Kirjoittaja Aihe: Vaihenetotus  (Luettu 5327 kertaa)

jolla

• Aktiivijäsen
Vs: Vaihenetotus
« Vastaus #15 : 10.07.18 - klo:14:04 »
sam123 puhuu asiaa, olen miettinyt miksi yhtiöt tarjoavat esim. vaikka minunlaiselle ns omakotitalo asujalle 3-vaihe laitteita
vastaan itse
saavat asiakkaan sähkön ilmaiseksi ja maksattavat vielä hänen käyttämänsä sähkön ja aurinkosysteemin kulut, heh laillinen puhallus

Samii

• Tulokas
  • *
« Vastaus #16 : 10.07.18 - klo:14:45 »

Vaikuttaahan se ihan käsittämättömän epäreilulta että määrävässä markkinasemassa oleva verkkoyhtiö ottaa minun itse tuottamani ilmaisen sähkön itselleen ja joudun ostamaan sen takaisin täydellä verkkopalvelumaksulla (toki vielä tuosta ottamisestakin he saavat siivun siirtomaksua :)).  Sähköhän ei käy edes tavallaan heidän verkossaan ,vaan heti mittarin takaa se syötetään minulle takaisin joten mitään kustannuskomponenttiakaan ei ole olemassa eikä synny. Samat toimijat myyvät täyttä häkää sitten aurinkonpaneelijärjestelmiä kuluttajille jotta pääsevät taas tekemään tämän kuvion uudelleen. En tiedä onko tämä oikeasti se idea ja tausta-ajatus tässä toiminnassa, mutta mitään järkevää selitystä en keksi.

Olen melko varma että jotain toimittajaa saattaisi tämä kuvio kiinnostaa, olisi kiva kuulla mitä ko. verkkoyhtiöt kommentoivat asiaan.

Sua on kustu silmään niinkuin kaikkia muitakin "laitan kerralla isot paneelit niin riittää" ihmisiä.

Varmaan sulla on paneelit kahdessa ketjussa? Jos on niin, toinen ketju irti ja sen perään 1-vaiheinvertteri sekä siirrät kaikki suuremmat kulutuskojeet sille vaiheelle. APK/PPK/kuivausrumpu yms. samoin kuin jatkuvan kulutuksen kohteet kuten IV-kone, kylmälaitteet jne.

Ja sitä toista ketjua voi hiukan pienentääkin riippuen tietty sen 3-vaiheinvertterin minimijännitteistä.

Ylipäätään en keksi miksi kotitaloudessa kukaan laittaisi yli 3kW:n yksivaihejärjestelmän ylittävää systeemiä ellei sitten ole jotain yli 1000 litran varaajaa jonka vastuksiin ja ohjattua erillisellä boksilla ylituoton.

edit:yhdyssanavirhe

Keskustelu ei nyt oikein pysy ns. otsikossa. Haluaisin ymmärtää, onko tämän mittaustavan takana vain liiketaloudellinen peruste eli toisin sanoen annan verkkoyhtiölle oman sähköni ja ostan sen heiltä täydellä hinnalla takaisin (verkkopalvelumaksu) vai kenties joku järjellinen peruste?

Mitoituksen osalta voi toki keskustella, mutta se on aivan eri asia. Itse laitoin reippaasti kapasiteettia esim. Teslan latausta varten. Haluaisin vain ymmärtää että onko tosiaan laillista toimintaa tämä tapa, jolla jotkut verkkoyhtiöt tällä hetkellä mittauksen tekevät.

« Viimeksi muokattu: 10.07.18 - klo:15:02 kirjoittanut Samii »

denzil dexter

• Aktiivijäsen
« Vastaus #17 : 10.07.18 - klo:15:27 »
Kyllä tuo minun mielestäni aika harmaalle alueelle menee. Yhtiö "ostaa" sinulta pakolla sähköä 3 c/kWh ja myy samanhetkisesti saman sähkön sinulle takaisin 13 c/kWh.
Minähän en mokoman pikkuhomman takia anna niin sanottujen ammattilaisten itseäni kyniä.

sam123

• Aktiivijäsen
« Vastaus #18 : 10.07.18 - klo:22:15 »
Kyllä tuo minun mielestäni aika harmaalle alueelle menee. Yhtiö "ostaa" sinulta pakolla sähköä 3 c/kWh ja myy samanhetkisesti saman sähkön sinulle takaisin 13 c/kWh.

