Kirjoittaja Aihe: sähköauton lataus  (Luettu 2603 kertaa)

Lahti32

• Tulokas
  • *
Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #15 : 12.09.19 - klo:17:21 »
Vuosi sähköautoilua takana.

Lataus aina kotona 10A töpselistä. Aamulla akku täysi aina

Lataus töissä lämmitystolpasta, kahdessa tunnissa lataa täyteen

Julkisilla olen lataillut jos on ilmaista. Kertaakaan en ole maksanut latauksesta.

Paluuta jakohihnoihin ei ole

halot

• Tulokas
  • *
« Vastaus #16 : 12.09.19 - klo:20:03 »
Jos työnantajan sähkötolpasta lataa autoaan, kuuluisi siitä ilmoittaa verottajalle veroilmoituksessa. Se on verotettava etu.

Sama koskee myös tyhjien putelien ja tölkkien palautusta, veroilmoituksessa pitäisi ilmaista, jos ei ole itse niitä ostanut.  ;D

denzil dexter

• Aktiivijäsen
« Vastaus #17 : 12.09.19 - klo:21:32 »
Jaa lämmitystolpasta akku täyteen kahdessa tunnissa...  ;D
Minähän en mokoman pikkuhomman takia anna niin sanottujen ammattilaisten itseäni kyniä.

rotzi

• Aktiivijäsen
« Vastaus #18 : 12.09.19 - klo:22:23 »
Onnistuuhan jos ajettava matka tarpeeksi lythyt  ;)
2 tunnissa saa jota muutaman kWh latausta jolla pääsee taas kotiin vaikka jotains ~20km

Puuha

• Aktiivijäsen
« Vastaus #19 : 18.09.19 - klo:09:50 »

No miksi ei? Ajomatka ei tosin silloin saa olla juuri yli 25km suuntaansa.

Ajatellaas vaikka. Sähköauton kulutus on luokkaa 17kWh/100km. 10A sulakkeelta saa sen 2,3kW lataustehon niin ollaan aika lähellä 25km ajosuorittetta.

Sähköautolla sähkönkulutus on muuten aika vähäinen loppupeleissä vuodessa. Keskivertoautoilijan osalta n. 5000 kWh vuosi mutta ongelmathan muodostuvat vasta siitä kun sähköautoja alkaa olla enemmän, mikä taas kokonaisuudessa on katastorofaalista sähköverkon kannalta kun kapasiteettia ei nytkään ole omiin tarpeisiin riittävästi.

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #19 : 18.09.19 - klo:09:50 »

denzil dexter

• Aktiivijäsen
« Vastaus #20 : 18.09.19 - klo:10:13 »
No, noin ajateltuna myös diesel-auton voi tankata täyteen työnantajan salaattipöydästä pöllityllä oliiviöljypullolla, jolloin alkuperäistä ongelmaa ei ole edes olemassa.
Lämmityspistokkeet eivät jatkuvana taida edes 10A antaa.  Suositus lataukselle on 6-8A virralla 16A sulakkeesta.
Minähän en mokoman pikkuhomman takia anna niin sanottujen ammattilaisten itseäni kyniä.

jolla

• Aktiivijäsen
« Vastaus #21 : 18.09.19 - klo:10:17 »
vituttaa näin veronmaksajana nuo siipeilijät, se on niin helppo istua toisen perseellä tuleen

ToniA

• Jäsen
  • **
« Vastaus #22 : 21.09.19 - klo:14:36 »
vituttaa näin veronmaksajana nuo siipeilijät, se on niin helppo istua toisen perseellä tuleen

Missäköhän valtio tai kunta tarjoaa sähköä ilmaiseksi veronmaksajien rahoilla. Paikalliselle Citymarket-kauppiaalle tää taas on vähän sama kuin tarjota ilmaiset kakkukahvit tai maistiaisia tms. eli myynninedistämistä. Sitäpaitsi suurin osa ladattavista autoista on hybridejä max. 3.6 kW latausteholla, jolloin tunnissa saa ilmaista sähköä peräti noin 40 sentin arvosta. Ihan yhtä hyvin voisi kiukutella siitä että kakkukahvit pitää saada rahana jos ei tykkää kahvista ja kakusta. Just tultiin cittarista töpselihybridillä, kauppiaalle päin meni ~180€, enkä edes pistänyt autoa latauspaikalle :)

