Kirjoittaja Aihe: sähkö(polku)pyörä  (Luettu 1826 kertaa)

LauriH

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: sähkö(polku)pyörä
« Vastaus #30 : 29.05.19 - klo:22:40 »
Itsellä ei ole moista laitetta, mutta kyllähän sen pitäisi olla ihan ehdoton ykkösvalinta kaupunkiliikkumiseen melkein kenelle vain, kuntoiluaspekti poislukien. Usein jopa nopein tapa liikkua, kun pääsee oikomaan paikoista, joihin autoilla ei ole asiaa.

Mielestäni valtion pitäisi jopa jollain tapaa tukea niiden yleistymistä, koska sähköpyörien käyttö vähentää suoraan yksityisautoilua. Se olisi myös autoilijoiden etu ruuhkien pienentyessä ja ilmanlaadun parantuessa
Sitä ei moni tule ajatelleeksi, että autot tuottavat merkittävän määrän tappavia pienhiukkaspäästöjä renkaiden, jarrujen ja tien kulumisen muodossa ja se pätee kaikkiin autoihin, myös sähköllä toimiviin. Nykyiset polttomoottoriautotkin ovat jo sen verran vähäpäästöisiä, että tällä seikalla on iso merkitys.

CO2-päästöjen väheneminen on pelkästään ylimääräistä plussaa.
Toisaalta nuo eivät ole ihan riskittömiä laitteita ja samaten kuin polkupyörät, eivät ajajalle ole yhtä turvallisia kuin nykyaikainen henkilöauto per kuljetussuorite. Toki suuri osa riskistä liittyy autojen ja pyörien välisiin onnettomuuksiin, jollaisten riski on luonnostaan jalankulkijoiden ja autojen välisiä onnettomuuksia suurempi monesta syystä, mutta toisaalta pyörä ei voi korvata etenkään kaikkein raskainta kumipyöräliikennettä, raitiovaunuja ym., joihon pyöräilyn riskit merkittävältä osin liittyvät. Perinteinen polkypyörä kohottaa kuitenkin kuntoa tehokkaammin eikä ole ainakaan turvattomampi, https://ls24.fi/artikkelit/moni-onnettomuus-jaa-yha-piiloon.

Eiköhän nämä kevyet sähkökulkuneuvot ole taas uusi muoti-ilmiö, johon valtiovalta voisi mielestäni suhtautua ilman turhia intohimoja. Jos jotkut laiteryhmät lunastavat pysyvästi paikkansa, sitten voi olla aiheutta reagoida mahdollisiin haittoihin, mikä on sen ajan murhe.

Ihan hyviä pointteja. Itseäni kiinnostaisi tosin myös, kuinka suuri osa noista onnettomuuksista johtuu virittämisestä. Ajotavoista olisi varmasti korjaamisen varaa. Normipyörilläkin sitä näkee ihan liian usein, että suojatielle syöksytään täyttä vauhtia, ja liikennevaloista ja kärkikolmioista ei välitetä ja voin kyllä uskoa, että tätä tapahtuu yhtälailla sähköpyörillä. Periaatteessa ei pitäisi, koska sähköpyör on kuitenkin helpompi kiihdyttää takaisin matkavauhtiin kuin normipyörä, mutta milloinpa sitä ihmismieli toimisi järkevästi. Liikennesuunnittelulla onnettomuuksia voidaan toki vähentää. Eli lisää vain alikulkuja ja siltoja ja vain pyörille tarkoitettuja kaistoja kevyen liikenteen väylille :) ne hyödyttävät kaikkia kevyen liikenteen käyttäjiä ja myös autoilijoita. Kypärän käyttö sähköpyörillä pitäisi kyllä olla itsestäänselvyys.

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että pyöräily hyötyliikuntana on vain ylimääräistä rasitusta, joka syö tehoja muusta treenaamisesta ja aiheuttaa myös ylirasitustiloja, etenkin talviaikaan. Mieluummin käytän energiani esimerkiksi salilla treenaamiseen ja pallopeleihin kuin hangessa ja pakkasessa lihasvoimalla kulkemiseen. Tämä mielipide tulee yli kymmenen vuoden päivittäisen pyöräilyn kokemuksen suomalla varmuudella.

