Kirjoittaja Aihe: Perinteinen nesteakku ja AGM  (Luettu 14620 kertaa)

Salla

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 64
Perinteinen nesteakku ja AGM
« : 07.08.17 - klo:13:57 »
Jos kahden akun välillä pitäisi valita kumpi olisi parempi valinta asiaa sen syvällisemmin pohtimatta niin nesteakku vai AGM?

VPJ

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #1 : 07.08.17 - klo:14:46 »
Hyvä AGM
Oma projekti
TP 84 kpl etelään
TP 20 kpl lounaaseen

jolla

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 499
Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #2 : 07.08.17 - klo:15:02 »
laittaisin neste akun, ei aukene miten se agm lisähintansa maksaa takaisin

Salla

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #3 : 07.08.17 - klo:22:09 »
Aivan, tätä minäkin olen pohtimassa. Perinteistä lyijyakkua saa halvimmillaan noin 1 eur = 1Ah. Tietysti halvemmallakin saa, mutta periaatteessa hyvämaineisten laatuakkujen valmistajien hinta alkaa olemaan lähellä tuota 1 eur = 1 Ah maagista rajaa.

En tiedä ja tunne kovinkaan syvällisesti akkumarkkinoita ja niiden saloja, mutta kuvittelisin, että AGM on selkeästi kalliimpi jopa 1,5 eur =1 Ah, ellei enemmänkin. Rajaa tulee tuskin vastaan kun ruvetaan ostamaan merkkituotteita.

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mitä AGM:n kovemmalla hinnalla saa? No periaatteessa kai ainakin osittain suljetun akun - siis perinteiseen akkuun verrattuna pienempi läikkymisvaara? Kuinkahan usein noin ajallisesti nesteakkujakaan rahdataan ympäri maailmaa käyttöikänsä aikana?

Onko AMG:n lataushyötysuhde edes karvaakaan parempi? Onko sen itsepurkautuvuus yhtään sen vähäisempää? Onko sen varauksen vastaanottokyky yhtään sen parempi kylmässä kun perinteisen akun?

Mikä siis AMG:ssä on parempaa joka perustelisi korkeamman hinnan?

Mikä olisi peruskäyttäjä Möttösen oletus akkupatterin eliniästä? Tietysti jokainen epärealistikko toivoisi sen olevan +50 vuotta. Mutta jos puhutaan ihan aikuisten oikeasti siitä todellisesta realismista ja kylmästä vedestä niskassa...

Jos akku sippaa alle viidessä vuodessa niin itse pitäisin sitä melkoisen lyhytikäisenä. Toisaalta taas jos se kestää yli kymmenen vuotta pitäisin sitä melko pitkä ikäisenä? Jos heitetään tästä jokin keskiarvo ikäoletukseksi? Jos akun elinikä olisi, sanotaan kahdeksan vuotta, niin kummalla akkutyypillä se todennäköisemmin saavutetaan?

Itse epäilen, että se saavutettaisiin samanlaisissa olosuhteissa kummallakin akkutyypillä - sekä perinteisellä akkutyypilläkin sekä AGM-akullakin yhtä todennäköisesti? Mahdanko olla kovastikin väärässä?

Millä siis voi perustella AGM-akun kovemman hinnan?

Kommentti "Hyvä AGM" on perusteluiltaan vähän ontuva... Olisiko voinut myös "hyvä lyijyakku"? Toisaalta kyllähän käsittääkseni kumpainenkin akku on hyvin lähellä toisiaan, toisessa vain vapaa neste, toisessa neste imeytetty mattoon? Liekö kovasti muita eroja?
« Viimeksi muokattu: 08.08.17 - klo:13:32 kirjoittanut Salla »

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3497
Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #4 : 08.08.17 - klo:00:24 »
Jos perinteinen lyijy-neste euron Ah:lta maksava hupiakku kestää purkua 50%ODO 200 kertaa hyvä AGM +2000 kertaa 50%ODO.

Neljällä eurolla/Ah hinnalla saa yli kymmenkertaisen purku/lataus syklimäärän.

