Kirjoittaja Aihe: Tuulivoimalan mitoitus  (Luettu 21478 kertaa)

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3498
Vs: Tuulivoimalan mitoitus
« Vastaus #15 : 09.01.17 - klo:19:14 »
Vietiinpä tuota viime talvena metsäpalstan syrjästä paikasta josta lähimmälle "isolle" tielle matkaa 10 km 40 litraa löpöä havujen alta. Toiselta lanssilta olivat halkomakoneesta ottaneet hydrauliletkut, kai tarpeeseen meni ne 15-30cm pätkä. Kaikki on katoavaa ellei niitä piilota ja lukitse huolella.

Lainaus
Totta toki näinkin. Mielelläänhän sitä rakentelee ja väsäilee silloin kun on lämmintä ja kaunista ilmaa. Tosin joskus aina talvisin tulee sitten sellaisia pikakorjaus tarpeita joihin pitää puuttua heti, eikä vasta kesällä.

Agrekaatti. Talvella tuo tuotto kun on vähän sellainen heikohko mihinkään isoon kulutukseen.

Lainaus
Aggregaatti pitäisi sitten kertaviennin jälkeen jättää sinne maastoon. En niinkään pelkää sen viemistä kun sitä, että jos se on huonolaatuinen ja ei lähde käyntiin, niin on kuollutta massaa siellä keskellä jänkhää...

Rahalla saa toimivia kamppeita. Hondan tai Yamahan salkkuinvertteri. Painoa 1KVA:n laitteella 13-15 kg ja 2KVA:n 20-22. Jälkimmäinen riittää käytännössä kaikille käsisähkötyökaluille. Toisena nuo kun vielä kelpaavat selaisinaan lataamaan akustoa. Vielä kun ottaa pienkonebensaa niin se ei mene myöskään vanhaksi kovin nopsaa.

Salla

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: Tuulivoimalan mitoitus
« Vastaus #16 : 16.01.17 - klo:11:22 »
Vietiinpä tuota viime talvena metsäpalstan syrjästä paikasta josta lähimmälle "isolle" tielle matkaa 10 km 40 litraa löpöä havujen alta.
Mutta oliko tie tai metsäautotie perille asti tai huomattavan lähelle? Jotenkin olen ollut huomaavinani, että varkaat ovat laiskoja. Jos ei autolla "viereen" pääse, niin eivät jaksa kauheasti kannella. Ehkä onneksi näin, mutta sitkeitäkin tapauksia on, valitettavasti  :-[

Se tietysti ei menoa haittaa tai hidasta jos maastossa on (yksityinen)laavu ja siellä irtonaisia polttopuita, niin polttaa kyllä osataan, halukkaasti ja runsaalla kädellä, mutta taasen edes syttypuita ei viitsitä tehdä. Toisaalta taasen jos puut on yksinkertaisessa lukitussa suojassa, vähän niin kuin kertomassa "ei ole sinulle" niin melkoisen moni kulkija pitää oikeutenaan murtaa lukon ja ottaa puut käyttöön. Mitä ne ovat nyt tuolla tavalla lukkojen taakse pistäneet - että kehtaavatkin...

Lainaus
Kaikki on katoavaa ellei niitä piilota ja lukitse huolella.
Valitettavasti enenevässä määrin näin. Toisaalta jotkin paikat ovat säilyneet käsittämättömän hyvin. Mikä tähän vaikuttaa, en todellakaan osaa sanoa. Sellainen paikka missä kuvittelisi pysyvän koskemattomana kosketaan ja toisaalta lähellä kaupunkia saattaa jokin säilyä ihan koskemattomana... Olen tullut siihen tulokseen, että on ihan tuurista kiinni ;-(

Lainaus
Agrekaatti. Talvella tuo tuotto kun on vähän sellainen heikohko mihinkään isoon kulutukseen.
Juu, on aggregaatti, itseasiassa muutamakin. Tosin tuo rahtaamisen vaiva on ruvennut tympimään ja sitten tuo koneen papatus keskellä metsää. Pitäisi rakentaa ihan oma "bunkkeri" koneelle, ettei sitä kuulisi kovinkaan pitkälle.

