Kirjoittaja Aihe: Järkevä latausvirta akustolle  (Luettu 1675 kertaa)

Patze

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Järkevä latausvirta akustolle
« : 03.04.18 - klo:21:15 »
Paljonko olisi järkevä latausvirta 24v akustolle jossa on 10kpl 12v 150Ah AGM akkuja? Laturi puskee 29A akustolle.

sam123

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1030
Vs: Järkevä latausvirta akustolle
« Vastaus #1 : 03.04.18 - klo:21:42 »
Paljonko olisi järkevä latausvirta 24v akustolle jossa on 10kpl 12v 150Ah AGM akkuja? Laturi puskee 29A akustolle.

Yleensä akun valmistaja ilmoittaa max. latausvirran. Toisaalta akku ei ota vastaan maksimilatausvirtaa kuin bulkkilataus vaiheessa. Riittäähän tuo 29A:takin vaikka tod.näk. akut ottaisivat vastaan tyhjinä sellaista 100 ampeeria ainakin.

Teetkö sähköä aggregaatilla vai mikä, ja miksi noita akkuja latailet?
Kansallinen katastrofi: http://tuulivahinko.fi/

Patze

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vs: Järkevä latausvirta akustolle
« Vastaus #2 : 03.04.18 - klo:21:46 »

Yleensä akun valmistaja ilmoittaa max. latausvirran. Toisaalta akku ei ota vastaan maksimilatausvirtaa kuin bulkkilataus vaiheessa. Riittäähän tuo 29A:takin vaikka tod.näk. akut ottaisivat vastaan tyhjinä sellaista 100 ampeeria ainakin.

Teetkö sähköä aggregaatilla vai mikä, ja miksi noita akkuja latailet?

Akkuja ladataan aurinkopaneeleilla mökillä. Alkoi vaan kiinnostamaan tuo optimi latausvirta jotta saisi maksimoitua akkujen kestoiän.

Mikkolan

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 230
Vs: Järkevä latausvirta akustolle
« Vastaus #3 : 04.04.18 - klo:01:04 »

Yleensä akun valmistaja ilmoittaa max. latausvirran. Toisaalta akku ei ota vastaan maksimilatausvirtaa kuin bulkkilataus vaiheessa. Riittäähän tuo 29A:takin vaikka tod.näk. akut ottaisivat vastaan tyhjinä sellaista 100 ampeeria ainakin.

Teetkö sähköä aggregaatilla vai mikä, ja miksi noita akkuja latailet?

Akkuja ladataan aurinkopaneeleilla mökillä. Alkoi vaan kiinnostamaan tuo optimi latausvirta jotta saisi maksimoitua akkujen kestoiän.

Mitä pienemmät virrat latauksessa ja purkauksessa sitä pidempi kestoikä, pätee melkein kaikille akuille.

Ennenvanhaan opetettiin että lyijyakun lyhyin latausaika saa olla 10 tuntia tyhjästä täyteen. Toisaalta sitten max virta sai olla 1/10 Ah määrästä. Eli 750 Ah:n akuston max virta 75 A. Tuolla virralla akku alkaa jo lämpiämään.
Pisimmillään lataus saa kestää n. 700 tuntia eli akku on saatava täyteen vähintään kerran kuussa. Jos vajaustila kestää yli kuukauden niin aktiivisen aineen sulfaatti uudelleenkiteytyy hajoamattomaan muotoon, jolloin se on pysyvästi pois kapasiteetista.

Lämpötila vaikuttaa myös kestoikään, kylmässä kestää pidempään. 10 - 15 C on hyvä kompromissi, silloin akku antaa ja ottaa virtaa kohtuullisesti muttei vanhene "liian nopeasti"

Tärkeintä on kerran kuussa täyteen. Toiseksi tärkein on lämpötila ( jos jatkuvasti yli 20 C niin kannattaa tehdä jotain ) ja kolmanneks virtojen minimoiminen.

Nykyakuille luvataan aika huikeita latausvirtoja ( tunnin pikalataus ) mutta suurella virralla lataaminen lämmittää akkua turhaan ja "aktiivinen" massa kerrostuu epätasaisesti.

sam123

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1030
Vs: Järkevä latausvirta akustolle
« Vastaus #4 : 04.04.18 - klo:11:03 »

Yleensä akun valmistaja ilmoittaa max. latausvirran. Toisaalta akku ei ota vastaan maksimilatausvirtaa kuin bulkkilataus vaiheessa. Riittäähän tuo 29A:takin vaikka tod.näk. akut ottaisivat vastaan tyhjinä sellaista 100 ampeeria ainakin.

Teetkö sähköä aggregaatilla vai mikä, ja miksi noita akkuja latailet?

Akkuja ladataan aurinkopaneeleilla mökillä. Alkoi vaan kiinnostamaan tuo optimi latausvirta jotta saisi maksimoitua akkujen kestoiän.

Laita (jos ei jo ole) Victronin MPPT-säädin se auto "equalizoi=tasaus" akun ja pitää sen näinollen kunnossa. Tuollainen akkumäärä on sen verran tyyris etten mitään muuta säädintä siihen suostuisi laittamaan. Säädin estää siis akkuja sulfatoitumisen.