15-20 vuotta hyvälle AGM akulle on elinkaari. Oikea mitoitus kapasiteetin suhteen on kaiken a ja o. Hyvää akkua missä on purkusyklejä enemmän voidaan purkaa enemmän jolloin tarvittava akkukapasiteettia voidaan vähentää. Hyvä akku tulee pitkällä aikavälillä edullisemmaksi.

19 vuotta kesti vartan AGM:t. Tekninen ikä tuli vastaan.

Neste-lyijy akkuja on myös syväpurkuun tarkoitettuna mutta niiden hinnat ovat AGM:n kanssa samaa luokkaa kun vertaillaan laatua eri näkökulmista.
« Viimeksi muokattu: 08.08.17 - klo:00:58 kirjoittanut Puuha »

Ilmaisenergia.info

Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #4 : 08.08.17 - klo:00:24 »

VesA

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 628
Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #5 : 08.08.17 - klo:00:58 »
Vastaus on siis että lyijyakkuja on monenlaisia, mutta kaikille on yhteistä se, että jos toivoo pitkää ikää niiden kapasiteetista ei parane käyttää kuin pientä osaa ja se, että ne eivät tykkää lämmöstä.

Harkitsemilleen kannattaa etsiä tämmöinen esite: http://www.trojanbattery.com/pdf/AGM_Trojan_ProductLineSheet.pdf
Näissä tyypillisesti on käyrä jossa akun kestävyyttä kuvataan latauskertoina, niin tuossakin.

Siitä voi sitten koittaa laskea kannattaako hommailla suuri määrä halpoja akkuja joiden kapasiteetista yleensä käyttää vain pienen osan ( mutta voimaa on varalla ) vai pienempi määrä sellaisia jotka edes vähän paremmin kestävät purkamista.

Mikkolan

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 238
Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #6 : 08.08.17 - klo:01:34 »
Kukin lähestyy asiaa tiety omalta kannaltaan.

Ite olen perinteisen korkillisen akun kannalla. Sitä voi tarkkailla kennokohtaisesti happomittarilla ja lisätä vettä tarvittaessa jne.

Hyvissä olosuhteissa perinteinen lyijyakku kaiketi voi kestää liki 20 v, luulen että siihen mennessä akun levyt ovat "kemiallisesti" niin hauraat etteivät enää kestä kasassa.
Nykyään ajoneuvoissa tulee vastaan paljon yli 10 v vanhoja akkuja, laturit on tehokkaita ja nyky ruiskumoottorit lähtevät helposti käyntiin, akkulla ei tarvii "sahata".

Lyijyakku kestää n. 400 - 500 lataussykliä, tyhjästä täyteen. Mutta jos purkaus on vain 1% kapasiteetista niin se on vain 1/100 sykliä. 1 %:in purkauksia voi siis kertyä 40 000 - 50 000 akun eliniässä .

Ne hyvät olosuhteet ovat viileässä säilytys, pienet lataus- ja purkausvirrat ja pienet purkausmäärät.

Salla

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #7 : 08.08.17 - klo:09:53 »
No hyvä faktoja siis tullut esille :-)

Akkujen mitoituksesta seuraava kysynys. Jos siis kyseessä edelleen nesteakku ja AGM-akku sekä vertailu tapahtuu näiden välillä, niin; miten pitää mitoittaa nesteakku ja miten AMG jos tarkastellaan purkausta ja sen syvyyttä?

Jotenkin vain ihmetyttää tuo kahden akkutyypin välinen huimahko ero purkaussykleissä, vaikka rakenteessa on vain marginaalinen (?) ero? Onko tässä vertailussa otettu surkein mahdollinen nesteakku ja huippu AMG keskenään vertailuun? Sehän ei olisi käyttäjän kannalta kovinkaan reilu asetelma...

Tietysti harkitseva kuluttaja pyrkii hankkimaan sellaisen ratkaisun joka on kustannustehokkain ja toimivin ratkaisu. Mitä AMG-akulle nyt ei saisi tehdä, eli mikä tälle akkutypille olisi se pahin asia miten sitä voisi käyttää väärin?