Lainaus
Rahalla saa toimivia kamppeita. Hondan tai Yamahan salkkuinvertteri.
Olen käyttänyt jonkin verran Hondan EU 10i ja EU 20i koneita. Honda on hyvä laite, mutta kallis, erittäin kallis. Hyvä laatuista sähköä, toimivat luotettavasti ja ovat energiatehokkaita - mutta kun se hinta...

Nyt itseasiassa Hondan vankkumaton maine on saanut kolauksen. Lainassani yksi Hondan 10i kone jonka kierrosluvun säätö ei toimi oikein. Onko täällä Honda experttejä, jotka osaisivat neuvoa, mitä tehdä?

Lainaus
Vielä kun ottaa pienkonebensaa niin se ei mene myöskään vanhaksi kovin nopsaa.
Olen tehnyt jo joitain vuosia sitten sen päätöksen, että käytän kaikissa pienkoneissa tuota erikoisbensaa ja ei ole tarvinnut päätöstä katua.

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3498
Vs: Tuulivoimalan mitoitus
« Vastaus #17 : 16.01.17 - klo:12:00 »
Varkaat on kaikkea muuta kuin laiskoja jos vain saavat työrauhan hankkien tuottoisia keikkoja. Huumeveikot sitten hölmöilee just näitä muutaman sentin mittaisten hydeletkujen ja 20 euron arvoisten lisävalojen/automankkojen kanssa.

Taitaapi siinä salkuagresta olla ohjausyksikkö pimeänä. Säätää kierroksia tarvitun tehon mukaan. Näkemättä ja purkamatta hankalampaa alkaa selvittämään.

Savonius

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1214
Vs: Tuulivoimalan mitoitus
« Vastaus #18 : 16.01.17 - klo:12:22 »
Missä päin suomea tuo sähköntarpeesi sijaitsee.

Salla

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: Tuulivoimalan mitoitus
« Vastaus #19 : 17.01.17 - klo:10:37 »
Varkaat on kaikkea muuta kuin laiskoja jos vain saavat työrauhan hankkien tuottoisia keikkoja.
Taitaapi olla näin, toivon vain, etten joudu heidän kohteekseen.
 
Lainaus
Taitaapi siinä salkuagresta olla ohjausyksikkö pimeänä. Säätää kierroksia tarvitun tehon mukaan. Näkemättä ja purkamatta hankalampaa alkaa selvittämään.
Juu etänä korjaaminen on aina hankalaa  ;D

En tiedä onko ohjausyksikkö pimeänä, mutta yritän kuvailla ongelmaa.

Epäilen, että ohjausyksikkö ei ole pimeänä, koska yrittää kuitenkin säätää konetta (ääni muuttuu, kierrokset kohoavat). Ensimmäinen oire oli se, että huomasin koneen kierrosten seilaavan, nousee ja laskee, vaikka kuorma oli noin 500 W vastuskuorma - joka lienee tuolta helpoimmasta päästä kuormana.

On kokeiltu monenlaista erilaista kombinaatiota ja kaikilla lopputulos on ollut vähän huono. On kokeiltu kylmällä koneella ja kokeiltu kuumalla koneella (annettu rauhassa käydä ensin "eco-throttle off" asennolla noin kymmenkunta minuuttia). Sen olen ollut huomaavinani, että 10i kone on huomattavasti herkempi kaikille muutoksille kun isoveljensä 20i. Tietysti isompi kone, enemmän vääntöä ja raskaammat pyörivät osat (suurempi huimamassa). 10i on melkoisen herkkä sammahtamaan varsinkin jos ajaa eco-modella ja kuorma yllättäen kasvaa lähelle nimellistä.

Itse olen veikannut ongelman aiheuttajaksi joko tuota kaasun säätösolenoidin (askelmoottori) kulumista ja takertelua tai sitten jos koneessa on jonkinlainen pa-pumppu niin sen kalvojen väsymistä.

