Kirjoittaja Aihe: Miksi Darreius tuulivoimaloita ylenkatsotaan ?  (Luettu 4331 kertaa)

Puuha

• Aktiivijäsen
Vs: Miksi Darreius tuulivoimaloita ylenkatsotaan ?
« Vastaus #15 : 19.05.19 - klo:01:08 »
Höh, ja kun minä niin odotin että täällä olisi ollut taas jotain copy pastea jostain tutkimuksesta luettavaksi.  ;D

topspeed

• Jäsen
  • **
« Vastaus #16 : 19.05.19 - klo:06:31 »
Höh, ja kun minä niin odotin että täällä olisi ollut taas jotain copy pastea jostain tutkimuksesta luettavaksi.  ;D

Mullahan on idea jolla saadaan tällaisen H-darreuksen tehokkuutta nostettua, mutta kuten näkyy se täytyy olla kokoluokkaa 200-300 KW ohittaakseen potkureille laaditun Betzin limitin.

Liitteessä vasemmalla 200 KW ja oikealla 7 KW laitteen käyrät.

Tulee mieleen onko tiedemiehet sorvanneet käyrää vähän alas uskottavuuden nimissä ?

don

• Jäsen
  • **
« Vastaus #17 : 19.05.19 - klo:07:52 »
Moro

Nyt mä vasta huomasin että eihän tämä huippunopeus tosissansa ole,eihän kukaan tämmöstä skeidaa itsekkään usko mutta siitä olen huolissani kun aprillipäivä on ohi,ollaan vaan uskovinamme.

topspeed

• Jäsen
  • **
« Vastaus #18 : 19.05.19 - klo:08:35 »
Moro

Nyt mä vasta huomasin että eihän tämä huippunopeus tosissansa ole,eihän kukaan tämmöstä skeidaa itsekkään usko mutta siitä olen huolissani kun aprillipäivä on ohi,ollaan vaan uskovinamme.

No nämä käyrät on laatinut yhtiö joka myy näitä...jos ne olisi aprillia joku asiakas olisi jo vetänyt rosikseen moneen kertaan.

70% ilmoittaa siis ANEW Puolasta.

Tosin jo tarkistin että tarkka luku lienee n 66,5 %. Kun laskee heidän spekseistään sen.

Vihreä käyrä siis...tosin koska ei kontrolloi pitchiä niin kovassa tuulessa sakkaa...tehokas myrskysuojuas siis sisäänrakennettu.

topspeed

• Jäsen
  • **
« Vastaus #19 : 19.05.19 - klo:08:39 »
Onhan se nyt itsestään selvää, että H-darreius on kaikista tuulivoimalatyypeistä tehokkain....ilman epäilystä.

Minua henkilökohtaisesti ihmetyttää....että miksi niistä ei tehdä tuulivoimaloita suuressa mittakaavassa ?

Onko ala läpeensä korruptoitunutta?

--

Paljon sovellutuksia olisi tehtävissä.
« Viimeksi muokattu: 19.05.19 - klo:10:56 kirjoittanut topspeed »

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #19 : 19.05.19 - klo:08:39 »

STP

• Jäsen
  • **
« Vastaus #20 : 19.05.19 - klo:13:02 »
Tuosta kun lähtee lukemaan historiaosuutta heti alusta: https://archive.org/details/WindTurbinesFundamentalsTechnologiesApplicationEconomics
niin tulee kyllä selväksi että HAWT on ollut läpi aikojen se suositumpi, sille lienee joku muukin syy kuin se että "me ei nyt vaan tykätä darrieus-voimaloista, eikä kukaan saa niitä rakentaa."

Tuo yksi hyötysuhde-numero ei ratkaise koko systeemin kustannustehokkuutta. Jos ratkaisisi, niin aivan varmasti sitä parempaa käytettäisiin.

topspeed

• Jäsen
  • **
« Vastaus #21 : 19.05.19 - klo:17:33 »
Tuosta kun lähtee lukemaan historiaosuutta heti alusta: https://archive.org/details/WindTurbinesFundamentalsTechnologiesApplicationEconomics
niin tulee kyllä selväksi että HAWT on ollut läpi aikojen se suositumpi, sille lienee joku muukin syy kuin se että "me ei nyt vaan tykätä darrieus-voimaloista, eikä kukaan saa niitä rakentaa."

Tuo yksi hyötysuhde-numero ei ratkaise koko systeemin kustannustehokkuutta. Jos ratkaisisi, niin aivan varmasti sitä parempaa käytettäisiin.

Tässä vastine eräälle epäilijälle toisaalla:

Tämä ei pidä paikkaansa. Viikko sitten viimeksi juttelin toimijan kanssa ja käytännön hyötysuhde jolla tuulesta temmataan sähköä verkkoon on 40%..kun ANEWilla se on 70% parhaimmillaan.

Koeta laskea siitä...lähes 60% on parempi tuo hyötysuhde.