VesA

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 628
Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #8 : 08.08.17 - klo:11:45 »
No hyvä faktoja siis tullut esille :-)

Akkujen mitoituksesta seuraava kysynys. Jos siis kyseessä edelleen nesteakku ja AGM-akku sekä vertailu tapahtuu näiden välillä, niin; miten pitää mitoittaa nesteakku ja miten AMG jos tarkastellaan purkausta ja sen syvyyttä?

Jotenkin vain ihmetyttää tuo kahden akkutyypin välinen huimahko ero purkaussykleissä, vaikka rakenteessa on vain marginaalinen (?) ero? Onko tässä vertailussa otettu surkein mahdollinen nesteakku ja huippu AMG keskenään vertailuun? Sehän ei olisi käyttäjän kannalta kovinkaan reilu asetelma...

Tietysti harkitseva kuluttaja pyrkii hankkimaan sellaisen ratkaisun joka on kustannustehokkain ja toimivin ratkaisu. Mitä AMG-akulle nyt ei saisi tehdä, eli mikä tälle akkutypille olisi se pahin asia miten sitä voisi käyttää väärin?

Näitä akkuvalintoja on vähän riskaabelia koittaa ratkoa nyrkkisäännöillä, mutta voi koittaa arvioida tulevaa käyttöään ja sitten katsella akkujen esitteistä montako vuotta on odotettavissa, sillä tavalla se mitoitus ja valinta tehdään.

Nesteakkujakin on monenlaisia. Trukeissa on käytetty ihan tavallisia nesteakkuja joita puretaan aika surutta (työ)päivittäin, ladataan ronskisti niin että porina kuuluu kauas ja ne kestävät silti monia vuosia. Ne akut eivät sitten ole pieniä ja söpöjä: niissä ongelmat on taklattu laittamalla levyihin runsaasti materiaalia, levyjen väliin tilaa turpoamiselle ja jättämällä akun pohjalle reilusti tilaa levyistä variseville jätteille.

AGM-akku on alunperin tehty käynnistysakuksi, jossa käytössä ongelmana on vaatimus pienelle koolle ja hetkelliselle 1000A virralle. Se taas edellyttää levyiltä isoa pinta-alaa, jota sitten tehdään ohentamalla - ja lopulta on päädytty tukemaan lyijylevyjä lasivillalla. Siitä villaan käärimisestä on sitten ollut muutakin iloa joka osaltaan ratkoo vapaammin hapossa lilluvien lyijylevyjen ongelmia.


Salla

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #9 : 08.08.17 - klo:13:30 »
No jos jatketaan vielä...

Sen verran akuista tiedän, että autossa sellainen on ja kännyköissäkin. Taitaa olla monessa muussakin laitteessa tänä päivänä :-)

Aurinkoenergia sektorilla on kovasti kaikenlaista toimijaa ja kauppiasta. Jokainen myyjähän myy omien kehujensa perusteella maailman parasta ratkaisua. Koska hintaerot ovat vähintäänkin kaksinkertaisia, hurjimmillaan 5...10 kertaisia, jollakin tapaa yksittäisen onnettoman kuluttajan pitäisi pystyä ratkaisemaan oma valintansa. Koska rahaa ei ole niin paljoa, että voisi kovin montaa kertaa ostaa aina uuden järjestelmän edellisen hajotessa tai käyttöiän lopahtaessa - niin kerralla pitäisi osua oikeaan ratkaisuun.

Mutta milläpä kertaheitolla osutaan siihen oikeaan ratkaisuun?

Ok, nyt on perusteltu että AMG-akku on laadullisesti huomattavasti parempi kun perinteinen nesteakku. Jos hintaluokka saattaa olla viisinkertainen nesteakkuun verrattua, syntyykö käytännössä mm. viisinkertainen käyttöikä?

Siitä olen kuullut, että yksittäiset käyttäjät ovat tuhonneet koko akkujärjestelmän yhden talven aikana. Lienee turhaa ostaa mitään akkujärjestelmää jos sillä seuraavana keväänä saa heittää vesilintua?

Mitä siis AMG-akulle EI saa tehdä? Mikä on suurinta myrkkyä sellaiselle akulle jos nyt rahat sattuisivat riittää sellaisen ostamiseen? Eli Suomeksi; miten pitäisi toimia, että AMG-akustolla saavutettaisiin noin 15 vuoden oletus elinikä?

