Kirjoittaja Aihe: Saarimökkiin aurinkosähköt  (Luettu 12994 kertaa)

hemaris

• Tulokas
  • *
Vs: Saarimökkiin aurinkosähköt
« Vastaus #30 : 05.10.17 - klo:09:56 »

Meillä ei ole tarvetta juoksuttaa sähköä toistaiseksi eri rakennuksiin mahdollisia valoja varten... mikäli sinulla ei olisi ollut tuota tarvetta niin olisitko tehnyt "päämökkiin" silti 12Vn verkon rinnalle valoja varten?

Itselläni oli ehkä vähän eri tilanne, eli nykyinen uusi systeemi jossa on ensimmäisen kerran kiinteä invertteri  on jo kolmas aurinkosysteemisukupolvi. Pienjännitesysteemiä on vuosien aikana tullut rakenenttua ja laajennetua pikkuhiljaa. Sen takia oli luonnollista että otin jo olemassaolevat piuhat käyttöön ja tein aika kevyet 230V lisävedot rinnalle. Sinullahan on tarkoitus rakentaa systeemi uuteen mökkiin.

Sinun puolelta varmaan keskeisin kysymys on että kuinka paljon on talvella tai myöhäissyksyllä tapahtuvaa käyttöä. Silloin ei välttämättä ole paljoa aurinkoa tarjolla. Easysolarin invertterillä on joka tapauksessa pohjakulutus joka on selvästi enemmän kuin mitä pienjännitepuolella menisi esim 12/24V jääkaapin, valaistuksen ym kanssa. Näitä ongelmia voinee kompensoida isommalla akku/paneelikapasiteetilla ja tarvittaessa aggrella (esim jos pitää saada akut täyteen talvea varten).

Vastauksena kysymykseesi: itsellä paneelien sijainti ei ole talvikäyttöä varten optimaalinen, eli aika iso osa vuotta mennään hajavalon latauksella (aurinko tuppaa jäämään puurajan alle jos yleensä näyttäytyy). Mokillä tulee kuitenkin käytyä vielä loka-marraskussa ja muutaman kerran talvellakin. Sen takia itselläni pienjänniteverkko on välttämätön ihan sen takia että akkujen varaustaso säilyy hyvänä (minullakin on tässä aggren latausvalmius, mutta mielummin olisin sitä käyttämättä jos vaan mahdollista). Mutta ainakin loppukeväästä elokuuhun voisin varmaan pitää invertteriä päällä jatkuvasti. Sen verran reilusti tuntuu tuota sähköä riittävän.

Mökin aurinkosähkö: Paneelit 900 Wp, Victron easysolar 24/3000. Akut 4xRolls S605 (468Ah/C20)

Nedved

• Tulokas
  • *
« Vastaus #31 : 05.10.17 - klo:10:33 »
Sinun puolelta varmaan keskeisin kysymys on että kuinka paljon on talvella tai myöhäissyksyllä tapahtuvaa käyttöä. Silloin ei välttämättä ole paljoa aurinkoa tarjolla. Easysolarin invertterillä on joka tapauksessa pohjakulutus joka on selvästi enemmän kuin mitä pienjännitepuolella menisi esim 12/24V jääkaapin, valaistuksen ym kanssa. Näitä ongelmia voinee kompensoida isommalla akku/paneelikapasiteetilla ja tarvittaessa aggrella (esim jos pitää saada akut täyteen talvea varten).

Käyttöä ei juurikaan ole myöhäissyksyllä. Syyskuussa viimeiset käynnit käytännössä ja nyt viikonloppuna menen laittamaan homman pakettiin ja seuraavat käynnit tammikuu-maaliskuu akselilla keväthangilla jos semmoisia suodaan (0-4 kertaa).

"Loppulataus" tarvittaessa aggrella ei kuulosta pahalta. Muutoinkin invertterin voi syksyllä sammuttaa halutessa kun paikalla ei olla, koska siellä ei ole mitään pakastimia tai muita välttämättä sähköä tarvitsevia. Uuden mökin budjetti on tässä vaiheessa vielä niin hähmänen että akkuakapasiteetin nostaminen ja pari paneelia lisää on pyöristysvirhe. ;)

Joku nosti esiin laajennettavuuden, eli pienjänniteverkkoa voisi itse tehdä tarpeen mukaan lisää. Hyvä pointti. Ehkä tuo suunnitelma pitää piirtää nyt jo kokonaan auki, niin selviää ovatko sähkö ja valaistuspisteet jo aivan selviä tässä vaiheessa.

