19:03 »
Vanhoissa aasialaisissa autoissa oli tinatut johtosarjat eristysnauhalla pyörittämällä tehdyt, en muista kuin yhden pettäneen liitoksen, jotenkin vaikutti kylmäjuotokselta oli vaan irronnut. Sitävastoin noissa mitä erilaisimmilla liittimillä olevissa johtosarjoissa on ollut kontaktiongelmia, ja paljon.