Ja tuo "harmaalla alueella hilluminen" jatkuu tulevaisuudessakin siksi että tietämättömät ihmiset laittavat aurinkojärjestelmiä yhtä lailla "ei netottavien" yhtiöiden alueella. Tuoton maksimointia, eipä sen kummempaa.
Kansallinen katastrofi: http://tuulivahinko.fi/

kotte

• Aktiivijäsen
« Vastaus #19 : 12.07.18 - klo:00:16 »

Ja tuo "harmaalla alueella hilluminen" jatkuu tulevaisuudessakin siksi että tietämättömät ihmiset laittavat aurinkojärjestelmiä yhtä lailla "ei netottavien" yhtiöiden alueella. Tuoton maksimointia, eipä sen kummempaa.
Seurauksena on kuitenkin, että sähköä huomattavasti tuottavat kuluttajat suosivat 1-vaiheisia inverttereitä ja kytketyttävät kuormiaan sille vaiheelle, jossa tuotantokin on. Tuo sitten osuukin jakeluyhtiön omaan nilkkaan ...

Olisiko niin, että keskimääräistä parempaa teknistä osaamista edustavat jakeluyhtiöt ovat jo aikaa sitten tajunneet, että netottaminen on jakeluyhtiönkin kannalta pitkän päälle kannattavin ratkaisu myös niille itselleen?

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #19 : 12.07.18 - klo:00:16 »

sam123

• Aktiivijäsen
« Vastaus #20 : 12.07.18 - klo:09:26 »
Seurauksena on kuitenkin, että sähköä huomattavasti tuottavat kuluttajat suosivat 1-vaiheisia inverttereitä ja kytketyttävät kuormiaan sille vaiheelle, jossa tuotantokin on. Tuo sitten osuukin jakeluyhtiön omaan nilkkaan ...

Olisiko niin, että keskimääräistä parempaa teknistä osaamista edustavat jakeluyhtiöt ovat jo aikaa sitten tajunneet, että netottaminen on jakeluyhtiönkin kannalta pitkän päälle kannattavin ratkaisu myös niille itselleen?

Kyllä se normikuluttaja on tietämätön idiootti joka ostaa 5kW:n 3-vaihejärjestelmän koska talon vuosikulutus on >25000kWh. Sitten lesoillaan naapurille kuinka paljon "säästetään".

Kun totuus selviää että käsi tuli tökättyä *askaan niin ollaan hiljaa tai kehutaan omaa systeemiä: "hienosti toimii, suosittelen!"

Työkaveri osti talon jossa moinen 5kW/3-vaihejärjestelmä. Muutettuaan vaihtoi edellisen asujan jäljiltä nyt ekaksi lämminvesivaraajan yökäytöltä päiväkäytölle  ;D
Kansallinen katastrofi: http://tuulivahinko.fi/

jolla

• Aktiivijäsen
« Vastaus #21 : 12.07.18 - klo:12:40 »
sivutotteena vielä sitten että kyllä täällä on juuri nytkin, mökillä sekä täällä konttorilla 243v pintaan ja joka vaihe
vaatii jo aikalailla tarkkuutta että saa oman sähkönsä tuotettua
veikkaan ettei yhtiö osta ollekaan sähköä, minkä myy täällä, on nimittäin aika monella kolmivaihe invertterit ja suuriakin määriä paneleita

ihmettelen vaan kun naapuri myy helsinkiin sähkön ja jos kajaanilainen yhtiö toimittaa toiselle naapurille sähkön ja jos koko muuntamoalue on 'positiivisena' mitenhän nuo yhtiöt jyvittää tuon homman, kait jonkinlaisen laskutuksen perusteella

VesA

• Aktiivijäsen
« Vastaus #22 : 13.07.18 - klo:00:17 »