Onko Easysolar ollut muutoin hyvä valinta järjestelmän ytimeksi?

Puuha

• Aktiivijäsen
« Vastaus #32 : 05.10.17 - klo:10:38 »
230V vs. 230V/matalajänniteverkkon välillä punnitsemista kannattaa lähteä puimaan siitä millaiset tarpeet ovat.

Kuinka monta kulutuslaitetta on sellaista joka välttämättä tarvitsee 230V jännitteen ja mitkä kulutuslaitteet matalajänniteverkon kautta mahdollisia. Eli oikeasta tarpeesta ja tarpeiden kartottamisesta kannattaa lähteä liikkeelle. Samalla saa myös suuntaa missä kulutuspisteet sijaitsevat jolloin johdotukset on helpompi vetää sekä pistokkeiden määrä tiedostaa.

Näkisin ettei tässä tapauksessa ole kuin kaksi vaihtoehtoa joko täysi 230V verkko tai kevennetty 230V verkko (joka on tarvittaessa laajennettavissa) sekä laaja matalajänniteverkko. Näiden välille en näe vaihtoehtoa pelkästä matalajänniteverkosta, koska tarpeeksi jo luetellaan kulutuslaitteita kuten kahvinkeitin, leivänpaahdin, useampi tietokone sekä vesipumppu mitä ei matalajänniteverkossa saada kohtuudella toimimaan saati kustannuksin. Siinä sivussa menee myös ne 230V kylmälaitteet.

Pääasia on se että Nedved saat itsellesi toimivan kokonaisuuden joka vastaa tarvetta tällä haavaa ja myös pystyy vastaamaan tarpeeseen tulevaisuudessa.

hemaris

• Tulokas
  • *
« Vastaus #33 : 05.10.17 - klo:11:15 »

Joku nosti esiin laajennettavuuden, eli pienjänniteverkkoa voisi itse tehdä tarpeen mukaan lisää. Hyvä pointti. Ehkä tuo suunnitelma pitää piirtää nyt jo kokonaan auki, niin selviää ovatko sähkö ja valaistuspisteet jo aivan selviä tässä vaiheessa.

Onko Easysolar ollut muutoin hyvä valinta järjestelmän ytimeksi?

Olen samaa mieltä tuosta laajennettavuudesta. Itsekin olen sitä harrastanut vuosien saatossa. Monesti on aika vaikea nähdä kaikkia käyttötarpeita ennakolta. Siinä sivussa on tullut rakenneltua erilaisia latausasemia kännyköille ja tableteille ja yhteen rakennukseen jopa poistoilmapuhallin joka on käytössä kun akut on tapissa ja aurinkoa riittää.

Itse olen aika tyytyväinen ratkaisuun, vaikka jouduin hieman säätämään systeemiä jälkikäteen:

- en tajunnut että siinähän on vain yksi mppt ja kun aurinkopaneelikentät oli sen verran eriparia että niitä ei voinut kytkeä samaan säätimeen niin piti ostaa toinen mppt rinnalle. Easysolarissa (siis tässä Color Control mallissa) on kaksi mppt sisäänmenoa, mutta vain yksi säädin ja se hämäsi minua. Ja Victronin supportti ei jotenkin pystynyt ymmärtämään kysymystäni paneelien kytkennästä vaikka sitä yritin etukäteen varmistaa. Olisi pitänyt kysyä täällä foorumilla.

- pienjännitekäytössä jonkinlainen shuntti/volttimittari on välttämätön. Puuha on tässä ketjussa vakuuttanut että pelkän shuntin pystyy kytkemään Color Controlliin, mutta itse en ole kyllä hiffanut että miten. Menin Victronin speksien mukaan ja ostin heidän volttimittarin joka siis huomioi myös pienjännittekäytön varaustilaa laskettaessa.

- Puuhan kanssa olen samaaa mieltä että tuo color control on must. Itsellä on siinä kiinni wlan adapteri joka ottaa verkon kännykän hotspotista ja sykkaa kulutukset pilveen. Itse laitoin lisäksi SD-kortin sisään - siihen kerätään kulutustiedot kun verkko ei ole käytössä. Sinullahan oli muistaakseni ajatuksena wlanreititin, joten silloin kananttaa hankkia wlan valmius. ITse päädyin tilaaman sen englannista (Victronin suosittelema malli) kun en meinanut suomesta löytää.