Kone toimii esimerkiksi näin: Kuormana noin 500 W resistiivinen. Aggregaatti käyntiin ja lämmitys eco-throttle off asennolla. Noin 10 min jälkeen (kun kone puhaltaa selvästi lämmintä ilmaa jäähytin säleikkönsä lävitse) kuorma kiinni laitteeseen. Lähtökohtaisesti siis kierroksen valmiina korkealla. Ensin laite toimii kymmenunta sekuntia ok, mutta sitten lähtee kierrokset heilumaan - nousee ja laskee. Kierrokset tuntuvat nousevan selkeästi normaaleita maksimikierroksia korkeammalle (kone ryntäilee). Sitten muutaman ryntäyksen jälkeen tuntuu siltä kun joko kone booaa (ja sitten sammuu) tai jokin "ylikierros vahti" astuu kuvaan ja sammuttaa koneen.

Enemmänkin sammuminen kuulostaa booaamiselta, aivan kun polttoaine loppuisi jostain syystä kesken (polttoainepumppu ei toimi kuten pitäisi). En tosin tiedä, että onko tässä koneessa pa-pumppua erikseen vai tuleeko pa omavoimisesti säiliöstä kaasuttimeen. Ainakin 25 cm² pienessä Hondassa on erillinen pa-pumppu. 10i koneenhan pitäisi olla jopa 50 cm²...

Jos ajaa eco-throttle moodilla niin kun kuorman laittaa kiinni niin kone yrittää nostaa kierroksia mutta "tukehtuu" ja sammuu. Konetta käytetty erittäin nätisti ja pidetty puhtaana. Öljyjä vaihdettu ja tulppaa kanssa, useimmin kun käyttö vaatisi. Lähes aina käytetty pienkone polttoainetta, joskus pidemmissä ajoissa käytetty E98 polttoainetta, mutta käynnistetty pienkone polttoaineella ja lopuksi laitettu tankkiin pienkone polttoaine. Tankissa ei roskaa. Alkuperäinen tankin karkeasuodatin (korkin alla oleva) paikoillaan ja puhdas.

Valitettavasti Honda on aika tiivis paketti. Se eroaa lähes kaikista muista koneista huomattavasti (omaperäisiä ratkaisuja ja tekniikoita). Sen avaaminen tai purkaminen huoltoja varten vaatii koneen "räjäyttämisen" aivan atomeihin ja sitä en ole uskaltanut tehdä kun ei ole kuitenkaan oma kone.

Ilmaisenergia.info

Vs: Tuulivoimalan mitoitus
« Vastaus #19 : 17.01.17 - klo:10:37 »

VesA

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 628
Vs: Tuulivoimalan mitoitus
« Vastaus #20 : 17.01.17 - klo:19:19 »
Varkaat on kaikkea muuta kuin laiskoja jos vain saavat työrauhan hankkien tuottoisia keikkoja.
Taitaapi olla näin, toivon vain, etten joudu heidän kohteekseen.
 
Lainaus
Taitaapi siinä salkuagresta olla ohjausyksikkö pimeänä. Säätää kierroksia tarvitun tehon mukaan. Näkemättä ja purkamatta hankalampaa alkaa selvittämään.
Juu etänä korjaaminen on aina hankalaa  ;D

En tiedä onko ohjausyksikkö pimeänä, mutta yritän kuvailla ongelmaa.

Epäilen, että ohjausyksikkö ei ole pimeänä, koska yrittää kuitenkin säätää konetta (ääni muuttuu, kierrokset kohoavat). Ensimmäinen oire oli se, että huomasin koneen kierrosten seilaavan, nousee ja laskee, vaikka kuorma oli noin 500 W vastuskuorma - joka lienee tuolta helpoimmasta päästä kuormana.

