Kirjoittaja Aihe: sähköauton lataus  (Luettu 612 kertaa)

jolla

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 579
sähköauton lataus
« : 08.05.19 - klo:20:28 »
minulle ei aukene että miksi koteihin mmyydään sähköauton latauspisteitä/latureita, mitä lie

fortumin sivulla on, jos nyt en väärin ymmärrä, ihan selkeästi että sähköauto ladataan ihan normaalilla kolmivaihevirralla mikä löytyy jokaisesta sähköistetystä mökistä ja on saatavissa vähintään 25A liittymänä
edit 3x25A on minimi

tarkoittaako tuo latauspiste/kotilaturi juuri tuota 3*16 tai 3*32 seinärasiaa?, mikä löytyy karkeasti yleistäen joka taloudesta
« Viimeksi muokattu: 09.05.19 - klo:07:55 kirjoittanut jolla »

denzil dexter

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 963
Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #1 : 08.05.19 - klo:22:26 »
Ei kun se tarkoittaa sähköautotöpseliä, joka siis ei ole voimavirtatöpseli. Ja tasavirraksi muuttavaa muuntajaa ja jonkinlaista latauksen älykkyyttä.
Minähän en mokoman pikkuhomman takia anna niin sanottujen ammattilaisten itseäni kyniä.

Sähköala

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #2 : 08.05.19 - klo:23:01 »
Tuollaisella Type 2 latausasemalla voi ladata autoon 3,6kW, 4,6kW, 7,4kW, 11kW, tai jopa 22kW teholla riippuen kiinteistön verkon tehosta ja siitä miten asema on liitetty.
Normaali schukopistorasiasta saa tuon pienimmän tehon eli max 3,6kW mutta normaali rasia on heppoisilla liittimillä joita ei ole tarkoitettu jatkuvasti kuormitettavaksi äärimmilleen. Aikansa päästä rasian kontaktiliuskat tai liitokset jostain kohti hitsaavat ja voivat käräyttää koko mökin tms. Pienellä teholla myös lataus kestää kauemmin.
Latausasema osaa keskustella auton kanssa ja työntää sähköä liittimeen vasta kun se on kunnolla kiinni ja ovat todenneet että kaikki kunnossa latausta varten.
Virta päällä ei tuollaisia tehoja voi liittää tai katkaista, muutoin liittimet ovat hetkessä entiset.

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1048
Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #3 : 08.05.19 - klo:23:09 »
tarkoittaako tuo latauspiste/kotilaturi juuri tuota 3*16 tai 3*32 seinärasiaa?
Sähköautoa voi (tällä hetkellä saatavilla olevilla autoilla) varsin harvoissa tapauksissa ladata kolmivaihevirralla. Myös tasavirta on kotioloissa harvinainen (tasavirtaa harrastetaan superpikalatauksessa, noita on lähinnä sähköyhtiöiden pikalatauspisteissä tms.). Kotioloissa, työpaikoilla jne. käytetään keskinopeassa latauksessa yleensä yksivaihevaihtovirtaa, esim. 1*32A,1*64A tai 1*96A (joko niin, että on järeänpuoleinen sähköliittymä, josta virta irtoaa yksivaiheisenakin tai sitten tehoelektroniikkaboxi, joka muuttaa 3*25A tai 3*35A liittymästä imetyn kolmivaihetehon suuremman yksivaihevaihtovirran tarjoavaksi yksivaihetehoksi.

Tuo yksivaihevaihtovirtaan turvautuminen on perua USA:sta ja Japanista edellisestä periytyvien eurooppalaisittain ajateltuna aika idioottimaisten kotitaloussähköstandardien seurauksena.

jolla

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 579
Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #4 : 09.05.19 - klo:07:52 »
elikkä auton ja verkon rajapinta on yksivaiheinen AC 240V ja virtaa niin paljon kuin rahkeissa varaa? siis joka autossa on oma latauselekroniikka

vaatiiko DC erillisen liittimen ja mikä jännitevaatimus siinä on?

en kuukkelilla oikein löydä tai hakusana on epäkurantti

Ilmaisenergia.info

Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #4 : 09.05.19 - klo:07:52 »

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1048
Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #5 : 09.05.19 - klo:10:24 »
elikkä auton ja verkon rajapinta on yksivaiheinen AC 240V ja virtaa niin paljon kuin rahkeissa varaa? siis joka autossa on oma latauselekroniikka

vaatiiko DC erillisen liittimen ja mikä jännitevaatimus siinä on?

en kuukkelilla oikein löydä tai hakusana on epäkurantti
Ei ole ihan helposti selvitettävä asia ja kehitys kehittyy kaiken aikaa; ohessa linkkejä, joiden kautta pääsee alkuun: https://plugit.fi/fi-fi/article/latauslaitteet/sahkoauton-lataaminen/136/, https://plugit.fi/fi-fi/article/etusivu/latauspistoketyypit-sahkoautoille/135/, https://kuntahankinnat.fi/tavarat-ja-palvelut/sahkoautojen-latausasemat-2018, https://op-kulku.fi/sahkoauton-lataus-viisi-erilaista-lataustapaa.