- Hyvä puoli on myös se että siinä on sisään rakenenttu vikavirtasuoja. Sen takia sähkärin ei tarvinut laittaa noita erikseen. Toisaalta kaikki on sitten yhden vikavirran takana. Itseä tämä ei haittaa mutta voi olla jollekulle ongelma.

- Invertteri pitää pientä surinaa käytössä ja isompaa ääntä ( tuuletin) kun kuormaa tulee lisää. Jos tämä häiritsee niin sijaintia kannattaa miettiä. Itselläni on komerossa rakennuksen takaseinällä (siis ulkona). Paikka muuttui alkuperäisestä ja sen takia jouduin irroittamaan tuon color control näytön itse laitteesta ja vetämään piuhat sisälle. Samalla tuli hankittua myös invertterin kaukosäädin niin että senkin saa sisältä käyntiin.

- Kannattaa myös muistaa vetää maadoituskupari rakennustöiden yhteydessä, esim mökin ympäri silmukka + mahdollisesti kytkentä raudoitukseen jos sellainen tulee. Sähkömies kuitenkin kysyy sitä. Itse olin onneksi hereillä ja tajusin heittää sen rakennusten välissä kulkevan maakaapelin kaveriksi kaivantoon.

- Käytöstä ei moittimista. Kaikki sähkölaitteet toimivat ilman ongelmia - jopa valovirralla toimiva oksasilppuri raskaammallakin kuormalla.

- Ainoa hieman pöljä asia on laitteen softien päivitys. Vaatii käytännössä erillisen Ve-direct-piuhan jotta päästää softaversioon 2.x (itselleni oli myyty vanhemmalal versiolla). Sen jälkeen Color controllin softa päivittyy ilman ongelmia, mutta esim volttimittarin ja mppt-säädinten kanssa pitää käyttää tuota samaa piuhaa. Käsittääkseni invertterilaturiin tarvii taas uuden piuhan jos sitä haluaa säätää. Koska Color control kuitenkin ajaa Linuxia niin ei kuvittelisi olevan ihme temppu saada ainakin  noita ve.direct-laittenden päivityksiä toimimaan.

- Ja lopuksi: alunperin ostin tämän yhdistelmälaitteen kun ajattelin että siinä olisi kaikki mukavasti yhdessä paketissa. Sitä asentaessa ja säätäessä ymmärrys kasvoi sen verran että tajusin että periaatteessahan nuo palikat voisi ostaa erikseen ja yhdistellä piuhoilla. Jälkikäteen laskeskellessa olen tullut siihen johtopäätökseen että erillisiä laitteita ostettaessa ei välttämättä säästä mitään (jos pysyy Victronin laitteissa) ja toisaalta asennus voi olla hankalampaa. Ja homma voi vaatia sähkäriltä enemmän - siis keskuksen rakentaminen vikavirtasuojineen jne.

« Viimeksi muokattu: 05.10.17 - klo:11:36 kirjoittanut hemaris »
Mökin aurinkosähkö: Paneelit 900 Wp, Victron easysolar 24/3000. Akut 4xRolls S605 (468Ah/C20)

Puuha

• Aktiivijäsen
« Vastaus #34 : 05.10.17 - klo:11:38 »
Lainaus
- pienjännitekäytössä jonkinlainen shuntti/volttimittari on välttämätön. Puuha on tässä ketjussa vakuuttanut että pelkän shuntin pystyy kytkemään Color Controlliin, mutta itse en ole kyllä hiffanut että miten. Menin Victronin speksien mukaan ja ostin heidän volttimittarin joka siis huomioi myös pienjännittekäytön varaustilaa laskettaessa.

Kyllä olet aivan oikeassa. Shunttia lukemaan tarvitaan BMV tai vastaavan mikä kytketään Color controlliin VE.Direct 1/2 pistokkeeseen.

Vastastaavasti itse olen käyttänyt erillistä säädintä mistä lähtö otettu matalajänniteverkolle. Säädin myös kytketään suoraan VE.Direct 1/2 pistokkeeseen.

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #34 : 05.10.17 - klo:11:38 »

hemaris

• Tulokas
  • *
« Vastaus #35 : 05.10.17 - klo:12:29 »

Kyllä olet aivan oikeassa. Shunttia lukemaan tarvitaan BMV tai vastaavan mikä kytketään Color controlliin VE.Direct 1/2 pistokkeeseen.