On kokeiltu monenlaista erilaista kombinaatiota ja kaikilla lopputulos on ollut vähän huono. On kokeiltu kylmällä koneella ja kokeiltu kuumalla koneella (annettu rauhassa käydä ensin "eco-throttle off" asennolla noin kymmenkunta minuuttia). Sen olen ollut huomaavinani, että 10i kone on huomattavasti herkempi kaikille muutoksille kun isoveljensä 20i. Tietysti isompi kone, enemmän vääntöä ja raskaammat pyörivät osat (suurempi huimamassa). 10i on melkoisen herkkä sammahtamaan varsinkin jos ajaa eco-modella ja kuorma yllättäen kasvaa lähelle nimellistä.

Itse olen veikannut ongelman aiheuttajaksi joko tuota kaasun säätösolenoidin (askelmoottori) kulumista ja takertelua tai sitten jos koneessa on jonkinlainen pa-pumppu niin sen kalvojen väsymistä.

Kone toimii esimerkiksi näin: Kuormana noin 500 W resistiivinen. Aggregaatti käyntiin ja lämmitys eco-throttle off asennolla. Noin 10 min jälkeen (kun kone puhaltaa selvästi lämmintä ilmaa jäähytin säleikkönsä lävitse) kuorma kiinni laitteeseen. Lähtökohtaisesti siis kierroksen valmiina korkealla. Ensin laite toimii kymmenunta sekuntia ok, mutta sitten lähtee kierrokset heilumaan - nousee ja laskee. Kierrokset tuntuvat nousevan selkeästi normaaleita maksimikierroksia korkeammalle (kone ryntäilee). Sitten muutaman ryntäyksen jälkeen tuntuu siltä kun joko kone booaa (ja sitten sammuu) tai jokin "ylikierros vahti" astuu kuvaan ja sammuttaa koneen.

Enemmänkin sammuminen kuulostaa booaamiselta, aivan kun polttoaine loppuisi jostain syystä kesken (polttoainepumppu ei toimi kuten pitäisi). En tosin tiedä, että onko tässä koneessa pa-pumppua erikseen vai tuleeko pa omavoimisesti säiliöstä kaasuttimeen. Ainakin 25 cm² pienessä Hondassa on erillinen pa-pumppu. 10i koneenhan pitäisi olla jopa 50 cm²...

Jos ajaa eco-throttle moodilla niin kun kuorman laittaa kiinni niin kone yrittää nostaa kierroksia mutta "tukehtuu" ja sammuu. Konetta käytetty erittäin nätisti ja pidetty puhtaana. Öljyjä vaihdettu ja tulppaa kanssa, useimmin kun käyttö vaatisi. Lähes aina käytetty pienkone polttoainetta, joskus pidemmissä ajoissa käytetty E98 polttoainetta, mutta käynnistetty pienkone polttoaineella ja lopuksi laitettu tankkiin pienkone polttoaine. Tankissa ei roskaa. Alkuperäinen tankin karkeasuodatin (korkin alla oleva) paikoillaan ja puhdas.

Valitettavasti Honda on aika tiivis paketti. Se eroaa lähes kaikista muista koneista huomattavasti (omaperäisiä ratkaisuja ja tekniikoita). Sen avaaminen tai purkaminen huoltoja varten vaatii koneen "räjäyttämisen" aivan atomeihin ja sitä en ole uskaltanut tehdä kun ei ole kuitenkaan oma kone.

Meidän pikkuhondalle ( 25cm3 ) pienkonebensa oli tuhoisaa, kaasarin kalvot kovettuivat parilla tankillisella aivan tärviölle. Varaosakalvot ovat ilmeisesti eri ainetta, ne kestivät. Eli noissa saattaa olla materiaalivaihtelua.

Salla

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 64
Vs: Tuulivoimalan mitoitus
« Vastaus #21 : 19.01.17 - klo:09:10 »
Olipahan hulppea lainaus  >:(

Minulla aivan päinvastaiset kokemuksen moottorin kumiosista ja pienkonepolttoaineesta. Käyntirauhan on saavuttanut sillä, että käyttää pienkonepolttoainetta. Pumppubensa ollut useimmiten se tappaja ja käyntihäiriöiden aiheuttaja.

