Voisi kuvitella että tuon putoavan veden nopeus siinä kymmenen metrin paikkeilla sekunnissa. Silloin metrin halkaisijaltaan olevan myllyn kuormittamattomaton kierrosnopeus olisi noin kolme kierrosta sekunnissa eli 180 kierrosta minuutissa. Kuormalla kierrokset putoavat jonkin verran mutta eiköhän ne kuitenkin reippaasti yli sadan kuitenkin jää tuolla odotetulla teholla.
Itse asiassa tuo alkuperäinen vanne saattaa olla varsin hyvä tuohon sillä tuolla säteellä löytyy jo vääntöäkin.
Edellä oleva vanne oli siis virtuaali sellainen. Olisi kiva kuulla aloittajalta rattaan suunniteltu halkaisija.
Hyvä huomio tuo putoamisnopeus. Laskemalla sain 8,9 m/s, vesimäärästä riippumatta.
Jos 30 l/s likkuu 8,9 m/s niin poikipinta on 34 cm2 eli mahtuu 6,5 cm putkeen kakistelematta, jos pakottaa ohuempaan putkeen sais hiukan nopeutta lisää. Suorakulmaisessa V-kourussa reunan korkeudeksi tulis n. 12cm.
Tuosta voi hiukka haarukoida siipirattaan siiven kokoa.
V-kourun vois tehdä vaikka kattopellistä, voin sponsoroida 2-3 kpl 5 metristä käytettyä aaltopeltiä hyvään tarkoitukseen ( itse noutaen ). Ei olis paha homma rullata toinen pää sopivaksi putkeksi eli kohdistus tarkentuisi ja virtausnopetakin voisi kasvattaa.
Juu, tee se siipiratas mahdollisimman pieneksi halkaisijaltaan että saat niitä kieroksia mahdollisimman paljon heti kättelyssä, materiaalikustannuskin on pienempi.
Niitä peltonkuppeja voi tehdä vaikka 2-tuuman putkesta pätkimällä ja halkaisemalla jos ei konepajalle kehtaa poiketa.
Älä ryssi hyvää ideaa, pienellä satsauksella tuosta voi saada oikeinkin hyvän kokonaisuuden.
Että noilla mieteillä minä menisin.