Kirjoittaja Aihe: Akun kulutushuippujen tasoitus kondensaattorilla  (Luettu 598 kertaa)

denzil dexter

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 812
Jokainen tietää ongelman, kun invertteri piippaa vaikkapa vesipumpun tms käynnistyessä, vaikka akussa on vielä hyvin pattia.

Miten tuollaisen huipun tasoittaminen kondensaattorilla oikeaoppisesti hoituu? (Teini)autoissahan käytetään hifi-laitteiden yhteydessä muutaman Faradin kondensaattoria, joka tasoittaa autoa tehokkaamman subwooferin tehopiikit, esim

https://www.amazon.com/BOSS-Audio-CPBK2-2-Capacitor-Storage/dp/B00BKV3DZW/ref=pd_sbs_107_2

Periaatteessa tasoittaminen tietysti onnistuu akkukapasiteettia lisäämällä, mutta en haluaisi kuluttaa rajallisen syklimäärän kestävää akkua tuollaisilla piikeillä. Kondensaattori kun ei käytännössä kulu.

Mikä siis olisi oikea tapa kytkeä laite ja mikä olisi sille oikea kapasiteetti? Minimissään pitäisi saada moottorit käynnistymään pehmeästi, mutta jos sillä esimerkiksi teenkeitin toimisi minuutin, ei sekään haittaisi.
Minähän en mokoman pikkuhomman takia anna niin sanottujen ammattilaisten itseäni kyniä.

Mikkolan

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 233
Vs: Akun kulutushuippujen tasoitus kondensaattorilla
« Vastaus #1 : 30.11.18 - klo:11:15 »
Kondensaattoriin varastoitu energia, eli työ W (joule, J)   W = 1/2 CU² eli pienillä jännitteilä energia sisältö on sangen pieni, esme 12 V ja 1F => 72 J tai 24 V ja 1F => 288 J. Tarvitset talonkokoisen konkan jos haluat sillä teetä keittää.

Akun ja invertterin välisissä johdoissa induktanssi ja reaktanssi aiheutaa virtaan ja jännitteeseen vaihe-eron kun virta nousee jyrkästi, jolloin syöttöteho jää pienemmäksi. Johtojen positiivistä reaktanssia voi pienentää konkalla koska sen reaktanssi on negatiivinen.

Akun ja invertterin väliset johdot kannattaa mitoittaa huomattavasti isommaksi kuin "perinteiset laskutavat" edellyttävät ja tieten mahdollisimman lyhyiksi. Suurin osa inverrtterin kyykäystilanteista poistuu suurentamalla syöttöjohdot 4- kertaisiksi tai jopa isommiksi.

« Viimeksi muokattu: 30.11.18 - klo:11:23 kirjoittanut Mikkolan »

denzil dexter

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 812
Vs: Akun kulutushuippujen tasoitus kondensaattorilla
« Vastaus #2 : 30.11.18 - klo:14:56 »
Oli tuossa sellainenkin taka-ajatus, että jos pärjäisi pienemmällä=halvemmalla invertterillä.

Noita konkkia kuitenkin käytetään jopa hybridiautoissa (PSA) joissa niiden energiasisältö riittää auton kiihdyttämiseen ja ohituksiin. Ovat varmaan vetäneet jännitteet tappiin tms. Se kyllä on monessa asiassa tullut vastaan, että 12V järjestelmä on p:a.
Minähän en mokoman pikkuhomman takia anna niin sanottujen ammattilaisten itseäni kyniä.

pere

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Akun kulutushuippujen tasoitus kondensaattorilla
« Vastaus #3 : 30.11.18 - klo:17:41 »
Oli tuossa sellainenkin taka-ajatus, että jos pärjäisi pienemmällä=halvemmalla invertterillä.

Noita konkkia kuitenkin käytetään jopa hybridiautoissa (PSA) joissa niiden energiasisältö riittää auton kiihdyttämiseen ja ohituksiin. Ovat varmaan vetäneet jännitteet tappiin tms. Se kyllä on monessa asiassa tullut vastaan, että 12V järjestelmä on p:a.
Varsinaisesti asiasta en mitään tiedä mutta eikö tuossa olisi käytettävä n.s "superkondensaattoria".
esim.
https://www.ikh.fi/en/jump-starter-capacotor-12v-max-700a-tel700

Ilmaisenergia.info

Vs: Akun kulutushuippujen tasoitus kondensaattorilla
« Vastaus #3 : 30.11.18 - klo:17:41 »