Nyt sitten kannattaa muistaa, että joidenkin pienempien polttomoottorikoneita myyvien liikkeiden varaston kierto on pieni, ellei olematon. Usein olen törmännyt koneisiin jotka ovat seisseet varastossa 4, 5, 6 tai useampiakin vuosia. Yleensä aina kun kone on alennusmyynnissä, niin se tarkoittaa samaa kuin "vuosikausia hyllyssä seissyt". Ei kukaan jälleenmyyjä nyt hyvää hyvyyttään laitteita halvalla myy jos siitä täysi raha olisi saatavissa.

Vielä kun on tehty sellainen virhe, että on erehdytty kone jossain vaiheessa tankkaamaan kun on pitänyt esitellä asiakkaalle tai lainata sitä johonkin satunnaiseen keikkaan - ja polttoaineet ovat jääneet koneeseen niin, että pumppubensa on ensin sotkenut järjestelmän ja sitten vielä se on kuivunut kaiken kukkuraksi sinne. On melkoisen varmaa, että kaikki kalvot ovat kovettuneet koppuraksi ja venttiilit jääneet auki tai kiinni, ... you name it!

Eli jos jonkin koneen tai laitteen jostain tarjouksesta (sika)halvalla saa, niin suosittelen ihan reilusti kysymään, katsomaan tyyppikilvestä tai muuten selvittämään, että kuinkahan monta vuotta se on seisonut siellä varaston perillä. Hondan kun useamman muunkin valmistajan tyyppikilvessä on ainakin valmistusvuosi, jos ei nyt ihan suoraan, niin useimmiten sen selvittää tyyppinumerosta. Täytyy muistaa, että hyvällä valmistajalla on tullut ominaisuuksia reilusti lisää muutaman vuoden aikana, mitkä vanhemmasta mallista sitten puuttuu.

Savonius

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 1214
Vs: Tuulivoimalan mitoitus
« Vastaus #22 : 19.01.17 - klo:11:55 »
On se hiukan outoa että nuo polttoaineongelmat eivät koske kaikkia. Vaikka olen aina käyttänyt normaalia pumppubensaa niin kaikki omat pienkoneeni ovat aina käynnistyneet  muutaman nykäyksen jälkeen keväälläkin. No nyt vanhemmiten en ole noita pihavehkeitä juuri viitsinyt nykiä kun akkuporakoneella niitä pystyy pyörittämään kampiakselin päässä olevasta mutterista. Perämoottorit, moottorisahat, agrekaatit ym. ovat käynnistyneet narusta vetämällä tarvittaessa. Jos ei niin vika on ollut jossain muualla kuin bensassa.

Mitrix

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Tuulivoimalan mitoitus
« Vastaus #23 : 19.01.17 - klo:17:03 »
Pienkonekorjaajan mielipide oli ainakin ettei kannata käyttää pienkonebensaa , kalvot kärsii kuulemma ja vinkiksi antoi et laittaa pumppubensaan lisäaineen joka estää puuroontumisen pitkällä seisonta ajalla.
Luotan korjaajan neuvoon kun on sentää useamman vuosikymmenen kokemus hänellä.

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3498
Vs: Tuulivoimalan mitoitus
« Vastaus #24 : 20.01.17 - klo:14:34 »
Pienkonekorjaajan mielipide oli ainakin ettei kannata käyttää pienkonebensaa , kalvot kärsii kuulemma ja vinkiksi antoi et laittaa pumppubensaan lisäaineen joka estää puuroontumisen pitkällä seisonta ajalla.
Luotan korjaajan neuvoon kun on sentää useamman vuosikymmenen kokemus hänellä.