Sitten wepun viestistä kiinalaisten kaupunkien sähköpyörien/skootterien ajotavoista haluaisin kyllä nostaa esiin sen, että sielläpäin nyt muutenkin liikenne on mitä on, eli jos ei nyt ihan täyttä kaaosta niin vähän sinnepäin. En jotenkin jaksa uskoa, että tilanne muuttuisi vastaavaksi Suomessa, vaikka sähköllä kulkevat menopelit miten yleistyisivät. Tavarankuljetukseenhan ne ovat aivan täydellisiä, mun täytyy kyllä ihmetellä edelleen, miksi kukaan kuluttaisi rahojaan autoon jos kaikki asiat saa kertaluokkaa tai useampaa halvemmalla ja näppärämmällä kulkupeleillä hoidettua suunnilleen yhtä nopeasti. Myönnetään, ettei se ihan kaikissa tapauksissa näin toimi, mutta aika monien käyttötarpeiden kohdalla toimisi.

Ja esimerkki omasta työmatkastani: autolla ruuhkattomassa tilanteessa se kestäisi 13 minuuttia+parkkeeraamisen kuluva aika (jopa 5 min lisää). Sähköpyörällä kelistä ja liikenteestä riippumatta se kestäisi noin 15 minuuttia ja parkkeeraukseen ei kuluisi juuri lainkaan aikaa. Perinteisellä pyörällä kesäaikaan pääsee toki samoihin aikoihin sähköpyörän kanssa, mutta aikaa kuluu suihkussa käyntiin ja hikoilusta johtuvaan pukeutumiseen ja vaatteiden ripustamiseen kuivumaan ja myös vaihtovaatteita pitää muistaa ottaa mukaan. Talviaikaan aikaa kuluu lihasvoimin kulkien selvästi enemmän johtuen paitsi raskaammasta kulkemisesta, myös muista edellä mainituista tekijöistä. Siis toisin kuin sähköpyörällä. Toki sitä käyttäenkin pitää pukeutua lämpimämmin, mutta ylimääräisen hikoilun jäädessä pois toimenpiteet matkan jälkeen sujuvat paljon nopeammin.

wepu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 122
Vs: sähkö(polku)pyörä
« Vastaus #31 : 29.05.19 - klo:23:20 »
Raskas kiinalainen sähkökalusto unohtui. Tässä mielenkiintoinen uutuus, electric food truck. Himottaisi kontillinen tilata ja ruveta ruokapisniksen tekoon. 60V/30Ah, 40-50km, max 800kg
https://www.aliexpress.com/item/UKUNG-EFC-165-C-orange-with-fridge-and-griddle-electric-food-truck/32822023673.html?spm=2114.search0104.3.2.773446daQY0rNp&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_10_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10304_10307_10820_10821_537_10302_536,searchweb201603_52,ppcSwitch_0&algo_expid=bf219511-7663-4c4f-bca0-677404d40d0b-0&algo_pvid=bf219511-7663-4c4f-bca0-677404d40d0b&transAbTest=ae803_3

Yritin etsiä tietoja Kiinalaisesta sähkömotskarista, jota näin yleisesti tavarankuljetustehtävissä Kiinan reissulla, mutta en löytänyt. Ilmeisesti kotimarkkina imee tuotannon ja vientiin ei riitä. Kummiskin laittoivat tarakalle viisi kaasupulloa, teräksistä. Neljä roikkumaan ja viides tarakan päälle. Samoin oli viisi 30L vesipulloa kiinni. Kestivät täysin keskikaupungin liikenteen rytmissä. Akkutila oli noin kolmen 60ah autonakun kokoinen, ja tuplaiskarit takana. 60V sähköt siinäkin. Niin akut tietenkin lithiumia.

Tämä olisi minun valintani, jos ylimääräistä olisi olemassa. Aika räyhäkkä peli:
https://www.aliexpress.com/item/Daibot-Electric-Motorcycle-Scooter-Two-Wheel-Electric-Bicycle-60V-5400W-Sur-ron-Light-Bee-X-off/32971699506.html?spm=2114.search0104.3.16.589a646e3ngKPl&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_10_10065_10068_319_10059_10884_317_10887_10696_321_322_10084_453_10083_454_10103_10618_10304_10307_10820_10821_537_10302_536,searchweb201603_52,ppcSwitch_0&algo_expid=263a7075-c22d-4be6-bb3b-a588c54c4946-2&algo_pvid=263a7075-c22d-4be6-bb3b-a588c54c4946&transAbTest=ae803_3




LauriH

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: sähkö(polku)pyörä
« Vastaus #32 : 29.05.19 - klo:23:31 »
Ja voitteko kuvitella, että täällä moititaan kiinalaisia siitä, ettei siellä tehdä mitään ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi?

denzil dexter

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1058
Vs: sähkö(polku)pyörä
« Vastaus #33 : 30.05.19 - klo:07:52 »
Ja voitteko kuvitella, että täällä moititaan kiinalaisia siitä, ettei siellä tehdä mitään ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi?

