Kirjoittaja Aihe: 60v 12ah Li-Ion akuston rakentaminen  (Luettu 654 kertaa)

sahkoscooter

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
60v 12ah Li-Ion akuston rakentaminen
« : 28.04.19 - klo:16:39 »
Hei,

Ostin sähköllä toimivan polkupyörän (fat scooter)
Akkuna on 60v 12ah järjestelmä joka pyörittää 1000w moottoria.

Akku on kiinasta ja siinä on seuraavat merkinnät:

60v
12ah
67,2v
5A
30A

tämän lisäksi on jonkin sortin yksikkö jossa on merkinnät:

47v
1000w
60v

akulta virta ohjautuu tälle yksikölle.

Uusi akku 60v 20ah maksaa n. 350e vastaavaan laitteeseen.

Pystynkö kytkemään normaaleja 12v sarjaan joilla saan 60v jännitteen aikaiseksi? Vai onko mahdollista yhdestä 12v akusta saada jollain jänniitteen muuntimella 60v irti?

Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon kyseisessä virityksessä..?

Kiitos etukäteen

wepu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 60v 12ah Li-Ion akuston rakentaminen
« Vastaus #1 : 28.04.19 - klo:17:31 »
Pojat kiinassa rakentaa noita akkuja itse sähkömopoihin. Ja virittävät aika hienoja vehkeitä, valoja ja poppikoneita löytyy.
Akkujen rakentamiseen löytyy 'kaikkea' Aliexpressiltä. Esimerkiksi 18650 akkuja ja muita vastaavia. Olin joskus näkevinäni jopa noita 'Tesla-akkuja'. Juotoslevyt, kotelot löytyy, samoin juotoskoneet jos homman heittää isolleen.
Nuo akuthan on kasattu noista pienistä pyöreistä akuista. Ennen oli tuo 18650 yleisin, mutta nyt on tullut isompiakin. Noita sitten kytketään rinnan ja sarjaan sopivan voltti-/ virtamäärän saamiseksi. Vaatii yleistä ymmärtämistä asian päälle. Ja käsitystä sähköturvallisuudesta. Laturi on sitten oma juttunsa.
Nyt on muuten tullut 1,5V AA-akku, litiumina. Ladataan USB piuhalla. Ovat vaan hiton kalliita.

Olin äskettäin Kiinassa kuukauden, ja vähin kävin katselemassa noita sähkömopoja kaupoissa. Hienoja vehkeitä. Yksi oli vähän jämäkämpi malli ja niitä näki paljon kaduilla, ihan rahdinkuljetus-ansiotyössä. Kiinalainen kaasupullo on vähän isompi kuin suomalainen, olisiko bruttopaino jossain 30-40kg paikkeilla, ja noita oli äijillä mopossa 5kpl kerralla, kun huristelivat täysin liikenteen rytmissä kaupungissa. Vastaavasti sellaisen miestä korkean kaasupullon sai kuljetettua, kun köytti apupyörät pullon ala-osaan ja sitoi ylä-osan tarakkaan :) Peräkärrimeininkiä.
Todella vinkeä oli kolmipyöräinen mopo sellaisella neliön kokoisella lavalla. 60V sähköt oli siinäkin ja hinta noin 750€.
Paikalliset rakastavat noita sähkömopojaan, ja niitä oli miljoonia siinä kaupungissa jossa oleilin. Ei muuten haise kaksitahtisen katku enää risteyksissä, niinkuin 10v sitten. Mutta liikenne on sitten aikamoista hullunmyllyä, kun noilla voi ajaa sekä liikennesääntöjen, että jalankulkusäännösten mukaan. Eli jos hurauttaa tiellä vahingossa ohi risteyksestä, niin toki voi ajaa jalkakäytävällä takaisin. Ja kun noita mopoja on noin 1000kpl per kilometri suuntaansa, niin aika hullunmyllyltä vaikuttaa.


Ilmaisenergia.info

Vs: 60v 12ah Li-Ion akuston rakentaminen
« Vastaus #1 : 28.04.19 - klo:17:31 »