Kalvot eivät kärsi mitään kummallakaan bensalla. Jos kärsisivät niin kärsisivät kyllä pumppubensasta samoin. Pienkonebensa on 99% parafiinipohjasia aineksi (alkalyytti) kun taas sitä itseään pumppubensassa on alle 50% parafiinipohjaisia ja loppu on kaikenmaailman lisäaineita (naftaliinia, ogsygenaatia, aromaateja, olefiineja, jne jne). Lisäaineet aiheuttavat tukkeumia (hartsit), osien turpoamista (oksygenaatit) jotka kuivuessaan alkavat vuotamaan aiheuttaen käyntihäiriöitä, sekä alentavat säilyvyyttä koska ovat nopeasti haihtuvia, jolloin säilytyksen yhteydessä oktaaniluku laskee hyvin nopeasti. Näinollen myös säilytys aika on valitettavasti muutaman kuukauden pumppubensalla 3-6kk, minä aikana haihtuu 150-250kg/m3 riippuen säilytysastiasta VTT:n tutkimuksissa.

Kyse ei siis ole pelkästään puuroutumisesta vaan muista ongelmista joita kymmeniä vuosia pienkoneita korjanneet eivät vain tahdo myöntää siitä, että pumppubensan käyttöaika on hyvin rajallinen. Aika ennen lyijypitoisuuden laskemista oli tilanne toinen ja sitä nyt peilataan tähän aikaan. Syy ja seuraus on pienkonekorjaajilla jäänut kokolailla pimentoon. Syy ei ole pienkonebansassa vaan ihan muualla, itse käyttäjässä ja hänen valinnoissa alunperin jotka johtuvat tietämättömyydestä. Suurin osa näistä pienkonebansan aiheuttamista ongelmista johtuvat siitä että on siirrytty koneessa jossa aikaisemmin on käytetty pumppubensaa pienkonebensaan. Pumppubensassa olevat lisäaineet ovat haihtuneet tiivisteistä, kalvoista sekä polttoaineputkistot ovat kuivuneet lisäaineiden turvotuksen vuoksi alkaen vuotamaan. Eli koneita kannattaa käyttää joko tai jommalla kummalla bensalla ainoastaan jolloin ongelmat saa vältettyä.

Tästä syystä monissa palokunnissa käytetään pienkoneissa pienkonebensaa. Käyttö laitteissa on syklittäistä ja koneet voivat olla jouten pitkään ilman käyttöä. Niiden on kuitenkin toimittava ja tämän mahdollistaa vain pienkonebensa jotta laitteet ovat käytettävissä tarvittaessa. Tuskin sitä käytettäisiin laitteissa joita käytetään ihmishenkien pelastamiseen jos se tuottaisi ongelmia? VPK:ssa ongelmat loppuivat pienkonebensaan siirtymisen jälkeen. Yksistään säilymisaika on yksi suurin syy, koska oktaaniluku ei juuri laske kuten ei myöskään itse polttoaine haihdu pitkässäkään säilytyksessä mahdollistaa pitää koneet käyttökunnossa tarvetta varten tankit täynnä. Haihutuvuus pienkonebansalla on 15-20kg/m3 vuosi riippuen säilytysastiasta VTT:n tutkimuksen mukaan.

Myös pienkonemoottorien valmistajat suosittelevat käyttämään laitteissaan pienkonebensaa ja ne ovat nykyään jo valmiiksi säädetty pienkonebensalle valmiiksi. Näin ollen pumppubensaa käytettäessä moottorit käyvät aavistuksen laihalla ilman uudelleen kaasarin säätöä.

« Viimeksi muokattu: 20.01.17 - klo:15:41 kirjoittanut Puuha »

Salla

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 64
Pienkoneiden polttoaineet
« Vastaus #25 : 23.01.17 - klo:09:47 »
Katselin tätä viestiketjua pieni hymy kasvoillani (pikemminkin virnistys). Miksikö? Rupesin meinaan miettimään, että mikä oli ketjun alkuperäinen otsikko ja mihinkä ollaan päädytty  :) En toki ole syyttämässä tästä ketään, kunhan nyt vain mietiskelin ja itsekseni naureskelin, että mitä ketjuun aikaisemmin osallistumaton odottaa saada luettavakseen kun viestiin otsikon perusteella klikkaa ja tutustuu ketjuun ensimmäistä kertaa...