VesA

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 628
Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #10 : 08.08.17 - klo:14:27 »
Eli Suomeksi; miten pitäisi toimia, että AMG-akustolla saavutettaisiin noin 15 vuoden oletus elinikä?

Sitä pitää säilytellä viileässä kellarissa - ja sen kapasiteetista pitää visusti varoa käyttämästä suurinta osaa minkään purkusyklin aikana koko sen 15 vuoden kuluessa. Niinpä on se toinen uskontokunta joka ostaa mieluummin viisinkertaisen määrän tavallisia akkkuja.. niissä pieni purkulipsahdus tuntuu vähemmän ja akut saavat mennä aika pahaan jamaan ennenkuin niissä on yhteensä jäljellä vähemmän kapasiteettia kuin yhdessä uudessa AGM-akussa.

perinteisissä akuissa on sitten se hellimisongelma: jos akun haluaa kestävän 15v sen on syytä olla korkillista mallia ja jonkun täytyy pitää huolta vesityksestä.

Talvella akun saa suunnileen kerrasta pilattua päästämällä sen tyhjäksi. Vaikkapa aurinkopaneelin ohjain syö koko ajan sähköä ja tyhjentää akun - tai vajuuttaa sen niin että akku pystyy jäätymään vaikkei se vielä ihan tyhjä olisikaan.

Akusto siis pitää joko raahata talveksi kotiin ja mielellään ladata vähän siinä välilläkin, tai ainakin ladata jollain konstilla aivan täyteen ja sitten irrottaa piuhat jos sen jättää mökille,

kotte

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 996
Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #11 : 08.08.17 - klo:15:27 »
Hiukan täytyy olla masokisti, jos ottaa riesakseen perinteisiä nesteakkuja. Nesteiden täyttäminen on kaikkea muuta kuin hauskaa ja jos vaikka vain tarkastaa nestepinnan tason (ominaispainon tarkastamisesta tai tislatun veden lisäämisestä nyt puhumattakaan), pitää aina miettiä millaiset vaatteet on päällä (eli voiko ne uhrata) ja miettiä, miten neutraloi hanskat, suojakäsineet tai paljaat kätensä. Pitäisi aina olla käsillä vesi- tai soodapalju, johon tökkää kouransa tarkastuksen jälkeen, jollei päällä ole kemikaalisuojavarustusta. Olen vuosien saatossa pilannut varmaan tusinan verran puseroita, farkkuja ym. vaatteita akun tarkastuksen seurauksena, kun vaatteisiin ilmestyy päivien kuluessa pieniä reikiä muistutuksena vähäisestäkin huolimattomuudesta.

VPJ

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #12 : 08.08.17 - klo:16:07 »
Hiukan täytyy olla masokisti, jos ottaa riesakseen perinteisiä nesteakkuja. Nesteiden täyttäminen on kaikkea muuta kuin hauskaa ja jos vaikka vain tarkastaa nestepinnan tason (ominaispainon tarkastamisesta tai tislatun veden lisäämisestä nyt puhumattakaan), pitää aina miettiä millaiset vaatteet on päällä (eli voiko ne uhrata) ja miettiä, miten neutraloi hanskat, suojakäsineet tai paljaat kätensä. Pitäisi aina olla käsillä vesi- tai soodapalju, johon tökkää kouransa tarkastuksen jälkeen, jollei päällä ole kemikaalisuojavarustusta. Olen vuosien saatossa pilannut varmaan tusinan verran puseroita, farkkuja ym. vaatteita akun tarkastuksen seurauksena, kun vaatteisiin ilmestyy päivien kuluessa pieniä reikiä muistutuksena vähäisestäkin huolimattomuudesta.
Pitää myös muistaa räjähdysvaara eli käytettävä kasvasuojaa ja mielellään myös kuulosuojaimia, noin 10 metriä lentelee muovinkappaleita ja happoa yhteen suuntaan eli jos ympäriinsä niin 20m ympyrän halkaisija :o

"Jos kahden akun välillä pitäisi valita kumpi olisi parempi valinta asiaa sen syvällisemmin pohtimatta niin nesteakku vai AGM?"