Sinänsä harmi että näin oni, sillä volttimittarilla - siis sillä näyttöosalla - ei ole paljoa  käyttöä sen jälkeen kun on saanut alkuasetukset tehtyä. Sama info löytyy Color Control-paneelista ja synkkautuu myös pilveen. Itsellä on juuri tuo BMV-700. Olisin ostanut BMV-712:n jos olisi ollut saatavilla silloin kun hankintoja tein. Silloin oli jo mainostusta, mutta myynti alkoi vasta pari viikkoa sitten. BMV-712:ssa on lepotilassa noin 10x pienempi virrankulutus kuin aiemmissa malleissa. On siinä toki myös Bluetooth, jos sellainen kiinnostaa.

Puuha

• Aktiivijäsen
« Vastaus #36 : 05.10.17 - klo:14:28 »
Color controlin negatiivinen puoli on sen oma teho n. 2,5W varsinkin pienissä järjestelmissä ja on niissä suljettava talveksi. Yli 500Wp järjestelmissä virrankulutus on jo marginaalinen.

Nedved

• Tulokas
  • *
« Vastaus #37 : 05.10.17 - klo:18:32 »
Olen samaa mieltä tuosta laajennettavuudesta. Itsekin olen sitä harrastanut vuosien saatossa. Monesti on aika vaikea nähdä kaikkia käyttötarpeita ennakolta.

Ehkäpä siis tosiaan niin että lähden tekemään sähköntarvesuunnitelmaa ja jos näyttää että aika selvä, niin 230V kaikkialle ja ainahan voi myöhemmin viedä matalajännite verkkoa sinne missä uudet tarpeet syntyvät.

- en tajunnut että siinähän on vain yksi mppt ja kun aurinkopaneelikentät oli sen verran eriparia että niitä ei voinut kytkeä samaan säätimeen niin piti ostaa toinen mppt rinnalle. Easysolarissa (siis tässä Color Control mallissa) on kaksi mppt sisäänmenoa, mutta vain yksi säädin ja se hämäsi minua. Ja Victronin supportti ei jotenkin pystynyt ymmärtämään kysymystäni paneelien kytkennästä vaikka sitä yritin etukäteen varmistaa. Olisi pitänyt kysyä täällä foorumilla.

Eli tuleeko tuo minullekin eteen kun ajattelin laittaa puolet länteen ja puolet etelään? Toisaalta minun länsi on aika varjossa, eli kun katolta aikanaan tiirailen niin voi olla että eteläpuolelle kaikki lopulta laitan...

- Puuhan kanssa olen samaaa mieltä että tuo color control on must. Itsellä on siinä kiinni wlan adapteri joka ottaa verkon kännykän hotspotista ja sykkaa kulutukset pilveen.

Jep, pystyykö siitä esimerkiksi tiputtamaan invetterin pois päältä etänä jos näyttää että jäänyt joku laite/valot päälle ja varaus valuu turhan alas?

- Kannattaa myös muistaa vetää maadoituskupari rakennustöiden yhteydessä, esim mökin ympäri silmukka + mahdollisesti kytkentä raudoitukseen jos sellainen tulee. Sähkömies kuitenkin kysyy sitä. Itse olin onneksi hereillä ja tajusin heittää sen rakennusten välissä kulkevan maakaapelin kaveriksi kaivantoon.

Loistovinkki, ei olisi tullut mieleenkään...

- Ja lopuksi: alunperin ostin tämän yhdistelmälaitteen kun ajattelin että siinä olisi kaikki mukavasti yhdessä paketissa. Sitä asentaessa ja säätäessä ymmärrys kasvoi sen verran että tajusin että periaatteessahan nuo palikat voisi ostaa erikseen ja yhdistellä piuhoilla. Jälkikäteen laskeskellessa olen tullut siihen johtopäätökseen että erillisiä laitteita ostettaessa ei välttämättä säästä mitään (jos pysyy Victronin laitteissa) ja toisaalta asennus voi olla hankalampaa. Ja homma voi vaatia sähkäriltä enemmän - siis keskuksen rakentaminen vikavirtasuojineen jne.