Voimme. Kiina rakentaa uutta hiilivoimaa erittäin nopeallla tahdilla. Kiina rakentaa 220 uutta matkustajakenttää lisääntynyttä lentoliikennettä varten seuraavan 20 vuoden aikana. Kiinan sementin- ja teräksentuotannon pelkän huonon valmistusmenetelmän aiheuttama, ylimääräinen päästö on yhdessä päivässä suurempi, kuin mihin mikään suomalainen harrastus voi koskaan ihmisen elinaikana vaikuttaa.

Pysytellään kuitenkin tiiviisti aiheessa, eli akuissa. Kiinalaisten akkujen valmistaminen tuottaa päästöjä noin 200 kg/kWh. Polkupyöräily, toisin kuin käveleminen, tuottaa kuitenkin oikeasti vähemmän päästöjä kuin henkilöautolla ajaminen. Päästö pienenee autoon verrattuna 50-100 g/km olettaen, että molempia käyttää yksin, ilman matkustajia. Polkupyörän akun päästöjen kuittaaminen olisi siis mahdollista ajamalla 2000-4000 km matkoja, joilla korvataan henkilöauto.

Jos taas polkupyörän ostaa paria kesäistä poseerauskuvaa varten, päästöt lisääntyvät merkittävästi.
Minähän en mokoman pikkuhomman takia anna niin sanottujen ammattilaisten itseäni kyniä.

wepu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 122
Vs: sähkö(polku)pyörä
« Vastaus #34 : 30.05.19 - klo:09:16 »
Etelä-Kiinassa olevat kaupungit, joissa on tasaista maastoa, ovat muuttuneet merkittävästi liikenteen osalta sen 12 vuoden aikana minkä olen matkustellut alueella.  Silloin ekoilla reissuilla oli kauhun paikka hellekelillä odottaa vihreää valoa risteyksissä. Siinä nökötti satakunta bensamopoa/motskaria per kaista odottamassa ja voin sanoa kaksitahtisen bensan haisevan nenään hyvin ikävästi. Lisäksi tietysti katkeamattomat jonot autoja, joiden ilmastointilaitteista vielä puhkui kuumaa ilmaa etäs sivuille.
Nyt ei enää haise kaksitahtinen. Bensamopoja on näppituntumalla ehkä yksi tuhannesta. Sähkömopojen määrä on räjähtänyt. Keskikaupungilla on nyt ruuhka-aikaan (klo 7-22.00) noin 500 sähkömopoa per kaista risteyksissä. Ja toinen huomio on hiljaisuus. Ei kuulu kuin renkaitten rahina kun vihreä vaihtuu. Autokanta on myös vähin lisääntynyt ja kalusto on tuliterää. Katsastusmääräysten sanoivat olevan hyvin tiukkoja päästöjen osalta.
Nyt on jopa infraa alettu muuttamaan sähkömopoja varten. Omia kaistoja löytyy. Ja vehje on siinä mielessä kätevä, että sillä voi ajaa liikennesääntöjen mukaan JA jalankulkusääntöjen mukaan. Vähän huvittavankin näköistä, kun hurautetaan ohi osoitteesta ja tullaan jalkakäytävää takaisin. Tuo ohi ajaminen on yleistä kun kaistalla ajetaan kolme rinnakkain ja autoja+busseja on seassa. Valoista lähtee aina puolen kilsan jono ja aina eivät uskalla tehdä äkkiliikkeitä.
Kerran kokeilin mopoa, ja ohjeeksi sanoivat, että pää ei saa pyöriä....väistä edellä ajavia ja takana ajavat väistävät sinua. Pirun vaikeaa se oli, kun oudolla seudulla ei ollut karttaa päässä ja peloitti aika lailla.
Tämä nyt koskee tasangolla olevia kaupunkeja. Vuoristossa asiat ovat entisellään, koska mäkimaasossa sähköpeli ei ole parhaimmillaan.
Tottakai noitten valmistaminen ei ole mikään ilmastoteko. Mutta on ne muuttaneet merkittävästi elämänlaatua niissä kaupungeissa missä olen käynyt. Hajuttomuus ja äänettömyys on iso juttu alueella missä liikkuu 8,5 miljoonaa ihmistä päivittäin.

Ilmaisenergia.info

Vs: sähkö(polku)pyörä
« Vastaus #34 : 30.05.19 - klo:09:16 »