Helenillä netottaminen on viety uusiin ulottuvuuksiin - Helenillä on tarjolla myös virtuaaliakku josta saa käyttää niin paljon kuin on verkkoon tunkenut. Helen myös maksaa tuotetusta sähköstä 13snt/kWh... teknisenä yksityiskohtana se, että ensin pitää ostaa niiltä viisinumeroisella summalla laitteita ( panelit + akku/invertterikaappi)  joiden tallettamaa sähköä ne sitten vielä myyvät säätömarkkinoille.

petriojk

• Tulokas
  • *
« Vastaus #23 : 13.07.18 - klo:09:36 »
Täällä sama tilanne. Talon mukana tuli Elenian verkossa oleva 3~ 5kW paneelisysteemi. Elenialla ei ole vaihenetotusta ja täällä kanssa pusketaan nyt verkkoon melkein 4 kW mutta silti teeveden keittämiseen (2,3kW keitin) pitää ostaa kallista sähköä.

Edellisen asukkaan jäljiltä lämminvesivaraaja on edelleen yösähköohjauksessa. Tuota en ymmärrä miksi paneelijärjestelmän asentaja ei ole tätä muuttanut tai edes kertonut edelliselle omistajalle jolle tämä yösähköohjaus tuli yllätyksenä.

Aluksi suunnittelin että lämmitän veden päivisin vain yhdellä tai kahdella vaiheella jotta en ylitä tuotantoa mutta oli hyvä että tällä palstalla törmäsin tuohon vaihenetotukseen ja jätin ne muutokset tekemättä. Ja koska käytössä on 2-tariffisähkö pitää tuota päiväaikaista ostoa sähköä pyrkiä välttämään. Vaihtoehtoina olen punninnut WattRouteria, Mk2pvrouter ja oma viritys (RS485 kWh-mittari - Arduino - SSR).

Itse aiheeseen liittyen mielestäni kyseessä on verkkoyhtiön lyhytnäiköinen voiton maksimointi. Itse jos paneelit asentaisin niin tulisivat yhteen vaiheeseen ja siinähän verkkoyhtiö ihmettelisi talvella vinokuormia.

VesA

• Aktiivijäsen
« Vastaus #24 : 13.07.18 - klo:09:53 »
Täällä sama tilanne. Talon mukana tuli Elenian verkossa oleva 3~ 5kW paneelisysteemi. Elenialla ei ole vaihenetotusta ja täällä kanssa pusketaan nyt verkkoon melkein 4 kW mutta silti teeveden keittämiseen (2,3kW keitin) pitää ostaa kallista sähköä.

Edellisen asukkaan jäljiltä lämminvesivaraaja on edelleen yösähköohjauksessa. Tuota en ymmärrä miksi paneelijärjestelmän asentaja ei ole tätä muuttanut tai edes kertonut edelliselle omistajalle jolle tämä yösähköohjaus tuli yllätyksenä.

Aluksi suunnittelin että lämmitän veden päivisin vain yhdellä tai kahdella vaiheella jotta en ylitä tuotantoa mutta oli hyvä että tällä palstalla törmäsin tuohon vaihenetotukseen ja jätin ne muutokset tekemättä. Ja koska käytössä on 2-tariffisähkö pitää tuota päiväaikaista ostoa sähköä pyrkiä välttämään. Vaihtoehtoina olen punninnut WattRouteria, Mk2pvrouter ja oma viritys (RS485 kWh-mittari - Arduino - SSR).

Itse aiheeseen liittyen mielestäni kyseessä on verkkoyhtiön lyhytnäiköinen voiton maksimointi. Itse jos paneelit asentaisin niin tulisivat yhteen vaiheeseen ja siinähän verkkoyhtiö ihmettelisi talvella vinokuormia.

Veikkaisin pikemminkin ettei sähköyhtiöitä kiinnosta moinen näpertely - jos softat ja mittarit tukevat netotusta sellaista tarjotaan, mutta asian eteen ei tehdä mitään jos se vaatisi investointeja siirtoinfraan - kulut työnnetään asiakkaalle. Niinpä asiakkaat sitten investoivat wattrouteriin tms.