Ei toki, tätähän se keskustelu on ja mielestäni pitäisikin olla, eli juttu soljuu vapaasti ja itsenäisesti sinne sekä tänne. Ainot mitä jäin miettimän, että pitäisikö viestin otsikkoa muuttaa (hieman paremmin asiasisältöä kuvaavaksi) ja pystyykö sitä ylipäätään tehdä? Kokeillaan nyt kuitenkin...

Kalvot eivät kärsi mitään kummallakaan bensalla. Jos kärsisivät niin kärsisivät kyllä pumppubensasta samoin.
Minulla reilu 30 vuoden kokemus pienkoneiden käyttämisestä. Joko laitteet ovat sitten parantuneet huomattavasti vuosien varrella (tätäkin on varmaan tapahtunut vuosien varrella, mutta ei mielestäni selitä ilmiötä kokonaan) tai sitten polttoaineet tai jokin muu. Ei minulla mitään vertailukelpoista aineistoa ole, mutta oma vahva kokemus on osoittanut sen, että pienkonepolttoaineella kaikki on vaan ollut niin paljon helpompaa. Lisäksi kun paljon on tekemisissä pienkoneiden kanssa, niin pienkonepolttoaine vaan haisee niin paljon paremmalle - vai voiko niin sanoa? Pumppubensasta tulee vaan sellainen savu ja käry, pienkonepolttoaine haisee neturaalille.

Lainaus
Näinollen myös säilytys aika on valitettavasti muutaman kuukauden pumppubensalla 3-6kk
Tällaisia kokemuksia minullakin on ihan ns. "perstuntumalla", ilman mitään syvällisiä mittauksia. Eihän bensaa ole tarkoituskaan säilyttää sanan siinä merkityksessä. Tosin kyllä voin sanoa, että joskus osuu todella vanhoja satseja kanisterista koneeseen. Pienkonebensa on ollut varmaan parhaimmillaan kolmekin vuotta vanhaa.

Lainaus
vaan muista ongelmista joita kymmeniä vuosia pienkoneita korjanneet eivät vain tahdo myöntää siitä...  Syy ja seuraus on pienkonekorjaajilla jäänyt kokolailla pimentoon.
En varauksetta edes usko pienkonekorjaajien kaikkivoipaisuuteen. Oli vika sitten missä tahansa, niin selvää osaamattomuutta ja mantraa esiintyy.

Lainaus
Tästä syystä monissa palokunnissa käytetään pienkoneissa pienkonebensaa. Tuskin sitä käytettäisiin laitteissa joita käytetään ihmishenkien pelastamiseen jos se tuottaisi ongelmia?
Tästä olen tietoinen ja itsekin voisin suositella tätä. Kyllä minun kokemukset viittaavat siihen, että pienkonepolttoaineen käyttäminen on poistanut monia ongelmia.

Lainaus
Myös pienkonemoottorien valmistajat suosittelevat käyttämään laitteissaan pienkonebensaa ja ne ovat nykyään jo valmiiksi säädetty pienkonebensalle valmiiksi. Näin ollen pumppubensaa käytettäessä moottorit käyvät aavistuksen laihalla ilman uudelleen kaasarin säätöä.
Näin olen ollut lukevinani joidenkin uusien koneiden ohjeista. Hyvä pitää mielessä, että sekakäyttö ei tee hyvää  ;D

Puuha

  • Aktiivijäsen
  • ***
  • Viestejä: 3498
Vs: Tuulivoimalan mitoitus
« Vastaus #26 : 25.01.17 - klo:08:53 »
Säilyvyys pumppubensalla on aika huono kun se on pumpulla otettu maanalaisesta säiliöstä jossa olosuhteet ovat parhaat säilytykselle. Nesteen mukaan huoltamoiden maanalaisessa säiliössä säilyy hyvin vielä yli 6kk. Tästä huolimatta vaihtuvuus on suurempaa säiliössä lähes poikkeuksetta jokaisella huoltamolla, joten huoltamoilta saa aina mahdollisimman "tuoretta" ainetta.