Eli jos tuulikaappaus ala on sama sanotaan vaikka 100 m2....niin yhtälöstä ½*1,2*0,4*100*V^3 lasketaan HAWT hyötysuhdetta vastaava teho. Eli jos V on 7,5 m/s niin silloin 70% hyötysuhteen laitteessa ( VAWT ) se on vain 7 m/s koska sitä ei kannata nostaa yhtä korkealle kuin HAWTä.

Laskemme tämän.

Eli HAWT 150 metrissä  ½*1,2*100*.4*422 = 10 125 wattia.

ja VAWT 60 metrissä ½*1,2*100*.7*343= 14 406 wattia

Katsos kummaa....puolet matalampi laitos tuottaa 30% enemmän...ja on vielä murto-osan kustannuksiltaan...kukapa olisi uskonut.

MOT !

Äänetön laitos Marimekon väreissä...olisi varmaan kauhistus vaikka mökkimiljöössä...mutta kun sitä ei matalana näe ( 170 metriä matalampana )..se ei haitanne..ja energiaa tulee roppakaupalla.

Ihmeellistä tämä käytännön FYSIIKKA !

Savonius kääntyy haudassaan.
[/b]
--

Toinen vastine samalle epäilijälle:

Tehokkuus on siivistön/lapojen kaappausalan sisältämän energian muuntaminen sähköksi....jokainen tietää sen.

On totta että järkevää tapaa saada H-Darreus toimimaan 1978 yritti muun muassa McDonnel Aircraft ja saikin 51% hyötysuhteen mitattua, mutta feilasi tuotteen tuomisessa markkinoille. Myös Vestaksen propellipääkokeilut eivät toimineet ( täysin järjettömiä virityksiä ) 70-luvun lopulla VAWT saralla. ANEW taas on luopunut kokonaan yrityksesta muutta siiiven kohtauskulmaa kierron aikana..ja tyytynyt jäykkiin 3-4 lapaisiin melko hiljaisen tuulen laitteisiin.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Darreuksen tarina olisi lopussa...vaan sitä, että asiat kehittyy ja 10 vuoden kuluttua kukaan ei tule enää muistamaan että joskus oli niinkin alkeellinen laitos kuin potkuri ( vappu viiperä ) tuulivoimalana....ja nauravat niille kippurassa.

Pähkäilijä

• Jäsen
  • **
« Vastaus #22 : 19.05.19 - klo:17:50 »
Eikös tälläiset asiat ole helpoin todistaa käytännössä ja ihan reaaaliaikaisella seurannalla eikä teoreettisillä pohdinnoilla?

topspeed

• Jäsen
  • **
« Vastaus #23 : 19.05.19 - klo:17:56 »
Eikös tälläiset asiat ole helpoin todistaa käytännössä ja ihan reaaaliaikaisella seurannalla eikä teoreettisillä pohdinnoilla?

On ehdottomasti.

Mulla on nyt jo 2 prototyyppiä omasta H-darreuksesta ja se on aivan eri tasolla kuin propellit....miljoona kertaa parempi.

Pähkäilijä

• Jäsen
  • **
« Vastaus #24 : 19.05.19 - klo:18:16 »
On ehdottomasti.

Mulla on nyt jo 2 prototyyppiä omasta H-darreuksesta ja se on aivan eri tasolla kuin propellit....miljoona kertaa parempi.

linkkiä liveseurantaan sitten kiitos

topspeed

• Jäsen
  • **
« Vastaus #25 : 19.05.19 - klo:19:21 »
On ehdottomasti.

linkkiä liveseurantaan sitten kiitos

Valitettavasti tässä vaiheessa tuotteen kehitystä sitä ei voi päästään päivänvaloon kuin minuuteiksi silloin tällöin testausta varten.

Kolmas proto pitäisi olla ainakin 10 KW kokoinen jotta siitä mitään voidaan mitata verrokiksi....mielellään 200 KW.

Olen kovasti hakenut tälle rahoitusta, jotta sen saisi jalalle.

Mauri Pekkarinen lopetti 2014 kokonaan Keksintösäätiön rahat ja Tekes/Business Finland on ilmoittanut että heidän mitta on täysi tuulivoimakokeiluista. Päällikkö Mauri Marjaniemi oikein sähisi kun yritin selittää, että tämä on aivan jotain muuta kun Windside.

Puuha

• Aktiivijäsen
« Vastaus #26 : 19.05.19 - klo:21:06 »
Pistä tilinumero

topspeed

• Jäsen
  • **
« Vastaus #27 : 19.05.19 - klo:21:09 »
Pistä tilinumero

Sun meiliisikö....haluatko osakkaaksi ? Missä majailet ?

Puuha

• Aktiivijäsen
« Vastaus #28 : 19.05.19 - klo:21:59 »
Laitto se. Kaiken maailman...

Pähkäilijä

• Jäsen
  • **
« Vastaus #29 : 19.05.19 - klo:22:46 »
Valitettavasti tässä vaiheessa tuotteen kehitystä sitä ei voi päästään päivänvaloon kuin minuuteiksi silloin tällöin testausta varten.

kiitos, ymmärrän blogata trollin

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #29 : 19.05.19 - klo:22:46 »