Käyttöohje on vähän "suomennettu" sinnepäin:

"3.7.1. Automaattinen tasaus
Automaattinen tasaus on asetettu oletusarvoisesti POIS. Tämä asetus voidaan asettaa
mpptprefs-määritystyökalulla välille 1 (joka päivä) ja 250 (kerran 250 päivässä). Kun
automaattinen tasaus on aktiivisena, absorptiolatauksen jälkeen suoritetaan jännitteen
rajoittama vakiovirtajakso. Virta on rajoitettu 8 prosenttiin of the päävirrasta tehtaan
oletusasetuksilla toimivalle akulle ja 25 prosenttiin päävirrasta käyttäjän määrittämä -
tyyppisessä akussa. Päävirta on nimellinen laturin virta, ellei ole valittu alhaisempaa
enimmäisvirta-asetusta.
Kun käytetään tehtaan oletusasetuksilla toimivaa akkua, automaattinen tasaus päättyy, kun
jänniteraja 16,2 V / 32,4 V tai t = (absorptioaika)/8 on saavutettu, riippuen siitä kumpi tulee
ensin.
Käyttäjän määrittämän akun automaattinen tasaus päättyy t = (absorptioaika)/2 kuluttua.
Kun automaattista tasausta ei suoriteta loppuun yhden päivän aikana, se ei jatku
seuraavana päivänä ja päiväväli määrittää seuraavan tasauksen. "
Kansallinen katastrofi: http://tuulivahinko.fi/

Ilmaisenergia.info

Vs: Järkevä latausvirta akustolle
« Vastaus #4 : 04.04.18 - klo:11:03 »

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 961
Vs: Järkevä latausvirta akustolle
« Vastaus #5 : 04.04.18 - klo:16:39 »
Laita (jos ei jo ole) Victronin MPPT-säädin se auto "equalizoi=tasaus" akun ja pitää sen näinollen kunnossa. Tuollainen akkumäärä on sen verran tyyris etten mitään muuta säädintä siihen suostuisi laittamaan. Säädin estää siis akkuja sulfatoitumisen.

Käyttöohje on vähän "suomennettu" sinnepäin:

"3.7.1. Automaattinen tasaus
Automaattinen tasaus on asetettu oletusarvoisesti POIS. Tämä asetus voidaan asettaa
mpptprefs-määritystyökalulla välille 1 (joka päivä) ja 250 (kerran 250 päivässä). Kun
automaattinen tasaus on aktiivisena, absorptiolatauksen jälkeen suoritetaan jännitteen
rajoittama vakiovirtajakso. Virta on rajoitettu 8 prosenttiin of the päävirrasta tehtaan
oletusasetuksilla toimivalle akulle ja 25 prosenttiin päävirrasta käyttäjän määrittämä -
tyyppisessä akussa. Päävirta on nimellinen laturin virta, ellei ole valittu alhaisempaa
enimmäisvirta-asetusta.
Kun käytetään tehtaan oletusasetuksilla toimivaa akkua, automaattinen tasaus päättyy, kun
jänniteraja 16,2 V / 32,4 V tai t = (absorptioaika)/8 on saavutettu, riippuen siitä kumpi tulee
ensin.
Käyttäjän määrittämän akun automaattinen tasaus päättyy t = (absorptioaika)/2 kuluttua.
Kun automaattista tasausta ei suoriteta loppuun yhden päivän aikana, se ei jatku
seuraavana päivänä ja päiväväli määrittää seuraavan tasauksen. "
Tasaus (eli lataus suhteellisen alhaisella virralla ja tavanomaista korkeammalla jännitteellä tietyn vakioajan) on todellakin hyödyllistä lyijyakun kestävyydelle oikein ajoitettuna, mutta toistoparametri kannattaa valita järkevästi. Mikkolan tuossa edellä kirjoitti, että akku on ladattava täyteen kerran kuukaudessa, mikä vastaa parametrin asetettua arvoa 30. Maksimi 250 on aivan ehdottomasti turhan pitkä aikaväli (paitsi ehkä ihan uudella akulla) ja arvo 1 ehdottomasti liian usein (ellei akku ole jo ihan raakki muutenkin). Akun levyt kuluvat kuitenkin jokaisesta tasauslatauksesta tavanomaista latausta enemmän ja vettä häviää akusta enemmän tai vähemmän (minkä vuoksi tasaus ei ole oletuksena kaikessa lataamisessa).

Jokin asetusarvo väliltä 15 ... 30 voisi olla paras kompromissi hiukan ikääntyneelle akulle. Uudelle akulle parametrin suuri arvo säästää akkua, kun taas vanhalle akulle arvoa on syytä pienentää, jos meinaa hyödyntää akun jäljellä olevan eliniän maksimaalisesti. Uuden akun kennot pysyvät normaalisti varsin hyvin tasapainossa ilman tasaustakin (purkautuneempi kunnossa oleva akun kenno latautuu paremmalla hyötysuhteella kuin kunnossa oleva täydempi kenno), mutta kokeeksi tehty tasauslataus ja jännitteen sekä virran muutosten tarkka plottaus kyllä kertoisi paljonkin akun kunnosta ja tarpeesta ottaa tasaus säännöllisesti toistettavaksi akun jäljellä olevan elinajan ja suorituskyvyn pidentämiseksi (tämä menee sitten jo hiukan monimutkaisemmaksi ja samat tiedot saa selville myös yksittäisten akkukennojen hapon ominaispainojen seuraamisella tai yksittäisten kennojen jännitteen seuraamisella latauksen aikana, mikäli tämä on mahdollista; AGM-akuissa esimerkiksi ei voi mitata hapon ominaispainoja ja kennot on järjestään suljettu suojakuoreen niin, että yksittäisten kennojen jännitteitä ei voi mitata).

Eko

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 102
Vs: Järkevä latausvirta akustolle
« Vastaus #6 : 04.04.18 - klo:19:15 »
Miten suljetun agm-akun tasauslataus ? Muistaakseni olen jostain lukenut , että tämäntyyppisillä akuilla
tasauslatausta ei tehtäisi ollenkaan , taisi olla maininta Tristar säätimien käyttöohjeessa .

Ilmaisenergia.info

Vs: Järkevä latausvirta akustolle
« Vastaus #6 : 04.04.18 - klo:19:15 »