Kirjoittaja Aihe: Ilmajäähdytteisen agrekaatin lämmön talteenotto  (Luettu 1194 kertaa)

ave

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 782
Kuinka saa pakoputken lämmön talteen ja kuinka saa moottorin lämmön talteen ja miten ?

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 996
Vs: Ilmajäähdytteisen agrekaatin lämmön talteenotto
« Vastaus #1 : 18.12.18 - klo:17:54 »
Kuinka saa pakoputken lämmön talteen ja kuinka saa moottorin lämmön talteen ja miten ?
Yksinkertaisin tapa on vetää pakoputki läpi lämmitettävästä tilasta. Noinhan tehtiin ennen vanhaan linja-autoissa, kunnes kiellettiin potentiaalisten riskien ja häkämyrkytyksen takia.

Ilmajäähdytteinen moottorihan lämmittää suoraan ilmaa. Tavanomaisessa moottorissa kumpaakin kautta tulee suunnilleen saman verran lämpöä.

Jos haluaa lämmön veteen, niin moottorin jäähdytyksen osalta tarvitaan nestejäähdytteinen moottorikin. Pakokaasujen lämmön voi kerätä vaikkapa pakoputken ympäriltä suuremman putken kautta, jossa kiertää lämmitettävä neste. Pakokaasun lämmittää nestettä sen verran hyvin, että moottorin koosta riippuen jo muutaman metrin pituinen "vastavirtakoaksiaalilämmönvaihdin" tuohon tapaan jäähdyttää bensiinimoottorin pakokaasut kastepisteen rajalle. Diesel vaatii tähän hiukan pitemmän putken, kun palaminen tapahtuu ylimääräisessä ilmapitoisuudessa etenkin pienellä kuormalla.

Käytännössä pientä moottoria joutuu tiivistelemään sieltä ja täältä, jottei pakokaasua vuoda liitoksista. Samoin voi olla tarpeen muuttaa kampikammion huohotuskytkentää. Mahdollisen nestevaippaisen pakoputken ylikuumeneminen ja seuraava potentiaalinen höyryräjähdys on estettävä absoluuttisen luotettavilla ja vähintään kahdennetuilla varokeinoilla. Myös polttoainevuotoja ym. vastaan on oltava varokeinot. En silti käyttäisi suoraa ilmavälitteistä lämmitystä asuinhuoneille tai sijoittaisi laitteita tilaan, jossa säännöllisesti oleskellaan.

ave

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 782
Vs: Ilmajäähdytteisen agrekaatin lämmön talteenotto
« Vastaus #2 : 18.12.18 - klo:21:51 »
Juu toi pakoputken voi pakokaasunlämmönvaitimella ottaa lämpöä,joko ostaa valmiina tai tekee ite ,helpoin on tehä esim atv mönkijän vaimennin tai muu rst vaimennin ,josta saa purettua sisuskalut ja vaimennusmattoon kieputtaa rst tai kupari putkea ja takas paikalleen
Moottorilämpö jää tilaan jossa on, ellei puhalla puhaltimella pois moottoritilasta .

ave

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 782
Vs: Ilmajäähdytteisen agrekaatin lämmön talteenotto
« Vastaus #3 : 18.12.18 - klo:21:58 »
Ja mikä parasta olis, jos olis takasta ,kiukaasta ,agregaatista pakokaasu lämmönvaitimella, niin johan glygoli olis lämminta ja lämmittäisi käyttövettä tai vesilämmitystä ja lämminvesivaraaja olis kuumana .Itsellä olis näille kolmelle käyttöä syksystä kevääseen .https://www.tulituote.com/tuotteet/vesikiertotuotteet/lammityskierukka_varaavaan_takkaan/

https://www.taloon.com/lammonvaihdin-stoveman-sv3/EVT13110724/dp

http://www.bowman.fi/tuotteet/pakokaasun-lammonvaihtimet/
« Viimeksi muokattu: 18.12.18 - klo:22:07 kirjoittanut ave »

denzil dexter

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 872
Vs: Ilmajäähdytteisen agrekaatin lämmön talteenotto
« Vastaus #4 : 18.12.18 - klo:22:33 »
Metallinen pakokaasuletku, samanlainen kuin joissain veneessä. Ei sieltä tule enää paljon lehmänhenkäystä kummempaa kaasua pihalle ja jos meinaa tulla, laita puhallin jäähdyttämään letkua. Jos tulee vieläkin, laita alumiinitötterö letkun päälle ja vedä sen läpi ilmaa (tai tuota veto hormi-ilmiöllä jos on mahdollista)

Ja tietysti häkävaroitin huoneeseen.

Jos huoneeseen tulee liian kuuma, ota lämmönvaihtimella toiseen huoneeseen. Jos haluat lämmittää vettä, laita vesijäähdytteinen agre ja vesilämmönvaihdin pakoputkeen.
Minähän en mokoman pikkuhomman takia anna niin sanottujen ammattilaisten itseäni kyniä.

Ilmaisenergia.info

Vs: Ilmajäähdytteisen agrekaatin lämmön talteenotto
« Vastaus #4 : 18.12.18 - klo:22:33 »