Kirjoittaja Aihe: Tuulivoiman hyödyntäminen hybridivaraajassa  (Luettu 786 kertaa)

anttiarjonen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Tuulivoiman hyödyntäminen hybridivaraajassa
« : 11.09.18 - klo:08:29 »
Hei!

Kysyisin mikä olisi mielestänne paras tapa hyödyntää 1kw 48V tuulivoimalan tuottama energia lämmitykseen hybridivaraajassa? Varaaja on mallia Jäspi GTV Hybrid 500L. Ajatuksena olisi tuottaa DC vastuksella lämpöä varaajaan. Vastus olisi esim. 48V 600w (muitakin jännitteitä ja tehoja on saatavilla).

1) Kannattaako vastus kytkeä akkujen kautta (lataussäädin lataa akkuja josta otetaan virta vastukselle)?
2) Kannattaako vastus kytkeä suoraan lataussäätimen DC ulostuloon?
3) Kannattaako vastus kytkeä ns. Dump Loadiin (Pieni 48V akku olisi käytännössä koko ajan täynnä)
4) Kannattaako unohtaa DC vastus ja ottaa AC vastus ja ajaa siihen invertterin kautta virtaa

Eniten mietityttää kohdassa 3) tilanne jossa varaaja onkin täynnä lämmintä vettä eikä toimi enää Dump Loadina. Tällöin systeemissä pitäisi olla perinteinen toinen Dump Load mutten ole mistään löytänyt tietoa miten saisin tehtyä kahden Dump Loadin systeemin, jossa lämminvesivaraajan vastus olisi ensisijaisena.

Paljon kysymyksiä mutta arvostan ihan kaikkia ajatuksia mitä teille tulee mieleen. Lähetän samanlaisen tiedustelun tänään iSTA Breezen tehtaalle Turkkiin.

-Antti

anttiarjonen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Tuulivoiman hyödyntäminen hybridivaraajassa
« Vastaus #1 : 12.09.18 - klo:15:04 »
Alla vastaus mitä sain iSTA Breeze tehtaalta. Laitan ihan copy-pastella kun tuo heidän Lontoo oli mitä on:

"the istabreeze wind generator system is designed to charge batteries, the charge regulator must first recognize a 48 v battery to release the wind turbine, or the option to connect the resistor at the regulator output will not work, the only one way would be to charge the batteries normally and from them to connect its resistor with a thermostat and a relay that turns off the system when the water reaches the ideal temperature ."

sam123

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1030
Vs: Tuulivoiman hyödyntäminen hybridivaraajassa
« Vastaus #2 : 12.09.18 - klo:17:18 »
Taitaa olla kannattamatonta hommaa tuollaisen Turkkilaisen vipperän liittäminen yhtikäs mihinkään. Suomessa esiintyvissä keskituulissa toimii lähinnä tuulenosoittimena.

Tälläkin foorumilla oli ko. vipperästä käyttäjäkokemuksia ja youtubessa lisää.
Kansallinen katastrofi: http://tuulivahinko.fi/

VesA

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 614
Vs: Tuulivoiman hyödyntäminen hybridivaraajassa
« Vastaus #3 : 12.09.18 - klo:23:53 »
Ohjain toimii sillä 48V akkusähköllä noin käytännössä, siksi se akku pitää siellä olla. Toinen dumppivastus on kytkennältään aika yksinkertainen - varaajan termostaatti käyttää relettä joka ohjaa sähkön joko varaajaan tai dumppiin - releen pitää sitten olla tasasähköä kestävä.

anttiarjonen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Tuulivoiman hyödyntäminen hybridivaraajassa
« Vastaus #4 : 13.09.18 - klo:15:59 »
Olen nyt ajatellut seuraavaa ratkaisua saamieni tietojen perusteella:

Tuulivoimalan lataussäädin lataa pientä akkupankkia josta otetaan virta DC vastukselle. Akun ja vastuksen välissä on PWM säädin esimerkiksi Morningstar’s TriStar. Tämän lisäksi tuulivoimalan lataussäätimessä on erillinen kytkentä Dump Loadille jos käy sellainen tilanne että vesivaraaja on täynnä kuumaa vettä, akku on täynnä ja silti tuulta riittää.

VesAn (kiitos!) ehdotusta täytyy katsoa tarkemmin sähkömiehen kanssa miten siihen löytyisi edullisin ratkaisu. TriStar on 150e luokan investointina kuitenkin aika arvokas. Hyvänä puolena siinä on kaikki ohjelmointi jne. että pääsee koneelta katsomaan paljonko turbiini on tuottanut. Hyvän mielen myllyjähän nämä joka tapauksessa ovat eli kun ajan kotiin ja näen että mylly pyörii niin siitä tulee kuitenkin hyvä mieli oli takaisinmaksuaika sitten 10 tai 20v :)

Ilmaisenergia.info

Vs: Tuulivoiman hyödyntäminen hybridivaraajassa
« Vastaus #4 : 13.09.18 - klo:15:59 »

ave

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 731
Vs: Tuulivoiman hyödyntäminen hybridivaraajassa
« Vastaus #5 : 13.09.18 - klo:18:01 »
Kannattaa tutustua dc suora lämmitykseen kuten meillä on varaaja +lämpöpatterit .http://ilmaisenergia.info/foorumi/index.php?topic=1784.0

anttiarjonen

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Tuulivoiman hyödyntäminen hybridivaraajassa
« Vastaus #6 : 14.09.18 - klo:14:04 »
Aven systeemi on käytännössä suoraan se mitä olen hakemassa. Pystytkö Ave avaamaan hiukan sun systeemiä eli mitä sulla on lataussäätimenä akuille ja onko tuo TriStar PWM vain ja ainoastaan akkujen ja vastuksen välissä. Paljonko sulla on PV paneelia ja mikä on myllyn teho. Itse tosiaan tarvitsen vain DC lämpöä joten ihan vastaavasta virityksestä on kyse.

-Antti

ave

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 731
Vs: Tuulivoiman hyödyntäminen hybridivaraajassa
« Vastaus #7 : 15.09.18 - klo:01:05 »
Juu siis 2kpl  TriStar PWM 60A ,  jotka ohjaavat toinen varaajaan ja toinen sisälämmitykseen !Eli kytkentä paneeleilta suoraan  akkuihin  ja tuulivoimala tasasuuntauksen jälkeen  suoraan akkustoon  48v !TriStarissa olen kytkeny toisen varaajaan ja toisen sisälämmitykseen !Jos haluaa, niin säätää tristar toisen alemmalle jännitteelle, niin alkaa syöttää virtaa aikaisemmin mihin haluaa. Mulla nyt kumpikin 60v ja käännän akkukatkasiaa mihin haluan virran tulevan .Tällä hetkellä 1+2 eli kumpikin lämpiää yht aikaa !Paneleita on 8kpl 250w ja 8kpl 265w +3500w tuulivoimala .
PS:Panelit pystyssä noin 80as .DC vastus varaajaan http://mwands.com/store/dc-water-heating-elements
« Viimeksi muokattu: 15.09.18 - klo:07:59 kirjoittanut ave »

Ilmaisenergia.info

Vs: Tuulivoiman hyödyntäminen hybridivaraajassa
« Vastaus #7 : 15.09.18 - klo:01:05 »