jolla

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 579
Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #6 : 09.05.19 - klo:11:35 »
kiitos linkeistä, hyvin selvisi perusjutut, ei olekaan yksi standardi vaan kuten monissa muissakin laitteissa, jälkimarkkinointi varmistettu

kaikkivaltias google joskus ärsyttää, se haluaa yhä ahnaammin priorisoida ja päättää mitä hakutuloksia tarjotaan

Sähköala

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #7 : 09.05.19 - klo:16:04 »
elikkä auton ja verkon rajapinta on yksivaiheinen AC 240V ja virtaa niin paljon kuin rahkeissa varaa? siis joka autossa on oma latauselekroniikka

vaatiiko DC erillisen liittimen ja mikä jännitevaatimus siinä on?

en kuukkelilla oikein löydä tai hakusana on epäkurantti

Autossa on (yleensä) type 2 latausportti johon sopii vain ko. järjestelmään yhteensopiva liitin ja latausasema. Muitakin portittyyppejä on, riippuen autovalmistajasta.
Ei siis tarvitse miettiä jännitteitä tai virtoja, piuha kiinni ja lataus päälle.
Itse olen laittanut näihin Type 2 asemiin aina sisään 3x16A syötön jolloin voidaan käyttää max 11kW lataustehoa. Tämä on saatavilla kaikissa omakotitaloissa, 22kW vaatii jo vähintään 35A pääsulakkeet mielellään isommat että ei tarvitse vuorotella kuormia. Tosin kotona on yleensä aikaa ladata yön yli ja esim 7kW riittää hyvin. Joissain vanhemmissa varaavan sähkölämmityksen taloissa on 63A jopa 100A pääsulakkeita. Olen sanonut että liittymää ei kannata pienentää, kun siitä ei rahaa saa takaisin, mutta sen sijaan voi laittaa pikalatausaseman ja myydä naapureille latauspaikkaa.

Savonius

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1310
Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #8 : 09.05.19 - klo:22:06 »

[/quote]

Joissain vanhemmissa varaavan sähkölämmityksen taloissa on 63A jopa 100A pääsulakkeita. Olen sanonut että liittymää ei kannata pienentää, kun siitä ei rahaa saa takaisin, mutta sen sijaan voi laittaa pikalatausaseman ja myydä naapureille latauspaikkaa.
[/quote]
Onko tosiaan Teslassa 2 tyypin latausportti.

Kuukausimaksu 3*25A liittymässä on täälläpäin n. 25€ ja 63A liittymässä halvimmillaan 117€  Kymmenessä vuodessa ero on vain reilut 10000€ . Edullista pitää vanha liittymä? No pakko uskoa kun oikein ammattimies kertoo. 100A tehosiirron hintaa ei uskalla edes laskea.

Pähkäilijä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 294
Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #9 : 10.05.19 - klo:07:30 »
Joissain vanhemmissa varaavan sähkölämmityksen taloissa on 63A jopa 100A pääsulakkeita. Olen sanonut että liittymää ei kannata pienentää, kun siitä ei rahaa saa takaisin, mutta sen sijaan voi laittaa pikalatausaseman ja myydä naapureille latauspaikkaa.

kattelin tossa meidän sähköyhtiön kuukausihintoja eri liittymille niin 1252€ vuodessa on hintaeroa 3x25/3x100 välillä.

Perusmaksu/ Pääsulakekoko hinta sis alv

 
1 x 25 A (kt, rt) 9,47   EUR/kk

1 x 25 A, 1 x 35 A, 3 x 25 A  14,31 EUR/kk

3 x 35 A 26,68 EUR/kk

3 x 63 A 64,97 EUR/kk

3 x 100 A 118,65 EUR/kk

jolla

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 579
Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #10 : 10.05.19 - klo:08:22 »
Joissain vanhemmissa varaavan sähkölämmityksen taloissa on 63A jopa 100A pääsulakkeita. Olen sanonut että liittymää ei kannata pienentää, kun siitä ei rahaa saa takaisin, mutta sen sijaan voi laittaa pikalatausaseman ja myydä naapureille latauspaikkaa.

kattelin tossa meidän sähköyhtiön kuukausihintoja eri liittymille niin 1252€ vuodessa on hintaeroa 3x25/3x100 välillä.