Helen on sitten vielä keksinyt että se voi itse myydä ne uudet vehkeet JA ansaita asiakkaan ostamilla vehkeillä rahaa säätösähkömarkkinoilla.

rotzi

• Aktiivijäsen
« Vastaus #25 : 13.07.18 - klo:10:04 »
Ei ne mitään netotuksia erikseen tarjoile, se on puhtaasti poliittinen päätös siirtoyhtiöltä netottavatko vai ei ja valinta on joskus tehty... eikä se netottamisen aikaansaanti mitään infra muutoksia vaadi pelkkää mittausten käsittelyä se on jotta netottaako tai ei.

Ovat josain kohtaa huomanneet tuollaisen possun mentävän reiän ja *ittumaiset yhtiöt on valinneet ei netottavan tavan lähestyä asiakasta.

Omasta mielestä kaikki yhtiöt pitäis pakottaa netottamaan, onhan se aivan järjetöntä tämä Ei Netottava tapa (=olisko jopa pettämistä), jos itse olisin tommosessa loukussa niin ehkä tonkisin jotain instansseja kysymällä 'Kuinka tämä on mahdollista'.  Tuo ei ole mitään Smart Gridiä....
« Viimeksi muokattu: 13.07.18 - klo:10:14 kirjoittanut rotzi »

Puuha

• Aktiivijäsen
« Vastaus #26 : 13.07.18 - klo:12:02 »

KEsällä vinokuorma on monesti positiivinen ja talvella negatiivinen verkkoon nähden. Mikä sinänsä on vähän hullukurista. Ongelmiahan siitä tulee jossain vaiheessa, vaikka sanotaan ettei yksityiskäyttäjien osalta näy tai tule näkymään. Siihen vielä sankarit kenen järjestelmä on väärin mitoitettu sulakkeisiin ja jähdotuksiin. Mutta maksajahan on tiedossa joten sähköyhtiön kannalta aiheutuvat kustannukset eivät ole ongelma. Jokainen sopparin tekijä oman tuotannon osalta on myös vastuussa ettei tuota verkolle ongelmia ja myös on taloudellisesti vastuussa kokonaisuudessa kulungeista. Se on vain niin että sähköyhtiö voittaa aina.

jolla

• Aktiivijäsen
« Vastaus #27 : 13.07.18 - klo:22:09 »

...Siihen vielä sankarit kenen järjestelmä on väärin mitoitettu sulakkeisiin ja jähdotuksiin...

eihän noita vaiheita voi millään kuormittaa tasan, kyllä se perustuu ihan 'hatusta vetoon, meidän muuntajasta lähtee ~20 talouteen samoista karvoista,
esimerkki
kun joka taloudessa on sähköhella, joka on 220v ja kytketty kaikkiin kolmeen vaiheeseen tasan
aamulla joka taloudessa äiti pistää puurokattilan levylle, ne voi kuormittaa kaikki samaa vaihetta
millä tämä estetään

denzil dexter

• Aktiivijäsen
« Vastaus #28 : 14.07.18 - klo:09:22 »
Jos laitan 1500W imurin yhteen vaiheeseen töpseliin, niin ilman muutahan sähköyhtiön pitää laskuttaa 4500W, koska vinokuorma. Ihme kun eivät ole vielä keksineet tuota. Pitäisiköhän soittaa asiakaspalveluun?
Minähän en mokoman pikkuhomman takia anna niin sanottujen ammattilaisten itseäni kyniä.

virtuaaliharri

• Jäsen
  • **
« Vastaus #29 : 14.07.18 - klo:13:31 »
Jos nämä sähköliittymien kuormitus ja laskuttamisasiat ovat noin hankalia, niin eiköhän pitäisi kehittää jonkinlainen taloinvertteri, joka ottaa tasaisesti kuormaa verkosta ja antaa laitteille sellaista sähköä kuin ne tarvitsevat. Samalla hoituisivat lämpöpumppujen käynnistykset häiritsemättä verkkoa. Toisaalta mikäs estäisi invertteriä hyödyntämästä siirtoverkon vaiheiden vinouksia, jolloin verkkoa kuormittaessaan korjaisivat siirtoverkon toimintaa sähkön jatkosiirron suhteen. Tarkemmin ajatellen luulisi että tuollaisia maailmalta jo löytyisi...

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #29 : 14.07.18 - klo:13:31 »