Juuri näin, mielellään mahdollisimman paketoitu kokonaisuus koska omat tekniset taidot ovat tässä vaiheessa vielä aika vaillinaiset - ettei huvittaisi alkaa sovittelemaan useaa eri laitetta yhteen ja miettimään yhteensopivuuksia. Tarpeeni lienevät kumminkin aika geneeriset...

hemaris

• Tulokas
  • *
« Vastaus #38 : 05.10.17 - klo:20:22 »

Eli tuleeko tuo minullekin eteen kun ajattelin laittaa puolet länteen ja puolet etelään? Toisaalta minun länsi on aika varjossa, eli kun katolta aikanaan tiirailen niin voi olla että eteläpuolelle kaikki lopulta laitan...

Jos laitat samanlaiset paneelisetit rinnakkain se voi onnistua kunhan pysytään mppt:n tehorajoissa. Itsellä ei onnistunut kun minulla oli muista syistä erilaiset paneelitsetit. Ihan varma en tästä ole, mutta eiköhän joku osaa täällä sen kertoa. Toisaalta ei se ylimääräinen mppt paljoa maksa, jos sille tulee tarvetta - ja sen saa myös Color Controlliin kiinni.

- Puuhan kanssa olen samaaa mieltä että tuo color control on must. Itsellä on siinä kiinni wlan adapteri joka ottaa verkon kännykän hotspotista ja sykkaa kulutukset pilveen.

Jep, pystyykö siitä esimerkiksi tiputtamaan invetterin pois päältä etänä jos näyttää että jäänyt joku laite/valot päälle ja varaus valuu turhan alas?

Siihen saa kauko-ohjauksen Victronin VRM portaalin kautta, kuten Puuhakin mainitsi aiemmin. Toki invertterin poiskytkentä on sitten yksisuuntainen toimenpide jos wlan reititin on myös invertterissä kiinni. Pitää mennä paikan päälle saadakseen sen taas päälle  ;) Mutta myös aggregaatin käynnistys onnistuu.

Puuha

• Aktiivijäsen
« Vastaus #39 : 06.10.17 - klo:11:35 »
Mites minulla on sellainen ymmärrys että nykyisin easysolar 24/3000 on kaksi 150/50 mppt säädintä ja näille yhteensä kuusi inputtia?

Miten oliko Nedved lähistöllä paikkaa missä olisi avonaista paneleille itä,etelä tai luode välillä? Huono ilmansuunta on monesti parempi kuin varjoistava paikka. 200m etäisyys ei ole vielä kovin suuri ongelma sillä siirrossa tapahtuvalle hävikille maksimivirroilla voi hyväksyä jopa 20% jännitteenalenemisen vielä sillä suurin osan ajasta akkujen lataus tapahtuu pienemmällä teholla kuin mitä saanti on.

Jos 1kWp panelit on 200m päässä, siirtojännite 100V ja maksimi virta 10A voi tuon siirron tehdä 5mm2 johdolla jolloin jännitealenema paneleiden ja säätimen välillä n. 13% eli säätimellä jännite olisi n. 86,9V ja näin siirtoteho n. 870W.
« Viimeksi muokattu: 06.10.17 - klo:11:54 kirjoittanut Puuha »

Puuha

• Aktiivijäsen
« Vastaus #40 : 06.10.17 - klo:12:00 »
Huomasin nyt tuon ettei 100/50 säätimelle voi kytkeä kuin n. 60V suljetun piirin jännitteellä olevia paneleita. Tällöin 5mm2 johdolla siirtomatka kutistuu 100m ja jännitealenema on tällöin vielä hyväksyttävissä rajoissa ollessa n. 18% ja 1kW nimellistehoilla siirtoteho n. 830W.

Joka tapauksessa kartottaisin muita mahdollisia sijoituspaikkoja panelistolle 200-250m säteellä. Varjoisen paikan osalta panelistotehon kasvattaminen on monesti kallimpaa kuin siirtokaapeli vähän kauemmas vaikka alentaisi jännitteenalenemaa paksummilla johdotuksilla.