Perusmaksu/ Pääsulakekoko hinta sis alv

 
1 x 25 A (kt, rt) 9,47   EUR/kk

1 x 25 A, 1 x 35 A, 3 x 25 A  14,31 EUR/kk

3 x 35 A 26,68 EUR/kk

3 x 63 A 64,97 EUR/kk

3 x 100 A 118,65 EUR/kk

minulla auton polttoainekulut 17 vuoden ajalta 540€/vuosi, en taida hankkiakaan sähköautoa, no ihan soraansanoen järjetön ajatuskin, ihan vihreää näen

jolla

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 579
Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #11 : 20.05.19 - klo:10:00 »
kävin autolla patikassa, siinä tankattaessa, kun oli hieman jononpoikasta pari minuuttia vierähti odottamiseen, alkoi päässä taas raksuttaa
- entäpä jos kaikki autot olisivat sähköautoja
- kuinka paljon täällä juvan abc llä olisi autoja piuhan päässä latauksessa? , nytkin joka ruutu käytössä
- missä se auton sisältö olisi aikaa viettämässä latauksen ajan?
- kuinka paksut nousukaapelit huoltamolla/latauspisteissä pitäisi olla?
- paljonko sähkö oikeasti maksaisi huoltamolla, onko se huomioitu missään laskelmissa?

ajatukseni perustuu täysin olettamukseen kun en tiedä latausajoista, mutta käsittääkseni jos latausaika olisi vaikka 100 kertainen tankkausaikaan (1-2 minuuttia) ja asiakasmäärä/vuorokausi olisi sama, niin.....käsittämätöntä

on siinä emma karilla miettimistä

HeTi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 108
Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #12 : 20.05.19 - klo:12:35 »
Säköautoilijat ovat hyviä asiakkaita kauppialle, viettävät aikaa kaupassa / huoltamolla.
https://tekniikanmaailma.fi/auto-joka-muutti-elamani-kokonaan-nykyisin-tapan-mielellani-aikaa-ikean-ja-prisman-helveteissa/
Sähkö kannattaa vaikka antaa ilmaiseksi, usein kuitenkin lataus onnistuu hitaalla  max 3,6kW/7,2kW teholla. (autoissa useimmiten 1-vaihe laturi)

Ilmainen lataus houkuttaa sitten seisottamaan vaikka pieniakkuista hybridiä koko työpäivän vaikka akku tulisi täyteen ½- tunnissa.
Liikennemerkeillä voi tietysti rajata pysäköintiaikaa.

Erilliset DC-pikalaturit ovat sitten eri asia, latausteho voi olla 150kW tai enemmän riippuen autosta, akun lämpötilasta, varauksesta yms.
Teslan V3 laturit pystyy lataamaan n. 1000km/h teholla jos akku on sopivan tyhjä. Muutaman minuutin pysähdyksellä saa siis  tarvittava kilometrit.
Näin tehokkaita latureita ei kuitenkaan montaa suomessa ole (vielä).

Tässä helppo tapa kokeilla matkailua eri automerkeillä. https://abetterrouteplanner.com/
Tästä tosin puuttuu melkoinen määrä suomen latureita, mutta voi kokeilla eri automalleja ja keliolosuhteita.

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1048
Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #13 : 20.05.19 - klo:13:52 »
kävin autolla patikassa, siinä tankattaessa, kun oli hieman jononpoikasta pari minuuttia vierähti odottamiseen, alkoi päässä taas raksuttaa
- entäpä jos kaikki autot olisivat sähköautoja
- kuinka paljon täällä juvan abc llä olisi autoja piuhan päässä latauksessa? , nytkin joka ruutu käytössä
- missä se auton sisältö olisi aikaa viettämässä latauksen ajan?
- kuinka paksut nousukaapelit huoltamolla/latauspisteissä pitäisi olla?
- paljonko sähkö oikeasti maksaisi huoltamolla, onko se huomioitu missään laskelmissa?

ajatukseni perustuu täysin olettamukseen kun en tiedä latausajoista, mutta käsittääkseni jos latausaika olisi vaikka 100 kertainen tankkausaikaan (1-2 minuuttia) ja asiakasmäärä/vuorokausi olisi sama, niin.....käsittämätöntä

on siinä emma karilla miettimistä
Sähköauto pitäisi ladata ensi sijassa kotona, toissijaisesti työpaikalla, kolmossijaisesti asioidessa ja nelossijaisesti levähdyspaikalla olevassa pikalatausasemassa poikkeustilanteissa samalla kun kahvitellaan.

Sähköautoihin siirtymisen suurin ongelma on Suomessa maaseudulla pitkät etäisyydet, mutta toisaalta keskinopean latauspaikan ja 10...20kW:n tehoisen sähköliittymän järjestäminen vakioparkkipaikalle (ulos ja/tai talliin) onnistuu usein varsin kivuttomasti.

Toista on kerrostalovaltaisissa taajamissa, missä vielä kilpaillaan parkkipaikoista, kun kaiken lisäksi työnantajien mahdollisuudet järjestää työpaikalle aina saatavilla oleva latauspaikka on sitä vaikeampaa, mitä keskemmällä ollaan. Sähköautoilu ei sovi esimerkiksi Helsingissä kuin riittävän varakkaille henkilöille, jotka kykenevät omialla varoillaan tai vaikutusvallallaan moiseen. Jos nykynäkymin muu kuin sähköautoilu kiellettäisiin se tekisi samalla tavalliselle kansalle mahdottomaksi pitää autoa. Emmakarimainen yhdyskuntakehitys tekee tuossa suhteessa jaon rikkaiden ja muun kansan välillä entistä jyrkemmäksi.

Ilmaisenergia.info

Vs: sähköauton lataus
« Vastaus #13 : 20.05.19 - klo:13:52 »