ToniA

• Jäsen
  • **
« Vastaus #23 : 21.09.19 - klo:14:43 »
fortumin sivulla on, jos nyt en väärin ymmärrä, ihan selkeästi että sähköauto ladataan ihan normaalilla kolmivaihevirralla mikä löytyy jokaisesta sähköistetystä mökistä ja on saatavissa vähintään 25A liittymänä
  • Auton latausporttiin menee tavallista verkkovirtaa, välissä on vain rele pitämässä huolta siitä että virta on päällä vain on töpseli on pohjassa asti ja auto haluaa ladata. Sähköturvallisuusmääräykset vaativat lisäksi tasavirran tunnistavan vikavirtasuojan.
  • Type1-latausportti tukee vain yksivaiheineista latausta, Type2 tukee yksi-, kaksi- tai kolmivaiheista latausta (eli kaikkea mitä voi ottaa voimavirtapistorasiastakin).
  • 'Latauslaitteen' tehtävänä on kommunikoida auton kanssa, niin että virta kytketään vasta kun auto sitä pyytää, katkaista virta kun töpseliä ollaan vetämässä irti, ja kertoa autolle paljonko on soveliasta ottaa virtaa
  • Vaihtovirtalaturi on autossa, se lataa vain kun latauslaite antaa luvan, eikä ota enempää virtaa kuin latauslaite kertoo soveliaaksi maksimiksi

kotte

• Aktiivijäsen
« Vastaus #24 : 21.09.19 - klo:18:23 »
Saa nähdä, mikä on tilanne ensi vuosikymmenellä, https://www.energiauutiset.fi/uutiset/sata-kertaa-nopeampi-latausaika.html.

jolla

• Aktiivijäsen
« Vastaus #25 : 21.09.19 - klo:18:26 »

Missäköhän valtio tai kunta tarjoaa sähköä ilmaiseksi veronmaksajien rahoilla. Paikalliselle Citymarket-kauppiaalle tää taas on vähän sama kuin tarjota ilmaiset kakkukahvit tai maistiaisia tms. eli myynninedistämistä. Sitäpaitsi suurin osa ladattavista autoista on hybridejä max. 3.6 kW latausteholla, jolloin tunnissa saa ilmaista sähköä peräti noin 40 sentin arvosta. Ihan yhtä hyvin voisi kiukutella siitä että kakkukahvit pitää saada rahana jos ei tykkää kahvista ja kakusta. Just tultiin cittarista töpselihybridillä, kauppiaalle päin meni ~180€, enkä edes pistänyt autoa latauspaikalle :)

artikuloin huonosti
minua närästää sähköauton tukeminen kokonaisuudessaan, vuodesta 2018 hankintatuki on ollut 2000€ ja nyt se tulee olemaan todennäköisesti 6000€, näin on esitetty
minä olen maksaja, myös cittarin lataajille ja työpaikoilla lataajille välillisesti
valheeseen perustuva auton vuosimaksu jakautuu myös kuin arpajaisissa, vaikka muka perustuu päästöihin, minulla toisessa autossa 400 ja toisessa 200 vaikka saastuttavat käytännössä ~saman verran
juuri tuli radiosta kuinka paljon hiilijalanjälki pienenee jos kaikki käyttäisivät kännykkää vuoden pidempään, kun tuo kerroin laitetaan autolle niin johan alkaisi saimaakin jäätyä
siis änkyröin valheellista ryöstöpolitiikkaa kohtaan autoilun(sähkö myös) kustannusten jakaantumisessa pooliittisten valheellisten päätösten nojalla

ToniA

• Jäsen
  • **
« Vastaus #26 : 21.09.19 - klo:19:35 »
artikuloin huonosti
minua närästää sähköauton tukeminen kokonaisuudessaan, vuodesta 2018 hankintatuki on ollut 2000€ ja nyt se tulee olemaan todennäköisesti 6000€, näin on esitetty
Entäs uuden auton ostajat jotka saivat romutuspalkkiota (kampanja päättyi just). Sekin närästää, en mä ole koskaan vielä ostanut uutta autoa, ja silti mun kukkarolla käydään ja rankasti.
minä olen maksaja, myös cittarin lataajille ja työpaikoilla lataajille välillisesti
Maksat myös Citymarketin vessoista vaikka et ikinä siellä asioidessasi kävisi vessassa. Työpaikkalataus on verotettava etu.

Lahti32

• Tulokas
  • *
« Vastaus #27 : 22.09.19 - klo:17:15 »
Jopas se työpaikkalataus  saattoi ärsyttää jotakuta. Mitenkäs se tulisi veronmaksajan maksettavaksi kun on yksityinen firma ja maksaa sähkölaskun ja tekee aivan itse ohjeistuksen lataamiseen ja sillä hyvä.

Jokaisella on mahdollisuus ostaa ladattava auto. Ei ne ole kovin kalliita käytettynä ja ajaminen on edullista ja hiljaista.

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #27 : 22.09.19 - klo:17:15 »