Miksi, koska kerroit paikan olevan varsin varjoinen ja tällöin 1kWp:n kentästä saatava teho voi olla reilusti alle 50% suurimman osan ajasta ja varsinkin jos on sarjaan kytkettyjä paneleita jolloin teho kentällä voi tippua hyvin minimaaliseksi ja olemattomaksi varjojen vuoksi jos sopivasti sattuvat. Tällöin edes paneliston tuplaaminen ei pelasta energiantuotantoa. Tämä näin varsinaista paikkaa näkemättä ja olosuhteita tietämättä. Voi olla että yksittäinen 250W paneli tuottaa paremmin vuorokaudessa hyvällä paikalla kattoa versus 1kWp kenttä. Tällainen tapaus on tullut nähtyä.
« Viimeksi muokattu: 06.10.17 - klo:12:25 kirjoittanut Puuha »

hemaris

• Tulokas
  • *
« Vastaus #41 : 06.10.17 - klo:12:43 »
Mites minulla on sellainen ymmärrys että nykyisin easysolar 24/3000 on kaksi 150/50 mppt säädintä ja näille yhteensä kuusi inputtia?

siitä on kaksi versiota, joista toisessa on 2xmppt (eli 2x100V/50A), ja kuusi inputtia niinkuin sanoit. tästä puuttuu sisäänrakennettu color control, vikaviratasuojaa ja automaattisulakkeet. Hieman vaikeampi löytää jälleenmyyjiltä, mutta tuotakin on myynnissä.

Se toinen versio, kutsutaan sitä vaikka nimellä Easympi Solar :-) on siiten 1xmppt (1x150V/70A) ja siinä on nuo lisäkilkkeet mukana. 2xMC4 inputtia

Onnistui sekoittamaan minutkin nämä eri Easysolarin versiot kun olin itse hankkimassa.

Puuha

• Aktiivijäsen
« Vastaus #42 : 06.10.17 - klo:13:06 »
Mietin tuota "loppulatausta" agrella. Jos akkujen varaus on n. 80% täydestä menee loppulatauksessa hyvin pitkä aika sillä akut eivät ota täyttä virtaa enää vastaan ja näin myös latausaika venyy pitkäksi jos oikeaa hyötyä halutaan. Tällöin antaisin paneleiden hoitaa latauksen. Toki jos akuston alhainen lataustaso mahdollistaa bulk-latauksen lähes täydellä teholla on jo tunnin kahden latauksesta merkittävää hyötyä ennen lähtöä.

kotte

• Aktiivijäsen
« Vastaus #43 : 06.10.17 - klo:16:31 »
Mietin tuota "loppulatausta" agrella. Jos akkujen varaus on n. 80% täydestä menee loppulatauksessa hyvin pitkä aika sillä akut eivät ota täyttä virtaa enää vastaan ja näin myös latausaika venyy pitkäksi jos oikeaa hyötyä halutaan. Tällöin antaisin paneleiden hoitaa latauksen. Toki jos akuston alhainen lataustaso mahdollistaa bulk-latauksen lähes täydellä teholla on jo tunnin kahden latauksesta merkittävää hyötyä ennen lähtöä.
Juuri noin! Aggrella ensialkuun luokkaa 80% ja paneeleilla loput. Paneeli on aivan mainio laitos akun täyttölataukseen, mutta akun täyttämiseksi pitäisi kuorma mieluiten saada kokonaan pois. Voisi jopa ajatella niinkin, että jatkuvasti päällä olevaa elektroniikka varten olisi pieni LiFePO-akku tms. (joka pysyy kunnossa jatkuvalla osavarauksellakin) ja jota sitten ladattaisiin vain, jos jännitettä on riittävästi.

Kuormittamaton lyijyakusto saa siedettävästi virtaa täyttölatausta varten aivan pilviselläkin säällä. Pohjois-Suomessa joulukuu on vaikea tapaus, mutta muuna aikana valoa saattaa olla riittävästi täyttölatauksen edistämiseen keskipäivän tienoilla. Olen todennut, että veneessä jo 30W:n paneeli saa parissa tunnissa pilviselläkin säällä edellisenä päivänä täyteen ladatun uudehkon luokkaa 150Ah:n akun jännitteen nousemaan lähelle 14V (jolloin säädin pudottaa jännitteen ylläpitolatausjännitteeseen n. 13,5V).

Savonius

• Aktiivijäsen
« Vastaus #44 : 06.10.17 - klo:21:35 »
Kokkolan edustalla Poroluodonkarilla sääasemaa virroittaa kolme paneelia, muistaakseni 250W per kappale ja tuulivoimala. Akkuja taisi olla 400Ah. Vuoden vaihteen nurkilla tuulimyllystä paloi sulake paloi ja sääasema jäi paneelien varaan. Hyvin pellitti silläkin siitä eteenpäin.
Avainsana oli tietenkin paneelien asennuspaikka joka oli majan seinällä pystyssä räystään alla suojassa.

Ilmaisenergia.info

« Vastaus #44 : 06.10.17 - klo:21:35 »