Kirjoittaja Aihe: Kipor KDE6500E diesel aggregaatti  (Luettu 4815 kertaa)

don

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 186

Jussi

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 668
Vs: Kipor KDE6500E diesel aggregaatti
« Vastaus #16 : 31.12.19 - klo:04:22 »
Ajatuksena tossa, että vain tuloilma reikä on , ja varaston agrekaattipuolella on huovalla ja villalla eristetty ,ja poisto ilma lämmittää myös varaston toista puolta ja ilma vaihtuu varastoon kattotuolien valistä .

Jos poisto on ylempänä kuin agre, saat aika huippuvedon pelkästään hormi-ilmiöllä. Esimerkiksi jos pakokaasuletku kulkee keskitettynä jonkun isomman putken sisällä, tuohon isompaan putkeen syntyy veto joka poistaa ilmaa tehokkaasti kopista (ja putki samalla luovuttaa lämpöä ympäristöön). Vaikutusta voi vielä halutessaan tehostaa ejektorivaikutuksella.
Pelkällä konvektiolla ei tuohon saa riittävää poistoa. Pakokaasun käyttö ejektorissa voi olla riittävä lisäys, mutta enpä kesällä ainakaan käyttäs ilman lämpövahtia. Mulla oli ekassa versiossa 125mm tulo ja poisto, kylmää ajettiin koppiin tehokkaalla sähköpuhaltimella. Kesälämpö kun kiipes yli 25C, niin kone sammu 20min kohdalla, kun kopin sisäilma ylitti 90 astetta. Suojatermari oli sillä lämmöllä. Ja kun ilmajäähykoneen ympäristö on 90 astetta, niin kone on melko paljon kuumempi.
Nyt kun koneen oman puhaltimen imun kohdalla on 300mm änkkäri ja sama puhallin hoitaa poiston kuumasta yläreunasta, niin koppi pysyy kesälläkin 60 asteen tuntumassa. En lähtis kyllä konvektiolla enkä ejektorilla edes kokeileen.

denzil dexter

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1179
Vs: Kipor KDE6500E diesel aggregaatti
« Vastaus #17 : 31.12.19 - klo:09:03 »
Ajatuksena tossa, että vain tuloilma reikä on , ja varaston agrekaattipuolella on huovalla ja villalla eristetty ,ja poisto ilma lämmittää myös varaston toista puolta ja ilma vaihtuu varastoon kattotuolien valistä .

Jos poisto on ylempänä kuin agre, saat aika huippuvedon pelkästään hormi-ilmiöllä. Esimerkiksi jos pakokaasuletku kulkee keskitettynä jonkun isomman putken sisällä, tuohon isompaan putkeen syntyy veto joka poistaa ilmaa tehokkaasti kopista (ja putki samalla luovuttaa lämpöä ympäristöön). Vaikutusta voi vielä halutessaan tehostaa ejektorivaikutuksella.
Pelkällä konvektiolla ei tuohon saa riittävää poistoa. Pakokaasun käyttö ejektorissa voi olla riittävä lisäys, mutta enpä kesällä ainakaan käyttäs ilman lämpövahtia. Mulla oli ekassa versiossa 125mm tulo ja poisto, kylmää ajettiin koppiin tehokkaalla sähköpuhaltimella. Kesälämpö kun kiipes yli 25C, niin kone sammu 20min kohdalla, kun kopin sisäilma ylitti 90 astetta. Suojatermari oli sillä lämmöllä. Ja kun ilmajäähykoneen ympäristö on 90 astetta, niin kone on melko paljon kuumempi.
Nyt kun koneen oman puhaltimen imun kohdalla on 300mm änkkäri ja sama puhallin hoitaa poiston kuumasta yläreunasta, niin koppi pysyy kesälläkin 60 asteen tuntumassa. En lähtis kyllä konvektiolla enkä ejektorilla edes kokeileen.

Kyse on ainoastaan siitä, miten jäähdytysjärjestelmä on rakennettu ja mitoitettu. Jos laitat umpinaiseen koppiin 45 mm putket ja siihen tietokoneen puhaltimen, jäähdytys ei riitä. Siitä voitaisiin sitten vastaavasti päätellä, ettei sähköpuhaltimella kannata lähteä edes kokeilemaan, koska sillä ei voi tilaa jäähdyttää.
Minähän en mokoman pikkuhomman takia anna niin sanottujen ammattilaisten itseäni kyniä.

Jussi

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 668
Vs: Kipor KDE6500E diesel aggregaatti
« Vastaus #18 : 01.01.20 - klo:01:47 »
Kyse on ainoastaan siitä, miten jäähdytysjärjestelmä on rakennettu ja mitoitettu. Jos laitat umpinaiseen koppiin 45 mm putket ja siihen tietokoneen puhaltimen, jäähdytys ei riitä. Siitä voitaisiin sitten vastaavasti päätellä, ettei sähköpuhaltimella kannata lähteä edes kokeilemaan, koska sillä ei voi tilaa jäähdyttää.

Tuo nyt lienee selvää jokaiselle. Ja sun konvektioehdotus vastaa juuri tuota. Kun ja jos halutaan se äänieristys, niin aukkojen pinta-alat ei voi kasvaa määrättömiksi, joten virtausnopeutta on kasvatettava. Ja silti aukoissa on oltava vaimentimet.

Ja kyllä, sähköpuhaltimella voi jäähdyttää tilan hyvinkin. Se vaan ei ole tietokonetuuletin. Tai itseasiassa on, 80-luvulta serveripankin tuuletin, 200W ottoteho.

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1193
Vs: Kipor KDE6500E diesel aggregaatti
« Vastaus #19 : 01.01.20 - klo:02:03 »
Suunnitelee mitä modauksia tahansa, kannattaa pohtia myös sitä, millaiseksi koneen suunnittelija on jäähdytysilman ja pakokaasun poistumisreitit alkujaan tuumannut. Kun lähellä on käämejä, usein elektroniikkaa tai ainakin tasasuuntaajia ja bensaakin, ei jäähdytysilmaakaan voi suunnata miten hyvänsä pakokaasuista ja pakoputkiston jäähdytysilmasta nyt puhumattakaan. Tyypillisesti asia on suunniteltu niin, että pakokaasujen kuumin ilma kulkee keskellä ja vetää mukanaan vähemmän kuumenneen ja lämmenneen jäähdytysilman kerroksittain. Muussa tapauksessa jäähdytysilma saattaisi kiertää vapaankin taivaan alla turhan herkästi samaa piiriä ja jäähdytys heikentyä liikaa. Kuuma ilma muodostaa tyypillisesti loivassa kaaressa nousevan jäteilmavirran pakoputken edustalle ja jäähdytysilma noudattaa samaa reittiä virtauksen ulkokehällä. Kun toimii tuon poistuvan jäähdytysilmavirran ehdoilla saa aika yksinkertaisellakin järjestelyllä aikaan tehokkaan jäähdytysilmavirran. Umpinaiseen ja ahtaaseen koppiin ei millään ilveellä saa tehokasta ilmavaihtoa, jos toimii vasten noita luonnollisia virtauksia. Kokeilua, mittailua ja asioiden varmistamista tuo kaikki edellyttää onnistuakseen.