Ei aloituksessa pyydetty esitelmää akkuteknologiasta, vastaus edelleen hyvä AGM
Oma projekti
TP 84 kpl etelään
TP 20 kpl lounaaseen

VesA

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 628
Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #13 : 08.08.17 - klo:16:52 »
Hiukan täytyy olla masokisti, jos ottaa riesakseen perinteisiä nesteakkuja. Nesteiden täyttäminen on kaikkea muuta kuin hauskaa ja jos vaikka vain tarkastaa nestepinnan tason (ominaispainon tarkastamisesta tai tislatun veden lisäämisestä nyt puhumattakaan), pitää aina miettiä millaiset vaatteet on päällä (eli voiko ne uhrata) ja miettiä, miten neutraloi hanskat, suojakäsineet tai paljaat kätensä. Pitäisi aina olla käsillä vesi- tai soodapalju, johon tökkää kouransa tarkastuksen jälkeen, jollei päällä ole kemikaalisuojavarustusta. Olen vuosien saatossa pilannut varmaan tusinan verran puseroita, farkkuja ym. vaatteita akun tarkastuksen seurauksena, kun vaatteisiin ilmestyy päivien kuluessa pieniä reikiä muistutuksena vähäisestäkin huolimattomuudesta.
Pitää myös muistaa räjähdysvaara eli käytettävä kasvasuojaa ja mielellään myös kuulosuojaimia, noin 10 metriä lentelee muovinkappaleita ja happoa yhteen suuntaan eli jos ympäriinsä niin 20m ympyrän halkaisija :o

"Jos kahden akun välillä pitäisi valita kumpi olisi parempi valinta asiaa sen syvällisemmin pohtimatta niin nesteakku vai AGM?"

Ei aloituksessa pyydetty esitelmää akkuteknologiasta, vastaus edelleen hyvä AGM

No jos ottaa vähän näitä lisätoiveita huomioon niin taikasana AGM ei oikein riitä, se on valinta jos starttiakkuja käyttää paneelin kanssa, mutta oikeassa paikallisakuissa siitä ei ole juuri muuta iloa kuin korkittomuus johon on muitakin konsteja. Toki jos Motonetista akun hakee niin sillä sanalla mennäään.

15 vuotta on kova toive.. siihen voi joutua hommaamaan jonkun ihan oikean paksulevyisen deep-cycle akun, AGM-fylleillä tai ilman. En muista nähneeni moisia likäupauksia kuin NiFe -akuille.. tai ehkä UPS-akuille sillä ehdolla että niitä ei oikeasti käytetä, kunhan pidetään latingissa.

pökö

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 778
  • YV on YV, eikä sitä levitetä.
Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #14 : 08.08.17 - klo:19:18 »
Hiukan täytyy olla masokisti, jos ottaa riesakseen perinteisiä nesteakkuja. Nesteiden täyttäminen on kaikkea muuta kuin hauskaa ja jos vaikka vain tarkastaa nestepinnan tason (ominaispainon tarkastamisesta tai tislatun veden lisäämisestä nyt puhumattakaan), pitää aina miettiä millaiset vaatteet on päällä (eli voiko ne uhrata) ja miettiä, miten neutraloi hanskat, suojakäsineet tai paljaat kätensä. Pitäisi aina olla käsillä vesi- tai soodapalju, johon tökkää kouransa tarkastuksen jälkeen, jollei päällä ole kemikaalisuojavarustusta. Olen vuosien saatossa pilannut varmaan tusinan verran puseroita, farkkuja ym. vaatteita akun tarkastuksen seurauksena, kun vaatteisiin ilmestyy päivien kuluessa pieniä reikiä muistutuksena vähäisestäkin huolimattomuudesta.
Ei se nyt kyllä noin vaikeeta ole😂😂😂
12m2 Solid Green SS20 tasot + 900 l D.I.Y.varaaja neljällä kierukalla + 110 l käyttövesilämmitin.
Aurinkokierukat 2xLK35, esilämmitys LK60 ja loppulämmitys LK80

Ilmaisenergia.info

Vs: Perinteinen nesteakku ja AGM
« Vastaus #14 : 08.08.17 - klo:19:18 »