Pumppubensan säilyvyys huononee huomattavasti kun käytetään muoviastioita ja ne säilytetään tiloissa joissa lämpötilanvaihtelut ovat suuret, myös mahdollisesti auringonvalolle alttiiksi sekä vajaissa astioissa. Muovi päästää mm. polttoaineen sisältämän vedyn helposti lävitseen. Peltiset isot kanisterit ovat parhaita ja nekin vain täynnä varastoinnin aikana tiiviist suljettuna, suojattuna auringonvalolta sekä lämpötilanvaihtelulta. Mieluusti säilytyslämpötila alle +15 astetta.

Pumppubensan olefiinit aiheuttavat vanhenevan bensan värimuutokset sekä myös astian "limoittumisen" ja näiden yhteisvaikutukset aiheuttavat pienkoneissa monesti käyntihäiriöitä suuremmassa mittakaavassa kuin isommissa moottoreissa, kuten auton moottorit. Tervehdyttäminen onnistuu lisäämällä 1:1 suhteella tuoretta bensaa mutta se ei auta jos astia on päässyt limoittumaan. Värimuutoksen kokenutta bensaa ei enää pienkoneisiin kannata tarjota edes tervehdytettynä vaan käyttää isommissa moottoreissa.

Se on sitten oma valinta käytääkö pumppubensaa vai pienkonebensaa. Pitkäaikaisessa säilytyksessä väärissä olosuhteissa voi nostaa pumppubensan energian hinnan suuremmaksi kuin pienkonebensan energian hinta, koska pumppubensan energiasisällöstä haihtuu säilytyksessä energiaa. Suurimman energian bensassa sisältää parafiinit.

Mutta joo, eiköhän tämä besserwisseröinti nyt passaa asiasta...
« Viimeksi muokattu: 25.01.17 - klo:10:05 kirjoittanut Puuha »

MarkoN

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 108
Vs: Tuulivoimalan mitoitus
« Vastaus #27 : 08.02.17 - klo:19:33 »
Salla...
Ei tullut selville että millaisen tiettömän taipaleen takana(Jumalan selän takana) se teidän autiotupa sijaitsee... Ja leveyspiirikin varmaan kiinnostaisi muitakin kuin minua. Kertoo aika paljon kannattaako tuotosta talvella edes haavailla.

Meillä on mökki Inarin pohjoispuolella ja kaamos aiheuttaa sen että varuiksi sinne asennettiin tuulimylly ylläpitämään akuston kuntoa. Sitä kun ei viitsi alkaa sieltä pois kantamaan... 5*120Ah akusto. Paneeli tehoa on 360W ja se tuulimylly on nimellisteholtaan 600W (n.11m masto).

Vanhemmat ovat olleet mökillä Huhtikuusta - Syyskuun loppuun ja näinä aikoina ei ole koskaan loppunut sähkö. Ainoastaan kun Metsästys seuramme on kokoontunut mökille Syyskuun alussa Hirvijahtiin on saattanut hetkellisesti virta loppunut.
Viime syksynä kävi näin kun 8 äijää lataa kännykkää, tablettia, katsoo telkkaria 12h/vrk, pitää valoja päällä, ja sataa kaatamalla vettä 3vrk putkeen eikä paljon tuullut. Kolmannen vuorokauden iltana 23:00 invertteri kyykkäsi matalan akkujännitteen takia.
Seuraavana aamuna aurinko pilkisti pilvestä ja pari tuntia myöhemmin akut oli taas täynnä.
Parhaillaan nuo paneelit tuottaa n.15A.
Tuottojen tiedot ei ole kovin tarkkoja olleet kun mittarit sain toimimaan luotettavasti vasta viime kesänä...

Ilmaisenergia.info

Vs: Tuulivoimalan mitoitus
« Vastaus #27 : 08.02.17 - klo:19:33 »